Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: m_kane - 03.05.2018, 21:56:16
-
Mistähän voisi johtua että ko. Kulkine tahtoo temppuilla ns. Puolilämpimänä käynnistettäessä? Eli jos auto seisoo ajon jälkeen vaikka pari tuntia, niin yleensä eka startilla vain hörähtää. Sitten saa sahata pitkään että lähtee käyntiin. Kuumana ja kylmänä ei ongelmaa. Lämpötila-anturi on vaihdettu puoli vuotta sitten, kun mittari näytti väärin. Nyt näyttää oikein, joten tuskin siinä vika.. vikakoodeja ei tule.
-
Miten on sytytystulppien kunnon laita?
-
Palaan tähän ongelmaan, kun nyt lämpimillä se tuntuu pahentuneen. Kylmänä ja kuumana hörähtää heti, vähän aikaa seisottuaan saa hangata pitkään.
Tulpat on vaihdettu n. 20tkm sitten. En tiedä, onko ne toimineet sitten alunperin hyvin, kun auto tuli minulle vasta äskettäin.
Täytynee tsekata ja vaihtaa volvon omat tulpat näin aluksi, jos ei tule muita ideoita?
-
Olisko kellään ideoita, mitä lähteä seuraavaksi tutkimaan? Auto siis käynnistyy hyvin kylmänä ja kuumana, mutta kun seisoo vaikka tunnin ajon jälkeen, niin saa sahata jonkin aikaa. Bensa haisee ohjaamossa yleensä sen jälkeen. Vika näköjään korostuu lämpimillä keleillä.
Viimeksi vaihdoin sytytystulpat, aikaisemmin jo vaihdettu lämpötila-anturi, polttoainesuodatin, bensapumppu, ilmansuodatin, maf-anturi.
Kone käy ja vetää hyvin, eikä vikakoodeja tule.
Koetin myös ottaa akun irti joksikin aikaa, mutta ei vaikutusta.
-
Hei
Tarkistappas MAP anturille menevä alipaineletkun kunto,,,anturi on konepellin lukkopellissä,letku lähtee imusarjasta.
-
Kiitos. Tarkastin letkun ja ehjä oli.
En oikein keksi muuta kuin että suuttimet vuotais pikkuhiljaa bensaa imusarjaan ja tuon takia sais liikaa. Onkohan mahdollista ja yleensäkin onko tuollaista vikaa kellään ollut?
-
Kannattaa käyttää suuttimien putsausainetta bensan seassa, se parantaa menoa. Ite ajan 95E:llä, joka kehittää karstaa ja olen huomannut, että siitä aineesta on hieman apua.
-
Kannattaa käyttää suuttimien putsausainetta bensan seassa, se parantaa menoa. Ite ajan 95E:llä, joka kehittää karstaa ja olen huomannut, että siitä aineesta on hieman apua.
Miten olet tuon eron käytännössä huomannut?
-
Kiitos. Tarkastin letkun ja ehjä oli.
En oikein keksi muuta kuin että suuttimet vuotais pikkuhiljaa bensaa imusarjaan ja tuon takia sais liikaa. Onkohan mahdollista ja yleensäkin onko tuollaista vikaa kellään ollut?
Hi
minkähän verran tuolla masinalla on ajettu?
Ihmettelen tuota bensan hajua,voisiko imusarjan tiiviste olla hajalla tai suuttimen/suuttimien tiivisteet vuotavat,tai imusarjjassa hiushalkeama,tai katti
hajalla.
,,,vikakoodit kannattaa mennä luettamaan Volvon merkkiliikkeeseen niin ei tarvitse arpoa ja ostella turhia osia,omasa kärryssäni on myös ollut joitakin ongelmia,mutta aina on merkkiliikkeessä vika diaknosoitu heti ja oikein ja korjattu asianmukaisesti,,,tämä on tietenkin se kalliimpi vaihtoehto.
,,,jos mahdollista niin mene Volvon merkkikorjaamolle
-
Miten olet tuon eron käytännössä huomannut?
Hi
näitä vanhempia volvon moottoreita ei ole suunniteltu E95 bensalle,älä käytä sitä
-
Minkä merkkisiä osia olet vaihdellut, tulpat, lämpötila-anturi ja maf?
Ensimmäisen viestin perusteella kylmäjuotos jossain esim. Releessä.
-
Hi
minkähän verran tuolla masinalla on ajettu?
Ihmettelen tuota bensan hajua,voisiko imusarjan tiiviste olla hajalla tai suuttimen/suuttimien tiivisteet vuotavat,tai imusarjjassa hiushalkeama,tai katti
hajalla.
,,,vikakoodit kannattaa mennä luettamaan Volvon merkkiliikkeeseen niin ei tarvitse arpoa ja ostella turhia osia,omasa kärryssäni on myös ollut joitakin ongelmia,mutta aina on merkkiliikkeessä vika diaknosoitu heti ja oikein ja korjattu asianmukaisesti,,,tämä on tietenkin se kalliimpi vaihtoehto.
,,,jos mahdollista niin mene Volvon merkkikorjaamolle
Ajettu on 220tkm. Mitään vikakoodeja ei tule, luettu volvon omalla testerillä.
Jotenkin en jaksa uskoa tiivistevikoihin tai halkeamiin, koska kone käy todella nätisti. Ainoa vika on tuo huono käynnistyvyys "puolilämpimänä".
