Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Hiltsu - 15.09.2011, 00:00:58
-
Olisi mukava kuulla kokemuksia tuosta katin tyjhennyksestä, pariniko jokin autossa, vai mentiinkö p*rse edellä puuhun?
Kuinka tyhjennys tehty? Kansi auki, vai jollain moukaroimalla? Ja mitä siellä sisällä on? Niin ja onnistuuko katin irroitus kuinka helposti, missä menee putkien liitos kohdat?
Auto josta mietin katin tyhjennyksen järkevyyttä on 385tkm ajettu V70 TDI
-
Paraneehan se yleensä, näissä paljon ajetuissa kun se kuitenkin on enemmän tai vähemmän tukkoinen.
Yksi suosittu tapa on ollut irroittaa about koko putkisto, sitten rälläkällä yläpuolelta auki ja rojut pihalle, lopuksi sähköliimalla kasaan. Näin ei jää katsastusmiehelle näkyvää jälkeä. :smoke:
-
paljonko uusi katti tollaiseen maksaa?
-
Meinasitko Taavi, että koko ränni irti katin tyhjennykseen?
Monesti pohjaa ihmetelly, mutta empä muista missä olis liitos kohdat ollu...
Jos tuon rälläköi auki ja hitsaa taas kiinni, niin millä se pitäisi suojata, kun suolaa alkavat kohta levittämään, niin voi sauma iloisesti ropista tielle.
Niin ja lueskelin että toiset laittaa suoran putken, toiset jättä tyhjäksi mitä merkitystä?
-
Meinasitko Taavi, että koko ränni irti katin tyhjennykseen?
Monesti pohjaa ihmetelly, mutta empä muista missä olis liitos kohdat ollu...
No kun siellä ei kauheasti sellaisia "pultit vaan auki" -liitoksia ole, niin voipi olla koko rännin tiputtaminen se nopein tie.
Omaani ei ole tuota tehty, vierestä katselin kerran kun erääseen V70I-Volvoon tehtiin.
-
Yksi vaihtoehto on myös jollain rautaputkella/tangolla pistää kenno palasiksi. Paukauttaa vaan muutamia kertoja katin läpi niin kenno yleensä tulee paloina ulos. Tuolloin ulkorakenne säilyy koskemattomana.
-
välineet: rälläkkä katkasulaikalla
pulttia ja mutteria ja prikkaa
1,5m harjateräs
moska
parit avaimet pulteille ehkäpä
tunkki/nosturi
mää oon pari tyhjentäny katkasemalla rälläkällä pultit putken liitoskohdasta katin jälkeen (ei varmasti lähe kiertämällä auki). sitte vaan harjaterästä hakata katin sisään. ja uusilla pulteilla kiinni loppupätkä putkesta. toki voi sen irrottaa downpipestä jolloin saa lattialle koko homman.
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/21950_251248117069_766277069_3139357_7982917_n.jpg)
-
Ja pihit ottaa katin pois ja pulttaa tilalle suoran putken kunnes katsastuksen aika koittaa ::)
-
Do dii, menihän siinä useampi tunti, mutta tyhjä ois nyt.
Turbolta 3pulttia auki, putkesta klemmari auki. Putki maahan ja keskelle tehtiin postikortin kokoinen luukku, josta sai naputeltua meisselillä, vasaralla ja sorkkaraudalla sisus silpuks.
Sitten hitsillä ja jollain pakoputken paikkaus aineella parsittiin kasaan.
Putki kiinni ja eka polkasu oli aika sankka pilvi sellaista "höttöä" noen seassa. Mutta lenkin jälkeen huomas eron, kierros herkempi ja vetoja ehkä paremmin...
Eihän tuolla taivaallista tehoa saavuteta, mutta itselle tuli hyvä mieli, ja saa nähdä onko päästöissä eroa...
Kiitos vinkeistä, ja vois vaikka siirtää tuonne diesel osioon, jos jollekkin olis hyötyä.
-
Onko tällä operaatiolla vaikutusta bensa vapariin? Mites päästöt?
-
Onko tällä operaatiolla vaikutusta bensa vapariin? Mites päästöt?
Meniskös niin että hengitys paranee ja päästöt kasvaa.
-
Ja minkäslainen vaikutus mahtaa olla Turbovitoseen? ???
Jos tuota orkesteria innostuis kaunistamaan 3-tuumaiseksi tai muokkaamaan vakiputkistoa, niin mikä vaikutus katin tyhjäämisellä / jättämisellä pois?
-
Onko tällä operaatiolla vaikutusta bensa vapariin? Mites päästöt?
