Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: jpajula - 19.05.2018, 20:45:54

Otsikko: Volvo S40 2001 1.6 kytkin rikki
Kirjoitti: jpajula - 19.05.2018, 20:45:54
Kytkin poljin piti parina päivänä narinaa ja luulin, että se on vaan polkimessa tai jotain rojua jossain. Nyt sitte alko ujeltamaan ja lopulta ei enää vaihteet menny silmään kunnolla. Sain auton ajettua pihaan asti ja sit pukkas jo pientä savua pellin alta. Semmonen vaihteistoöljyn tyylinen haju tunki kabiiniin. Tuntuu, ettei kytkin siis irroita, joten mistähän sitä lähtis vikaa hakemaan vaiko suoraan seuraava murheenkryyni nettiautosta?
Otsikko: Vs: Volvo S40 2001 1.6 kytkin rikki
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 19.05.2018, 22:56:09
Painelaakeri pettänyt kytkimestä ?
Otsikko: Vs: Volvo S40 2001 1.6 kytkin rikki
Kirjoitti: jpajula - 19.05.2018, 22:58:20
Tämä mullekin tuli mieleen. Se, mitä jäi sanomatta, niin painoin kytkimen pohjaan auton ollessa sammuksissa ja sieltä kuului napakka napsahdus jostain ja tuntui myös polkimessa.
EDIT: ja tosiaan kytkinpolkimessa tuntui vähän semmonen jännetupin tulehdus, eli ihan kun olis ollu jossain nivelessä tms. rasvat kuivana ja hiekkaa välissä. Voisko toi viitata pääsylinteriin? Sinänsähän toi nyt menee tossa jonkinasteiseen purkuun kuitenkin, joten ehkä se siitä selviää. Jossain vaiheessa täälläkin kirjoittelin, kun hukkasi jarrunestettä ja sitä ei mun mielestä säiliöstä juurikaan ole kadonnut lisäämisen jälkeen.
Otsikko: Vs: Volvo S40 2001 1.6 kytkin rikki
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 19.05.2018, 23:21:31
On myös mahdollista että meni painelaakeri asetelmasta läpi, kuluneiden tähtijousen kynsien takia. Pääsylinteri jos olisi hajonnut niin luultavasti poljin olisi mennyt löysäksi. Tuo kitinä viittaisi enemmän painelaakeriin.
Otsikko: Vs: Volvo S40 2001 1.6 kytkin rikki
Kirjoitti: Arponen - 20.05.2018, 08:53:42
Oireet kuulostaa varsin samalta, kuin omassa ex v40, viimesellä kerralla piti kytkintä pumpatessa varsin mielenkiintosta vikinää ja kitinää. Siinä ei auttanu kuin alkaa repimään laatikkoa lattialle, jo siinä vaiheessa kun laatikko rupes raottumaan irti sieltä satoi pieniä kuulia painelaakerista, joka olikin varsin karussa kunnossa ja suorastaan ihme ettei mitään ollu päässy raapimaan kytkimen väliin.
Otsikko: Vs: Volvo S40 2001 1.6 kytkin rikki
Kirjoitti: jpajula - 21.05.2018, 11:57:30
Onko toi muuten oikeesti millanen homma toi lootan irrottelu näissä? Kannattaako ees yrittää kotioloissa (auto on pihakatoksessa) ilman nosturia? Mistä mä muuten tunnistan, mikä loota tossa on kyseessä? Pakki on ykkösen vieressä.
Otsikko: Vs: Volvo S40 2001 1.6 kytkin rikki
Kirjoitti: Arponen - 21.05.2018, 14:14:49
En tekis lattialla etuvetoseen uuestaan, ehkä johonkin pikku corollaan vielä menis. Keula pitäis saada mahollisimman ylös et mahtuu laatikko auton alta pois, kone tukea ylhäältä tietenkin. Joko laatikko piti vähän ujuttaa apurungosta ohi tai sitten se johtu vaan siitä tosi hyvästä sikiöasennossa äheltämisestä ja vielä yksin, kaveri helpottaa hommaa, mut ei siellä auton alla paljoa tilaa oo kahelle pyöriä.
Ja pakki ykkösen vieressä (vaparit) on rellun laatikko
Otsikko: Vs: Volvo S40 2001 1.6 kytkin rikki
Kirjoitti: jpajula - 21.05.2018, 15:20:57
Tällä perusteella annetaan olla, en rupee tekemään. Ja näin mä vähän kattelinkin ton keulan nostamisen olevan. Tossa katoksessa on vielä sekin, että toiselle puolelle kyllä jäis tilaa, mut toiselle ei ja sit ahtautuminen apukuskin vetaria siirtelemään olis ihan hanurista. Sinänsä koneen kyl sais tuettua taljalla katoksen rungon teräspalkkiin.