-
Minkä merkkisiä osia olet vaihdellut, tulpat, lämpötila-anturi ja maf?
Ensimmäisen viestin perusteella kylmäjuotos jossain esim. Releessä.
Tulpat laitoin nyt ngk:t. Edelliset oli boschin nelikärkitulpat. Lämpötila-anturi on motonetin joku. Maf on vaihdettu ennen minulle tuloa, joten en tiedä merkkiä.
Autossahan oli minulle tullessa lambda-vika sekä tuo lämpötila-anturi. Jonkin aikaa meni vikaa hakiessa, kun oli 2 vikakohdetta. En tiedä, onko sen vuoksi aiemmin vaihdettu maf, tulpat jne.
Kylmäjuotokseenkaan en usko, koska sen luulisi oireilevan muutenkin kuin juuri tuossa tilanteessa, jolloin moottori on hiukan jäähtynyt. Bensareleen kylmäjuotoksen luulisi katkovan paineita ajossakin. Kylmänä ja kuumana ei ole minkäänlaisia käynnistysongelmia. Eikä käynnissä tai ajossa muutenkaan.
Täytyy kokeilla jotain suuttimien putsausainetta. Jotenkin olen kyllä niidenkin suhteen skeptinen.
-
Oliko näissä vielä sitä EVAP-hiilipönttöä? Sen venttiilin temppuilu teki jotain käynnistysvaikeuksia mutta ei jaksa enää muistaa miten se tarkalleen oireili.
-
Vaihtaisin lämpötila-anturin, ei oikein vakuuta 15e. hintaisen anturin toiminta.
Pari kertaa eteen tullut ruiskukoneen sahuuttaminen puolilämpöisenä ja molemmissa bensapumpun rele hajalla, sammumista kesken ajon tai mitään muita oireita ei ollut.
-
En jaksa uskoa lämpötila-anturivikaan. Koska anturin vaihdolla korjautui muut viat, mm. liian korkea tyhjäkäynti. Mittari myös näyttää oikein, tosin summittainenhan se on.
Ihmettelen myös tuota bensapumpun releasiaa. Miten auto voi käydä, jos rele on hajalla? Sen ymmärrän, jos rele pätkii, että käyntihäiriöitä tai käynnistysongelmia esiintyy, mutta sen luulisi oireilevan kyllä ajossakin. Ilmeisesti näin ei välttämättä siis ole.
-
Löytyykö jostain arvoja lämpötila-anturin mittaamiseen?
Bensan haju tulee sahaamisen takia, missä kunnossa puolat?
Vie sähköpajalle, arvailu ja osien vaihtelu maksaa huomattavasti enemmän.
-
En ole kovin innolla pajalle viemässä. Itsellä olen elektroniikka-asentaja, ja tuo vika on niin epämääräinen että epäilen autosähköpajojenkin joutuvan arvaus/kokeilulinjalle.
Merkkikorjaamolla ehkä voisi ollakin joku näppituntuma, jos ja kun on samanlaisia vikoja tullut vastaan.
Täytyy tuumia..
-
Mistähän voisi johtua että ko. Kulkine tahtoo temppuilla ns. Puolilämpimänä käynnistettäessä? Eli jos auto seisoo ajon jälkeen vaikka pari tuntia, niin yleensä eka startilla vain hörähtää. Sitten saa sahata pitkään että lähtee käyntiin. Kuumana ja kylmänä ei ongelmaa. Lämpötila-anturi on vaihdettu puoli vuotta sitten, kun mittari näytti väärin. Nyt näyttää oikein, joten tuskin siinä vika.. vikakoodeja ei tule.
Onko vik a selvinnyt?
Tuli tuossa mieleen,että ilmamäärämittarissa oleva imuilman lämpö/virtaustunnistin voisi olla niin likainen ettei se toimi oikein,omassa kärryssä se oli tosi likainen ( 180 tkm ajettu) putsailin sen suihkuttamalla
Brake cleaneria,,,jos putsaat sen niin älä koske sinne sisään missään vaiheessa
jos joudut tuon palikan uusimaan,nin suosittelen vain alkuperäistä varaosaa !
-
Onko vik a selvinnyt?
Tuli tuossa mieleen,että ilmamäärämittarissa oleva imuilman lämpö/virtaustunnistin voisi olla niin likainen ettei se toimi oikein,omassa kärryssä se oli tosi likainen ( 180 tkm ajettu) putsailin sen suihkuttamalla
Brake cleaneria,,,jos putsaat sen niin älä koske sinne sisään missään vaiheessa
jos joudut tuon palikan uusimaan,nin suosittelen vain alkuperäistä varaosaa !
Ei ole vielä selvinnyt. Auto toimii kyllä hyvin, ainoastaan tuo startti puolilämpimänä kestää pidempään..
Täytyy katsoa tuo tunnistin. Tarkoitatko sitä lankaa vai onko maffissa vielä jokin erillinen lämpötunnistin?
-
Mitäs jos käyttäisit joko merkkiliikkeessä tai harakiri pajalla vikakoodien luvussa millä on käytössä merkki testeri niin nähtäisi mitä kaikkea sieltä löytyy.
-
Mitäs jos käyttäisit joko merkkiliikkeessä tai harakiri pajalla vikakoodien luvussa millä on käytössä merkki testeri niin nähtäisi mitä kaikkea sieltä löytyy.
Mulla on tuo icarsoft906 vikakoodinlukija, jonka pitäisi kyllä näyttää kaikki koodit.