Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Spantse - 10.05.2018, 17:48:51
-
No niin..
Tästä aiheesta näyttäs olevan paljonkin keskustelua, eli 2009 1.6D V50 ilmastointi osoitti tehottomuutensa nyt kun kelit alkaa huiteleen kesäisissä lukemissa. Ei oikein taho tuo hytti viilentyä millään. Eli heikkoa on kylmän ilman tuotto. Ainetta lisätty papereiden mukaan viimekesänä ja samalla väriainetta.
Keskusteluista bongannu ainakin että kenno on kulutustavaraa, eli onko se siitä lähettävä liikkelle vai jotain muuta..? Kompuraa..?
-
Emännän S60 myös ei ilmastointi toimi, täytetty väriaineen kanssa 19.6-17.
Itse ainakin varaan kaverilta ajan ja kattoo ensiksi ainemäärän ja tekee painetestin.
Sitten jos systeemi tyhjä tai riittävän vajaa ettei ole kompuraa antanu laittaa päälle niin halli pimeäksi, uv-lamppu käteen ja lasit silmille kattomaan värijälkiä. Jos löytyy värin avulla vuotokohtaa niin tietää mitä uusia.
Mikäli painetestissä ei rajua vuotoa näy voi täyttää systeemin niin näkee samal kompuran toiminnan ja emäntä saa ajella edes jonkun aikaa ilmastoinnin kanssa kun anoppia ja lapsenlasta kuskailee.
Kyselee osia hiljalleen syksyä ja uusintaa varten jos isompaa ja kalliimpaa uusintaa tulee ilmi.
Putkien o- renkaita on halpa ja nopea vaihtaa, taas kenno, kompura jne hintavampia sekä työläämpiä vaihdattaa niin emännän tilisaldon mukaan niitä rempataan.
-
Mikäli oikein tulkitsin sulake/reletaulun kuvaa, niin rele11 R11 olisi ilmastoinin rele. No, ei napsu rele kun ac laittaa pääle/pois. Rele kyllä toimii, ei taija saaha vaan ohjausta.
-
Tänään käyty ja ainetta s60 oli vain 145g ( kokonais 1kg) joten eihän ohjaus kompuralle anna edes lupaa lähteä päälle.
Valolla katsottu ja kennon alakulmissa värijälkiä. Täytetty kun kestää sisällä tämän kesän ja laittaa kennon talvella/ keväällä ensikesää varten kuntoon. Muuta vuotokohtaa edes kuivaimella ei näkyny.
Oletko mittauttanu ainemäärän v50? Jos vajaa ja värit niin kattoo vuotokohtia.
-
Nii... onko. Tää ilmastointi ja muut vähän niinkö Volvon ”DSG..” kun pitäny ihan oma palsta sille tehä ja ongelmia tuntuu kaikilla olevan...? Itellä 175000 ajettu auto ostotilanteessa ja muistaakseni myynti-ilmoituksessa oli että ilmastointi. Nyt ollu pajalla millon vikatilaan menosta ja millon mistäkin ja aina saa tingata. Ja helteiden alettua selvis että ilmastointi ei pelaa... Tulee kohta ikävä VW-”laatua”
No ei vaiskaan. Kaikilla merkeillä omansa! Tuntuu vaan että Volvo, pohjoismaalainen valmistaja ja laatumääritysten tekijä (eli siis itse ei tee mutta määrittää kriteerit) niin tämmöset perusasiat, ilmastointi ja lämmityshommat perseestä.
Näin muutaman kuukauden Volvo kokemuksella.
-
No tuos mun S40 toimi ilmastointi kuten pitää, tosin manuaalinen ohjaus samoin kuin toisessa saabissanikin. Ollu noita automaattitoimintoisiakin ja kun enemmin elektronisesti ohjattavia liikkuvia osia sitä vikaherkempiä ovat. Myös mm S40 näkee kunnolla putketkin mitä saa vähän jo etsiskellä S60 konehuoneen uumenissa.
Talvel kannattaa liikkees lämpimäs esim korjasmotilas jos löytyy tai ajaa johonkin lämpimään parkkihalliin jos saumaa niin pystyy ilmastoinnin toimivuuden testaamaan. Muuten on vain sanan varassa.
