Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: TKG - 21.05.2018, 22:01:38
-
Perheen V60 rupesi kastelemaan koneen pohjamuovin oikeata reunaa.
Syylliseksi ilmeni vänkärinpuoleisen etupyörän edessä olevan ohjaustehostimen sähköiseltä pumpulta lähtevä letku.
On rakenteeltaan jollakin tapaa kierteinen ja vuoto tuli letkun läpi rakenteen sauman kohdasta.
Wirallisesti korjaus pitänee suorittaa uusimalla koko ko. letku/putkihässäkkä joka näyttäisi kiertelevän siellä täällä koneen takana/alla/ohjausvaihteella ym. ympäri konehuonetta.
Vaikuttaa työläältä.
Laiskana rälläköin holkkiliitokset auki ja hydrauliikkaliikkeen ystävällisellä avustuksella uusasin vain 30cm pätkän 10mm reiällä (3/8" ?) paineletkua.
(https://thumb.ibb.co/fMVRmT/letku1.jpg) (https://ibb.co/fMVRmT)
(https://thumb.ibb.co/ix0bmT/letku2.jpg) (https://ibb.co/ix0bmT)
-
Näissä tuntuu olevan korjaus toisinaan aika työlästä, joten parempi kun itse keksii helpomman keinon tehdä homma.
Taannoin tuli tehtyä samanlainen korjaus polttoainepuolelle vaikkakaan ei volvoon. Hyvin se on siellä pitänyt
tähän päivään saakka. Mitäköhän luokkaa tuolla ohjauksessa mahtaa olla paineet jos jollakin on tietoa.
-
Ei ole faktatietoa, mutta olettaisin painetta olevan muutama kymmenen bar. Siksi suhtautuisin vähän epäilevästi kyseiseen korjaustapaan. Toisaalta, jos patentti kestää kääntää ratin laitaan ja junnata siellä, niin ratkaisuhan on toimiva.
-
Letkussa lukee muistaakseni 350bar, liitos lienee heikoin kohta. Testasin kääntämällä paikoillaan laidasta laitaan ja ja laidassa junnaten.
-
Yli 100bar on ainakin perinteisellä pumpulla varustetussa systeemissä siinä kohtaa kun kääntää rajoitinventtiiliin asti.
50bar kestävä letku klemmareilla kiinnitettynä räjähti keskeltä letkua kun ohjauksen käänsi ekaa kertaa tappiin asti :D
Hydrauliikkaliikkeessä sanoivat ettei mikään klemmariviritys tule kestämään, tekivät alkuperäiseen putkeen uuden letkun kunnollisilla puristusliitoksilla ja hyvin toimi.
En irroittanut koko letku/putkihässäkkää autosta vaan vedin putkileikkurilla poikki hyvästä suorasta kohdasta, niin oli helpompi viedä toi loppupätkä hydrauliikkapajaan, katkaisukohtaan vaan hydrauliikkaan tarkoitettu helmiliitos.
Eli, älä ainakaan kovin kauas lähde tuon vityksen kanssa ::)