Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jaho - 03.05.2018, 14:55:32
-
Minulla ollut 6 Volvoa. Tämä uusin malli on V70 2.4 bensa 140hv facelift.
Millään muulla mallilla ei ole ollut niin tarkka liikkeellelähtö. Kuvailisin sanalla herkkä, terävä. Pitää oikein keskittyä miten painaa kaasua ja nostaa kytkimen. Saattaa sammua jos ei tarkkana >:(
Mitään oireita ei ole. Hienosti pelaa tyhjäkäynti, ei nykimisiä jne. Ei siis vika.
Onko ominaisuus tämän mallin sähköinen poljin??
-
Ei kyllä edellisen korimallin sähköisellä kaasuläpällä ollut vaikea lähteä liikkeelle edes ilman kaasua eikä myöskään sitä edellisen mallin(850) mekaanisella kaasuvaijerilla. Tota komboa en ole kyllä kokeillut.
-
Juu, niin se oli mullakin aikasemmin.
Edellinen oli V70 -99 jossa myös sähköinen. Ja 850 2.5-20V -97 helppo. Puhumattakaan 740, 940 jotka oli aivan sama miten nosti kytkimen :)
-
Tuttu mekaanikko kuka tuota meidän -06:sen alustaa laittoi kuntoon viime viikolla kertoi, että koelenkillä havaitsi justiin samoja oireita, itehän noihin on jo tottunut.
Mutta kaasuläpän putsauksella on kuulemma saanut noita oireita hieman kuriin, itsellä on jo kaasuläpän tiiviste tilauksessa ja kun saapuu niin koitan tuota temppua, ilmoittelen sitten miten käy.
-
Hei
sama ongelma oli täälläkin,ratkaisin tuon asentamalla vetojousen kaasupolkimeen
se on siellä ollut ja ei haittaa mitenkään,vakkari toimii ym
kuvakin olisi virityksestä mutta kun en tiedä miten sen tänne laittaa.
tässä linkki aiheeseen
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=87882.msg1061207897;topicseen#msg1061207897
-
Tuota linkkiä en huomannut. Luin sen läpi. Eli tutulta näyttää, samoja tuntemuksia...
On siis ominaisuus ennemmin kuin esim vika
-
Ykköskoppanen vastaava 2.4 140hv on kyllä täysin kuollut lähdössä, pakko avittaa mummokaasulla ettei sammu. Olematon alavääntö tuossa tinavitosessa.
Oli samanlainen heti uutena vuonna 2000 eikä siitä muuttunut miksikään käytössä.
-
Taitaa olla legendaa se "oppiva kaasupoljin". Eli että oppisi kuljettajan tapojen mukaan reagoimaan.
Tuosta alaväännöstä, on paljon autoja joissa heikompi alavääntö pienillä koneilla ja silti helppo lähteä ja vaihtaa.
Ne kyllä oli entisajan autoja, joissa 8-venttiili kone ja pitkäiskuinen ja painavat liikkuvat massat...
Onko porukka huomannut moottorin ominaisuuksissa muutosta 2000 alkaen? Silloin tuli uusi RN-moottori, jossa juuri liikkuvia massoja kevennetty. Meinaan kun tuntuu, että N-sarjan koneet 1991-1999 ainakin oli nöyriä liikkeellelähdössä. Moottoriohjaus toki myös vaikuttaa.
-
Hei
eihän se kaasupolkimen löysyys johdu muusta kuin liian pienestä vastavoimasta.
,,,sähköinen kaasupoljin ainakin näissä vanhemmissa versioissa ei tuota tarpeeksi vastavoimaa.
meikäläisen kulkineen moottorinohjausjärjestelmä on päivitetty viimeisimpään versioon
volvon merkkiliikkeessä ja sekin päivitys paransi tiettyjä asioita,mutta tuon jousivirityksen olen tehnyt sen jälkeen.
,,,tässä masinassa on tuo Mangneti Marellin kaasuläppäkotelo.
