Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kipetys - 07.04.2018, 12:03:33
-
Volvo v70 2.4t 2000vm. automaatti. n.300000km
Eli kansiremppa olis tulossa eteen ja ajatus on itse operaatio suorittaa. ;D Turbo menee samalla vaihtoon, kun alkanut puskemaan öljyä läpi.
Kun noita volvon koneita ei ole aikasemmin tullut purettua(eikä hihnoja vaihdeltua), niin tälläisiä kysymyksiä operaatio herättää:
- Mitä erikoistyökaluja tarvitsee?
- Jakopää ja apulaitehihnoja irroittaessa, mitä pitää ottaa huomioon?
- Onko väliä mistä tiivisteet, ja mitä tiivisteitä kannattaa ottaa? (tarvike, orkkis ja mistä)
- Ja onko jotakin mitä ei välttämättä tarvitse irroittaa?
Kaikki neuvot kelpaavat 8)
Kaikkea muuta on tullu purettua atomeiksi ja kasattua mutta näiltä moottoreilta on vältytty ;) :)
-
Itse hakisin tällaisen sarjan: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Nokka-akselin-lukitussarja-2000038107/
On jo niin halpa ettei kannata itse alkaa värkkäilemään mitään.
Tärkeimpänä melkeimpä nuo, joilla saat päästettyä/vedettyä nokkien laakerikannen (ns. venttiilikopan).
-
Kl varaosista ostaisin itse yläpään tiivistesarjan (imusarja,pakosarja,kansipahvi,nokkien stefat ja taisi ne kumitulpatkin tulla mukana).
Turbon öljypaluu putken alapäähän tiivisterengas joka tulee öljypohjaan. Kupari prikat turbon putkille...
Jos kampiakselin päädyltä tulee öljyä niin öljypumpun saisi nyt helposti irti kun ei ole hihna tiellä.
Tästä liima tai sit siniseltä https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=59830.0
Tai siniseltä voi myös hakea tietenkin kaiken tiivisteitä myöten.
Tuo nokkien lukitussarja on ihan hyvä.
Edit:pieni momenttiavain on hyvä että saat venttiilikopan kaikki pultit yhtä tiukalle.
-
Kiitos vinkeistä :)
Kansiremppa aloitettu ja eilen sain puolet purettua. Sellainen kysymys heräsi tosta vvt pyörästä, kun hihnan otti pois ja kehästä nyin "sisää/ulos" niin siinä on selvä 3-5mm välys. Eli pultti viellä kiinni. Eli onko entinen ja mistä uusi?
Mitenkään ei ole ääntänyt kylläkään ja ei välystä kun hihna on kiinni.
-
Kiitos vinkeistä :)
Kansiremppa aloitettu ja eilen sain puolet purettua. Sellainen kysymys heräsi tosta vvt pyörästä, kun hihnan otti pois ja kehästä nyin "sisää/ulos" niin siinä on selvä 3-5mm välys. Eli pultti viellä kiinni. Eli onko entinen ja mistä uusi?
Mitenkään ei ole ääntänyt kylläkään ja ei välystä kun hihna on kiinni.
Hi
älä missään tapauksessa jätä sitä vanhaa vvt pyörää vaihtamatta jos meinaat
tehdä tuosta masinasta kestävän kun kerran kansirempan teet !!!
,,,osta uusi vvt pyörä volvon merkkiliikkeestä ei ebay ym!
-
Eli ilmeisesti risa :)
Tänään sain purettua loppuun. Kannentiiviste oli ehjä ja ei mitään näkyviä vikoja löytynyt. Mutta eiköhän kannen suoristus ja uudet tiivisteet anna paljon lisä kilometrejä 8)
8h meni ensi kertalaiselta purkamiseen. Ihan parkkipaikalla tämä suoritetaan. Kaikki pultit aukesivat nätisti mutta varmaan n.3h meni tiettyjen hankalien pulttien/mutterien nysväämiseen :idiot2:
-
Oliko tämän rempan taustalla jokin vika, vai vaan halu tehdä ehjään remppa? Kuinka kulunut on noin paljon ajettu Volvon kansi?
