Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Dimefield - 29.05.2018, 00:55:51

Otsikko: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: Dimefield - 29.05.2018, 00:55:51
Tuolla oli toinenkin V50 ilmastointipulma mutta tämä on erilainen...

Kyseessä V50 2.4i vuosimallia 2006/07.

Ilmastointi toimii niin kauan kun moottorin ajaa lämpimäksi, sitten katoaa kylmä puhallus.
Joitain poikkeuksiakin on, joskus ilmastointi toimii kuten pitääkin.

Jos kylmää ei tule, apu voi olla auton sammutus ja hetki sammuksissa.

Pulmaa on sen verran tutkittu Wetterillä että magneettikytkin on kulunut ja se liikkuu liian kauas kompressorista. Ihmetyttää vaan tuo kun joskus toimii, joskus ei...

Mietin että olisikohan pulmaan edullisempaa ratkaisua kuin 540€ maksava magneettikytkin, ilmastointi kuitenkin toimii, ei vaan aina lähde päälle.
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: Merlin - 29.05.2018, 01:09:27
Magneettikytkimen säätö.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=98898.0
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: Dimefield - 30.05.2018, 01:00:02
Magneettikytkimen säätö.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=98898.0

Kiitos vinkeistä.
Omamekaanikko kertoi että on niin pahasti kulunut että ei säätö auta...
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: magrilli - 30.05.2018, 06:55:36
Kiitos vinkeistä.
Omamekaanikko kertoi että on niin pahasti kulunut että ei säätö auta...

Onko miten paljon ajettu?
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: Dimefield - 31.05.2018, 01:56:54
Onko miten paljon ajettu?

Ihan tarkkaan en taida muistaa mutta noin 177 tkm ja vähän päälle, kai...
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: magrilli - 31.05.2018, 06:56:06
Ihan tarkkaan en taida muistaa mutta noin 177 tkm ja vähän päälle, kai...

Aika jännä jos muka kulunu niin paljon ettei säätö auta. Mulla ajettu 280tkm ja otin kaikki säätöprikat pois kytkimestä. Taas toimii :)
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: KalleKyy - 31.05.2018, 12:23:03
Äkkiäkös sen katsoo, onko siellä säätöprikkoja ollenkaan. Epäilen, etteivät merkkihuollossa yleensä noita säädä, vaan laittavat vain uutta osaa tilalle.
Kannattaa kysellä vielä joltain muulta korjaamolta, jos itse ei tohdi kokeilla.
Uusia magneettikytkimiä näkyi olevan ebayssa tarjolla alkaen noin 70€.

E: Juuri tein säädön ~300tkm ajettuun s40:iin ja vielä oli säätövaraa sopivasti. 

E2: Satasen pintaan nousee tietysti tulleineen ja posteineen tuo magneettikytkin, mutta antaa osviittaa merkkiliikkeen katteista.
Ja pelkkää kytkinlevyä näkyy saavan ~25€ hintaan Kiinasta.
kovin tarkkoja sopivuuksia en toki katsonut, mutta näin pikavilkaisulla...
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: Palmikko - 31.05.2018, 17:46:45
Moi, tulen tähän sopivan otsikon alle hakemaan apua omaan ongelmaani; eli auto vm -07 1.8 v50 ja huomasin juuri sellaisen ongelman että repsikan puolen ilmastointi ei puhalla lainkaan kylmää, haaleaa ilmaa vain.. Ei auta vaikka käyttää ilmastoinnin kuumalla ja palaa takas mahd kylmään.
Mikähän voisi olla vikana ja onko ns kotikonsteja millä tuosta ongelmasta voisi päästä eroon?
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: anssi68 - 31.05.2018, 21:16:22
Moi, tulen tähän sopivan otsikon alle hakemaan apua omaan ongelmaani; eli auto vm -07 1.8 v50 ja huomasin juuri sellaisen ongelman että repsikan puolen ilmastointi ei puhalla lainkaan kylmää, haaleaa ilmaa vain.. Ei auta vaikka käyttää ilmastoinnin kuumalla ja palaa takas mahd kylmään.
Mikähän voisi olla vikana ja onko ns kotikonsteja millä tuosta ongelmasta voisi päästä eroon?

