Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: VLJ - 15.04.2018, 09:08:37
-
Tietääkö/huomaako käytännössä mistään milloin poltto on alkanut. VW:ssä huomasi polton alkaneen, kun moottorin lämpötila nousi nopeasti normaaliin ja moottori rupesi "röpöttämään" ajossa. Lisäksi huomasi pysäköidessä polton jääneen kesken, kun flekti jäi huutamaan.
Volvossa (V70 -12) on säästetty jättämällä moottorin lämpötilamittari pois. Ohjekirjassa on maininta, että käyttää polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, jotta moottori saavuttaa normaalin lämpötilan ja poltto voi alkaa. Edelleenkään ei tiedä, alkaako poltto vai ei?! Ainoastaan kuskilla alkaa lämmöt nousta ja hiki tulee pintaan, kun täyttymisestä ilmoitava DPF-valo syttyy ja 700€ vilahtaa silmissä.
Muutenkaan en ymmärrä, miksi poltosta ilmoittavaa merkkivaloa ei ole autoissa, tai moottorin lämpötilamittaria Volvossa. Suuntavilkut saa Audeihin ja Bemareihin lisävarusteena, mutta Volvoon ei moottorin lämpötilamittaria saa edes lisävarusteena :)
Onko mitään merkkejä milloin poltto on alkanut, vai pitääkö kaiken varalta käydä heittämässä puolen tunnin lenkkejä motarilla lisälämmitin päällä talvella, sitten herää kysymys, miten usein, viimeistään sitten kun DPF-merkkivalo syttyy?
-
Kyllä valmistaja sellaisen valon sinne saisi jos haluaisi, mutta tällöin DPF-varaosien myynti laskisi eli täysin laskelmoitu juttu.
Mistä 700€:lla saa DPF-pöntön? Ei ainakaan alkuperäistä ja muuta sinne ei kannata laittaa.
Kytke takalasinlämmittimen johtoihin lamppu, joka syttyy kun se menee päälle, tällöin on DPF poltto päällä ;)
-
Mistä 700€:lla saa DPF-pöntön? Ei ainakaan alkuperäistä ja muuta sinne ei kannata laittaa.
Ei varmaan alkuperäistä saa tuohon hintaan asennettuna, hinta on saatu Autojerryn tilastoista.
-
Muutenkaan en ymmärrä, miksi poltosta ilmoittavaa merkkivaloa ei ole autoissa, tai moottorin lämpötilamittaria Volvossa. Suuntavilkut saa Audeihin ja Bemareihin lisävarusteena, mutta Volvoon ei moottorin lämpötilamittaria saa edes lisävarusteena :)
Onko mitään merkkejä milloin poltto on alkanut, vai pitääkö kaiken varalta käydä heittämässä puolen tunnin lenkkejä motarilla lisälämmitin päällä talvella, sitten herää kysymys, miten usein, viimeistään sitten kun DPF-merkkivalo syttyy?
Ostaa pari vuotta uudemman niin saa ihmetellä niitä koneen lämpöjä.
-
Hetkellisestä kulutuksesta huomaa ainakin uudemmissa. 60kmh nopeudessa kun kulutus on normaalisti noin 5L niin regeneroinnin ollessa päällä lukemat on 8L tai jopa enemmän. Kulutus ei myöskään mene nollaan kun moottorijarruttaa vaan näyttää paria litraa silloinkin. Hankalaa tässä on se että en ruukaa kulutuksia isommin kytätä ja kulutusnäytöt yleensä aina piilossa..
Ehkä se regenerointivalo ois tavan autossa vähän overkill. Auton kun kuuluis olla helppo käyttää niin tuollaiset valot aiheuttais vain hämmennystä. Koetapa tavan autoilijalle selittää että tuo valo kun palaa niin kannattaisi jatkaa ajamista niin kauan että valo sammuu. Siinä saattaisi moni siirtyä katselemaan muita merkkejä tai bensa/sähkö -autoja
-
Ostaa pari vuotta uudemman niin saa ihmetellä niitä koneen lämpöjä.
Menisiköhän "hallituksessa" läpi...ilmeisti kysyntää lämpömittarille on ollut, kun ovat sen uudempaan laittaneet.
Ehkä se regenerointivalo ois tavan autossa vähän overkill. Auton kun kuuluis olla helppo käyttää niin tuollaiset valot aiheuttais vain hämmennystä. Koetapa tavan autoilijalle selittää että tuo valo kun palaa niin kannattaisi jatkaa ajamista niin kauan että valo sammuu. Siinä saattaisi moni siirtyä katselemaan muita merkkejä tai bensa/sähkö -autoja
Tuo pitää paikkansa, asiat on tehty niin sanotusti "blondimaisiksi", että nykyään vain ajellaan kunnes tapahtuu jotain ja sitten ihmetellään...
-
Tuo pitää paikkansa, asiat on tehty niin sanotusti "blondimaisiksi", että nykyään vain ajellaan kunnes tapahtuu jotain ja sitten ihmetellään...
Regenerointia tapahtuu aika tiuhaan. Saattais meitä "non-blondejakin" alkaa ottamaan pattiin ne merkkivalot
-
Mistä 700€:lla saa DPF-pöntön? Ei ainakaan alkuperäistä ja muuta sinne ei kannata laittaa.
