Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jepajee - 16.05.2018, 21:35:55

Otsikko: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: jepajee - 16.05.2018, 21:35:55
Eli potilaana -01 v70 D5 165hp. Kevään tullen alko ahtopaineet kummittelamaan. Normaali kiihdytyksessä ampuu paineet aika herkästi yli 2bar lukemii  ja n2000 kierronsilla vedätettäessä kuuluu "viserrystä". Paikallasn polkiessa auto kohahtelee aivan kuin dumppi aukeaisi. Tässä viikon autoa raissaillu ja ratkaisu oireisiin ei ole tullut yhtään lähemmäksi. Lohkolla olevan vnt solenoidin ostin käytettynä mutta vika jatkuu täysin samanlaisena. Myös ilmanputsarin kupeella olevan venttiilin toimintaa tarkastellut ja todennut sen katkaisevan alipaineen heti kierrosten noustessa.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: Valmet-20 - 17.05.2018, 07:07:18
Miten se letkunpätkä ennen turboa, onko tutkittu? Se menee ihan löllöksi ja halkeaa vanhetessaan. Tekee sitten kuvatunlaista vikaa ja muutakin.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: jepajee - 17.05.2018, 07:56:36
Miten se letkunpätkä ennen turboa, onko tutkittu? Se menee ihan löllöksi ja halkeaa vanhetessaan. Tekee sitten kuvatunlaista vikaa ja muutakin.

Meinaatko ahtimen imuputkee? Sen tarkastin ekana.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: Julma-Henri - 17.05.2018, 08:13:29
Onko egr käytössä?

Mulla oli samaa ongelmaa, poistu kansipahvin vaihdon yhteydessä kun imusarja puhistettiin.
Puhista map-anturi, löytyy läheltä öljykorkkia. Ja turbon siivet voi jumittaa, egr paska estää liikkumisen.

Niin ja dumppia tai vastaavaahan näissä ei ole.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: vikki - 17.05.2018, 08:21:48
Ääni tuolle siipien jumille.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: jepajee - 17.05.2018, 09:51:36
Onko egr käytössä?

Mulla oli samaa ongelmaa, poistu kansipahvin vaihdon yhteydessä kun imusarja puhistettiin.
Puhista map-anturi, löytyy läheltä öljykorkkia. Ja turbon siivet voi jumittaa, egr paska estää liikkumisen.

Niin ja dumppia tai vastaavaahan näissä ei ole.

Imusarja käytetty auki ja putsattu. Ei ollu kauheesti karstaa. Egr:n toiminnasta ei oo tietoo. Mappi tarkasteltu testerillä ja mapin näyttämä arvo menee samassa ahtomittarin kanssa. Varuilta myös putsasi  mapin.

Semmonen jännyys liittyen tuohon turbon jumimiseen on kanssa, että kun sen vnt:n kellolle menevän alipaineletkun ottaa irti nii ei ahda enään ollenkaan. Eikös siipien pitäisi silloin toimia? Ja paljonkos näissä on normaalisti ahtopainetta?
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: Julma-Henri - 17.05.2018, 10:11:54
Mutta jos ylipaine on ongelma niin jää ääriasentoon kiinni.
Mulla oli edellisessä turbossa kulunu se systeemi sisältä ja silläkin jumitti.

Vakiona 1,3bar ja piikkipaine 1,5bar.

Moottorityynyille menevä letku kannattee tukkia ja kokeilla sitten. Jos tyyny vuotaa niin aiheuttaa kans kaikkea jännää.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: jepajee - 17.05.2018, 10:27:05
Mutta jos ylipaine on ongelma niin jää ääriasentoon kiinni.
Mulla oli edellisessä turbossa kulunu se systeemi sisältä ja silläkin jumitti.

Vakiona 1,3bar ja piikkipaine 1,5bar.

Moottorityynyille menevä letku kannattee tukkia ja kokeilla sitten. Jos tyyny vuotaa niin aiheuttaa kans kaikkea jännää.

