Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Ranskalainen otsassa - 14.04.2018, 10:33:43

Otsikko: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: Ranskalainen otsassa - 14.04.2018, 10:33:43
2011 vuoden 8 venttiilinen toiminta epämääräistä. Pakkasella sekä kylmällä moottorilla toimii hyvin. Kun ilma lämpenee häviää moottorista vedot alakierroksilta täysin. Liikkeelle lähtöön ei meinaa vääntö riittää. Vastaa kaasun painallukseen viiveellä ja vedot alkaa 1500 kierroksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: volvotdi - 14.04.2018, 14:04:20
2011 vuoden 8 venttiilinen toiminta epämääräistä. Pakkasella sekä kylmällä moottorilla toimii hyvin. Kun ilma lämpenee häviää moottorista vedot alakierroksilta täysin. Liikkeelle lähtöön ei meinaa vääntö riittää. Vastaa kaasun painallukseen viiveellä ja vedot alkaa 1500 kierroksen jälkeen.

EGR takkuaa tai jokin lämpötila-anturi lämmetessään heittää överiksi.
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: Ranskalainen otsassa - 14.04.2018, 15:05:57
Mieleen istui ajatus. Edellisessä huollossa on jätetty asioita tekemättä. Ilmanputsarista alkaen jätetty asioita huomioimatta. Liekö öljyjäkään uusittu. Välillä jarrutkin vinoilee. Oliskohan alipainepuolella öljyn takia puutosta imusta. Vaihdanpa öljyt ja suodattimen. Seuraavaksi sitten luettavaksi korjaamolle.
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: volvotdi - 14.04.2018, 16:25:47
Eivät liity alipaine ja öljyt toisiinsa.
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: Ranskalainen otsassa - 14.04.2018, 17:00:34
Ok. Oli siellä yksi koodi p060a00 pysyvä
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: Ranskalainen otsassa - 14.04.2018, 19:42:11
Ahdin yli ahtaa, solenoidi rikki? Ja tarkoittanee uuden ahtimen hankintaa?
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: volvotdi - 14.04.2018, 21:03:38
Ok. Oli siellä yksi koodi p060a00 pysyvä

Tuo on vähän hämäävä koodi kun kertoo ohjainlaitteen sisäisestä viasta. Veikkaan nyt, että esim. MAP-anturi on rikki tai likainen. Livedataa testerillä auto sammuisissa ja käynnissä tutkimaan, oikotietä selvittämiseen ei ole. Mistä päättelit, että yliahtaa?
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: Ranskalainen otsassa - 14.04.2018, 22:31:09
Anturit antaa livenä ok arvoja. Ahdin tarjoili parkkipaikalla paikallaan yli 1 baria kun painoi kaasua. Map anturi putsattu, samoin ilmamassa-anturi. Olisi toki loistohomma jos olisin väärässä tämänkin asian kohdalla
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: Ranskalainen otsassa - 15.04.2018, 14:34:41
Ei se kyllämitään yliahtoja tarjoile... Kyllä se enempi haisee egr:lle. Saakohan sitä putsailtua?
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: volvotdi - 15.04.2018, 17:30:10
Ei se kyllämitään yliahtoja tarjoile... Kyllä se enempi haisee egr:lle. Saakohan sitä putsailtua?

Saa, mutta jos on ajatuksena ohjelmointi niin ei kannata. Putsaus voi hetken auttaa.
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: Ranskalainen otsassa - 16.04.2018, 06:51:29
Se oli niin siisti että ihan pahaa teki. Ja liikkui ymmärtääkseni oikealla tavalla. Maf ja map putsattu uudemman kerran virallisen valvojan läsnäollessa. Työmatka kertoo oliko apuja.
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: Ranskalainen otsassa - 16.04.2018, 17:55:30
Minkälaisia ahtoja saa kone tarjoilla jos ei ole vetopäällä vaan parkissa lyö kaasun pohjaan?
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: hessu80 - 16.04.2018, 21:20:53
Minkälaisia ahtoja saa kone tarjoilla jos ei ole vetopäällä vaan parkissa lyö kaasun pohjaan?
En ole aivan varma, mutta eiköhän ahdot käy hetkellisesti tapissa ryntäytyksessäkin. Vedossa pitäisi ahtaa 1,62 bar (absolute pressure 2,62 bar) eli enemmän kuin obd-palikat suostuu näyttämään. Lukijoissa luvut loppuu 2,55 bar kohdalla ja alkaa piirtämään suoraa viivaa.
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: volvotdi - 17.04.2018, 01:45:20
Paikallaan ei ota täysiä ahtoja millään. Sanoisin 1bar luokkaa voi hetkellisesti nousta.
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: Ranskalainen otsassa - 17.04.2018, 08:22:02
Tämä selvensi tilannetta. Maffin parempi putsaus kevensi oireilua. Loppu taitaa selittyä horolla ilmansuodattimella.
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: Ranskalainen otsassa - 18.04.2018, 06:36:14
Ahdin on saanut sepeliä sisäänsä, kun pääsin paremmin katsomaan. Oireilu alkaakin näköjää vasta +10 asteen lämpötilassa.
Otsikko: Vs: Volvo 1.6d 2011
Kirjoitti: Ranskalainen otsassa - 20.05.2018, 16:28:45
Hiukkasloukun toinen haisteluputki oli palanut puhki. Se uusittu. Vanha ahdin olisi vielä mennyt, mut koska uus ostettu niin asettelen sen tässä samalla paikalleen... Ihan saatanallinen savotta