Tässä on varmaan takaa-ajatuksena että meneekö katsastuksesta läpi tyhjällä pöntöllä.
-
Vähäpäästöisiä bensakoneita voi olla vaikea saada päästöistä läpi jos katti puuttuu tai sen sisältö on poistettu.
Näiden tdi-dieselkoneiden katti ei ole samanlainen kolmitoimikatti kun bensoissa, eikä dieseleiden päästöistä mitata kuin savutus.
-
Vähäpäästöisiä bensakoneita voi olla vaikea saada päästöistä läpi jos katti puuttuu tai sen sisältö on poistettu.
Näiden tdi-dieselkoneiden katti ei ole samanlainen kolmitoimikatti kun bensoissa, eikä dieseleiden päästöistä mitata kuin savutus.
Eikös sen voi laittaa paikalleen aina leiman ajaks. ELK
-
Onko tällä operaatiolla vaikutusta bensa vapariin? Mites päästöt?
Mie en tiijä millanen bensa autojen päästömittaus on, mutta olin lukevinani ettei onnistuis bensa autoissa moinen.
Meniskös niin että hengitys paranee ja päästöt kasvaa.
Ainakin dieselissä näky olevan silleen että kun katti oli tyhjennetty, niin poistui yksi savun ja noen kerääjää. Ja mitä tietoja etsin, niin dieselin savutus arvot tippuisivat jonkin verran, mutta siitä saan tietoja vasta leimaa ennen...
Tässä on varmaan takaa-ajatuksena että meneekö katsastuksesta läpi tyhjällä pöntöllä.
Dieselissä muiden kokemusten perusteella ei pitäs olla ongelmia. :)
Niin ja nyt huomasin sen, jotta pöllyytys loppu, kun ei ole nokea "varastossa"
Kattiin ei laittettu väliputkea, vaikka joku sanoi että kumisis, mutta en minä mitään kuminoita huomannu.
Suunnitelmissa olisi katin perään laittaa 3" rännistä ja läpivirtaavalla pöntöllä, mutta lukiessani löisin että ei sais 1.1997 jälkeen käyttöön otettujen autojen putkistoihin sais tehdä muutoksia, tiijä sitten :idiot2:
-
Eikös sen voi laittaa paikalleen aina leiman ajaks. ELK
Näinhän moni tekee ELK.
-
Onkos kellään kokemusta putken kasaamisesta vaikka motonetin palikoista? Kiinnostais jatkaa katilta taakse 3" putkella, ja yhdellä läpivirtaavalla pöntöllä. Millaset osat pitäs ostaa jotta kasaus onnistuis helposti? Kuinka paljon suoraa, millasia mutkia, monta ja kiinnikkeet ja kannakkeet?
Niin ja millanen pönttö tuohon tiiseliin? Olis kiva saada vähän äänimailmaakin...
Volvo V70 -97 TDI
-
Ite tuohon äRRään väsäilin putkiston.
Tosin ei ole E hyväksyttyjä osia, katsotaan mitä inssi sanoo.. :idiot2:
Yht. 6kpl 90asteen mutkia, 2kpl 30asteisia. (4 90asteen mutkia oli pienisäteisiä hitsattavia)
n. 2,5m putkea.
Race katin, 200cel, pitäs virrata ahistamatta 500hp:hen asti.
Takapöntöt oli simonssin tekeleitä.
-
Kattiin ei laittettu väliputkea, vaikka joku sanoi että kumisis, mutta en minä mitään kuminoita huomannu.
Suunnitelmissa olisi katin perään laittaa 3" rännistä ja läpivirtaavalla pöntöllä, mutta lukiessani löisin että ei sais 1.1997 jälkeen käyttöön otettujen autojen putkistoihin sais tehdä muutoksia, tiijä sitten :idiot2:
Väliputki virtaisi paremmin, kuin tuollainen ylimääräinen "paisuntasäiliö" keskellä putkea. :)
Muutoin vakiokuntoisessa autossa et eroa huomaisi.
Tuo säännös meni jotenki sillain, että pitää olla hyväksyntämerkinnät osissa/valmis putkisto jonka sinne laittaa. Eli kauheesti kaikkia E- CE- ja EY merkintöjä vaan putki täyteen ja kokeilemaan.. :D
-
Näinhän moni tekee ELK.
Tai, jos tulee sanomista noiden kaikkien eri merkintöjen takia, niin rakennamme kokonaan uuden 3'' rännin alusta loppuun, ja käytämme vakioputkistoa vain leimalla. ELK
Eikai mikään aivan hurja savotta kerran vuodessa tehtäväksi jos auton saa ylemmäs..? ???