Vikakoodien luku voisi antaa viitteitä vian hakemiseen.

Ja lukulaite pitää olla sellainen joka tunnistaa volvon yksiköt. (Kaikki lukulaitteet eivät sitä tee.)
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: Palmikko - 31.05.2018, 21:45:42
Pitää siis metsästää sellainen jostakin. Sen verran vielä tossa huomasin että kun laittaa säätimen puhaltaa kuumaa, niin sitä kyllä löytyy molemmille puolille, mutta kylmää tosiaan tulee vain kuskille.
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: kimmogee - 02.07.2018, 09:05:30
Mietin että olisikohan pulmaan edullisempaa ratkaisua kuin 540€ maksava magneettikytkin, ilmastointi kuitenkin toimii, ei vaan aina lähde päälle.
Kannattaisi varmaan jo tuolla hinnalla asennuttaa uusi tarvike kompura jossain ei merkkihuollossa. Samalla saa uuden kompuran ja sen mukana uuden magneettikytkimen.
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: Riverbeach - 03.07.2018, 17:29:49
Moi, tulen tähän sopivan otsikon alle hakemaan apua omaan ongelmaani; eli auto vm -07 1.8 v50 ja huomasin juuri sellaisen ongelman että repsikan puolen ilmastointi ei puhalla lainkaan kylmää, haaleaa ilmaa vain.. Ei auta vaikka käyttää ilmastoinnin kuumalla ja palaa takas mahd kylmään.
Mikähän voisi olla vikana ja onko ns kotikonsteja millä tuosta ongelmasta voisi päästä eroon?
Itsellä oli talvella samanmoista vikaa, mutta se oli vain hetkittäistä. Itsellä silloin ilmastoinnin ilmanlaatuanturi antoi häiriökoodia. Vaihdoin sen ja ei ole koodeja tullut.
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: Taky - 26.07.2018, 08:24:21
Vikakoodien luku voisi antaa viitteitä vian hakemiseen.
Ja lukulaite pitää olla sellainen joka tunnistaa volvon yksiköt. (Kaikki lukulaitteet eivät sitä tee.)

Tuli investoitua S40:seen joissa ilmastoinnissa ongelmaa - mikä ei selvillä vielä kun autokin näkemättä, mutta millä pääsee luotettavasti lukemaan noita Volvojen vikakoodeja?
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: KalleKyy - 26.07.2018, 10:43:42
Tuli investoitua S40:seen joissa ilmastoinnissa ongelmaa - mikä ei selvillä vielä kun autokin näkemättä, mutta millä pääsee luotettavasti lukemaan noita Volvojen vikakoodeja?
Kunhan on jokin Volvoon tarkoitettu laite. Esim. Biltema ja motonet taitaa myydä hiukan yksinkertaisempaa laitetta siinä 80€ hintaluokassa ja vähän enemmän panostamalla saa vaikka iCarsoft i906:n, joka käy useimpiin Volvoihin ja näyttää koodien lisäksi live-dataakin (anturiarvoja jne.).
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: GP - 15.08.2018, 18:21:23
Tuossa viime kesänä totesin omassa autossa (1.6D) ilmastoinnin vain lopettaneen toiminnansa ja syy oli niinkin yksinkertainen, että kylmäaine oli päässyt ajan saatossa karkaamaan. 40e täyttö pajalla ja toimi jälleen kuin uusi. Ei välttämättä liity aloittajan ongelmaan, mutta onko kylmäaineet milloin viimeksi tarkastettu/huollettu? Kuulemma 5 vuoden välein olisi hyvä viimeistään tarkastella kylmäaineet. Itsellä oli 6 vuotias auto kun tein täydennyksen ja ihan loppu oli.

