Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tuomaril - 29.04.2018, 13:58:32

Otsikko: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: tuomaril - 29.04.2018, 13:58:32
Kyseessä on siis 2003 vuosimalllinen V70 D5, ajettu 328 000km. Olen enemmän ja vähemmän koko auton omistuskauden ajan kiinnittänyt huomiota oudon levottomaan ohjaukseen. Taloudessa on toinenkin V70 about samoilla kilometreillä ja se jaksaa aina yllättää minut, että "voiko tämä auto oikeasti ollakkin näin vakaa ajaa". ???

Faktat autosta ovat nämä:

 - Kuljettajan puoleinen etujarru laahaa aavistuksen. Laahaus on sitä luokkaa, että suurinosa porukasta ei sitä todennäköisesti edes huomaisi. Parhaiten huomaa siitä, että auto pysyy aavistuksen kallellaan olevalla alustalla paikallaan ilman mitään jarrua. Joskus minulla laahasi takajarru oikein kunnolla savuten, mutta ei sekään ohjaukseen vaikuttanut, joten voiko etupään pieni laahaus vaikuttaa ohjaukseen muka...? :idiot2:

- Kuljettajan puolella on hammastangossa klappia ylös-alas suunnassa. Katsastusukkeli ei mitään sanonut tosin tästä.

- Alustaan on uusittu 5kk aikana seuraavat osat:
  - Alatukivarret
  - Koiranluut
  - Pyöränlaakerit
  - Iskarien yläpäät
  - Vetoakselit

Uusittujen osien pitäisi kaiken logiikan mukaan olla hyvässä kunnossa, sillä kilsoja niillä on ajettu vaivaiset 6 000km ja kaikki mahdolliset kuopat ja hidasteet on kierretty tai ajettu kirjaimellisesti ryömintävauhtia.

Ohjauksessa ilmenevät oireet:

- Se suurin ja rasittavin oire. Ohjaus kampeaa todella herkästi kuljettajan puolelle...Jos tie on aivan luotisuora ja uraton, niin auto menee kuin se kuuluisa juna ja ratti on suorassa ja ns. yhtämieltä auton kulkusuunnan kanssa. Yhtä hyvin menee myös jos tie kallistuu matkustajan puolelle. Mutta todelliset ongelmat tulevat, kun tie kallistuu kuskin puolelle vähänkin. Auto rupeaa kampeamaan itseään sinne suuntaan ja rattia saa pitää käännettynä oikealle suhteellisen runsaasti, jotta auton saa kulkemaan suoraan. Todella rasittavaa.

- Satunnaisesti jarruttaessa alhaisilla nopeuksilla, ohjaus lähtee vetämään kuskin puolelle ja rattia saa tällöinkin pitää käännettynä oikealle, jotta auto menee suoraan...

- Muutaman kerran olen urissa huomannut, että auto on hetkellisesti edennyt kuin käärme. Tosin voiko tämä ilmiö selittyä nykyisellä rengaskoolla joka on 225/40/18. Talvirenkailla (195/65/15) en törmännyt tähän ilmiöön.

- Ohjaus kääntää autoa herkemmin kuskin suuntaan kuin matkustajan suuntaan. Tarkoitan tällä siis sitä, että jos rattia kääntää vaikka 10 astetta kuskin suuntaan, niin auto kääntyy sinne suuntaan voimakkaammin kuin jos rattia kääntää samat 10 astetta matkustajan suuntaan. Voiko tämä selittyä sillä aavistuksen laahaavalla kuskinpuoleisella jarrulla, joka avittaa kääntymistä sinne suuntaan...?


Mitä mieltä olette? En auton alustasta ymmärrä yhtään mitään, eli voiko ylös-alas suunnassa oleva klappi hammastangossa aiheuttaa kuvatun mukaisia oireita? Joita sitten samassa nurkassa laahaava jarru voimistaa...?
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: Volvo For Life - 29.04.2018, 16:23:43
Vastaavan oireen kanssa tuskailin oman V70 kanssa vika löytyi pyöränkulmista paljoa ne eivät olleet pielessä mutta juuri sopivasti että auto kampesi oudosti oikealle sopivassa kohdassa. Renkaina kesällä itsellä 235/40-18 talvella oli 205/55-16 ja niillä tätä oiretta ei esiintynyt  :P
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: tuomaril - 29.04.2018, 16:26:47
Pyöränkulmat ovat säädetty useampaankin otteeseen ja nämä minun vaivani esiintyvät sekä kesärenkailla että myös talvirenkailla. :(
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: kupari s40 - 29.04.2018, 16:44:58
Emännän S60 oli lievää kampeamista oikealle  ja ohjatessa tyhjä väljä kohta ratin keskiasennossa. Säädetty kulmat mut paheni niin sisempi raidetangonpää uusittu löydetyn väljän takia. Uusi säätö ja niin että takapään mukaan etupää kohilleen ja alkoi mennä nätisti sekä välys ohjauksen keskikohdasta hävisi.