Alipaine järjestelmää testailtu mittarilla ja hyvin jaksaa pitää n. -0.9bar alipainetta.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: Ristus - 17.05.2018, 14:19:30
Siivet jumissa itella samat ongelmat, huomenna tulee uusi ahdin.

mainostan vaikka ei saisi niin FIN-turbolta uusi oem ahdin ~700€
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: jepajee - 17.05.2018, 14:55:31
Siivet jumissa itella samat ongelmat, huomenna tulee uusi ahdin.

mainostan vaikka ei saisi niin FIN-turbolta uusi oem ahdin ~700€

Turbotukku tarjos ahinta 499€ hintaan. Ja saksanmaalta saa pelkkää keskiöö 150€. Nuukana ja persaukisens taijjan käyttää turbon irti ja koittaa putsailla johdinsiipiä ja käyttömekanismia.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: Ristus - 17.05.2018, 15:01:34
Tossa jotain juttua sit putsaukseen... https://www.youtube.com/watch?v=o1Hvt2b7PL0 yleistä vnt...
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: jepajee - 19.05.2018, 12:37:57
Eilen käytin turbon irti ja putsailin johdinsiivet ja muut vnt romppeet. Ei olleet kauheen karstasia, mutta siivet oli hangannu pakopesään pienet rannut, samaten, kun se siipiä käyttävän renkaan ohjurit. Keskiön pakopuolen laippa oli aika paksussa ruosteessa niin sen hioin puhtaaksi. Illa ennen kasauta vetäsin vielä johdinsiiville kunnon crc annoksen ja löin rumut nippuun. Tänään aamulla nappailin auton läjään ja koeajolla käydessä ei ennään nostanut ahtoja mittarin mukaan yli 1.5bar. Tosin jatkuvasa vedätyksessä ahdot pysyy kokoajan 1.5bar. Alle 2500 kierroksilla auto tuntuu nyt pikusen laiskalta, voi tosin johtua siitä, että ennen ahdot oli jo 2000rpm:ssä 2bar. Myös 3500rpm:n jälkeen tuntuu pieni puutuminen.
Myös pieni "kohahdus" paikallaan polkiessa kuulu yhä, mutta muuten tuntuu remontti onnistuneen. Kesän ainaan koittaa ehtiä jostain halpa purkuahdin ja koittaa sitä paikoilleen.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: vikki - 19.05.2018, 14:53:08
Tuleekohan se kohahdus siitä kun kaasuläppä menee kiinni. Dumpvalve sen ylipaineen poistaisi.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: Julma-Henri - 19.05.2018, 14:56:16
Tuleekohan se kohahdus siitä kun kaasuläppä menee kiinni. Dumpvalve sen ylipaineen poistaisi.

Kohahdus tulee siitä kun säätää siipiä. Ja kuten jo aiemmin sanoin, dumppia tai vastaavaa näistä ei löydy.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: jepajee - 19.05.2018, 17:09:59
Tuleekohan se kohahdus siitä kun kaasuläppä menee kiinni.

