Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hatch - 14.05.2018, 01:40:09
-
Hankin pari kuukautta sitten otsikon mukaisen vm. 01 Volvon. Jonkin verran olen testaillut auton kulkupuolta ja mitä nyt arvoja olen vertaillut esim. https://www.bsr-tuning.fi/viritys-sarjat/t/1547/volvo-s60-24t-2001 - sivustoon, niin keskimäärin en ole ihan päässyt edes noihin vakioarvoihin. Voi tosin johtua hyvin myös siitä, että olen tankkailut re 85:sta / 95:sta suhteella 90-10. Eli ehkä vie hieman menohaluja. Yleisesti olen jäänyt vakioarvoista ehkä noin 5-10%.
OBD:n kautta Torgue litellä olen selaillut mm. ahtopaineita ja hieman ihmetyttänyt, että pyörivät täyskaasukiihdytyksillä yleensä 0,6-0,8 bar. Olin ymmärtänyt, että ko. turbo ahtaa vakiona lähinnä 0,4 bar.
Foorumia selailtuan törmäsin suositukseen hankkia rajapaineventtiili sähköisen ahtopaineen säätimen tilalle. Hankin tällaisen: http://www.jpstyling.com/kauppa/?5,en_rajapaineventtiili . Asensin paikalleen pari päivää sitten. Sääsin säätöruuvin aluksi varsin ulos, ettei mitään nyt vain hajoaisi. Kiihtyvyydessä tuntui mukavaa pientä lisäystä ja kaasu tuntui vastaavan nopeammin kuin ennen. Ei kuitenkaan mitään dramaattista.
Mutta, sitten päätin kiertää tätä säätöpotikkaa pari-kolme kierrosta lisää. Tehonlisäys tuntui aivan huomattavalta ihan persdynollakin mitattuna. Aikani tilannetta hämmästeltyäni päätin siirtyä *suljetulle tietenkin* tieosuudelle suorittamaan mittauksia. Kaikki mittaukset tehty kännykän GPS:llä ja ohjelmana androidiin saatava speedometer. Lähtö oli lentävä, eli 5-10km/h alle asetetun nopeuden, josta pedaali pohjaan. Arvot olivat seuraavat:
80-120 3.s vaihteella: (4,5s, 4,5s ja 4,6s) (vakiona siis 5,1 ja en ole ennen edes tuohon arvoon päässyt. Paras veto näyttää kirjanpidon mukaan vanhalla säätimellä olevan 5,4s ja vetoja näyttää olevan lähemmäs 10) BSR 252hp stage 1 softalla sama veto luvattu 4,1s
80-120 4.s vaihteella (9,7s ja 11,3s) Jälkimmäisessä ylämäkeä 13,3m. Vakiona luvattu 11,5s. BSR 252hp stage 1 softalla sama veto luvattu 9,4s, eli hyvin lähellä tätä arvoa. Ennen venttiilin asennusta paras veto 12,6s.
100-150km/h 4. vaihteella (7,9s ja 8,4s). Vakiona 10,9s ja bsr stage 1 8.8s. Eli molemmilla vedoilla alle jopa 252hp luvatun s60:n. Tätä ennen paras veto oli 11,8s.
Lisäksi tein vielä 2 vetoa, joissa gps sekoili eli eivät ole mukana tässä.
Tarkastelin myös obd:n kautta ahtopaineita ja nyt näyttäisi täsykaasukiihdytyksissä ahtaavan tasaisesti 1,25-1,5bar.
Osaisiko joku selittää, että mitenköhän tämä tehonlisäys on mahdollinen. Ja miksi turbo vaikuttaa ahtavan noin paljon, kun siinähän pitäisi tulla fuel cut 0,8 bar:n kohdalla?
Pitäisikö huolestua auton kestävyyden kannalta kaiken tämän tiedon perusteella?
-
En vetelis kovin paljoa noilla ahdoilla jos ecussa sisällä vakion perusarvot jolloin suuttimet ei anna tarpeeksi soppaa noille ahdoille.
Saahan rajavenalla kierrettyä sen mitä ahdin jaksaa työntää ulos mutta konerikon mahollisuus on iso. Etanoli lieventää mm nakutusta mutta vaatii reilusti enemmän soppaa täyskaasulla.
Onko hukkistanko perussäädössä vai joskus kiritty sieltä tiukemmalle lisäahdon takia?