Talvikumeilla ei juuri huomannut mutta kesäkumeil uudella tasasel asfaltillakin piti vähän ohjata. Nyt voi tuolla pätkällä ( varikkosuora Imatran katuradalla) irrottaa kädetkin ratista ja suoraan menee.

Jarrun laahaus voimistaa kääntymistä kyllä.

Ps. kokona kesä 225/45/17
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: anssi68 - 29.04.2018, 17:02:06
Jarrut, renkaat..

Edellisessä kuuskympissä oli muistaakseni 205/60-16 kesärenkaat ja ei mitään ongelmia, kun taas 215/55-16 aivan karmea ajettava..
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: tuomaril - 29.04.2018, 17:14:54
Renkaiden osalta ajettavuus on testattu kaksilla vanteilla ja yhteensä kolmilla eri kumeilla, mutta merkittävää vaikutusta ei tullut niiden osalta. Kukaan ei tunnu liputtavan tuon väljän hammastangon puolesta, se ei siis voi aiheuttaa kuvatun mukaisia oireita vai? :idiot2:

Pitää uudet jarruletkut saada paikalleen eteen ja toivoa että jarrujen laahaus loppuisi siihen. Kaikki muut mahdolliset paikat on vissiin käyty jo läpi, uudet palat, levyt ja satulat joka nurkassa sekä uudet jarruletkut takana?? :idiot2:
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: vikki - 29.04.2018, 18:42:06
Entä paljonko on renkaissa painetta ?
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: kupari s40 - 29.04.2018, 19:15:19
Kaksi hanmastankoa joutunu uusinu omiin autoihin, eivät volvoja.
- toinen ravisti kaikis nopeuksissa sekä kolisi viimein kuuluvasti eli mekaanisesti väljäksi kulunut merkkinä saginaw
- toinen ei tahtonu palauttaa ja saattoi jumittaa muutenkin tehostusta ja ohjausta, painesäätöventtiileis vika tuos ja lopulta alkoi myös vuotaa ja saginaw sekin.

Tuommosta lievää kampeamista ei nuo viat tehneet.
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: s73 - 29.04.2018, 20:04:11
Korjaa jarrut ensin.
Oliko  testatuissa renkaissa riittävästi pintaa?
Jotkut rengasmerkit käyttäytyy häiritsevästi kun pinta alkaa olla vähissä.

Raidetangon sisemissä päissä  luuultavasti vikaa.
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: tuomaril - 29.04.2018, 21:05:08
Korjaa jarrut ensin.
Oliko  testatuissa renkaissa riittävästi pintaa?
Jotkut rengasmerkit käyttäytyy häiritsevästi kun pinta alkaa olla vähissä.

Raidetangon sisemissä päissä  luuultavasti vikaa.

Kaikissa renkaissa oli hyvin pintaa, ja yksi rengassarja oli jopa täysin uusi. Raidetangon sisäpäätä tässä epäiltiinkin aluksi, mutta kun savottaa lähdettiin tutkimaan tarkemmin, niin se klappi tosiaan on siellä hammastangossa, ei raidetangossa.
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: anryilijä - 29.04.2018, 21:46:41
Omassa vanhemmassa S60:ssä, jossa sama alusta, oli raidetangon sisimmissä välystä, vähäsen, mutta riittävästi. Teki samaa, kuin sinulla ja haki myöskin suuntaansa, mutta kampesi myös helposti tien kallistuksen mukaan. Pyörän ripustus on näissä aika haavoittuva välyksille.
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: kupari s40 - 29.04.2018, 22:08:39
Rakenteesta en volvon hammastangossa tiedä pystyykö korjaa ja saako päätyihin edes sisäosia vai etsiä vaikka käytetty jos häiritsee tai alkaa pahenee. Siis jos vika nimenomaan on hammastangon sisällä eikä sisemmän raidetangon nivelessä.

S60 oli onneksi tosiaan vikana vain sisempi raidetangonpään väljä nive , aika nopia oli vaihtaa (laatuosalla) ja hampissa ei väljystä uutta tankoa liikuttaessa tuntunu. Samalla irrotuksel vaihettu ulompikin uusiksi niin tuota oikeaa puolta ei tartte vähään aikaan seurata. Ei kallis osien suhteen tuo korjaus, nelipyöräsuuntaus tosin päälle.