Eipä oo kaasuläppää vielä tässä mallissa.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: jepajee - 19.05.2018, 17:13:13
Tässä rupesin sellastakin tuumimaan ku tosiaan hetkittäin auto tuntuu tukkoiselta, että voisko katti olla jo tiensä päässä? Maltilliset 400tkm kuitenkin jo rulattu. Onko konttorilla tullu sanomista tyhjätystä katista vai meneekö vielä päästöistä läpi ilmankin?
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: Ristus - 20.05.2018, 13:54:43
Tässä rupesin sellastakin tuumimaan ku tosiaan hetkittäin auto tuntuu tukkoiselta, että voisko katti olla jo tiensä päässä? Maltilliset 400tkm kuitenkin jo rulattu. Onko konttorilla tullu sanomista tyhjätystä katista vai meneekö vielä päästöistä läpi ilmankin?
Katti ei vakuta dieselauton mitattaviin päästöihin mitenkään ei sitten millään muotoa, tukkonen vaan tyhjäksi ja rock rock.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: jepajee - 20.05.2018, 15:17:25
Se ilo oli lyhyt. Tänään kesti ajelella 20km ja taas menee joka kiihytyksessä ahdot tappiin. Liekkö ahtimessa taas jumi vai mangneetti venttiilit sekoilee. Sukkasillaan kun nostaa kierrokset 3000rpm nii ei mitään ongelmaa, mutta jos yhtään aikasemmin kaasua antaa reilummin nii ahdot pomppaa eivätkä tasaannu.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: Ristus - 20.05.2018, 16:53:19
Mulle sanottiin FIN-turbolla että kun kilsoja on takana minun tapauksessa se 350tkm niin johdin siivet on jo väljät ja se noen poisto ei auta asiaa kun osat ovat kuluneet niin ne alkaavat tahmata joka tapauksessa.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: jepajee - 20.05.2018, 18:00:11
Mulle sanottiin FIN-turbolla että kun kilsoja on takana minun tapauksessa se 350tkm niin johdin siivet on jo väljät ja se noen poisto ei auta asiaa kun osat ovat kuluneet niin ne alkaavat tahmata joka tapauksessa.

Siivet kyllä helis ja kolis ihan huolella, eli taitaa se turbon vaihto olla eessä.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: Jorma - 21.05.2018, 10:48:42
Siivet kyllä helis ja kolis ihan huolella, eli taitaa se turbon vaihto olla eessä.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, onko teillä EGR tukittuna? Omassa D5:ssa mittarissa 408tkm, turbon säätö tahmaa välillä, yleensä potkua ei tule mutta EGR on ollut tukittuna 150tkm asti.
Onko muuten vaikea saada turboa pois? Yläkautta / alakautta? Vois kesälomalla vähän tutustua asiaan.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: jepajee - 21.05.2018, 12:00:04
Ihan uteliaisuudesta kysyn, onko teillä EGR tukittuna? Omassa D5:ssa mittarissa 408tkm, turbon säätö tahmaa välillä, yleensä potkua ei tule mutta EGR on ollut tukittuna 150tkm asti.
Onko muuten vaikea saada turboa pois? Yläkautta / alakautta? Vois kesälomalla vähän tutustua asiaan.

Egr ei ilmeisesti ole tukittu, mutta tulee menemään tukkoon tässä lähiviikkoina. Turbo on aika nätti käyttää irti, kun malttaa purkaa riittävästi. Itse otin sen katin kannatinraudan, turbon öljyputken ja vnt:n kellon kokonaan pois niin sopi turbo kivuttomasti lähtemään yläkautta. Vnt kellon moottorinpuoleisen mutterin saa yläkautta 1/4" pitkällä jatkolla ja 10mm hylsyllä ja taaemman mutterin auton alta 10mm listalla.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: jepajee - 21.05.2018, 12:34:14
Tietääkö joku mikä turbon tarkempi tyyppi on? Malli on Gt2052v, mutta turbotohtorilta kyselin uutta johdinsiipi pakkaa nii tarviivat kuulema tarkempaa tyyppiä koska ahtimesta on myös volkkarilla ja mersulla omia variaatioita.
Otsikko: Vs: D5 ahtopaine ongelma
Kirjoitti: jepajee - 06.06.2018, 22:43:17
Tänään sain aikaseks jumpata ahtimen irti ja vaihtaa johdinsiivet. Siipien vaihto sinällään oli ihan simppeli homma, mutta siipi pakan alla olevat holkit oli painunu sen varta, että uudet siivet jumitti pakopesää vasten. Työstin pesästä tavaraa pois ja löin romppeet nippuun. Nyt pysyy ahdot kurisss, mutta edelleen hetkittäibän herjaa ahtopaineen säädintä ja vetoja autossa ei ole kuin 2500-3200 rpm välillä. Heti kaasua annettaessa lähtee keräämään ahtoja mutta paineet nousee todella hitaasti ja yli 3000 kierroksilla meno tökkää kuin seinään ajais. Katinkin tyhjäsin, mutta taitas vika olla jossain muualla.