Onko varmasti vakiosofta jossa fuelcut on alempana vai muutettu esim etanolille sopiva virisofta jolloin softaan se suurennettu ja rikkinäinen vakioahtopainesäädin pudottanu paineet normaaliakin alemmaksi?
Tuos mun s40 matalapaine 0.5bar on myös rajavena, sais 0.9- 1.1bar siitäkin ulos mutta koneen ja vakiosoftan takia järkevin maximiahto on 0.7bar j ( säädetty 0.65bar) jonka softa pystyy vielä klaaraa. Tuossa vakiosäädin meni rikki ja ahtoi silloin vain 0.1-0.2bar.
-
Eihän se ole mitenkään mahdollista että vakiosoftalla vedellään 1.5bar ja kone kiekuu katkotta.
Ite en nostais ahtoja yli 1.0 Bar noilla heikommilla kiertokangilla, vanhemmat alkupään T5.sen kanget saattaa jopa kestää tuon ?
-
Komppaan edellistä, rajavenalla vielä kun nostaa ahtoa nopeammmin niin antaa vääntöä alemmaksi jolloin kk kovilla.
Jos et varma softasta niin jollain sisustaa luettaa tai voi olla myös jonkun viriputkantarrakin ecussa, en tiedä näkeekö näistä mm vidalla laitetut ahto- ja fuelcut-pyynnit vai käytävä jollain softaajalla niin selviää onko ja mikä stage sisällä. Sen softan bensakartan mukaan säätö rajavenalla niin kestää.
Onko tietoa muuten mm ic, putkisto ja ahdin ovat orkkista? Stage1 voi olla myös vakioilla mutta siitä isommal stagella nuo yleensä suurennettu ja etenkin etanolilla myös suuttimet.
-
Onko hukkistanko perussäädössä vai joskus kiritty sieltä tiukemmalle lisäahdon takia?
Onko varmasti vakiosofta jossa fuelcut on alempana vai muutettu esim etanolille sopiva virisofta jolloin softaan se suurennettu ja rikkinäinen vakioahtopainesäädin pudottanu paineet normaaliakin alemmaksi?
Hukkaportin säädöistä en osaa sanoa. Eli auton tosiaan vasta vähän aikaan sitten hankin ja en sitä ole vielä juurikaan tutkinut. Lähinnä ajattelin kun tuon rajapaineventtiilin hankin, että jos pientä piristystä tulisi, mutta että menohalut lisääntyivät noin paljon niin se kyllä yllätti. Etanolisoftaa ei varmasti sisällä ole, puhtaalla etanolilla ei oikein meinaa edes käynnistyä. Tuon 5%-10% ylimääräistä kun heittää bensaa sekaan niin starttaa paremmin. Entinen peli samanvuotinen 2.4 vapari s60 ja käynnistyi paremmin etanolilla.
Mutta nyt kyllä on herännyt epäilys, että onkohan autossa ihan vakiosofta sisällä, kun se noin oudosti tuntuu rajapaineventtiilin vaihdon myötä käyttäytyvän. Ainoa vaan, että ainakin torgue liten mukaan ahdot pyörivät 0,6-0,8 bar paikkeilla ennen, mutta silti kiihdytystulokset olivat jopa vakiota huonommat. Miksiköhän mahtaisi näin olla?
Mutta heti kun ahdot menevät tuonne 1,2 bar paikkeille ja yli, niin auton menohalut yltyvät ihan uudelle tasolle. Minkäälaista pätkimistä, empimistä tms. ei kovilla ahdoilla esiinny. Kone laulaa upean tasaisesti ja menohan on jo suorastaan riittävää :D
Onko tietoa muuten mm ic, putkisto ja ahdin ovat orkkista? Stage1 voi olla myös vakioilla mutta siitä isommal stagella nuo yleensä suurennettu ja etenkin etanolilla myös suuttimet.
Ei ole tietoa, mutta ainakaan myyjä joka omisti auton vuoden ennen minua ei puhunut mistään viriosista. Hän toi auton Ruotsista. Etanolille ei ainakaan mitään softausta ole tehty kun sen verran heikosti vain sillä käynnistyy. Muutenhan nuo Volvot on oman kokemuksen mukaan aika re85 ystävällisiä.
Olisiko esim. torgue litessä jotain sopivia mittausarvoja joita kannattaisi tarkastella enemmänkin ja jotka voisi paljastaa autosta/moottorin toiminnasta lisäinfoa?
