Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mikkis76 - 17.09.2011, 20:02:11
-
Eli manuaali Volvo s60 d5 vm-04 italian tuontia. Ongelmana on välillä, useamman kerran päivässä kuitenkin, sellainen etteivät vaihteet tahdo mennä päälle. Välillä vaihteet menevät päälle kuin uudessa loodassa, mutta välillä ei sitten millään. Pakki ja ykkönen ovat tällöin kaikista pahimmat, nelonen ja kolmonen menevät jotenkuten. Vauhdissa ei tätä tapahdu vaan liikkeelle lähdettäessä. Ja tiedän että pakki tahtoo välillä olla aika hankala monessa volvossa mutta ainakin kaikissa muissa on auttanut kun on käyttänyt lootaa ykkösellä mutta nyt siis kaikki vaihteet ovat enemmän tai vähemmän "jumissa". Autolla ajettu 150tkm, joten vähän jo jänskättää että mitäs hittoa :-\
-
Kytkilevy voi jumitella akselilla. Toinen tyyppijuttu mikä oli ainakin vahenmissa niin kytkinsylinterin vuoto.
-
Kytkilevy voi jumitella akselilla. Toinen tyyppijuttu mikä oli ainakin vahenmissa niin kytkinsylinterin vuoto.
Hmm...Huomaako tuon sylinterivuodon jostakin? Mistäpäin autoa lähtisi huomenna edes sylinteriä etsimään? Mitään läikkiä auton alle ei nimittäin jää enkä kyllä ole muitakaan vuotoja missään havainnut (en kyllä ole edes osannut etsiä). Ja voiko tuota akselia rasvailla tai jotain?
-
Muistaakseni on että se oliko se nyt kytkinakselin jonka rasvan häipymisen takia alkaa takertelemaan,mulla V70:ssä joutuu välillä hämmentää varsinkin yön jälkeen että saa pakin päälle ja se korjaus taisi edellyttää laatikon pois ottoa.
-
Muistaakseni on että se oliko se nyt kytkinakselin jonka rasvan häipymisen takia alkaa takertelemaan,mulla V70:ssä joutuu välillä hämmentää varsinkin yön jälkeen että saa pakin päälle ja se korjaus taisi edellyttää laatikon pois ottoa.
Takertelevalta akselilta vaikuttaa. Eräälle samanlaisesta ongelmasta kärsivälle volvon omistajalle neuvoin pysäyttämään autonsa aina niin että vaihde jää ykköselle tai pakille. Siitä kun käynnistelee seuraavana päivänä kytkin pohjassa niin tuo ei haittaa ollenkaan koska ykkösen tai pakin jälkeen nuo vaihteet toimivat jo priimasti.
Ei tuo takertelu siis ole vaihdelaatikon vika ollenkaan paitsi ennenpitkää on jos niitä vaihteita tottuu vääntelemään väkisin.
-
Vaihda sinne laatikkoon ne öljy ensiksi.http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9654.0
Tarkista että se nestekytkimen työsylinteri toimii hyvin .Ei ilmaa järjestelmässä ja noin paljon ajettu auton niin koska ne jarrunesteet on vaihdettu kun sama neste käyttää sitä kytkintä.Eli sieltäkin kytkimen työsylinteristä vaihtuu nesteet.Työsylinterin varmaakin näet se on siinä vaihteiston luona menee letku siihen ja jos joku painaa kytkinpoljinta jolloin se käpälä liikkuu siinä on se työsylinteri
Tuossa on linkki jossa kerrotaan mitä rasvaa sinne kytkinakselille kuuluisi laittaa.Kyllähän ne vaihtee pitää mennä puhaltamallaa sisään ei niitä saa arpoa,silloin jossain vikaa.
http://www.fixusnet.fi/netta/files/KYTKINLEVYT.pdf
-
Ei auta vaikka olisi ykkönen päälle ja kytkin pohjassa autoa käynnistettäessä. Voi silti olla loota todella jumissa. Epäilinkin hetken että voiko olla niin että jos jättää nimenomaan vaihteen päälle niin on ongelmia, mutta eipä ollut mitään merkitystä onko vapaalla/vaihde päällä. Hitto, palijokohan tuollainen laatikon poiskäyttäminen maksaa huollossa? Itse en nimittäin ole ikinä mitään kytkimelle/vaihteistolle tehnyt...ainakaan vielä :P Ja joo pitää koittaa nyt öljyt vaihtaa lootaan ensiksi ja tsekata tosiaan tuo työsylinterin kunto.