Ja jarru kuntoon myös.

ps. mun S40 uusittu myös molemmin puolin lievästi väljät sisemmät ja samalla ulommat raidepäät ja ohjaus kyllä napakoitu.
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: tuomaril - 01.05.2018, 16:58:08
Jarrut laitettiin tänään kuntoon, eivät laahaa enää. 8) Tähän ohjausongelmaan sillä ei tosin ollut vaikutusta juurikaan, sama touhu jatkuu edelleen. :'( Pitääkö tässä seuraavaksi marssia katsastusasemalle ja pyytää tarkistamaan vielä kertaalleen auton alusta, eritoten ne raidentangonpäät...? En näistä mitään ymmärrä, mutta jos tuolla on raidetanko väljänä, niin luulis että tuo auto kampeaa ja kiemurtelee molempiin suuntiin miten sattuu? Eikä aina vain sinne kuskin suuntaan...

Alkaa pikkuhiljaa laittamaan vihaksi, että autoon on laitettu about 6-7 tonnia, eikä koko rakkine edes kulje suoraan. :peetu:
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: s73 - 01.05.2018, 18:29:34
Näköjään Sm:ni tankoa pystyy kiristämään mikäli välys on kuskin puolella, löytyi haulla.

Tangon sisäpäät on vaihdettavissa, niissä ei taida vikaa olla.
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: tuomaril - 01.05.2018, 18:46:23
 :idiot2: :idiot2: :idiot2:

Jos joku kokee omaavansa riittävät halut, taidot ja olosuhteet tämän vehkeen alustan / hammastangon tutkimiseen, niin voi rohkeasti ilmiantaa itsensä. Espoossa itse vaikutan, mutta Volvo kulkee, toistaiseksi. :2funny:
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 01.05.2018, 20:16:10
Onko tuo rengassarja ja ilmanpaineet eliminoitu tarpeeksi hyvin? Tukivarret tässä kai oli jo uusittu tyypillisistä puollonaiheuttajista.
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: tuomaril - 01.05.2018, 22:02:53
Useammalla rengassarjalla kokeiltu. Eräs kaveri ehdotti, että voisi kokeilla vähän reilummilla ilmanpaineilla (reilu 3 bar?). Mihinkään ihmeparanemiseen en suoraan sanottuna edes usko noin helpolla keinolla, mutta laitetaan kokeiluun parin päivän sisällä...

Ja joo, tukivarret on uusittu. Ne raidetangot taitaa olla niitä harvoja alustanosia, joita ei ole vaihdettu vielä...
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: jak900 - 01.05.2018, 23:21:41
Kurkkaa missä kunnossa alapallot on, omassa oli samoja oireita ja pallo todella väljä. rengas ilmaan ja kunnolla kampeamaan rengasta, tuo alapallon väljyys ei ihan hypistelemällä selviä.
Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: kupari s40 - 02.05.2018, 00:04:59
Piti testata eilen emännän s60 kun huomautti lievästä vetelystä.
Tie jossa valitti erityisesti esiintyvän on voimakas kallistus ja syvät urat. Urissa on hiukan oikealle pyrkivä, otti urista pois niin rengasäänet hiljeni ja meni kevyesti ohjaten nätisti.. Vedin piruuttani vasemmalle kaistalle niinkuin peilikuvana eli lievasti vasemmalle pyrki ja urista pois sama parannus kuin oikeal kaistallakin. Vedin vielä ihan keskellä tietä niin kädet voi ottaa irti ja suoraan meni.
Kävin myös tuos tasasel varikkosuoral niin menee suoraan vaik jättää kädet irtikin 30>60km/ h kevyesti kiihdyttäen.

Emäntä näköjään ruvennu jostain syystä enemmän urissa ajaa ja ainakin täälläpäin on ne syviä ja karkeapintaisia  Tuo 225/45 on herkempi syville urille verraten johonkin 215/50  tai 205/55 kokoon.
Itse pyrin aina ajaa ulkona urista jos tien kunto ja leveys mahdollistaa niin rengasäänet paljon hiljasemmat eikä tartte niin paljoa korjata ohjaten.

joko noin testannu?
 Pehmennyt iskari tai jousi tehny myös ohjaukseen vaikuttavia kuvioita, tosin mutkissa ja pompuissa korostuneesti.. Myös takapään väljät osat voi vaikuttaa ohjauksen toiseen suuntaan enemmän pyrkimiseen.


Otsikko: Vs: Omituisuuksia ohjauksessa, hammastanko vaiko laahaava jarru syynä?
Kirjoitti: modsman - 03.07.2020, 18:31:21
Jatkoa vanhaan tuttuun ketjuun..

Mulla vetää V70 -07. 2.4D tasaisen varmasti oikealle. Renkaat 17/45/225. Talvirenkailla 16/55/205 pelkästään rauhaton ei sentään vedä.
Urien oikealla puolella ajaessa ajettavuus on siedättävällä tasolla mut entinen volle oli tähän verrattuna itse rauhallisuus samoilla vanteilla ja renkailla. Löysin rantein oli vaan mukava ajaa.


Uusittuja osia:

Edestä alatukivarret, alapallot, raidetangonpäät. Ohjaustehostimen öljyt huuhtelemalla.