-
Alkoi olemaan niin monta vikaa ja myös kanteen viittaavia vikoja niin kaikki kerralla kuntoon ;D
Jäähdytys järjestelmässä normaalia enemmän painetta ja veden häviämistä.
Turbo veteli viimeisiä. Kaasuläppäkotelo ui öljyssä. Sytytystulppien reikiin tuli hieman öljyä ajan kanssa! Yläpään akselien etu ja takapään tiivisteet vuosivat hieman.
Kansi näytti omasta mielestä yllättävän hyvältä, tottakai pientä sanomista. Mutta tän ikäiselle ja näillä kilometreillä yllättävän siisti, odotin pahempaa! Pajalle menee niin sieltä se lopullinen tuomio tulee ;)
-
Missä kunnossa VVT ?
-
^ Yllämainitun lisäksi tarkista/vaihda huohottimen osat, loppuu ne öljyvuodot.
-
Tarkemman pesun tein kannelle ja halkihan se oli monesta kohtaa :facepalm:
Sytytystulppien kierteistä 3/5 oli halki ja jokainen 2kohtaa, pakosarjaa kohti haljenneet!
Karstojen läpi mitään huomannut aijemmin...
Ainut ongelma että pitäs saada viimeistään ens ma auto käyttöön mutta se ei taida onnistua :D
Nyt jos jollain löytyy ehjää kantta, saa tarjota! Noudan Kotkan lähistöiltä...
-
Tarkemman pesun tein kannelle ja halkihan se oli monesta kohtaa :facepalm:
Sytytystulppien kierteistä 3/5 oli halki ja jokainen 2kohtaa, pakosarjaa kohti haljenneet!
Karstojen läpi mitään huomannut aijemmin...
Ainut ongelma että pitäs saada viimeistään ens ma auto käyttöön mutta se ei taida onnistua :D
Nyt jos jollain löytyy ehjää kantta, saa tarjota! Noudan Kotkan lähistöiltä...
Oliko noi halkeamat tulpan reiästä vesikanavaan vai vasta matkalla sinne?
-
Missä porukka huollattaa turbonsa? Tai saako tuohon vakio turboon jostaan tiivisteitä uusia?
Käytetyn turbon ostin mutta väljähän se oli :2funny:
-
Missä porukka huollattaa turbonsa? Tai saako tuohon vakio turboon jostaan tiivisteitä uusia?
Käytetyn turbon ostin mutta väljähän se oli :2funny:
Kai otit huomioon, että ahtimessa kuuluukin olla tietty määrä välystä (aksiaalisesti ei päittäistä) kun ahdin on ns. kuiva eikä laakerissa ole öljykalvoa välissä...?
-
Juu katsoin kyllä..
Päädyin tilaamaan kunnostetun turbon kun löytyi melko edullisesti 3v takuulla ja käytetyistä monet pyytää lähes saman verran :idiot2: ja kansikin hommattu! Jos turbon tänään sais niin pääsisi pistämään konetta nippuun. Hieman venähti tämä kansiremppa kun mikään ei menny niinkun piti :2funny:
-
Saa tämäkin kansiremppa koomisia piirteitä aina vaan enemmän :idiot2:
On se kumma kun ostaa suomessa toimivalta turbojen myyjältä huolletun turbon, niin kuinka v###n hankalaa on lähettää käyvä turbo :2funny: 3kpl huollettuja turboja lojuu nyt nurkissa ja kaikissa jäähdytys reijät vika paikassa yms... :idiot2: aina on pahoteltu ja sanoo soittavansa kun osa lähtee mutta eivät ilmi selvästi ole kertaakaan osia tarkastaneet saati soittaneet!
Huomenna taas soitto ja 4 en halua :buck2:
Ostan käytetyn turbon, tarve heti ;D tarjoa...