Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jaho - 05.05.2018, 12:32:35
-
V70 2005 bensa 140hv. Olen ihmetellyt mistä kuuluu tarkalleen sanoen 1300rpm kohdalla resonoiva ääni.
Selvisi kun kaveri piti kaasua 1300rpm ja kuuntelin ja tutkin. Lopulta syy selvisi, ohjaustehostimen pumppu tuntui aivan käteen asti rohisevan. Ja puukepin kun painoi korvaa vasten niin vahvistui. Kuuluu vain tosiaan tuossa kierrosluvussa. Kuvittelin äänen tulevan jostain pakoputken kilkkeistä.
Hassua kyllä, olen tilannut jo uuden pumpun, koska vanha hikoillut akselilta. Ei ole tullut vaihdettua. Ja nesteet vihreät ostettu kans...
-
Onko varmasti pumppu, ettei ole laturin vapaakytkin jumissa/jumeutumassa?
-
Ainakin kun laitoin puukepin laturiin ja korvaan, niin ei sivuääntä. Aika selvästi minusta kuului ja tuntui käteen asti ohjaustehostajan pumpusta. Olin jo viikko takaperin tilannut tuon pumpun, koska se oli vuotanut.
Joko käynyt kuivana, koska vuotaa tai ollut punaista sisällä jossain vaiheessa. Tai muuten heikko. Mulle uusi tapaus tama auto.
-
Tuosta orkkis ZF pumpusta. Näytti olevan ainakin kolmella eri numerolla vaikka vuosimalli sama. Tässä vaparissa 146.
-
Pumppu vaihdettu ja öljyt vaihdettu. Vanha oli sotkenu alhaalta paikkoja, akselilta vuotanu.
Pärähtävä ääni jäi silti. 1300rpm kohdalla.
Siinä kun oli moniurahihna irti, niin kiristinrulla tuntui väljältä. Se voisi aiheuttaa pärähtävän äänen.
Laturi pyöri jämäkän nätisti.
Pitää piakkoin vaihtaa hihna ja kiristin sekä miksei laturin vapaakytkin.
-
Katsoin moniurahihnan kiristin mulla paikallaan sellainen, jossa urat.
Mutta tarvikemallit kaikki tarjoaa sileää pyörää??
-
Mulla tekee aivan samaa, epäilen, että alla olevat moottorinkannatinkumit ovat tiensä päässä, täristää koppaankin just noilla kiekoilla.
-
Katsoin moniurahihnan kiristin mulla paikallaan sellainen, jossa urat.
Mutta tarvikemallit kaikki tarjoaa sileää pyörää??
Kulumaa ja likaa, sileä se on alunperin.
-
perskuta....piti käydä tarkistamassa. Se oli kulunut urille. Taitaa olla aika kauan siellä pyörinyt.
Selvisi tuokin.
-
Hetki sitten autojani laittava kaveri noitui moniurahihnan kiristimen/ohjaimen rallatusta.
Uusi osa jo tilattiin. Saa huomenna muistaakseni 40,- eurolla.
Ei ole ennen mennyt vastaavaa. Luultiin jo ohjaustehostimen pumpuksi, mutta toivottavasti selviää tuolla halvemmalla kiristimellä.
-
Kyllähän noita rullia menee. Useimmissa on selvästi vaihtokunnossa kun pyörittelee jakopäänvaihdon yhteydessä.
-
Pitäisikö myös moniurahihnan rullia vaihtaa aina esimerkiksi jakohihnan vaihdon yhteydessä?
Yleensähän samalla kertaa vaihdetaan itse moniurahihna. Miksei myös rullat, jos on tarvetta. Tai jos ymmärtää ja huomaa.
-
Dieseleissä kannattavaa koska apulaitehihna voi mennä jakokoteloon katkettuaan. Bensassa ei kai konetta saa helpolla hajalle mutta matka voi katketa jos joku rulla hirttää kiinni. Itse meinasin tänä kesänä käydä D5:n rullia läpi.
-
Mulla on huomenna rullan vaihto edessä.
Pitääkin ruveta vahtimaan, vaikka auto on nykyisin iltojeni valon ja aamujeni auringon työajoneuvona.