... niin ja tuli vielä mieleen, että onkohan nuo torgue liten antamat ahtopainelukemat yleisesti kuinka luotettavia?
-
Letkut sul rajavenal oikein ja ehjät? Hukkiksen letku irti tai poikki vetää kyllä fuelcutil asti tai niin paljo ku ahdin antaa ulos.
Mul ei tietoa mikä vakion volvon fuelcut raja.
Jos haluaa säätimen kans puljata niin ahtopainemittari kiinni on mun neuvo, omiin jokaiseen ahdettuun sen laittanu ni helpoin seurata. Samal mittarista näkee jotain osviittaa mm alipainevuodoistaki mikäli niitä tulee.
Toisen merkkises mul se vakio fuelcut on 1,5bar ja siinä tuota hukkisletkua irti käytetään testinä mm heikosti ahtaessa vian rajaamiseen jolloin ahtovenan säätö kokonaan ohittuu.
Päti myös s40 ku testasin rikkinäine vena kiinni ottaako yli 0.5bar, otti ni vika oli säätimes.
-
Letkut sul rajavenal oikein ja ehjät? Hukkiksen letku irti tai poikki vetää kyllä fuelcutil asti tai niin paljo ku ahdin antaa ulos.
Mul ei tietoa mikä vakion volvon fuelcut raja.
Letkut kyllä pitäisi olla oikein, jollei värikoodit ole joku mennyt sekoittamaan. Ja tätä kyllä puoltaa se, että kun säätimen ruuvia kääntää vastapäivään, niin ahdot torgue liten mukaan putoavat. Iitseasiassa kokeilin illalla kääntää ruuvia 1 kierroksen vastapäivään ja ahdot putosivat sieltä max 1,5:stä lähinnä 0,7-0,8 bar paikkeille. Autosta tuli jälleen aika tuhnu. Käänsin noin 1/2 kierrosta myötäpäivään ja ahtoi johonkin 1,2 bar paikkeille.
Hieman kyllä ihmetyttää, että niin kovin pienellä potikan kääntämisellä tosi iso vaikutus. Ruuviahan voi kokonaisuudessaan kiertää varmaan n. 10 kierrosta. Nyt mennään jossain puolenvälin tienoilla. Ja kyllä persdynossa huomaa, että tuolla 1/2 kierroksenkin kiertämisessä todella suuri ero menohaluissa.
-
Jos paikat on kunnos ni antaa ulos. Muistat et sul ecu ei ohjaa enää ahtoa vaan pelkkä mekaninen säätö ja lopulta fuelcut. Orkkis säädin jätetään liitin kiinni vain ettei herjaa vikavaloa muttei enää ohjaa mitenkään.
Jos vakio ja vedellään yli bar ahdoilla en kyllä tekis sitä itse vaan softaisin stagea sisään ja rajasäätö pitää siinä minkä rauta muuten antaa myöten. Jos nois fuelcut kuulus olla 0.8bar ni jättäsin 0.7bar säätöön, jos ylempi niin tuo bar maximi.
Tuntuu et toimii hyvin mut se on kerrasta selvä kun laihal ja tuho siitä tulee. On noita yliruuvattuna veivit solmuun tai mäntäpistiäiseen hajoamisia nähtykin 35v kuluessa.
-
Säädin tuota venttiiliä nyt siten, että täyskaasukiihdytyksissä paineet max 0,9bar. Mutta jostain syystä varsinkin 1. vaihteella ja välillä 2. vaihteellakin paineet nousee noin 1.1 bar:n. Miksiköhän näin on, että pienillä vaihteilla ahdot korkeammat? Ja onko tästä kuinka pahasti vielä haittaa, kun noilla isommilla vaihteilla paineet pysyy jo alta 1 bar:n.
-
Softa ( bensakartat, sytkö jne) tehty tietylle ahdolle ja polttoaineelle, ahtoa lisättäessä ei softa tiedä eikä voi huomioida tuota nousua eikä ylimäärästä teho/ vääntö lisäystä tai polttoainemuutosta kuin jonkun verran ja siitä yli mentäessä niin niin sanotusti ahto piikkaa.
Biopower ohjelmat yleensä sitten pystyy käsitteleen sekä etanoli, bensa että niiden seokset kokoajan oli tankissa mitä tai millä seossuhteella vain.