-
Kytkinremppa riippuu paikasta mutta 600-1000€ helposti menee.
-
Näissä uudemmissa ei näy kytkimen työsylinteriä ulospäin. Eli tuo Nercsin ohje käpälän etsimiselle ei toimi. Ainut keino tarkistaa edes jotenkin työsylinterin kunto, on katsoa laatikon ja moottorin saumakohtaa alapuolelta. Jos tässä kohdilla on kosteutta, niin se saattaa olla merkki vuotavasta työsylinteristä.
Muuten antaisin myös ääneni tuolle takertelevalle kytkinlevylle.
-
Ihme homma jos työsylinteri on laitettu vaihteisto kopan sisään.Onko järkeä kysyy hän?
Siihen vaihteiston irrotus ja kasauksen menee siinä 6-7 tuntia.
Työsylinteri on tämän näköinen.
(http://www.autopartswarehouse.com/images/product_images/thumbs/centric/ce138.39009.jpg)
-
Ihme homma jos työsylinteri on laitettu vaihteisto kopan sisään.Onko järkeä kysyy hän?
Se on samassa kokonaisuudessa painelaakerin kanssa. Vähemmän liikkuvia ja kuluvia osia sekä paljon yksinkertaisempi ja halvempi systeemi. Tätähän on ollut Saabeissa jo -80-luvulta asti.
Kuten jo sanoinkin, niin yleensä työsylinteri toimii, jos ei ole vuotoa havaittavissa.
-
Eihän näissä vanhoissa Volvoissa koskaan nämä kytkinlevy jumittaa juttuja esiintynyt.Onko ne tehtaalla muuttaneet rasvoja vai mikä on oiken jutun takana , jos se yksinkertainen systeemii toimii 150tkm niin paljonko se monimutkainen olisi kestänyt?
-
Huomasin tuossa kun autoa koitin että auto ottaa pikkuisen eteenpäin (siis todella minimaalisesti "heilahtaa" eteenpäin) kun pistää ykköstä varovasti päälle ja taaksepäin kun pistää pakkia. Eli mikähän on onglemana kytkimessä? Voiko levyt muka olla jo loppu? Auto ei nimittäin ole vetokäytössäkään ollut. Ei taida öljynvaihdot paljon auttaa enää...? Voisikohan kytkimestä kuulua myös kylmänä sellaista roklatusta? Ääni lähti nimittäin jostain vasemman etupyörän tuntumasta ja loppui kun annoin hetken käydä.
-
Kytkin ei irrota kun tuollai kytkin pohjassa soutaa.Vaikuttaako tuohon ääneen kytkimen. liike mitenkään.Tässä on vanhan Volvon vianetsintä kaavio.
Kytkin ei irrota kunnolla.
Nestepiirissä ilmaa
Pää tai nestesylinteri viallinen
Kytkinlevy takertunut kytkinakseliin
Kytkinlevytakertunut vauhtipyörtään tai painelevyyn
Paineasetelma viallinen sekin voi pitää ääntä jos kytkin on pohjassa
Kaksoismassapyörä misssä hapessa se on sekin jollain ääntelee haulla löytyy juttua
-
Tarkistus.
Kun käynistaät auton kytkin pohjassa vaihde vapaalla.
Auto käy kytkin ylös odota 3 sekunttia ja painaa kytkin alas ja laita vaihde silmään näikö se kytkeminen tapahtuu.?
-
Tarkistus.
Kun käynistaät auton kytkin pohjassa vaihde vapaalla.
Auto käy kytkin ylös odota 3 sekunttia ja painaa kytkin alas ja laita vaihde silmään näikö se kytkeminen tapahtuu.?
Nyt...en kyllä ymmärtänyt. Noinkin voi vaihteen kytkeä, mutta ei silti tahdo mennä päälle. Tätäkö tarkoitit?