-
Ei meinaa tottua tuohon liikkeellelähtöön. Minusta siinä on jokin kummallisuus :o
Kun nostaa kytkintä, niin auto lähtee nätisti pienellä kaasulla, lähes tyhjäkäynnillä. Sitten tulee tyhjä kohta. Jos ei ole tarkkana, auto nyökkää ja sitten taas painat helposti kaasua hieman liikaa ja auto hyökkää.
Voisiko softa päivitys auttaa jotain?? Onko jotain ristiriitaa kaasun asentotunnistimen softassa tms
Tuo jousi-systeemi ei mielestäni poista tuota "kuollutta" aluetta lähdössä.
Itse moottori käy kuin kello tyhjäkäyntiä. Varsinainen ajo on jouhevaa ja kone ei tee mitään nykimisiä jne.
-
Mitenkähän käyttäytyisi jos päivittäisi 170hp versioksi? Nuo 140hp ja 170hp koneet kun on täysin samat, eroa vain moottorinohjauksessa.
-
Jos katsotaan 140hv ja 170hv teho ja vääntökäyriä, niin ne on lähes identtiset n.4500rpm asti.
Paikallinen Volvo tarjosi huoltoa jossa mukana service 2.0 ohjelmistopäivitykset, jos siis on tullut päivityksiä.
Mitä lie parannuksia sisältää.
-
Jos katsotaan 140hv ja 170hv teho ja vääntökäyriä, niin ne on lähes identtiset n.4500rpm asti.
Paikallinen Volvo tarjosi huoltoa jossa mukana service 2.0 ohjelmistopäivitykset, jos siis on tullut päivityksiä.
Mitä lie parannuksia sisältää.
Hi
Minun värkki on päivitetty volvolla juuri tuolla päivittyksellä
,,,jotain asioita muuttuija masina tuntuu toimivan jotenkin paremmin.
,,,tuon päivityksen hinta taisi olla yli 100€ vuosi sitten.
-
Hi
Minun värkki on päivitetty volvolla juuri tuolla päivittyksellä
,,,jotain asioita muuttuija masina tuntuu toimivan jotenkin paremmin.
,,,tuon päivityksen hinta taisi olla yli 100€ vuosi sitten.
korjaus viestiin
masinaa ei ole päivitetty 170 hv versioon vaan ainoastaan volvon moottriohjauksen uusimpaan versioon
-
-01 140hv on myös samanlainen.
Itse kaasupoljin on mun mielestä ihan normaali, eikä mitenkään erityisen lerppa, mutta se miten kone siihen reagoi on ärsyttävä. Vääntö tyhjäkäynnin tuntumassa on heikkoa, ja kaasu ei tarvitse kuin muutaman millin painamista niin kone ryntää jo ihan hemmetisti.
Kun moottori on kylmä ja korotettu tyhjäkäynti on käytössä tuo on paljon helpompi ajaa, olen miettinyt pystyisikö tyhjäkäynnin jotenkin säätämään esim tasan 1000rpm. Nykyisellään se on jokin 800.
-
-01 140hv on myös samanlainen.
Itse kaasupoljin on mun mielestä ihan normaali, eikä mitenkään erityisen lerppa, mutta se miten kone siihen reagoi on ärsyttävä. Vääntö tyhjäkäynnin tuntumassa on heikkoa, ja kaasu ei tarvitse kuin muutaman millin painamista niin kone ryntää jo ihan hemmetisti.
Kun moottori on kylmä ja korotettu tyhjäkäynti on käytössä tuo on paljon helpompi ajaa, olen miettinyt pystyisikö tyhjäkäynnin jotenkin säätämään esim tasan 1000rpm. Nykyisellään se on jokin 800.
