Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: kesis82 - 14.09.2011, 18:53:16
-
Nyt talven taas lähestyessä on aiheellista nostaa tämä kysymys esille.
Miten suoritetaan huohotinjärjestelmän puhdistus 2.5T koneessa? Käsittääksen vaparin ja turbokoneen puhdistuksessa on jotain eroa, vai olenko väärässä?
Auto siis Volvo V70 2.5T -97, eli vanhemmalla koneella.
-
ilmanputsarilta turbolle menevä imuputki ja kaikki pikkuletkut irti.. sit irrotat siintä imuputkesta sen isoimman nipan joka lähtee auki kääntämällä ja kaikille osille kunnon pesu rasvanpoistoaineella tai jollain millä se lika irtoaa.. puhallusta paineilmalla joka rööriin ja takas nippuun ja kovaa ajoa :) jos hipoilla haluat niin puhalla myös pikkuletkut koneeseen päin mutta varmista mihin menevät ja irroita se pää puhalluksen ajaksi.
-
Ja jos homman haluaa tehdä kunnolla, niin imusarja pois ja se öljynkeräyssäiliö vaihtoon kaikkine letkuineen.
Sehän kerää ajan mittaan sisälleen sellaista öljytöhnää, joka kovettuu sinne.
Muistaakseni jossain myytiin sellaista sarjaa tuohon, jossa on kaikki letkut sun muut mukana.
-
Ja vielä astetta kovempi puhdistus niin öljypohja irti ja puhdista oljykanava mikä menee "suoraan ylös"...
mutta noi muut asiat auttaa jo paljon.
-
Eli tuo PTC anturi pitää puhdistaa? Onko tuo kovin arka anturi, vai voiko huoletta putsata esim. rasvanpoistoaineella?
Riittääkö että puhaltaa paineilmalla puhtaaksi ainoastaan kaikki imupuolen letkut ennen turboa?
Öljyloukko tuosta on vaihdettu kokonaan uuteen vuosi sitten, mutta nyt tuntuu, että alkaa taas hitusen keräämään painetta tuonne kampikammioon.
-
ipd:tä ainakin löytyy -00 V70:n vapariin. Siis koko huohotin systeemi letkuineen ja tykötarpeineen.
http://www.ipdusa.com/products/4995/2e8711-pcv-breather-system-kit-2000-s70-v70-non-turbo
289dollaria.
-
ite putsailin tuosta 2.3t koneesta huohottimen, ja eipä siitä juurikaan ollut hyötyä. Siellä on niin paljon sitä kovettunnutta paskaa ettei niitä sieltä saa millään kaikkia irti. Eli kannattaa suorilla ostaa uusi kerääjä sinne ettei tule turhaa hommaa. Sinisellä maksaa 35€.
-
Mitenkäs puhdistus mkII T5 mallissa?
Tutulla on öljynsyönti ongelmana. Ei huohota lainkaan mittatikusta. Epäilemme kuitenkin huohotusjärjestelmää kun auton puristepaineet ovat hyvät. Ei öljyvuotoja.
Turbo ei vingu. Eikä savuta missään olosuhteissa.
Edit: Vahingossa väärään paikkaan..