-
Eikai mikään aivan hurja savotta kerran vuodessa tehtäväksi jos auton saa ylemmäs..? ???
Ei. Vakioputkihan on yhtenäinen katilta taakse, eli loppupätkä on helppo. Eli liitos auki ja putken voi vetää pois alta. Alkupää taas on hankalampi. Tosin enemmän hyötyy esim. Simonsin putkella kuin pelkällä katin poistolla. Jos ajatellaan niin että paljonko normaalissa Tvitosessa on tehoa, ja paljonko tuo mahdollisesti tuo, niin ei se prosentuaalisesti ole paljon. Entisessä autossani käytin kattia vain katsastuksessa, mutta tuo joka kertainen putkirumba oli aika älytön verraten hyötyyn.
-
tuo joka kertainen putkirumba oli aika älytön verraten hyötyyn.
Eli jos jotain ns "laillista hyötyä" haluaa laittaapi hyväksytyn virtaavamman katin sinne :idiot2:
eikö noissa 200cel kateissa ole ollut sitä vikaa että lampadan valo alkaa palamaan/vilkkumaan? koska on liijan virtaava alkuperäiseen verrattuna. puhumme bensa koneista
-
Eli jos jotain ns "laillista hyötyä" haluaa laittaapi hyväksytyn virtaavamman katin sinne :idiot2:
eikö noissa 200cel kateissa ole ollut sitä vikaa että lampadan valo alkaa palamaan/vilkkumaan? koska on liijan virtaava alkuperäiseen verrattuna. puhumme bensa koneista
Ei ole ollut ongelmia lampda valon kanssa, ainakaan itsellä, vielä.
Tais ongelmat alkaa noiden 100cel kattien kanssa.
Yhteen autoon aikasemminkin tein ite rännin, mis ois tarvinut olla E hyväksynnät.
Katsastuksessa ei sanottu mitään, vaikka useammalla konttorilla kävin.
-
Itse myös tyhjensin keväällä katin omasta TDI:stä. Autolla oli tuolloin ajettu 355 tkm, ei se ainakaan huonommaksi muuttunut operaation jälkeen. Vielä pitäisi joskus rakentaa putki uusiksi katilta taaksepäin, tai ainakin korvata tuo takavaimennin jollain läpivirtaavalla vaimentimella.
-
Eikös sen voi laittaa paikalleen aina leiman ajaks. ELK
Juuri näin, mutta ajattelin asiaa alunperin selventää siksi, ettei kenellekään pelkästään tätä topicia lukevalle jää käsitystä että bensoissa voisi tehdä homman yhtä huolettomasti kuin dieseleissä.
-
Sjos, menikö noi 6kpl 90mutkia katilta taakse päin? Niin ja oliko sulla yhellä vai kahdella putkella?
Perhana kun auto oli eilen montulla, eikä tullu kateltua sitä loppu pätkää... Ajatuksena olisi katkasta katin jälkeen putki ja liittää siihen 3" putkea, mutta mites tuo pönttö? Laitetaanko orkkis paikalle, vai puskurin juureen?
-
Kylläpäs saadaan pakoputki kuulostamaan vaikealta laitteelta :D
Eli laitetaan nyt muutama selvennys vielä...
V70 on tyyppihyväksytty auto, jossa putkenkin pitäisi olla hyväksytty, eli lain mukaan omatekoinen ei kelpaa.
850 ei vielä ole tyypitetty, eli siihen voi tehdä putken itse kunhan melutasot pysyy rajoissa...
Dieselissä katin voi tyhjentää, sillä päästömittauksessa mitataan vain näkyvän savun määrää, eikä muuta. Kattihan ei sitä savua ainakaan vähennä, eli dieselin päästöissä ei tosiaan näy katin tyhjennys. Poistaahan sitä ei kokonaan saa, sillä vähäpäästöisestä autosta puhutaan.
Bensakäyttöisessä autossa ei päästöt mene sinnepäinkään ilman kattia, eli siitä ei voi kattia tyhjentää ja mennä leimalle.
Vakiotehoisessa T5:ssä tms. ei katin poistolla saavuta mitään, pieni placebovaikutus ehkä...
Alkuperäinen downpipe mutkineen ahdistaa paljon enemmän.
-
Eli itsekkin oli olisi tarkoitus tehdä katsastuksen jälkeen katin korvausputki.
Jos sillä on jotain merkitystä vapari bensa autossa?
