Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Volvo745D - 16.09.2011, 07:52:17
-
Elikkäs konehuoneessa tuon ohjainboksin eli auton aivoijen kupeessa on jokin ylimääräinen mötikkä mihin menee johtoja , yksi musta katkaistu, mötikän päällä on paksu nasta mikä näköjään toimii sulakkeena, ja sen toiseen päähän tuleee valkea-punainen johto. Siinä päässä on sitten ottanut hieman lämpöjä, johtokaan ei ollut kuin parilla säikeellä kiinni ja nasta oli punaisen sävyinen joltain kohin. Eli osaakos joku kuvien perusteella sanoa mikä tämä "aivokasvain" mahtaa olla? ;) Joku sanoi että hehkujen rele mutta eiköhän se jossain muualla ole?
(http://img593.imageshack.us/img593/7551/sam3324y.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/593/sam3324y.jpg/)
(http://img695.imageshack.us/img695/7425/sam3325.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/695/sam3325.jpg/)
-
Hehkurele se on, osa# 9162929
:)
-
Hehkurele se on, osa# 9162929
:)
Periaatteessa joo, mutta ei kuitenkaan ihan. Kannen päädyssä on vesitilassa kolme hehkutulppaa, jota toimivat lämmityslaitteen veden lisälämmittiminä ja tuo mutikka on niiden rele.
Normaaleille hehkutulpille on oma, ihan tavallinen rele kolmion muotoisessa relerasiassa konehuoneessa.
-
Periaatteessa joo, mutta ei kuitenkaan ihan. Kannen päädyssä on vesitilassa kolme hehkutulppaa, jota toimivat lämmityslaitteen veden lisälämmittiminä ja tuo mutikka on niiden rele.
Normaaleille hehkutulpille on oma, ihan tavallinen rele kolmion muotoisessa relerasiassa konehuoneessa.
Asia selvä, hyvä että joku tietää V:>
-
Kiitokset vastauksista! :) Selvitti asioita paljonkin, ja jos oikein ymmärsin niin jos lisälämmitin ei lähde päälle niin vikaa voi etsiä tästä? Mistä johtuis se että toi rele on ottanut sitten lämpöjä niin että sulanut päältä jotain? ja onko siksi juuri musta maajohto(ko?) pätkäisty poikki mikä kuvassa näkyy? :idiot2:
-
Tuo ei siis liity pa-käyttöiseen lisälämmittimeen (ardic jos alkuperäinen) vaan ihan sähköllä toimiviin vesihehkuihin, joiden tarkotuksena on lämmittää koneelta lämppärin kennolle tulevaa vettä.
Noiden vesihehkujen merkitys Suomen talvessa on jotain olemattoman ja mitättömän välimaastosta... :) keski-euroopassa varmaan ihan hyvä keksintö.
-
Tuo ei siis liity pa-käyttöiseen lisälämmittimeen (ardic jos alkuperäinen) vaan ihan sähköllä toimiviin vesihehkuihin, joiden tarkotuksena on lämmittää koneelta lämppärin kennolle tulevaa vettä.
Noiden vesihehkujen merkitys Suomen talvessa on jotain olemattoman ja mitättömän välimaastosta... :) keski-euroopassa varmaan ihan hyvä keksintö.
Oukei, osaattekos kertoa mistä löytyy autosta tämä pa-lämmitin? Olis hyvä saaha toimimaan tässä kylmien kelien alkaessa :P Epäilen hehkujen olevan pimeänä, tai joku muu mutta en tiedä sen ihmeemmin missä lämmitin sijaitsee ;D
-
mulla ainakin taka-akselin etupuolella oikealla puolen ja täytyypä sanoa että tämä ardic merkkinen keksintö olis voinu jäähä keksimättä:)
-
mulla ainakin taka-akselin etupuolella oikealla puolen ja täytyypä sanoa että tämä ardic merkkinen keksintö olis voinu jäähä keksimättä:)
...Joo-o. Paremmin olis ja v*tuttas jos olis koko lämmitin edes paikallaan, tänään tutkailin sitä samalla altapäin (ku pudotin nesteet pois ja uutta tilalle kun oli pakkaskestävyys -12c!) niin eipä ollu koko lämmitin paikallaan, paikat oli kyllä. :D Noh. eipä siitäkään riesaa.
-
Vanha ketju, mutta kysytään silti.
Mikä näitä vesihehkuja oikein ohjaa? Vai onko ne aina päällä kun kone käy? Ajatuksena ois ryöstää virtaa kiertovesipumpulle ja noistaha vois valjastaa sitä jos ohjaus on edes jotenkin järkevä. Kiertovesipumppu sais kyllä olla aina päällä kun kone käy.
-
Miks sen pitäs olla aina päällä? ??? Eiikö kabiinissa riitä lämpö?
Kyllä mulla tossa -00 mallin dieselissä riittää.
-
Miks sen pitäs olla aina päällä? ??? Eiikö kabiinissa riitä lämpö?
Kyllä mulla tossa -00 mallin dieselissä riittää.
Riittää, varsinkin kun laitoin uuden termostaatin.
Semmosta "hipostelua" kun sattui tuommonen pumppu olemaan jouten tuolla ardikin (poistettu käytöstä toimimattomana) kupeessa niin ajattelin että vois kai sen laittaa pyörimään kun kerran toimii ja mielestäni auttaa joutokäynnillä hieman siihen että lämmintä nestettä kiertää kennossa mitä nyt äkkiseltään kokeilin. Pitää ihan mitata onko eroa todellisuudessa.
-00 mallin x70 diesel on paras ;)
-
Taitaa olla enemmän haittaa. ;)
-
Taidan laittaa kuitenkin erillisellä kytkimellä niin voi käyttää milloin lystää pumppua. Mittailen tässä joku ilta niin saadaan faktaa että auttaako vaiko eikö ;)
E: asiaan, kuinka nuitten vesihehkujen ohjaus on toteutettu, eikö kukaan tiedä?
-
Moottorinohjain niitä komentaa.