Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: khuima - 14.05.2018, 12:08:47
-
Hei!
Kiikarissa on 2002 V70 D5, jossa on GearTronicia edeltävä automaattilaatikko.
Kuinka luotettavasta vaihteistosta on kysymys?
Uskaltaako sillä lähteä asuntovaunun vetoon?
Vaihdekaaviossa on eteenpäin D, 4, 3 ja L. Ilmeisesti 4 olisi suositeltavin vaihtoehto vetohommissa.
Kiitos kaikista jaetuista kokemuksista!
-
Ei ole kokemusta, mutta tuttu autojani noin 10-12 vuotta korjannut ammattilainen sanoi, että missään automaattilaatikkoautossa EI pitäisi olla vetokoukkua.
Omassani on ja pelotti 289 tkm ajettuna ostettaessa, että millaisen pommin sain. Hyvä auto on ollut ja on edelleen, vaikka iltojeni valon ja aamujeni auringon nimissä onkin. Auto on siis S80 2,4 D vm. -03.
-
On tapauksia, että mäntiä on sulanut, kun on annettu vaihteiston vetää suurella vaihteella, eikä ole käsin vaihdettu pienemmälle. Pitkissä mäissä se on myrkkyä koneelle, kun turbo ahtaa cruice päällä ja ei vaihda pienemmälle. WAG autoissa varsinkin.
-
Niin, ei kai automaatti mitenkään lähtökohtaisesti ole huono vetohommiin, kunhan muistaa ettei jurnuta liian isolla vaihteella, mutta sama koskee kyllä manuaaliakin, eli voihan manuskallakin jurnutella liian isolla vaihteella.
-
Niin, ei kai automaatti mitenkään lähtökohtaisesti ole huono vetohommiin, kunhan muistaa ettei jurnuta liian isolla vaihteella, mutta sama koskee kyllä manuaaliakin, eli voihan manuskallakin jurnutella liian isolla vaihteella.
Olen kuullut pitkän linjan huontoammattilaiselta, että manuaalilaatikolla voi tosiaan osaamattomuuttaan pilata moottorinsa. Fiksun automaatin pitäisi nimenomaan suojella moottoria em. väärinkäytöltä. Miten fiksuja ne automaatit sitten ovat, on eri asia.
Yksi kysymykseni nimeenomaan liittyi tähän laatikon fiksuuteen ja mekaaniseen kestävyyteen. Eli onko GearTronicia edeltävä laatikko sellainen, että se kestää vaununvedon rasituksia? Siinä on yhtenä valintana "4", joka tarkoittaa, että laatikko ei käytä isointa vaihdetta (5).
Sitä olen vähän ihmetellyt, että miten GearTronicilla ja uudemmilla laatikoilla estetään isoimman vaihteen / vaihteiden käyttö vaunuvedossa. Ajamalla manuaaliasennolla? Tuntuu kyllä nurinkuriselta ratkaisulta.
-
On näillä kaikenlaista vedetty ja silloin pitää vaihtaa vaihteistöljyt mielellään 60tkm väliin ja käyttää ylämäissä pienempiä pakkovaihteita (4,3) niin kestää.
-
Olen kuullut pitkän linjan huontoammattilaiselta, että manuaalilaatikolla voi tosiaan osaamattomuuttaan pilata moottorinsa. Fiksun automaatin pitäisi nimenomaan suojella moottoria em. väärinkäytöltä. Miten fiksuja ne automaatit sitten ovat, on eri asia.
Yksi kysymykseni nimeenomaan liittyi tähän laatikon fiksuuteen ja mekaaniseen kestävyyteen. Eli onko GearTronicia edeltävä laatikko sellainen, että se kestää vaununvedon rasituksia? Siinä on yhtenä valintana "4", joka tarkoittaa, että laatikko ei käytä isointa vaihdetta (5).
Sitä olen vähän ihmetellyt, että miten GearTronicilla ja uudemmilla laatikoilla estetään isoimman vaihteen / vaihteiden käyttö vaunuvedossa. Ajamalla manuaaliasennolla? Tuntuu kyllä nurinkuriselta ratkaisulta.
Geartronicilla ajetaan nimenomaan manuaalina kun vedetään ja nelosta isompaa ei pesään... paitti tyhjää kevytkärriä vetäessä. itte en ole kauheesti vetänyt isoja kuormia alle 20 tkm mutta viimekesänä vetäsin traileria missä auto ihan XC90:n painojen rajoilla ja hyvin meni homma manuaalilla vaihdattaen ja hötkyilemättä... sen verran pidin vauhtia että kierrokset oli noin 2000 rpm kun muistan joskus jonun sanoneen volvon automaatista että se ei voitele alle kahen tonnin kierroksilla en tiiä onko ihan paska puhetta mutta kun olen painavaa vetänyt olen näin toiminut... se on xc90:llä pakko nelosella semmonen 85km/h
-
Suurkiitos näistä tiedoista! :)
-
Kyllä nämä vetää kestää, omilla roikotettu vaunua perässä jo vuosia. Tuolla 4 alueella kun ajelee niin kuin ohjekirjassa on opastettu.
-
Automaatti on automaatti! Itse olen vetänyt raskaita kärryjä ja asuntovaunuja aika paljon eikä tuolla 5-vaihteisella automaatilla ole ollut murheita. Öljynvaihdot 80tkm välein.
Kolme Legolandin reissua Haaparannan kautta ajamalla ilman mitään pakkovaihteita vaan ihan automaatilla. Vetonopeus yleensä isoimmalla yksiakselisella vaunulla 90kmh todellista.
Toki kaikki saa rääkkäämällä rikki.
-
Kuulostaa hyvältä :) :) :)
-
Jos vaihteistorikko pelottaa, niin ei sekään maailmanloppu ole. Täyskunnostus esim. Recrolla rahteinen jäänee parin tonnin tietämille ja Suomessakin 2500-3500€ asennettuna.