Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Carcrash - 26.05.2018, 18:01:24
-
Moi.
2005 s40 vole, 1.6 motilla ja ajettu 220000 ja nyt kytkin reistailee. Kylmänä kun lähtee niin vaivalloisesti irrottaa ja ihan tunnoton. Ku lämpee niin toimii paremmin. Itse poljin ei palaudu kokonaan ylös vaihetta vaihtaes.
Pari kertaa myös kytkin jäänyt pohjaan jumiin.
Kattelin tossa vanhempia ketjuja, niin kytkimen pääsylinteri vois olla helppo vaihtaa.
Osaisko joku kertoo mist se löytyy ja vähän neuvoja muutenki sen vaihtoon sekä mikä muu kykäs vois olla rikki. Että meneekö kokonaan vaihtoon vai voiko halvemmallakin päästä?
-
Onkos lootaan vaihdettu milloin öljyt ??
Kun lämpimänä toimii paremmin niin vähän viittaa huonoihin öljyihin..
Tai sitten kytkinlevy tahmaa akselilla kun vanhat rasvat jumii liikkeen..
Lootan joutuu tiputtamaan alas, niin samalla vaihtaa kytkimen hiluineen..
-
Onkos lootaan vaihdettu milloin öljyt ??
Kun lämpimänä toimii paremmin niin vähän viittaa huonoihin öljyihin..
Tai sitten kytkinlevy tahmaa akselilla kun vanhat rasvat jumii liikkeen..
Lootan joutuu tiputtamaan alas, niin samalla vaihtaa kytkimen hiluineen..
Moro kaima ja kiitti vastauksesta. Moottoriin vaihettiin just viime viikol ölpät. Ajattelin laittaa vaiheaskii viel uudet ja jos samal jaksas vaihtaa kykänkin litkut ni kattoo paraneeko. Mistäs toho vaihetaan vaiheöljyt ? Onnaako ilman et nostaa auton kattoon?
-
Moro kaima ja kiitti vastauksesta. Moottoriin vaihettiin just viime viikol ölpät. Ajattelin laittaa vaiheaskii viel uudet ja jos samal jaksas vaihtaa kykänkin litkut ni kattoo paraneeko. Mistäs toho vaihetaan vaiheöljyt ? Onnaako ilman et nostaa auton kattoon?
Mulla ei ole varmaa tietoa kyseisestä mallista, mutta S40 T5 6-vaihteisen laatikon täyttöroppuun tarvitsee erikoistyökalun (itse tein siihen työkalun). Kuskin puoleinen etupyörä täytyy irrottaa ja auton täytyy olla suorassa.
-
Jotai videoita löyty juutuubist ja pitäs ilmeisesti pitäs klemmarit rikkoo, ottaa paluuletku irti ja laittaa väliaikaisletku jonka tuo koneen yläpuolelle ja siitä kaataa uudet ölpät sisään. Onko näin hankalaa oikeesti?
Öljynpoisto proppu pitäs olla iha näkyvällä paikalla
-
Vaihdelaatikon öljyt ei vaikuta kytkimen toimintaan.
Eli jos se kytkin temppuilee, jää pohjaan ja tuntuu omituiselta, ei se laatikkoöljyjen vaihdolla parane.
Todennäköisesti joko työ- tai pääsylinteri huono tai asetelmassa vikaa/kitkalevy tahmaa akselilla tms.
-
Nonni. Piti lähtee ajaa ni yllätys löyty parrkikselta, öljyy valuttanu maahan. Hurautin käyntii ni starttas ku palmun alta. Pakki silmää ja ulos ruudust mut sit ei enää antanuklaa laittaa vaihetta silmää. Minsan päästä anto laittaa ni auto takas parkkii. Kurkkaus auton alle ni öljyy tippuu sillee tippa paris sekunnis maahan, eli paljo. Kurkkasi kone öljyt ni hyvält näytti ei muutku tallilla kohti jos pääsis kurkkaa auton alle mikä siel vuotaa. No kilsan pääsin mut valoist ku lähti ni kytkin oli ihan sika huonona, vaivalloin pääsi liikkeelle mut sit kolmost tupaa ku laitto ni kytkin vaa painu pohjaa ja kuoli lopullisesti.
Neuvoja tai mietteitä mitä kävi?
-
Onko selvää öljyä?
Ettei olis jarrunestettä?
-
Ihan mustaa öljyä. Auto kävi viime viikol öljyn vaihdossa ..
Pääsin nyt taas liikkeelle ja kytkin toimii taas jotenkin.
-
Jaahas komento takas. Lisäsin dot 4 ku oli vähän vähissä, pelas iha ok vähä aikaa, sit alka taas temppuilee. Taitaa olla ne kytkin nesteet mitkä valuu kun lisäsin niin pinta oli laskenut. Ja se neste on melko kirkasta ja juoksevaa mitä löytyy auton alta.
No nytse on korjaamon pihassa, jään odottelee tuomiota ja päivitän tännekin siten ku on kerrottavaa.
-
Okei nysse on korjattu. Painelaakeri menny ja kytkin siin samalla. Ei käyny halvaks.
Kiitti kaikille vastanneille.