Virisoftassa tuota lisääntynyttä alavääntöä mm sytkä / bensakartta jne muutoksin rajoitetaan jo voimansiirronkin (vetari, kytkin tai automaatis laatikko) kestävyyden takia ja muutetaan ahdinta hiukan myöhemmin herääväksi ja samalla sinne yläpäähän puskemaan sitä voimaa.
Muutaman stagesoftan ( ei volvo) ajattunu sisään ( ei viriputkis vaan harrastajilla) niin joissain sai valmiin toimivan ohjelman vakioraudoille tai joku isompi catback lisättynä tasoille 1-3 ja kahdessa ( ammattivirittäjiä) joutunu sitten hierottaa penkissä mut ollu muutenkin ns. rautakin muutettuja.
-
Jos haluaa säätimen kans puljata niin ahtopainemittari kiinni on mun neuvo, omiin jokaiseen ahdettuun sen laittanu ni helpoin seurata. Samal mittarista näkee jotain osviittaa mm alipainevuodoistaki mikäli niitä tulee.
Ajattelin nyt hakea ahtopainemittarin, jotta näkee että missä nuo paineet oikeasti liikkuvat. Alkanut tuo torque epäilyttämään, kun se liihottaa varsinkin 1 ja 2 vaihteen kohdalla välillä ties missä 1,5 - 2 bar:ssa kun isommilla vaihteilla jäädään alle 1 bar:n. Voinko laittaa sen mittarin esim. johonkin noista rajapaineventtiilille menevistä letkuista?
Etanolista sen verran, että sellaista infoa löytyy netin autofoorumeilta useammastakin lähteestä, ettei etanolilla liian laiha seos ole koneelle haitallinen. esim. "Vaikka kone kävisikin laihalla sekään ei ole ongelma, koska etanoli sitoo itseensä lämpöä höyrystyessä, eli niin laiha etanoliseos kun vaan saa syttymään palaa viileämpänä kun rikkainkin bensaseos eikä venttilejä saa sulattua." Lähde: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=10827.0
Jos jotain muuta näkemystä asiaan, niin toivon kommenttia tuohon.
-
Sul ei softa rajoita 1 ja 2 vaihteilla tehoa, tuohan yleensä huomioidaan siis virisoftissa. Sullahan esim vääntömomentit on ihan eri tasoa kuin vakiolla ja vakioahdin herää muutenkin alempana.
Tuo mun s40 vakio 12t myös 1 ja 2 huomaa selvimmin tehon eron pelkällä 0,2bar lisäyksellä, kytkinhän uutena kestää max 350Nm ja vakiossa 0,5bar vääntöä 230Nm niin ei huvita juurikaan 250tkm ajettuna sitä hajottaa kun ruuvilla saatu nopeampi suurentunut vääntöpiikki tulee vakiosoftalla ihan liian alhaalla.
Softa sitte kun 14t ja t4 kykä vaihettu kun menee väännöt 0,8-1,1 bar jonnekin 330-400Nm väliin
Onko ylimäärästä paikkaa en s60 tiedä, t-haara letkulta muuten fiksuin.
T-haara letkultal muute olis pitäny vanhempaan s40 mut otin imusarjasta kun evapin poistossa jäi oksa yli ja näis on sitte uudemmis 01> valmiina ihan vapaa lähtö.
Ps. kk-veivit siel sul ekana antautuu.
Tallis on yks mazda 2.0 -88 kaasarikansi pakovena antautuneena, käytetty liki 15tkm etanolilla ja madalletul kannella ollu puristukset korkempana. .
Ps2 jos etanolil ajat ni hommaa edes flexifuel boxi ku pitäs suuttimet huijata + 15-20% isommalle asetuksel kuin bensalla vakio ecu ne ajaa.
-
Onko hukkistanko perussäädössä vai joskus kiritty sieltä tiukemmalle lisäahdon takia?
Nyt taas tilanne on vähän muuttunut. Eli eilen päivällä olin motarilla ja revittelin autoa vähän enemmänkin. Jossakin vaiheessa huomasin, että ihan kuin auto olisi hieman tuhnu. Kaivoin taskusta vielä kerran Torquen ja kas kummaa, nyt paineet nousivat maksimissaan noin 0,2-0,3 bar:n. Tällä kertaa täysin vaihteesta riippumatta.
