Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Banug - 09.04.2018, 09:23:32
-
Mikä mahtaa olla kun ajan omalla Volvolla esim 5vaihteella ja kierrokset noin 2tonnia,sitten kun painan kaasua niin kierrokset alkaa seilaamaan helvetisti ja tuntuu että kaasu suunnilleen hirttää kiinni. Yleensä tapahtuu kun ajaa pienillä kierroksilla ja lähtee kiihdyttään nii kierrokset alkaa seilaa ja kierroslukumittari elää omaa elämäänsä. Ymmärsikö kukaan selityksen?:D
-
Kuulostaa vialta.
- Mikä auto?
- Mikä tekniikka (diesel, bensa)?
- Mikä vaihteisto (automaatti, manuaali)?
-
Laitapa tosiaan näkyviin hieman lisätietoa autosta, aika mahdoton arvailla muuten mistä on kyse. :)
-
Joo sori oli olevinaan nii kiire ku tota kysymystä väsäsin:D auto on Volvo S60 D5 2003vm manuaali.
-
Kytkinlevy kulunut ja luistaa?
-
Ei ainakaan kytkin luista yhtään,tai en huomaa. Valoista kun lähtee ja kiihdyttää ripeästi niin ei mitää ongelmaa mutta esim 80 vauhdissa ku lähtee kiihdyttään nii sit kierrokset sekoo ihan täysin autossa ja ei kiihdyttää oikeestaan yhtään vaa kierroslukumittari heittelehtii ja kierrokset huutaa välillä tosi kovaa
-
Parissa tonnissa kovin wääntö koneessa ja iso vaihde = kytkin luistaa!
Ei se vielä tarvitse luistella liikkeelle lähdöissä ja pienillä vaihteilla ei ole sitä kovaa vääntöä.
Testaa vaikka kolmosella 80 vauhdissa sama.
-
Ei se kytkin ensin pikku vaihteilla luistakaan vaan isoilla, kun tulee vastuksia enemmän.
edit. jaahas, sjos kerkeskin jo vastata
-
Niin siis ku koklaan 3 vaihteella 80 vauhdissa nii ei pitäs olla mitää ? Sitäkö meinasit?
-
Niin siis ku koklaan 3 vaihteella 80 vauhdissa nii ei pitäs olla mitää ? Sitäkö meinasit?
Juuri sitä. Mutta kyllähän tuo pahasti kytkimen luistamiselta kuulostaa, paljonko autolla on ajettu?
-
Pyydä kaveria kuvaamaan vieressä video mittarista niin nähdään
-
Autolla ajettu 391t ja yritän sen videon saada teille
-
Muokkasin otsikkoa ja siirsin tämän oikealle alueelle. :)
-
Jeh silloin kun mulla Hiacessa kytkin luisti se nimenomaan luisti vasta 4-vaihteella kiihdyttäessä, ei pikkuvaihteilla.
-
Nuilla kilometreillä kytkimeen kallistuisin minäkin. Suurinpiirtein samoissa kilometreissä taisin omaani vaihtaa, jos jaksais lähteä kattomaan niin näkis likitarkan km määrän huoltokirjasta. Ja teki tosiaan sen että 5 vaihteella luisti kovalla pakkasella.
-
Tää nyt välillä on luistatellut mutta ei läheskään aina,ei edes usein. Millon se hajoo kokonaan?:D
-
Kun lopettaa liikkumisen :2funny:
-
Kun tossa kytkinremppaa jossai vaiheessa alan tekemään niin pitääkö olla kaksoivauhtimassapyörä jos sen samalla huitasee sinne vai käykö sinne yksiosainen vauhtipyörä? Tai millanen sinne kannattaa laittaa?
-
Kaksoismassa.
Kiinteää ei saa ja toisekseen hajoaa jostain muualta jos sais..
-
Oolrait
-
Kaksoismassa.
Kiinteää ei saa ja toisekseen hajoaa jostain muualta jos sais..
Ainakin bensakoneella varustettuun Volvoon saa myös kiinteän vauhtipyörän ja paikat ovat kestäneet puolitoista vuotta ja yli 40 tkm. Tammer Dieseliltä kolmen vuoden takuulla, Valeo-tuotemerkki. Toki kytkimen käyttö on hieman "kulmikkaampaa", mutta kun jalka tottuu, ei eroa juuri huomaa. Hinta oli lähes puolet pienempi kaksoismassan hintaan verrattuna.
-
Jos vetää kärryä tms. kuormaa yhtään, tai haluaa ajaa matalilla kierroksilla, niin ehdoton ei kiinteälle.
Dieseli hakkuuttaa niin perkeleesti matalilla kierroksilla, ettei sitä vaihteisto loputtomasti kestä. Se, jos jollakulla on kestänyt kiinteällä, niin toisella ei välttämättä kestä. On niin paljon vaihteiston kilometreistä ja käytöstä kiinni.
Vanhoissa dieseleissä ei kaksoismassaa ole ja jossain kohtuu modernissa KIAssakaan ollut kaksoismassaa. Mutta sen kiinteän vauhtipyörän massa on sitte hiukan toinen, todella massiivinen. Myöskään joku pikkudiisseli (1.6l tjsp) tai vanha esikammiolousku, ei anna piikkivääntöä alas niin paljoa suhteessa moottorin kokoon, kuin yhtään nykyaikaisempi diesel.
Se kaksoismassa on minustakin jotenkin puolikuollut yritys, mutta jos omalle kohdalle sattuisi, niin kaksoismassalla menisin. Kuitenkin jos se kytkin/kaksoismassa kestää alunpitäen 300-600tkm ja 10-20vuotta, niin miksei se uusi kestäisi? Tunnetut valmistajat antavat yleensä takuunkin osilleen, esimerkiksi 2v/50tkm.
Jos kaksoismassalla menet (tai et mene), niin suosittelen lämpimästi katselemaan osien hintoja keskieuroopan nettikaupoista. Säästö euroissa voi helposti olla useita satasia, ellet sitten jostain korjaamolta saa hyvää tarjousta vaihdolle tilatessa osat heidän kautta.
Sekin kannattaa muistaa, ettei monikaan korjaamo anna mitään takuuta tehdylle työlle, jos asiakas tuo omat osat. Tästäkin kannattaa olla tarkkana, koska on eri asia antaa työlle takuu, kuin osille takuu. Periaatteessa osien alkulähteellä ei ole merkitystä, jos mahdollisesti ilmennyt vika ei ollut niissä, vaan huolimattomasti tehdyssä vaihtotyössä.
Tässä nyt yhden ex-autoasentajan näkökulma. Dieseliä ei minulla ole, koska en jaksa niiden monimutkaisempaa tekniikkaa.
-
Ainakin bensakoneella varustettuun Volvoon saa myös kiinteän vauhtipyörän ja paikat ovat kestäneet puolitoista vuotta ja yli 40 tkm. Tammer Dieseliltä kolmen vuoden takuulla, Valeo-tuotemerkki. Toki kytkimen käyttö on hieman "kulmikkaampaa", mutta kun jalka tottuu, ei eroa juuri huomaa. Hinta oli lähes puolet pienempi kaksoismassan hintaan verrattuna.
Bensaan saa, se on tiedossa ja siinä kestää. Diesel käy vähän raskaammin ja epätasasemmin. Samppasportilta aikanaan kysyin niin sano että ei ole dieseliin saatavilla ja että täristää.
Ja hyvin on kestäny kaksoismassa 500nm vääntöä. Ja joku 150tkm ajettu :)