Viking motors nimisessä paikassa tuli hoidettua ja lopputulos oli hyvä. (Öljynvaihdossa taas menivät laittamaan väärää öljyä koneeseen)
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: Tomber - 15.08.2018, 23:24:47
Onko castrol ainoaa oikea V50 mallin?
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: Riverbeach - 16.08.2018, 06:35:25
Onko castrol ainoaa oikea V50 mallin?
Volvolla soppari tehty castrolin kanssa ja varmasti hyvää öljyä onkin mutta kyllä sinne muutakin merkkiä voi laittaa. Kuhan on a5/b5 luokitus hiukkassuodattimen takia. (Tuon luokituksen öljyt tekevät vähemmän tuhkaa) korjatkaa jos olen väärässä.  :)
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: hessu80 - 16.08.2018, 08:29:44
Volvolla soppari tehty castrolin kanssa ja varmasti hyvää öljyä onkin mutta kyllä sinne muutakin merkkiä voi laittaa. Kuhan on a5/b5 luokitus hiukkassuodattimen takia. (Tuon luokituksen öljyt tekevät vähemmän tuhkaa) korjatkaa jos olen väärässä.  :)
Joo, kunhan luokitus on ja viskositeetti on suunnilleen oikein, niin merkillä ei ole väliä.

Tuo vähätuhkaisuus taitaa nousta tapetille vasta sitten, kun moottori polttaa merkittävästi öljyä. Normaalistihan öljy pysyy erossa palotapahtumasta eikä siten päädy myöskään tuhkaksi hiukkassuodattimeen. Luokitukset tulee montaa kautta: moottorissa käytetyt materiaalit, öljynvaihtovälin pituus, energiatehokkuus, jne., jne.
Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: GP - 16.08.2018, 12:36:50
Onko castrol ainoaa oikea V50 mallin?

Menee offtopic -puolelle, mutta:

Ainakin oma Volvo tekee selväksi, että Castrol olisi se suositeltu...  ;)
https://aijaa.com/cc0vRj

Paja meni laittamaan Mobil 1 ESP Formula öljyä sisään(ACEA: C2, C3), joka teoriassa kuulostaa ihan oikealta, sillä öljy on tarkoitettu hiukkassuodatin dieselkoneisiin. V50:tä on valmistettu käsitykseni mukaan samalla koneella sekä hiukkassuodattimen kanssa, että ilman ja tälle koneelle moottorivalmistajat kuitenkin suosittelevat A5/B5 -öljyä.

Öljynvaihdon jälkeen ihmettelin ajotietokoneesta todettuna, että miksi ihmeessä kulutus nousi välittömästi? Noin 0,3-0,7l satasella.

Hetken aikaa ihmeteltyäni asiaa pääsin selvitellä asiaa ja päädyin ostamaan purnukan Castrol Edge (A5/B5) -öljyä. Samalla sekunnilla, kun suuntasin moottoritielle, niin kulutus oli 3,3l luokkaa 80kmh vauhdissa. Sellainen mutu, että kulutus oli vielä alempi kuin ennen ESP -seikkailua, eli kulutuksen nousu oli pelkästään kiinni öljystä.

Päästömittauksissa ESP -öljy kyllä loisti erinomaisuudellaan ja edellisestä mittauksesta päätöt tippuivat, jos uskotaan, että katsastajien mittalaitteiden välillä ei ole eroa. Mitään moottoriongelmia ei myöskään ilmennyt.



Otsikko: Vs: VOLVO V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: Taky - 16.08.2018, 14:19:32
Menee offtopic -puolelle, mutta:

Sellainen mutu, että kulutus oli vielä alempi kuin ennen ESP -seikkailua, eli kulutuksen nousu oli pelkästään kiinni öljystä.

OT: miutta tässä kohtaa tekisi mieli sanoa että - en sano - lehmätkin lentää. :-\