Avasin konepellin ja mitään ei ollut irronnut tai tapahtunut. Tänään sitten jatkoin selvittelyä ja ruuvailin tuota säätöventtiiliä. Tällä kertaa vaikka ruuvin ruuvasi loppuun saakka, niin turbon ahdot eivät torquenkaan mukaan nousseet kuin maksimissaan 0,45-0,5 bar:n. Ja tosiaan kaikilla vaihteilla sama homma. Viimeksi kun ruuvasin säätöruuvia puolivälin paikkeille, niin paineethan huitelivat jossain 1,5 bar:n paikkeilla.
Kysymys kuuluu, että onko mahdollista että esim. hukkaporttitms. oli ollut jumissa ja nyt auennut? Tai siis onko tällainen edes mahdollista? Vai miten yht äkkiä en saakkaan enää ruuvvattua autoon hirmupaineita.
Kävin vielä kiihdyttelemässä eri kiihdytysarvoja ja nyt tuolla 0,45-0.5 bar:lla auto menee 3 vaihteella 80-120km/h täsmälleen vakio arvoon. 4 vaihteella tosin 80-160km/h mentiin jostain syystä jonkin verran vakion alle. Johtuuko sitten etanolista vai mistä. Mutta tosiaan säätöruuvi sisässä ei puhettakaan, että tulisi enää niitä hirmuaikoja joita 1,5 bar:lla sain aikaiseksi.
-
Legendaariseen löysään mitsun kelloon vähä viittais. Yleensä joko säätö tangos lopussa jolloin ei anna edes esijännitystä tai kelllos jousi virunu / kalvo venyny eikä jaksa pitää ahtoa. Jousen voi vaihtaa mut orkkis joutuu leikkaamaan kellon auki.
Omas on virunu eikä jaksa juuri 0.65bar muutenkaan enempää antaa käänti rajavenasta vaik nupikasta tappiin.
Mul on varal toine kello ja yks mitä tehty jos kierteet tangon säädös ei riitä esijännityksen saamiseen on lyhentää sitä niin että kierteet taas riittää. Tangolla ei kuitenkaan kuin sen vakion 3-5mm esijännitystä kannata laittaa.
Bypass kalvon voi nopeasti myös testata imemäl sen letkusta, jos tulee ilmaa läpi on kalvo puhki. Tuon pitäs tehä kyl muutaki häikkää.
Tuos mun toises mitsun tilalle vaihettu forge, alkoi heilua humpaten 0,8-1,30bar väliä kun pyynti ecus on 1,35bar. Forgel pitää hyvin 1,35-1,45bar tason ja on avattava malli esim jousen vaihtoa varten.
-
Legendaariseen löysään mitsun kelloon vähä viittais. Yleensä joko säätö tangos lopussa jolloin ei anna edes esijännitystä tai kelllos jousi virunu / kalvo venyny eikä jaksa pitää ahtoa. Jousen voi vaihtaa mut orkkis joutuu leikkaamaan kellon auki.
Omas on virunu eikä jaksa juuri 0.65bar muutenkaan enempää antaa käänti rajavenasta vaik nupikasta tappiin.
Sain tankoa säätämällä nostettua paineita. Itseasiassa ahdot nousivat aika helposti ja fuel cut tuli sitten vastaan. Tällä hetkellä jatkuvat paineet ovat siinä 0,6-0,7 bar. Pystyisikö tuon fuelcutin ohittamaan jotenkin tai nostamaan? Saisi nuo paineet nostettua tuohon 0.8-0.9 paikkeille.
-
Volvon logiikasta tai fuelcut ei tietoa, joku merkkiin perehtyneempi valaiskoon. Aika alhaalla minusta fuelcut jos ei edes 0,8-0,9bar anna, emännän t5 taitaa olla vakiopaine jo tuota 0,8 luokkaa.
Varma että tulee fuelcut paineista eikä että etanolil ei vain tuotot riitä yli tuon ahdon? Onko bensapumppu kunnos? Etanolil vakiosuuttimet ei tuotto riitä tuolle ahtotasolle?
Ps. jos ajat yli 50% etanolia tankis, on vakio bensaecu eikä mikään valmis bifuel ni hommaisin itse kyllä re85 flexfuel boxin joka ohjaa suuttimia. Noista re85 muutos on juttua parissakin topicissa.