-
Mites paljon ne konttorilla katsoo, jos siellä menee kirkas uus putki, joka on alkuperäistä paksumpi? Ja jos pöntöstä löytyy joku merkintä? Itse asiassa, mitä merkintöjä pitäis olla putkessa tai pöntössä?
-
Kylläpäs saadaan pakoputki kuulostamaan vaikealta laitteelta :D
Vakiotehoisessa T5:ssä tms. ei katin poistolla saavuta mitään, pieni placebovaikutus ehkä...
Alkuperäinen downpipe mutkineen ahdistaa paljon enemmän.
Race katti tilattu RP.ltä, ensi viikolle aika downpipen tekemiseen pajalla. Tehtiin ennakko suunnitelmia asentajan kanssa ja koska tuossa on tod.näk kartiosovitus irtolaipalla, asentaja suunnitteli ottavansa
sen siitä vanhasta uuteen. Tuli vaan mieleen että silloinhan siihen jää "kuristava" kohta ? Vai onko sillä 2-3cm kartiokauluksella mitään merkitystä virtauksia ajatellen?
Kannattaisiko siihen tehdä ihan normaali laippa 3" reiälle valmiiksi ?
Autossa ei ole vielä chippiä, mutta vahva ehdokas on PowerFlash Oulusta. Puhelimessa kaveri oli asiallisen oloinen ja hintaan kuuluisi vielä säätämistä/asentamista/testaamista.
Kysyessäni samaa Kokkolan autoexpertiltä (kävin paikan päällä) asentaja venytteli tyyliin " njaa ... kyl mä sen sipin sinne voin laittaa ja sen jälkeen kaikki maksaa 70 e tunti njaa ..."
Täytyy kyllä maksavana asikkaana sanoa ettei sytytä tommonen toiminta. Ajan sitten vaikka sen 500km kunhan asiat otetaan vakavasti ja homma tulee ammattitaidolla kuntoon. Sorry OT
-
Race katti tilattu RP.ltä, ensi viikolle aika downpipen tekemiseen pajalla. Tehtiin ennakko suunnitelmia asentajan kanssa ja koska tuossa on tod.näk kartiosovitus irtolaipalla, asentaja suunnitteli ottavansa
sen siitä vanhasta uuteen. Tuli vaan mieleen että silloinhan siihen jää "kuristava" kohta ? Vai onko sillä 2-3cm kartiokauluksella mitään merkitystä virtauksia ajatellen?
Kannattaisiko siihen tehdä ihan normaali laippa 3" reiälle valmiiksi ?
Autossa ei ole vielä chippiä, mutta vahva ehdokas on PowerFlash Oulusta. Puhelimessa kaveri oli asiallisen oloinen ja hintaan kuuluisi vielä säätämistä/asentamista/testaamista.
Kysyessäni samaa Kokkolan autoexpertiltä (kävin paikan päällä) asentaja venytteli tyyliin " njaa ... kyl mä sen sipin sinne voin laittaa ja sen jälkeen kaikki maksaa 70 e tunti njaa ..."
Täytyy kyllä maksavana asikkaana sanoa ettei sytytä tommonen toiminta. Ajan sitten vaikka sen 500km kunhan asiat otetaan vakavasti ja homma tulee ammattitaidolla kuntoon. Sorry OT
Jos sulla on ahtimen pakopesä kartiolähdöllä, niin kuristavin paikka on se pakopesä itsessään...
Paras vaihtoehto olisi vaihtaa siihen ahtimeen esim. vinolähtöinen pesä ja tehdä DP siihen.
Pesän saa satkulla eikä vaihtotyö ole mikään paha rasti...
-
Sjos, menikö noi 6kpl 90mutkia katilta taakse päin? Niin ja oliko sulla yhellä vai kahdella putkella?
4kpl 90mutkia meni DP:n alkuun.
2 30mutkaa + 2 90mutkaa meni katin jälkeen.
Tosin, tuo on AWD.
Loppupätkä on tuplana.
Se on valmiina ostettu, Simonssin tekemä.
Menee taka-akselin päälle, siitä eteenpäin tein itse, turbolle asti.
Etuvedossa menee tod näk. 2 90mutkaa ja pari loivempaa, ni tuolla pitäs päästä ihan puskurille asti.
Kun ei ole mitään kardaanin ja ison perämöhkäleen kiertoja.
Katilta pääsee taka-akseliin asti suoralla röörillä.
Ite laittasin kaks vapaavirtaus pönttöä.
