Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: noviisivolvoilija - 16.09.2011, 09:29:34
-
Hei. Olen huomannut että kun käsijarrun vetää päälle, niin joskus se "ottaa kiinni" jo hyvin lyhyellä matkalla.
Toisella kerralla jarrua voi vetää tosi pitkän matkan, ja jarru tuntuu jotenkin löysältä. Molemmissa tapauksissa jarru toimii.
Pitäisikö tästä olla huolissaan, onkohan joku paikka kulunut tai vaihtokunnossa? Katsastuskin lähestyy... ???
-
Onkohan käsijarrukengistä pinnat irti? Kannattaa remontoida ennenkuin pinta lipsahtaa pois urastaan ja rikkoo navan...
-
Onkohan käsijarrukengistä pinnat irti? Kannattaa remontoida ennenkuin pinta lipsahtaa pois urastaan ja rikkoo navan...
Moi. Voinko tehdä tämän remontin itse? Onko foorumilla jossain ohjeita tällaseen remonttiin? Kiitos taas jo etukäteen neuvoista.
-
Moi. Voinko tehdä tämän remontin itse? Onko foorumilla jossain ohjeita tällaseen remonttiin? Kiitos taas jo etukäteen neuvoista.
Tossa
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=64.msg245#msg245
-
Ja nyt sitten kannattaa välttää ajamista kunnes olet saanut noi kengät vaihdettua. Pahimmassa tapauksesa ne pinnat löytävät asennon jossa kiilaantuvat väliin ja hajottavat paikkoja (on käynyt monille). Jos näin käy niin se on huomattavasti kalliimpi ja työläämpi homma ::)
-
Tossa
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=64.msg245#msg245
Kiitos paljon! Luulen että selviän noilla ohjeilla. Eikun siis kauppaan ja osia ostamaan, ja sitten ihmettelemään...
Edit: Kannattaako käsijarru jättää vetämättä kiinni, ennenkuin remontti on tehty?
-
Kiitos paljon! Luulen että selviän noilla ohjeilla. Eikun siis kauppaan ja osia ostamaan, ja sitten ihmettelemään...
Edit: Kannattaako käsijarru jättää vetämättä kiinni, ennenkuin remontti on tehty?
Tämä on ihan oma mielipiteeni: Volvossa kannattaa olla koskematta koko käsijarruun jos vaan vähänkään mahdollista, itse en käytä sitä kuin pakkotilanteessa :D On nimittäin tuo käsijarru koko auton heikoin lenkki.
-
Kysytäämpäs tähän perään.. onko muilla käsijarrussa semmonen ominaisuus, että kun vetäsee vaikka ylämäessä käppärin päälle niin auto liikahtaa pikkusen taaksepäin ennen kun jarru ottaa kiinni? Ajattelin tämän johtuvan irronneista hihnoista ja remppasin tänään jarrut, mutta sama ominaisuus jäi. Kokeilin vetästä käppärin päälle, mutta jopa käsin levystä pyörittäessä se pääsee liikkumaan levyn kehästä katottuna semmosen 2-3cm. Eli onko siellä jotain löysällä vai pääseekö nuo kengät liikkumaan tuon verran?
-
Ihan normaalia. Johtuu siitä, että kenkien levittäjä ja olkavarressa oleva kenkien "toppari" ovat samalla reunalla. Sitä en käsitä miksi, mutta näin on ollut Volvoissa jo vuosikymmeniä.
-
Tämä on ihan oma mielipiteeni: Volvossa kannattaa olla koskematta koko käsijarruun jos vaan vähänkään mahdollista, itse en käytä sitä kuin pakkotilanteessa :D On nimittäin tuo käsijarru koko auton heikoin lenkki.
En tätäkään ihan kokonaan allekirjottaisi, isommissa etuvedoissa (ainakin) tuo käppäri tosiaan ei ole mikään lujatekoinen joten kaikki kikkailut ja käppäri käännökset kannattaa unohtaa. Muttei kuitenkaan sen käsijarrun normaalikäyttöä, koska vain silloin se pysyy kunnossa.
-
Ihan normaalia. Johtuu siitä, että kenkien levittäjä ja olkavarressa oleva kenkien "toppari" ovat samalla reunalla. Sitä en käsitä miksi, mutta näin on ollut Volvoissa jo vuosikymmeniä.