Hi
Meikäläisen kärryssä on tyhjäkäynti kuumana n 900rpm ja kylmänä hieman enemmän,riippuu lämpötilasta,,,olen tottunut "vaijerikaasuihin joissa tuntuma on välitön,kompensoin tuon sähköisen kaasupolkimen tunnottomuuden tuolla vastajousikikalla,saa olla aika jäykkä vastus kun jo muutama milli polikimen liikkeesä
vaikuttaa,,,jos tämän jousikikan tekee niin siihin täytyy myös opettaa kaasujalka
sen mukaan!
,,,toi muutama milli on kaasupolkimessa paljon.
-
Varvikello näyttää joo jotain 900rpm, mutta datasta näkee että se on käytännössä 770-830 välillä.
Eihän tuon jousikikan koittaminen tietysti paljoa vaivaa teetä.
-
Aloin miettiä, että voiko VVT säätö tehdä ominaisuutena tuota.
Haettu taloudellisuutta pienille kierroksille ja yläpäähän parempaa täyttöasetta jos tehoa haluaa. Ettei vain päästöjen ja kulutuksen nimissä ole jotain pois tuosta tyhjäkäynnin tuntumasta. Esim ruuhkassa ajo.
Yksi kaukaa haettu vaihtoehto on että ei toimi oikein VVT säätö eli iän myötä jokin ongelma.
Vanhemmissa 2.5 koneissa ennen 2000 oli kiinteät nokat. Se kuluttaa sen noin litran enempi. Olisko se avainsana miksi kenties nöyrä kone aivan tyhjäkäynniltä.
Tuntuu että ollut muissakin merkeissä samaa hengettömyyttä liikkeellelähdössä vapareissa mitä ajanut jos tuo VVT.
Semmosta liian äkkiä ryntää tuntumaa alkierroksilla. Tosin liikkuvat massat on kans vähentyneet. Esim vauhtipyörä kevyt
Tämä nyt on tämmöstä mietiskelyä....
-
Tuttu mekaanikko kuka tuota meidän -06:sen alustaa laittoi kuntoon viime viikolla kertoi, että koelenkillä havaitsi justiin samoja oireita, itehän noihin on jo tottunut.
Mutta kaasuläpän putsauksella on kuulemma saanut noita oireita hieman kuriin, itsellä on jo kaasuläpän tiiviste tilauksessa ja kun saapuu niin koitan tuota temppua, ilmoittelen sitten miten käy.
Noniin, nyt on läppäkotelo putsattu, auttoi tähän meidän tapaukseen ainakin, autolla ajettu 165tkm ja liikkeellelähdöt sujui paljon paremmin tänään. Läppä sekä sen ympäristö todella karstainen, puhdistin perusteellisesti koko läpän ja laitoin kiinni ja tämä päivä menny ajellessa ja eron kyllä huomaa.
Halpa ja helppo toteuttaa jossei mitään muuta, uuden kaasuläppäkotelon tiivisteen tarvii, Sinisellä hinta oli 5,90€.
-
Hieno homma.
-
Ajattelin palata asiaan.
Mulla oli rikki VVT solenoidi. Se sytytti aika ajoin vikakoodin. Välillä sai ajaa jopa 1000km.
Kone kävi koko ajan hienosti. Ei siis mitään kurnutusta. En mitenkään kuvitellut, että tuolla olisi liikkeellelähdön kanssa tekemistä.
Vaihdoin uuden solenoidin Volvolta.
Jossain vaiheessa aloin miettiä, että kuvittelenko, mutta liikkellelähtö ei ole enää kengurubensalla,eli mummokaasulla lähtemistä.
Sitten kun vaimoke vielä sanoi, että hänen mielestä helpompi lähteä liikkeelle, niin asia oli selvä.
Olen kuvitellut että VVT tulee mukaan ylemmillä kierroksilla. Joko on niin, että se auttaa myös alakierroksilla, tai sitten oli jokin tyyliin "Limb me home" toiminto ecussa.
Mutta nykyään siis helpompi lähteä liikkeelle ja vikavalo tietty ei ole syttynyt eli koodi poissa. Ajettu noin 7000km.