Muuten esimerkkinä Saabeis fuelcut on 1,5bar ja joka vaatii tuon tason ylittämiseksi vaihdon vakiosta mapista 3bar mappiin. Tuo 3bar map lisäksi myös on tietona ecuun sisälle softaten muutettava määre että toimii.
Etanolil riittäs tuon tonnarin vakio 408cc suuttimet vain aero steg1 eli 230hv-240hv kun bensal riittää steg 2-4 tasolle 250hv-300hv. Vastaava steg 2-3 kun nyt on bensalla vaatis etanolil vähintään 630cc suuttimet vaikka ahtopaine pysys samassa 1,35-1,45bar.
-
Varma että tulee fuelcut paineista eikä että etanolil ei vain tuotot riitä yli tuon ahdon? Onko bensapumppu kunnos? Etanolil vakiosuuttimet ei tuotto riitä tuolle ahtotasolle?
Kyllä se tuo fuelcut tuolla peliin puuttu. Aina kun paineet menevät edes hetkellisesti tuonne 0,8 bar, paineet tippuvat välittömästi pois. Jos taas pysytään edes hieman alle tuon 0,8 bar, niin ei näyttäisi olevan mitään ongelmaa vaan paineet pysyvät hyvin tasaisesti pitkänkin kiihdytyksen ajan.
-
Olen nyt pistämässä pian myyntiin tuota 2.4t, koska hankin tilalle saman ikäisen T5:n S60:n.
Muutamia huomioita autoista. Asensin 2.4t:n vakio ahtopaineensäätimen takaisin paikalleen. Yllätykseni oli suuri, kun autohan oli todella pirteä ja ahdot nousivat sinne 0.4:n. Ennen kuin tein autolle mitään, eli vaihdoin rajapaineventtiilin ja kiristin hukkaportin kellon tankoa niin auto oli todella laiska ja ahdot olivat 0.1-0.2. Eli hukkaportin kellon tangon kiristäminen siis auttoi menetetyn ahdon palauttamiseksi ainakin tässä vekottimessa. Vika ei siis lopulta ollut ainakaan merkittävissä määrin tuossa ahtopaineen säätimessä, vaan ongelma oli Kuparin maintsemassa löysän mitsun kellossa.
Sitten ajattelin heittää myös kysymyksen liittyen aiheeseen. Eli nakkasin T5:n tuon rajapaineventtiilin, kun ei näyttänyt vakio säätimellä ahtaavan käytännössä mitään (varmaankin tässäkin legendaarinen löysän mitsun kello). Nyt ahtaa tuonne 1.1 - 1.3 bar tietämille. Mutta mielestäni ahdot nousevat hieman hitaan laisesti ja vasta kovilla kierroksilla (maksimiahdot saavutan vasta 4000-5000rpm paikkeilla). Varsinkin alakierroksilla (alta 3000 rpm) mielestäni 2.4t on selkeästi pirteämpi. Ja kierroksia saa olla ihan kunnolla, että ahtoa alkaa tosissaan tapahtumaan. Niin ja olenhan minä aikoja ottanut speedometerillä ja nippa nappa pääsen T5:llä vakioarvoihin 3. ja 4 vaihteen testeillä 80-120 ja 100-150. Ahdot on kuitenkin merkittävästi vakiota kovemmat ja renkaatkin vain 17". Niin, käytännössä samoja aikoja paukutin varsinkin 4. vaihteen sitkeystesteissä tuolla 2.4t:llä jossa ahdot n. 0.6 bar (100-150km/h). 3 vaihteella t5 on jo hivenen nopeampi.
Eli auttaisiko jos kiristäisin T5:sta myös hukkaportin tankoa ja ottaisin rajavenasta kierteitä sen verran poispäin, että ahdot samana? Eli voisinko tällä kikalla käytännössä saada lisää ahtoja myös alemmille kierroksille. Syy miksi kysyn, mutta en tee suoraan on löytyneet hyvät säädöt. En viitsisi käännellä ruuveja turhaan jos ajatuksestani ei ole mitään hyötyä.
Niin ja lisähuomiona, että t5:ssä 1 ja 2.s vaihteella ahdot menee helposti 1.3 bar, 3 vaihteella 1.2 bar ja 4-5 vaihteella saa tosissaan polkea että pääsee edes 1.1.
btw... T5:ssä ei tullut fuelcut vastaan edes 1.8 bar:ssa kun kiristin rajapainevenaa vähän liikaakin. Tiedä sitten onko siinä edes sellaista.