Tämä käsijarru on todellakin rumpujarrun toimintamekaniikkaa tuntemattoman ääliön suunnittelema, jota en uskonut tämän hintaluokan autosta löytyvän. Jarrukengät on laitettu vaaka-asentoon "uivaksi" asetelmaksi kiinnitysjousien antaman kitkavoiman varaan. "Topppari" on vielä todellakin samassa päässä kuin levitysmekanismi (vertaa normaali rumpujarru), jolloin kenkäasetelma pääsee jokaisen kuopan tärähdyksestä valahtamaan omasta painostaan rummun alapuolelle. Tällöin kenkä tietysti laahaa päällä, ja rumpujarrun itsetehostusilmiön johdosta alakenkä pyrkii puristumaan tiukemmin rumpuun, koska toinen pää vastaa "toppariin". Tämä laahaaminen kuumentaa kengän pitkään jatkuessaan niin paljon, että jarruhihna irtoaa liimauksestaan ja voi ruhjoa kengätkin pois jousikiinnikkeistä, jolloin katastrofi on valmis.
Tämän estämiseksi pidä levitysmekanismi kunnossa ja voideltuna. Varmista vaijerin herkkä liikkuvuus ja ennenkaikkea uusi kenkien kiinnitysjouset heti, jos ne on ruostuneet tai vääntyneet. Jousen täytyy istua paikoilleen reikiinsä hyvin, äläkä missään nimessä voitele kenkien kosketuskohtia jarrukilpeen, jotta kitka pitää niitä paikoillaan pienissä tärskyissäkin. Joka tapauksessa alempi kenkä tulee kulumaan nopeammin kuin yläkenkä, mutta totaalisen tuhon voi välttää huoltamalla.
Käsijarrun normaali käyttö ei sensijaan aiheuta rikkoutumisriskiä, mutta säätö kannattaa jättää mieluummin hiukan löysäksi, jotta yläpuoli edes pysyy irti rummusta.
-
jJs et vielä ostanut kenkiä, niin varmempi ostaa siniseltä tai vähintäänkin verrata uusia vanhoihin, että kaarevuus/säde on sama.
-
Tänään uusittiin mulle uudet käppärinkengät, Bosch merkkiset. Vanhoista pinnat irti. Vaijerit onneksi oli toimivat. Nyt saa leiman.
-
Ja nyt sitten kannattaa välttää ajamista kunnes olet saanut noi kengät vaihdettua. Pahimmassa tapauksesa ne pinnat löytävät asennon jossa kiilaantuvat väliin ja hajottavat paikkoja (on käynyt monille). Jos näin käy niin se on huomattavasti kalliimpi ja työläämpi homma ::)
Mitä tuolta voi mennä rikki? Nimimerkillä tuli katsastuksessa hylky kun kuskinpuoleinen käsijarru ei toiminut ollenkaan. Pitää avata viikonloppuna kun pääsee lämpimään halliin. Jarru ottaa vähän kiinni, mutta jos oikein lujaa vetää käsijarrua, niin pyörää saa jotenkin jarruttamaan. Mun tuurilla siellä on kuitenkin tuo pahin jo tapahtunut...
-
Katsastuksessa tänä aamuna pomppasi oma pattikylkinen kuskin puolen käsijarrun vuoksi. Tuli uusittua taakse levyt, kengät, palat ja jarruletkut samaan syssyyn, kun näyttivät aikansa eläneiltä, sekä vaijerit herkisteltiin. Iltapäivällä heltisi leimakin. :)
-
kenkäasetelma pääsee jokaisen kuopan tärähdyksestä valahtamaan omasta painostaan rummun alapuolelle. Tällöin kenkä tietysti laahaa päällä, ja rumpujarrun itsetehostusilmiön johdosta alakenkä pyrkii puristumaan tiukemmin rumpuun, koska toinen pää vastaa "toppariin". Tämä laahaaminen kuumentaa kengän pitkään jatkuessaan niin paljon, että jarruhihna irtoaa liimauksestaan ja voi ruhjoa kengätkin pois jousikiinnikkeistä, jolloin katastrofi on valmis.
Hetsileijaa >:(
Minä remppasin nuo kesällä Motonetin kengillä ja sorvissa siistin rummut. Nuo minun Motonetin kengät kyllä vaikuttivat sinne hyvin sopivan. Tuli mielestäni hyvä ja käsäri piti eikä laahannut ,kun käsin takasia ilmassa pyörittelin ja kitukonttorin setäkin oli tyytyväinen.
Toimiihan se edelleen mutta jälleen se kahva on kovin pystyssä kuten oli ennen korjausta. Auton liikkeessä ollessa en sitä ole käyttänyt kuten täällä on neuvottu vaan ainoastaan silloin, kun se on todella tarpeen esim. moottorin käydessä. Olen tässä jo ihmetellytkin, että miten kummassa se on voinut kulua, kun mitään oikeasti kuluttavaa voimaa ei olisi pitänyt koskaan olla. No, ne kengät siis osaavat syövät itse itseään ja jarruttavat ilmeisesti joka montussa :idiot2:
Olishan tuon viritelmän osannut jättää löysemmällekin, kun se rumpukin on maximi halkaisijalla... (omani V70 D5 2001)