-
Rauhassa käytetään sitä vaihdekeppiä ja kytkinpoljinta että kerkiää ne paineet mennä sinnee työsylinteriin ja sitä kauttaa se kytkinlevy irrottaa paremmin.Monesti porukka käynistetää auto kytkinpohjassa ja sitten ruvetaan sitä vaihdetta sinne silmään survomaan tietäähän sen mitenkä siinä käy.
-
Rauhassa käytetään sitä vaihdekeppiä ja kytkinpoljinta että kerkiää ne paineet mennä sinnee työsylinteriin ja sitä kauttaa se kytkinlevy irrottaa paremmin.Monesti porukka käynistetää auto kytkinpohjassa ja sitten ruvetaan sitä vaihdetta sinne silmään survomaan tietäähän sen mitenkä siinä käy.
Niin mitä väliä on sillä että käynnistää auton kytkin pohjassa siihen että käynnistyksen jälkeen polkee kytkintä vaihteen kytkeytymiseen?
Voin vastata että ei mitään. Ja ei sitä tarvitse odottaa että paineet "kerkiää" sinne työ sylinteriin ne ovat jo siellä kun poljin on pohjassa vai odotteletko itse että jarrua painaessa ne paineet kulkeutuu sinne jarrusylinteriin ja auto hidastuu sitten kun paineet "kerkeävät" perille?
-
Make jos helpottaa olen sitten väärässä kun nämä vinkit on ihan turhia. Kuten olen noille bensamiehille sanonut että käännät virrat päällee ja odota 3 sekunttia.Autossa olevat anturit osaavat antaa sopivan seoksen sinne männän päälle jolloin Volvo lähtee käyntiin ensi startissa.
-
Make jos helpottaa olen sitten väärässä kun nämä vinkit on ihan turhia. Kuten olen noille bensamiehille sanonut että käännät virrat päällee ja odota 3 sekunttia.Autossa olevat anturit osaavat antaa sopivan seoksen sinne männän päälle jolloin Volvo lähtee käyntiin ensi startissa.
Vinkithän ei ole turhia kyselin vain niiden toimimista käytännön tasolla. Nykyaikaiset suihkutus järjestelmät eivät suihkuta "varulta" startti annosta sinne männän päälle. Tuo 3s juttu toimii ehkä silloin jos benspumpun takaisku venttili vuotaa ja tarvii kerätä painetta hetki järjestelmään.
-
Tuota itsellä tuolla Volvolla ajettu jotain 300tkm ja ei ole nettiin tarvinnut kirjoitella että se pakki ei mene päälle joten toimiin varmaakin toi oma vinkki .Ja kysyjälle olethan tarkistanut ne siirtovivustojen toiminan että missäään ei hannaa eli paikat kiiltää puhtautta ja nivelet hyvässä kunnossa.
-
Tuota itsellä tuolla Volvolla ajettu jotain 300tkm ja ei ole nettiin tarvinnut kirjoitella että se pakki ei mene päälle joten toimiin varmaakin toi oma vinkki .Ja kysyjälle olethan tarkistanut ne siirtovivustojen toiminan että missäään ei hannaa eli paikat kiiltää puhtautta ja nivelet hyvässä kunnossa.
Olet varmaan Paasikiven ajoista asti ajellut autolla ja pärjännyt ihan hyvin, mutta jos ihmisellä on ongelma vaihteiden kytkeytymisen kanssa, niin sitä vartehan tämä palsta on, että sitten kysytään neuvoa. Älä ala tuomitsemaan jos toinen on pulassa autonsa kanssa ja kysyy neuvoa. Kyseessä on ihan selvä vika, johon pitäisi löytyä korjauskeino, ei keinoa, millä ongelman kanssa pärjää.
Seuraava asian vierestä menevä kommetti johtaa varoitukseen ja tämä koskee kaikkia. Tämä topikki käsittelee huonosti kytkeytyivä vaihteita S60 ja kaikissa muissa Volvossa, missä on sama vaihteisto.
-
Mikkis76 joko on vika saatu poistettua Volvosta.?
-
Kytkinremppa riippuu paikasta mutta 600-1000€ helposti menee.
Noinko paljonko se maksaa? Voi helvetti...
Omassa s60 luistaa kytkin kovassa kiihdytyksessä ja 4:ta 5:lle vaihtaessa....
