Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Gaabn - 21.05.2018, 18:44:47
-
Volvo 244 DL (1982) ei mennyt katsastuksesta läpi takajarrujen tehoeron takia. Otin asian hoitoon ja vaihdoin kummallekkin puolelle taakse levyt sekä palat. Vaihto onnistui ongelmitta mutta ilmaus on toista maata. Oikea takajarru ilmaantuu mainiosti(nestettä tulee aika paljon kun on pumpannut jarrua ja jättänyt polkimen pohjaan.) Mutta vasemmalta pihistää VÄLILLÄ ilmaa ja muutaman tipan nestettä. Vaihdoin sitten takavasemmalle vielä jarrunesteputken ja satulankin , mutta ilmaus ei onnistu vieläkään. Myös BRAKE FAILURE palaa.
Joten itseltäni on konstit loppu ja tarvitsin kokeneemman neuvvoja että saan ruotsinraudan leimalta läpi. PS. Arvostaisin nopeita vastauksia sillä jälitarkastus on 4pv päästä :-\
-
Volvo 244 DL (1982) ei mennyt katsastuksesta läpi takajarrujen tehoeron takia. Otin asian hoitoon ja vaihdoin kummallekkin puolelle taakse levyt sekä palat. Vaihto onnistui ongelmitta mutta ilmaus on toista maata. Oikea takajarru ilmaantuu mainiosti(nestettä tulee aika paljon kun on pumpannut jarrua ja jättänyt polkimen pohjaan.) Mutta vasemmalta pihistää VÄLILLÄ ilmaa ja muutaman tipan nestettä. Vaihdoin sitten takavasemmalle vielä jarrunesteputken ja satulankin , mutta ilmaus ei onnistu vieläkään. Myös BRAKE FAILURE palaa.
Joten itseltäni on konstit loppu ja tarvitsin kokeneemman neuvvoja että saan ruotsinraudan leimalta läpi. PS. Arvostaisin nopeita vastauksia sillä jälitarkastus on 4pv päästä :-\
Keskitä mäntä jakotukista moottoritilassa, tarkista ettei takajarrujen paineensäätimet ole tukossa.
-
sieltä jakolaitteesta on siirtynyt se tappi toiseen sivuun,tuleeko jakolaitteesta tavaraa ulos?jakolaite on vasemmassa aisassa kiinni.
-
Keskitä mäntä jakotukista moottoritilassa, tarkista ettei takajarrujen paineensäätimet ole tukossa.
Liittyykö aiheeseen mahdollisesti myös tämä: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=123.0
-
Liittyykö aiheeseen mahdollisesti myös tämä: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=123.0
Liittyy, kun tuo paine-eroanturi on jakotukissa kiinni ja pitää irroittaa männän keskittämiseksi.
-
oon joskus saanut siirrettyä sen pienellä piikillä siitä reiästä ja toisinaan siirtyy ihan itsestään kun toinen autossa ottaa polkimella paineen ja toinen avaa toisen piirin ilmanipan
-
Tästä selviää rakenne , ja toimii niin , että jos toisen jarrupiirin paine laskee alumiinimäntä liikkuu toiseen reunaan ,tukkii "vuotavan " piirin , ja tunnistimen valkoinen muovitappi pääsee männässä olevaan ohuempaan kohtaan ,maadottaen samalla merkkivalon .
(https://aijaa.com/img/t/00779/12611612.t.jpg) (https://aijaa.com/x1fvAF)
Tuo maadoittava varsinainen "tunnistin " pitää irrottaa mutten ei mäntäosä keskity ja vapauta kumpaakin jarrupiiriä .
Jakokappaleesta ei tule nesteet pihalle vaikka tunnistimen irrottaa ,
Ilmausruuvia löysäämällä ,paineen alaisena ,puolelta tai toiselta saa männän keskitettyä kuten JEN kertoi
Menee kyllä helposti puolelta toiselle .
jos yksin on tekemässä ilmausta ,onnistuu hyvin alipaine imulaitteella sylinterin ilmausruuvista .
-
Tein nyt jo vähän tutkimuksia yms. Mutta jäi vielä epäselväksi että miten saan männän keskitettyä?
Irroitin muovipultin jossa on apikoliitin kiinni ja pumppasin jarruja ja jätin lankulla paineet pohjaan jonka jälkeen löysäsin ilmaruuveja kummaltakin puolelta. Ei vieläkään nestettä takavasemmalta
-
tämähän ei liity siihen nesteen ulostuloon,tämä liittyy siihen valon sammumiseen,eli kun otat paineen niin yx kerrallaan avaat ilmaruuvin,eli vastakkaisesta piiristä,mites oisko siellä takajarruletku tukossa? ne piirit kulkee siellä n.s ristissä
-
Pääasiallinen ongelmahan tässä oli juuri jarrun ilmaus. Jakotukista ei tarvitse irrottaa muuta kun muovinen pultti männän tasaamiseksi? Tietenkin jousi ja osa sen päässä muovin mukana?
Ajokielto taitaa tulla niin on aikaa puuhastella ;D
(https://thumb.ibb.co/ji9ymT/IMG_20180523_WA0007.jpg) (https://ibb.co/ji9ymT)