Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: t4power - 03.05.2018, 16:47:42
-
Eli onko jengillä tietoa onko v60:ssä ollu näitä kompressori ongelmia mitä on ollut v70 laitteissa? Itsellä v60 d5-15 jossa kompressori pitää välillä sellasta "helinää". Usein hetken aikaa auton käynnistäessä. Toimii kylläkin ihan oikein ja puhaltaa tarvittaessa kylmää.
-
Pitäisköhän koputtaa puuta enenkuin sanoo mitään, mutta ainakaan omissa S&V60:ssä ei ole ollut kompuramurheita. Rullatut kilometrit kuitenkin 265tkm ja 181tkm ja noilla määrillä 2008 V70:een oli jo vaihdettu kompura kaksi kertaa.
-
Helinä tulee melko varmasti magneettikytkimen pääty levystä. Välys liian suuri?
kuva magneettikytkimestä (https://www.autodoc.fi/thermotec/7925263)
Jos magneettikytkin on äänen lähde, ei pitäisi kuulua kun ilmastointi on kytkemättä päälle.
-
Bingo. Tais löytyä syyllinen. Ilmastoinnin kun kytkee pois päältä niin loppuu. Onko tuo säätö homma vain miten? Mikä siinä on riskinä?
-
Tuossa välyksen säätö (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.msg534#msg534) on juttua säätämisestä, eri vuosimalli mutta sama perusperiaate.
Välys säädetään poistamalla liian paksu simmilevy.
Samalla kannattaa tarkistaa laakeri ja vaihtaa.
Pulttien aukaisu hankalaa kun ahdas paikka, helpottaa jos kompuran saa käännettyä eri asentoon.
Aukaisua hankaloittaa kun pääty levy pyörii tyhjää, eli pitää estää pultteja aukaistessa sen pyöriminen.
-
Jotain muutakin häikkää on kyllä kompurassa??? Pitäny aina välillä näillä helteillä pientä ulinaa joka nousee ja laskee kierrosten mukaan??? Painaa kaasua niin nousee ja kun höllää niin laskee. Auto parkissa kuulee hyvin. Tosin tätäkin tekee vain silloin tällöin.
edit. Toinen mitä oon ihmetelly ettei tää jätä ollenkaan kondenssivesi lätäkköä alle kun vanha v70 teki sen aina tämmösillä keleillä
-
Jotain muutakin häikkää on kyllä kompurassa??? Pitäny aina välillä näillä helteillä pientä ulinaa joka nousee ja laskee kierrosten mukaan??? Painaa kaasua niin nousee ja kun höllää niin laskee. Auto parkissa kuulee hyvin. Tosin tätäkin tekee vain silloin tällöin.
edit. Toinen mitä oon ihmetelly ettei tää jätä ollenkaan kondenssivesi lätäkköä alle kun vanha v70 teki sen aina tämmösillä keleillä
Jep. Täällä sama eli helisee ja ulisee. Tulis jo talvi :)
-
tällä tavalla -> https://www.youtube.com/watch?v=9Pn0KkjKklA
-
tällä tavalla -> https://www.youtube.com/watch?v=9Pn0KkjKklA
Ei oo kyllä normaali ääni. Tuleekö vielä kylmää? Kompressori pitäisi sitäpaitsi pudota pois päältä, kun painetaan kaasua. Tai ainakin V70 1,6d teki niin.
Joku tuossa videon kommenteissa väitti vaihtaneensa kompressorin, mutta vika ei poistunut sillä...
-
Toimii ihan oikein eli puhaltaa tarvittaessa oikeinkin kylmää
-
Ei mulla noin pahalta kuulosta. Itseasiassa en ole satavarma kuuluuko edes kompressorista se mun ulina
-
testaa sitä ku se ulisee niin sammutat ilmastoinnin niin todennäköisesti hiljenee. Tänään tutkin sitä lisää eli aamulla kun oli viileetä niin ei mitään ulinaa yms mutta kun päivällä pirun kuuma niin tekee???
Youtuben kommenteissa puhuvat jonkun kuivaimen vaihtamisesta???
-
testaa sitä ku se ulisee niin sammutat ilmastoinnin niin todennäköisesti hiljenee.
Kuuluu vain hiljaisissa vauhdeissa. Ei paikoillaan käytellessä. Hieman hankala demoilla
Edit: kuuntelin kuulokkeet päässä tuon videon niin kuulostaa kuin joku kohta leikkais kiinni. Suosittelen ajelemaan ilman ilmastointia ja korjauttamaan pikaisesti(!)
-
Wanha juttu, mutta itsellä aikoinaan kasipätkän kylmästöinti rupesi ulisemaan ja tuli kuntoon kylmäainetta lisäämällä.
Sattumoisin työkaverin Rellu Lagunan (Pthyi!) kylmäkone oli korjautunut n. 100g kylmäaineen lisäyksellä vastaavanlaisesta viasta.
-
Eli onko jengillä tietoa onko v60:ssä ollu näitä kompressori ongelmia mitä on ollut v70 laitteissa? Itsellä v60 d5-15 jossa kompressori pitää välillä sellasta "helinää". Usein hetken aikaa auton käynnistäessä. Toimii kylläkin ihan oikein ja puhaltaa tarvittaessa kylmää.
Tarkista/tarkistuta kompuran remmi. Mulla oli venynyt tai jotenkin kulunut ja remminvaihdolla katosi helinät. Sinisen mekaanikko selosti et se pääsi vissiin ihan luistamaan hetkeksi ja siitä helinä. Samalla katosi matalilla kierroksillä kuulunut kummallinen "räpätys"
Se remmi on tosi aneeminen rimpula. Ei liene maksa mitään. Kokeile.
Edit: oli mulla näköjään vaihdettu myös joku ”AC servo” kun laskua tarkemmin katsoin. Olisko kyseessä juurikin se magneettikytkin :idiot2: Jotain 46Eur. Remmi 22Eur.