Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Divi - 16.09.2011, 12:52:16
-
Auto on V70 2,5T -98, ajettu ~245tkm. Syö öljyä noin 3l/tkm, siihen ei oo keriitty vielä perehtyä notta miksi, öljy ainakin on hyvää ja uutta (Gulf 5W40), samoin hiljan vaihdettu suodattimet, tulpat ynnämuut kulutusosat. Ihmeteltiin jos aikaisemmin että jotenki vähä yskii tai käy neljällä tai jotain vastaavaa kylmänä käynnistäessä parin sekunnin ajan, mutta ei aina. Huollossa ei saatu vikaa päälle, bensanpaineet ok, tulpat ok, suuttimet ok jne jne.. Nyt syttyi sitten lambdan merkkivalo ja vikakoodina se tarjoaa 442 ja alla luetteli "- ilmanpaineanturi, - signaali". Mitä tuo vikakoodi nyt sitten kertoo tarkemmin? Mistä vikaa pitäis lähteä jäljittämään? Onko kellään ollut samanlaisia oireita?
-
ilmeisesti toisoilmajärjestelmän pumppu tai rele tai venttiili tai jotain..
-
Ennen kaasuläppää on paineanturi joka mittaa ahtopainetta....
-
tuon systeemin toiminta on nyt hieman auki mutta voiko tuo venttiili olla jumissa? Mahtaisko se sitten puhaltaa katille ilmaa jatkuvasti jollon lambda luulee että kone käy lämpösenä ja rikastaa seosta? Se vois selittää tuon kohonneen kulutuksenki. ::)
-
lisää tutkittuhutkittu: pumpun pitäis ilmeisesti olla akun alla? ja putken mennä ilmanputsarin kotelon kyljestä akun plusnavan puolelta akun ohi ja akun edestä alaspäin sinne pumpulle? Se letkulähtö on nimittäin ilmanputsarinkotelon kyljestä tulpattu ja letku puuttuu, vois siis yhtäkkiä kuvitella että koko pumppu on otettu pois. Seuraav diagnoosi sitten varmaankin on vuoto pakosarjassa/putkessa ennen kattia. :o