Taka-akselin etupuolelle ja päätyvaimennin. (3" rosteri päätyvaimentajia löytyy 2 sopivaan hintaan.. :hello:)
Mitä diiseliin tulee, vaikka sanotaan vähäpäästöinen, ei välttämättä ole/tarvi kattia.
Oli diesel voyager, vähäpäästöinen, mut ei kattia.
Tuohon ite rykäsin happosesta pöntöt + putken.
-97 vuosimalli, eikä katsastuksessa mutistu mitään.
E:
En kyllä voi suositella lähteä tekemään itse putkea AWD:hen.
Etenkin tuo 3" ei oikeesti meinaa mahtua mitenkään sinne.
Lemmarit täytys vielä vaihdella toisenlaisiin, nuo normi klemut ei mahu, ottaa kardaaniin välillä kiinni.
Suurimmalta matkalta mennään n. 5mm välyksin, kardaanista, puhjasta, taka-akselin kiinnikkeistä yms. :idiot2:
-
Niin mie jo kattelin tuolta noita kuvia, hyvän näkönen perä ;)
Meinasit että katilta suoralla akselille, mutta millaset mutkat tarvitsee akselin ylitykseen? Ja mites sen jälkeen? Helpoin ois kun menis tuonne mutalikkoon muate ja kattelis vähäsen :o
Millasia pönttöjä suosittelisit? Voikos orkkis kiinnikkeitä hyödyntää?
Kyllä mie tuohon meinaan putken väsätä, vaikka konttorilla ois jotain sanomista. Jos ei mene läpite, niin jumpataan entinen takasi.
Maukkaan näkönen ois tuollainen tupla rööri niinkuin sjos:lla, mutta josko sais vaan noi tukkeet pois niin se riittäs, sitten vois miettiä muutta :buck2:
-
"Kardaanitunnelista" kun tullaan pihalle, 90mutka ja heti pönttö, ja taas 90mutka, sitä kääntää samalla jo ylöspäin akselin päälle.
Siihen jatkoks, ehkä pari 45mutkaa.
Tilaahan siellä on väsäillä mitä tahansa.
Noin, pitäs karkeesti mennä, mitä tuota etuvedon putkistoa silmäilin.
Normi perän ylitys putkea ei varmaan kannata lähteä soveltamaan.
Ite olen käyttänyt joko, valmiita vapaavirtauspönttöjä tai sitten tehnyt ite.
Simonsseja yleensä olleet nuo tehdastekoset.
Alkuperäset kiinnityspisteet kannattaa kyllä hyödyntää, niin hyödynsin tuossa äRRässäkin.
Uusin vaan kumit, tai yx on uusimatta, kun ei ollu silloin hyllyssä.
Muutenkin täytyy käyttää putki vielä pois, kun nyt on hakenut paikkaansa ja välillä hieman resonoi sinne tänne.
Enkä tuon takia vielä laittanut liitoksiin asennus tahnaa.
-
Kiitos Sjos tarkentavista tiedoista, pitää kehitellä jotain.
-
Mulla olis ajatuksena rakentaa tohon omaan T5 mk1 volleen tupla ulostulo. Kahtelin yx päivä putkistoa montulla niin kovin näytti ahtaalta paikat et mistä putken sais vedettyä vänkärin puolelle. =/ Vaimentimen jälkeen mieluilin et olisin putken haarottanut, mut mulla on koukku niin ei puskurinkaan juuresta oikein sovi. Onko siellä mistä se oikea ja "virallinen" reitti putkelle, kun awd ärräthän on tuplaulostulolla?
-
Siitä tankin takaa se menee, siinähän on sellainen lämpöpeltikin valmiina tankkia suojaamassa...
-
Niin siellä tais olla kyllä jossain kohtaa peltiä kun kahtelin silloin. Pitää vielä ihan ajatuksen kans uudelleen tutkailla. Mites se vakioputki, onko se 2,5" paksu?
-
Moro,
Mitenkähän paljon V70 T5 MkII -vm. 2001 äänet kovenevat jos korvaa takapöntön suoralla putkella? Orig. matkalaukku on tullut tiensä päähän. Joka puolelta alkanut hajoamaan. Ajettu n. 300tkm.
-
Moro,
Mitenkähän paljon V70 T5 MkII -vm. 2001 äänet kovenevat jos korvaa takapöntön suoralla putkella? Orig. matkalaukku on tullut tiensä päähän. Joka puolelta alkanut hajoamaan. Ajettu n. 300tkm.
Moro, ei kauheasti. Suosittelen kuitenki ferritan cat-back rosterisatsia tuohon, se ei nykyään enää kauheita maksa ja ääni on sporttinen mutta hillitty.