Esim merkkiliikkeestä tohon rahaan saa melkein kaksi.
-
Menisiköhän "hallituksessa" läpi...ilmeisti kysyntää lämpömittarille on ollut, kun ovat sen uudempaan laittaneet.
Ei hätää! Jos todellakin haluat nähdä moottorinlämmöt, niin hommaa tuollainen OBD mokkula. Saat moottorin lämmöt asteen tarkkuudella puhelimesi näytölle. Meinaan auton omat viisarinäytöt ei näytä edes sinne päinkään.
Mittarin viiva keskellä, niin lämpötila muistaakseni vaihteli 60-90 asteen välissä.
https://www.mmyynti.com/tuote/elm-327-miniobdii-vikakoodinlukija-bluetooth/
-
Kyllä se auto regeneroi ilmankin mittaria :) Se alkaa sitten kun auto on oikeasti lämmin ja siihen ei kauaa mene. Jos webasto automaattikäytöllä (miksei olisi?) ja egr toiminnassa niin minulla ainakin lämpenee hyvin nopeasti. Käsittääkseni tärkeämpää olis että ajo ei lopu ennenkuin se regenerointi loppuu mutta pakostakin joskus näin käy
-
Käsittääkseni tärkeämpää olis että ajo ei lopu ennenkuin se regenerointi loppuu mutta pakostakin joskus näin käy
Asian ytimessä, paljon lyhyttä matkaa ja poltto jää aina kesken. Kuten aiemmin kirjoitinkin, Vaggineessa sen huomasi moottorin röpötyksestä ja tiesi ajella vähän lenkkiä.
-
Volvoissa en ainakaan minä huomaa mitään muutosta käyntiäänessä tai vedoissa. Tosin vasta kaksi ollut ja nekin samanlaisella moottorilla..
-
Car scanner elm OBD2 appilla näkee 2008 D5 autosta dpf lämmöt ja dpf soot (tuhka) määrät. Torque appilla en näitä löytänyt.
Kun olen tätä seuraillut niin taajama ajossa tuhkan määrää on noussut 6 grammaan ja sitten kun ajaa maantietä niin tippuu 4 grammaan kun dpf Lämpö pyörii 350 asteen paikkeilla, mutta selkeästi alle 400 asteen. Ymmärtäisin niin että dpf puhdistuu ihan ajollakin ilman polttoa jos ei mene liian täyteen.
-
Seuraa hetkellistä kulutusta. Kun se ei mene nollaan moottorijarrutuksessa on poltto päällä.
-
Kerron oman kokemuksen poltosta.
Ulkolämpötila -8. Autolla oli ajettu 150 km kaupunki/taajama-ajoa eli maks. 80kmh hetkellisesti kahden viikon aikana. Mielenkiinnosta laitoin car scannerin päälle ja huomasin dpf soot:in olevan 15.8g. Lähdin ajamaan ja kun olin ajanut 100 kmh niin että moottorin lämmöt nousivat päälle 80 asteen niin määrä tippui hiljalleen gramman / 10 km eli dpf puhdistui hieman ajaessa. Dpf lämmöt olivat 350-380 astetta. Tarkkailin tilannetta ja kun moottorilämmöt kiipesivät sinne 88 asteeseen niin yks kaks dpf lämmöt olivat 600-700 astetta ja dpf soot tippui noin gramman / km. Poltto loppui kun dpf soot meni 0.0g ja dpf lämmöt tippuivat noin puolessa minuutissa takaisin 300-400 asteeseen. Mitään ei huomannut ajossa kun ajoin vakkarilla. Kulutus nousi hieman hetkellisesti mutta voi johtua maaston muodosta.
-
XC60 -15 D5 en ainakaan ajaessa ole huomannut kuin hetkellisestä kulutuksesta ja siitä että vapaalla rullatessa ei kulutus tipu nollille. Tykkäisin itsekin jos tuon näkisi edes jonkun valikon takaa, ei siitä mitään vikavaloa tarvitsisi tauluun laittaa.
-
soot (tuhka)
Tässä on käännösvirhe. Soot on nokea, siis palamatonta hiiltä ja hiiliyhdisteitä. Happea ja lämpöä tarjoamalla noki palaa kaasuiksi.
Tuhka on palamisjäännös joka ei pala vaikka yrittäisi. Jos sitä puhallellaan vähemmäksi niin se poistuu olomuotoaan muuttamatta putkesta kadulle.
-
Tässä on käännösvirhe. Soot on nokea, siis palamatonta hiiltä ja hiiliyhdisteitä. Happea ja lämpöä tarjoamalla noki palaa kaasuiksi.
Tuhka on palamisjäännös joka ei pala vaikka yrittäisi. Jos sitä puhallellaan vähemmäksi niin se poistuu olomuotoaan muuttamatta putkesta kadulle.
Juuri näin, paitsi ettei tuhka poistu itsestään minnekään. Lopulta dpf:n pienet "pillit" ovat tuhkaa täynnä. Sitä ennen käyttäjän ei tarvitse tehdä mitään ja sen jälkeen dpf täytyy uusia, pestä tai tehdä muita temppuja pakokaasuvirtauksen mahdollistamiseksi.