Vielä ei luista normaalissa ajossa
-
Voi se kytkin remppa kustantaa liki 2000 erkkiäkin.
-
Juu siis kytkimessä on tosiaan jotain oikeaa vikaa ja siihen ei auta kytkinjumpat/laatikon hämmennykset sen kummemmin. Ja KAIKKI vaihteet on silloin hankalasti päälle laitettavia kun loota on jumissa, ei pelkkä pakki. Välillä vaihteet menevät sisään kuin uutena.
Tällä viikolla auto huoltoon ja huoltoarvio oli tosiaan n.1000€ :P Kävin myös sinisellä kysymässä hintoja, niin pelkkä työ oli arvion mukaan n.800€ ja siihen vielä osat päälle! :P Kytkinrempassa vaihdetaan kuulemma aina kytkinpaketti+painelaakeri+työsylinteri, vaikka esim. pelkkä työsylinteri olisi viallinen, kun kerran laatikko on auki, joten ei tua 2000€ kauas jää jos jotain muutakin pitää vaihtaa...
-
Tuo hinta jäi mieleen(2000eu)kun-07 kyselin silloiseen T5:seen siniseltä ja sanoivat että on niin paljon purkamista jne. että menee se 8h sen laittoon.
-
Vai meni se työsylinteri sitten ihan kunnolla rikki jolloin noi kikka 2 ei enään toimi.Jotain kyllä pitää työsylinterissä olla vikana jo uutena,jos noissa kilometreissä on vaihtokunnossa ja tuollaisia korjaamokuluja joutuu makselemaan.Näihin bensavehkeisiin vanhoihin 850 tuo AD korjaamon tyosuositus oli 5 1/2 tuntia kytkimen vaihdolle
-
Ostin oman S60 D5 '02 mallin vuoden vanhana (19 tkm) ja silloin oli juurikin tuota "pakki ei mene päälle" - ongelmaa. Siihen auttoi, että laittoi ykkösen päälle ja vähän liikautti autoa. Kokeiltu on mm. kytkin ylös - kytkin alas muutamaan kertaan, mutta se ei tepsi.
Aikoinaan selitys oli, että kytkin ei irrota ja syynä ei ole rasvan puute kytkinakselilla vaan väärän tyyppinen rasva. Korjauksena oli kytkinakselin puhdistus - uudet rasvat.
Nyt ajettu 270 tkm ja en edes muista milloin vaivaa olisi esiintynyt edellisen kerran. Liekö rasvat sen verran kuluneet pois.
-
Nojuu auto kävi tosiaan huollossa, kytkinpaketti vaihdettiin ja boori oli kuulemma myös ollut jumissa. Nyt pelittää vaihteet loistavasti, kytkinpolkimen liike lyheni huomattavasti ja muutenkin paljon miellyttävämpi ajella!
-
Oma s60 kävi kytkin huollossa ja siihen vaihdettiin totta kai kaikki samalla ja myös kaksoismassavauhtipyörä :buck2:
Hintaa tuli kaikkineen 2600e
Autoon tehtiin muitakin huoltoja. Siksi niin korkea hinta
-
Itselläni oli V70 -02:ssa sama probleema talvella. Alkoi vähitellen, ykkönen oli ensin vaikea saada päälle, ja myöhemmin tarkerteli ajossakin. Sitten eräänä aamuna en päässyt sillä pihasta, kun kytkin ei irrottanut enää lainkaan. Jätin auton vapaalle vartiksi käyntiin, kunnes moottori oli normilämmössään. Sitten sammutin, laitoin ykkösen ja käsijarrrun päälle ja käynnistin auton. Koska piha oli liukas, alkoi pyörät sutimaan vaikka kytkin oli pohjassa. Vähän aikaa se siinä suti, kunnes kuului pamahdus ja sen jälkeen kytkin alkoi toimimaan. Se toimikin sitten kevään ja kesään asti moitteetta, ja myin auton joten en tiedä miten nyt toimii.
Soitin silloin erääseen korjaamoon, joka sanoi että johtuu juurikin tuosta väärästä rasvasta kytkinakselilla. Ehdotti, että vien auton sulamaan johonkin lämpimään halliin (oli talvi) ja jos ei auta, niin sitten kytkinremontti. Koko päivä menee kuulemma kytkinremonttiin.