Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: nupen ilmaveivi - 29.05.2018, 19:11:05
-
Tere. Seuraavanlaisen ongleman kanssa olen paininut jo tovin:
Esim. kylmänä liikkeelle lähtiessä hetkellinen kulutus saattaa huidella jossain 50l-60l/100km lukemissa. Lämmettyään lukemat hieman pienenevät, mutta polkaisemalla kaasun pohjaan saa silti jotain 30-40 litran lukemia aikaiseksi. Lisäksi auton kulku tuntuu hieman nuhaiselta. DPF poltto tuskin on kyseessä; flekti ei jää pyörimään sammuttaessa, eikä kulutus tästä laannu vaikka ajaisi satoja kilometrejä putkeen.
Mitä tehty:
Huollossa valittelin asiasta. DPF oli tukossa (~ 140tkm rullattu), mutta ei saatu siihen hätään uutta tilalle. Samassa huomattiin että DPF;n paine-eroletku oli puhki. Letkun vaihdon jälkeen kulki kuin unelma, ei ihmeellistä nykimistä kiihdyttäessä/liikkeelle lähtiessä, hetkellinen kulutus pysyi maltillisissa lukemissa, ja keskikulutus tipahti ~ 5,5l/100km -> 5,1l/100km yhtäkkiä. Lukemat ajotietokoneesta.
DPF vaihdettu ~ kuukausi sitten. Nyt keskikulutus hiipii taas kivasti ylöspäin, hetkellinen kulutus repii rekoista tuttuja lukemia, ja kulku on ihmeen nuhaista. DPF;n letkut tsekattu silmämääräisesti, eikä mitään vauroita havaittavissa.
Mitäköhän tässä keksisi?
Notes:
- ykkösellä ilman kaasua ryömiessä hetkellinen kulutus heiluu jossain 10-15l paikkeilla
- moottorijarrutuksessa hetkellinen kulutus on pyöreä nolla
Nimimerkillä ensimmäinen ja viimeinen volvo ikinä, mutta josko tällä nyt muutaman vuoden vielä vaikka väkisin.
-
Kiihdytyksissä ja pikkuvaihteilla ihan normi lukemilta kuulostaa. Vikakoodit olisi mukava tietää.
-
Kiihdytyksissä ja pikkuvaihteilla ihan normi lukemilta kuulostaa. Vikakoodit olisi mukava tietää.
Todellako? Väitän kyllä että "normaalitilanteessa" ajotietokone antoi kiihdytyksissä ehkä max. 15 l lukemia, eikä milloinkaan tällaisia kymmenien litrojen kulutuksia.
Kun vika oli ennen dpf-letkujen uusintaa päällänsä, ei löytyny mitään tähän johdattavaa syytä koodeista vuosihuollon yhteydessä. Heitin auton tän jälkeen pian takas huoltoon siksi kun limpparimoodi pakokaasujen puhdistusjärjestelmä viasta johtuen iski päälle. Letkujen uusinta korjasi ongelmat toviksi. Tästä ~ kuukausi ja dpf uusittiin, sitten muutaman tuhannen kilometrin jälkeen taas tilanne päällä.
-
Kyllä ne hetkelliset kulutukset on herkästi kymmeniä litroja, niitä en tuijottaisi liikaa.
Keskikulutusta on jotain järkeä seurata, siitä näkee kyllä jos jokin vika nostaa kulutusta.
Millaisia lukemia DPF:n paineanturilta saa?
Onko mahdollinen suutinvika suljettu pois?
Nimimerkillä ensimmäinen ja viimeinen volvo ikinä, mutta josko tällä nyt muutaman vuoden vielä vaikka väkisin.
Kone on PSA:n, syytä niitä :D
-
Kyllä ne hetkelliset kulutukset on herkästi kymmeniä litroja, niitä en tuijottaisi liikaa.
Keskikulutusta on jotain järkeä seurata, siitä näkee kyllä jos jokin vika nostaa kulutusta.
Millaisia lukemia DPF:n paineanturilta saa?
Onko mahdollinen suutinvika suljettu pois?
Kone on PSA:n, syytä niitä :D
Rämisevät ja suhisevat sisätilat, ilman syytä laukeava varashälytin ynnä muut pikkuseikat lienevät kuitenkin ihan volvon omaa "ansiota" :-\
En osaa vastata kysymyksiisi, huoltoliikkeiden varassa tässä ollaan. 2 eri liikettä ovat tähän mennessä sanoneet tilanteen ollessa päällä että kaikki on kunnossa, että kait mä sit luotan heidän sanaan, enkä omaan perstuntumaan.
-
Rämisevät ja suhisevat sisätilat, ilman syytä laukeava varashälytin ynnä muut pikkuseikat lienevät kuitenkin ihan volvon omaa "ansiota" :-\
En osaa vastata kysymyksiisi, huoltoliikkeiden varassa tässä ollaan. 2 eri liikettä ovat tähän mennessä sanoneet tilanteen ollessa päällä että kaikki on kunnossa, että kait mä sit luotan heidän sanaan, enkä omaan perstuntumaan.
Sulle on sattunu se maanantaina tehty yksilö...
Millaisia huoltoliikkeitä nämä on olleet? Kunnon korjaamoja vai jotain "öljynvaihtajia"?
Ei nimittäin kannata ajaa sitä uutta DPF-pönttöä tukkoon JOS siellä nyt onkin ihan oikeasti jokin vika päällä.
-
Paljonkos se kuluttaa tankkauksesta mitattuna?
Jos ei kulku ole kunnossa niin sitä voi selvittää. Turbo menossa?
-
Millaisia huoltoliikkeitä nämä on olleet? Kunnon korjaamoja vai jotain "öljynvaihtajia"?
Ei nimittäin kannata ajaa sitä uutta DPF-pönttöä tukkoon JOS siellä nyt onkin ihan oikeasti jokin vika päällä.
Tämä. Yksi ketjuliikkeessä työskentelevä puolituttu, sanoi vaihtaneensa muutamaan V50 Volvoon hiukkassuodattimen, joten vaihtoi myös minulle. Hän ei vaan tiennyt että autolle pitää myös kertoa, että pönttö vaihdettu, kävin Biliassa kuittaamassa ja alkoi pelaamaan paremmin.
-
Palailen tuonnempana laskettujen kulutuslukemien kanssa.
Korjaamoista; eivät mitään öljynvaihtajia. Pienempi ja isompi korjaamo Tampereen seudulla.
Olisiko suositusta kenelle heittää tuonnempana autoa tutkittavaksi?
-
Nämä Volvon pikkudieselit tuntuvat olevan kovin herkkiä tukkimaan pöntöt ja niin poispäin. Tämä kannattaa ottaa huomioon autoa käytettäessä ja huollettaessa. Paljon lyhyttä ajoa ilman esilämmitystä ja harvoin kenkää niin mikä tahansa diesel alkaa kakistelemaan ennemmin tai myöhemmin
-
Jos nyt lähdetään siitä, että mikä moottoriversio autossa nyt on, 109hv vai 115hv? Eri kone eri oireet eri viat.
Kummatkin moottorit mahdottoman hyviä ja käyttäähän noita samoja 5 muuta merkkiäkin. PSA tekee hyvät moottorit, piste. Ei puhuta tämän enempää mm. Volvon VEA:sta ;D
Keskikulutus tosiaan kertoo enemmän kuin kiihdytyksessä hetkellinen. Jos nämä isot Treen liikkeet eivät osaa selvittää vaivaa niin tuo auto minulle tutkimuksiin, vaiva löytyy kyllä.