Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Rusty - 30.04.2018, 19:50:20
-
Etupäästä kuuluu vasemmalle kääntyessä kalkatus, erityisesti jyrkästi kääntyessä. Vähän sellainen ääni kuin renkaassa olisi joku lappu joka pitää äänen osuessaan maahan. Samaan aikaan luistonesto alkaa vilkkua eikä autolla ole mitään menohaluja. Kaasua ei siis tarvitse kuin hipaista vasemmalle kääntyessä niin luistonesto alkaa vilkkua ja mitään ei tapahdu. Yhden kerran on myös ajotietokone ilmoittanut, että moottorin teho rajoitettu. Tämä hävisi sammuttamalla auto ja käynistämällä uudelleen. Ongelma tapahuu siis ainoastaan vasemmalle kääntyessä. Suoraan ajaessa tai oikealle kääntyessä kaikki toimii vimpan päälle. Etupäähän on vaihdettu jouset, iskarit, iskareiden laakeritm joustinlautaset ja koiranluut. Nelipyöräsuuntaus on tehty. Suoraan ajaessa ei täristä tai ravista. Mistä moinen ongelma? Itse en keksi muutakuin vetoakseli.
-
Vetoakselin napapultti löysällä, kääntäessä ulkopää karkaa pois paikaltaan eikä anturi pysty lukemaan ABS-kehää?
-
Olisiko tässä tilanteessa oletettavaa, että ääntä ilmenisi myös toiseen suuntaan kääntäessä? Luulisin ainakin, että jos pultti on löysällä se oireilisi muutenkin välyksen kautta kuin vain kääntyessä tiettyyn suuntaan. Tokihan tuon voi tarkastaa varmuuden vuoksi. Pajalle kun ei valitettavasti pääse vielä hetkeen.
-
Olisiko tässä tilanteessa oletettavaa, että ääntä ilmenisi myös toiseen suuntaan kääntäessä? Luulisin ainakin, että jos pultti on löysällä se oireilisi muutenkin välyksen kautta kuin vain kääntyessä tiettyyn suuntaan. Tokihan tuon voi tarkastaa varmuuden vuoksi. Pajalle kun ei valitettavasti pääse vielä hetkeen.
Tämä on ihan puhdas arvaus, mutta vetoakselin pyöriessä ja kääntyessä vasemmalle vetoakselin pyörimissuunta pakottaa sitä poispäin navasta ja toiseen suuntaan kääntyessä taas painaa vetoakselia napaan päin. ??? Tämän teorian pohjalta veikkaisin kuljettajan puoleista napapulttia.
Jos napapultti on löysällä/irti, ei siitä välttämättä kuulu sen enempää ääniä. Vetoakseli vaan pääsee uimaan booreilla.
-
Teen varmaan itsestäni hieman pellen kysymällä tätä, mutta onko napapultti se yksi ainoa pultti joka näkyy kun rengas otetaan irti?
-
Sepä se. Ei tarvitse ottaa rengastakaan irti jos saa vanteesta keskikupin irroitettua.
-
Joo.. Sieltähän sitä ongelmaa löytyi.. Apukuskin puoleinen napapultti todella löysällä.. Juurikin se puoli johon on liikkeessä vaihdettu laakeri. Eipä oo pojat tainneet kiristää kunnolla. Kiristämisen jälkeenkin kuuluu edelleen kalkatusta kun kääntää reippaammin vasemmalle, ei kylläkään niin pahasti kuin ennen pultin kiristämistä. Olisikohan tuo nyt sitten aiheuttanut jotain vahinkoa jo ajastaan, kun ei tiedä kauanko se on löysällä ollut? 35nm momenttiavaimella sai pyöräyttää ainakin varttikierroksen ennenkuin naksahti..
-
Jos pultit aukeaa/avataan, ne pitäis uusia, ei kalliita.
-
Pultti oli kyllä selvästi uudempi kuin kuskin puolella.. Sen puolesta on todennäköisesti vaihdettu samalla kun laakeri on vaihdettu.
-
Joo.. Sieltähän sitä ongelmaa löytyi.. Apukuskin puoleinen napapultti todella löysällä.. Juurikin se puoli johon on liikkeessä vaihdettu laakeri. Eipä oo pojat tainneet kiristää kunnolla. Kiristämisen jälkeenkin kuuluu edelleen kalkatusta kun kääntää reippaammin vasemmalle, ei kylläkään niin pahasti kuin ennen pultin kiristämistä. Olisikohan tuo nyt sitten aiheuttanut jotain vahinkoa jo ajastaan, kun ei tiedä kauanko se on löysällä ollut? 35nm momenttiavaimella sai pyöräyttää ainakin varttikierroksen ennenkuin naksahti..
Ei osunut mun teoria kohdalleen, kumpi puoli kyseessä. :D
Älä kiristä enempää sitä pulttia, vaan hae uusi pultti siihen. Se on lujuudeltaan perus 8.8 ja tulee menemään poikki kun useamman kerran kiristää. Momentin jälkeen pitää vielä kiristää asteet päälle (en muista kuinka monta astetta).
-
Sen verran kiristin ettei irti lähde sentään. Soitto huomenna liikkeeseen, että mitäs tällainen touhu on. Saavat ihan itse uusia sen ilmaiseksi, 20tkm ajettu laakerin vaihdon jälkeen. Kuskin puolella oli kuitenkin kireällä eikä ole aavistustakaan onko sinne edes vaihdettu laakeria.
Kiitos neuvoista, ei olisi itselle tullut mieleen tuollainen yksittäisen pultti. Heti olin jo uutta vetoakselia tilaamassa :D.
-
On jäänyt vissiin löysälle, koska oikea puoli ei löysty itsestään kuten vasemmalla joskus käy. Ja hyvin on kestäneet vanhatkin pultit paikallaan kunhan ne vetää kunnolla kiinni.
-
Olisiko kuitenkin oikea vetari tai nivel kärsinyt jotenkin, koska edelleen kääntyessä kalkattaa ja luistonesto puuttuu peliin? Ei niin pahasti kuin ennen pultin kiristystä mutta kuitenkin.
-
abs-kehä poikki?
Helppo tarkistaa kun ottaa anturin pois ja pyörittää levystä ja katsoo samalla hammaskehää
-
Täytyypä tarkastaa. Luulisi tämän silti aiheuttavan ongelmia kumpaankin suuntaan kääntyessä, jos toinen kehä on rikki eikä pelkästään vasemmalle kääntyessä..
-
Tiedoksi viasta jos muut törmäävät samoihin oireisiin. ABS kehä on murtunut oikealta puolelta. Oireina oli:
-Vasemmalle kääntyessä luistoneston puuttuminen peliin kaasua painaessa
-ABS jurnuttaa kun ratti on käännetty vasemmalle ja jarrua painetaan
-cruisella ajaessa ja vasemmalle kaartaessa alkoi autoa nytkyttää, nopeus nykiä ja kierrokset seilasivat kevyesti. Tämä korostui mitä enemmän vauhtia oli
Mystiseen ääneen ei ole vieläkään löytynyt selitystä, joka ilmenee kun autolla käännytään jyrkemmin vasemmalle. Varmaan selviää sitten ajastaan kun jotain muuta alkaa ilmenemään. Saattaahan tuo kehä toki aiheuttaa sen ääneenkin. Nähtäväksi jää, aiheuttiko löysällä ollut napapultti jotakin vaurioita. Toistaiseksi moisia ei ole havaittavissa. Kiitos kaikille auttaneille. Taas on hieman viisaampi.