S60 myös ilmastointi toimivana myyty, täytetty niin yhden kesän se jaksoi. Tuos on jälkiä jostain vanhasta keulapususta, palkeis päässä ryttyä ja kennos vekki. Uusittu joskus puskuri ja oiottu palkinpäitä että saatu se kohalleen niin näki vasta kun puskurin irrotti ajovalon tiivistämisen takia.. Ei noita mainosteta tai kerrota, tuuril näkee kun joutuu purkaa.
Siltikin on minusta kannattava ostos emännältä, geartronickin uusittu ja muutenkin kunnon laatusia oe tai orkkisosiakin vaihettu ja huoltoa oli tehty. Jos kyllästyy niin saattasin ostaa itselle vaikka -00 jälkeen tehtyihin en haluaisi koskea. Oli hänel vaihtoehtona loppusuoral tuo t5 tai 9-5 aero niin molemmat nähtyä emännän kysyes mielipidettäni äänestin (saabistina :idiot2:) kuitenkin volvoa.
Ollu monia merkkejä ja malleja niin jokaisessa ollu jotain nk ominaista hommaa mutta myös positiivisiä ominaisuuksia. Siirtyny ja pysyny sitten ruotsalaisissa kun bonuksena näissä toimivat klubit joissa neuvoja saa ja osiakin löytyy hyvin myös käytettynä.
Mä olen kyllä siitä poikkeava että karsastan liiallista elektroniikkaa mm luistonestot, ajonvakautukset, rattinapit, paneelinäytöt, monitoimikeskukset jne ei inspiroi mua yhtään, pelkät abs ja lukkoperä riittäs mulle.
-
No nyt.
Tänään auto kolome tuntia piuhan nokasa. ja kas; eipä ollu järjestelmässä kylmäainetta juuri ollenqa. Viine kesänä pantu tarran mukaan 600g ja nyt oli käytännössä tyhjä. Vuotokohtia ei löytynyt, alipainetesti pass eli läpi.Uudet mömmöt sisään ja nyt toimii. Saas nähä kuinka kauan...
-
Joskus nuo ilmastointisysteemit alkaa vuotamaan vasta kovilla pakkasilla. Ja kun se väriainekin on tullut silloin pakkasilla, niin se on peseytynyt pois jo moneen kertaan.
-
No, toimihan se yhen illan... tänään +23 kelissä ihmettelin kö alkaa hytässä taas tarkenemaan... Eikun takas pajalle ja eihän se ennee pelannu. Rele ei enää vejä. Hienoa. Jatketaan ens viikolla tutkintaa.
ps: Ihmettelin myös aika heikohkoa ilmanvirtausta hyttiin.. no, uusi raitisilmasuodatin ja nyt kyllä ilma virtaa ja lujaa! Entinen oli sen näköinen että ei vissiin ihan viimevuosina ole vaihdettu. Sama juttu ilmansuodattimen kanssa...
On ollu vissiin aika "hauskaa" tuolla raitisilmasuodattimen paikan ja vaihtometoodin suunnittelijalla.. Voi hyvänen aika sentään!!!
-
No niin... tiistaina käytiin, jälleen, liikkeessä ja yllätysyllätys: ”joo, kennohan siellä vuotaaa...”
-
Nii... onko. Tää ilmastointi ja muut vähän niinkö Volvon ”DSG..” kun pitäny ihan oma palsta sille tehä ja ongelmia tuntuu kaikilla olevan...?
Oma osio on siksi, että ilmastoinnin ongelmat ovat samanlaisia auton mallista riippumatta. Turha näitä on hautoa erikseen jokaisen mallin alla.
Ongelmia on varmasti kaikilla jotka korjaamo-osion ilmastointiosioon kirjoittavat, mutta miksipäs täällä hengailisivat ne joilla ilmastointi pelaa.
Yhtä lailla kuluva ja huoltoa tarvitseva laitteisto se ilmastointi on kuin muukin auton tekniikka. Kaikki kestää aikansa riippuen käytöstä ja huolenpidosta.
-
Onko kukaan säätänyt näistä v50 malleista kompressorin limun välystä säätöprikoilla? Näissähän ei ole mahdollisuutta vetää limua ulos kolmella pultilla kuten 70:ssä.
(https://thumb.ibb.co/np48Hy/IMG_20180518_150420.jpg) (https://ibb.co/np48Hy)
-
Onko muka tosiaan näin että S40II/V50 ei tuo pääty lähde irti pulteilla pakottamalla?