Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: eepioj - 11.04.2018, 20:11:21
-
Auto siis volvo v70 tdi mk2. Oireet: toisinaan rytkäyttää nopeasti, yleensä pienillä kiertoksilla, ikäänkuin sammuisi. Kiihtyy hyvin, eikä kiihdytyksessä oireile. Luin foorumia ja avasin konepellin. Putsailin pumpun liitintä siitä alipainepumpun alta.Sitte hokasin, että imusarjasta lähtevän letkun pää oli hapero. Korjasin sen, samalla putsasin sen reiänkin.Sitte koeajolle.Kilometrin meni hyvin kunnes taas rynkäytti. No, tein reippaamman kiihytyksen ja kun kiertokset olko tippua takaisin niin itsestään pomppasi kierrokset 5000 ja alkoivat taas asettumaan.
Muutaman kerran lenkin aikana se sitä teki.Sitten luin vikakoodit. Ecm 0038 , ecm 0029 , ecm 0005 ja ecm 000e. Viittaavat erganturiin tai lambdaan. Missähän mahtaa olla vika ?
-
Rynkäyttäminen/pätkiminen voi johtua myös sähkön pätkimisestä/kosketus/tiedonsaanti eculta tai maadoitus :-\
Tuo 5000 kierrosta aika hurja luku, turbo tai huohotus öljyä pääsee koneeseen/väljä kone/turbo, niin kumpi kone 2.4d vai 2.5tdi ???
-
https://www.youtube.com/watch?v=j4rMfrERpG8
Väljä turbo ja kone työntää koneesta öljyt imusarjaan ja ehkä ainoa keino on saada sulku imusarjaan jollakin levynpalalla mutta ei missään nimessä esim kädellä. Näitä sattuu aika paljon maailmalla. Vanhemmissa syöttöpumppu teki samaa.
-
Tdi kone eli ael. Nyt jäi auto tielle. Odottelin risteyksessä valojen vaihtumista kunnet pomppas taas kierrokset tappiin. Sitten sammui auto. Käynnistettäessä aina sama juttu; kierrokset tapissa ja sammuu. Ilmoitus Aja varovasti, huolla heti.
-
lisäksi käynnistettäessä paljon savua...
-
Yksi merkki öljyn polttamisesta on sankka savu, kuten edellisessä videossa. Onko öljypinta pudonnut ? Pahimmillaan kone polttaa hallitsemattomasti kaikki öljyt moottorista ja kone leikkaa tietenkin kiinni. Väljäksi kulunut turbo tekee sitä.
-
Enpä tiedä. Turbo ei juurikaan oireile, eikä kone yleensä savuta. Öljyt pysynyt kohdillaan.Töitten jälkeen menin autolle ja sama homma. Kiertokset tappiin ja savua ja sammui. Konepellin kun avasi, niin ohuenoloinen höyry/savukiehkura nousi pumpun alla olevasta muovikuoren sisältä.Avasin kuoret ja liikuttelin johtoja ja kuinka ollakkaan, auto starttasi normaalisti ja pääsin kotio(17km). Luotoa autoon ei kyllä ole pätkääkään. Pitäisiköhän käydä se johtonippu läpi. Miljoona johtoa.
-
Hyvä sinänsä, että vikapaikka löytyi eli sähköpuolelta. Voisi olla esim juotoksia irti, johtoja poikki tjms.
-
Mulla kierrokset seilasi ja käynnistäessä savutti koska oli vuotoa pa-suotimen juuresta, laitoin ohjeita. Mutta kyseessä vain heijaus, ei ryntäys. Olisiko turbo vaan loppu? Silloin savu on sinistä, ja palanut öljy haisee. Omaan sain vaihdettua laakerit itse, pitää vaan muistaa että akselin kierre on vasempaan, ja vetää ihan tappiin se lukittuva uusi mutteri - ei tietty kierteitä rikki.