Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: make12 - 18.09.2011, 17:57:16
-
Volvo v70 d5 vm.o5
Kun kiihdyttää kovemmin ni tulee teksti moottori vaatii huollon ja pudottaa tehot!
Käytin sinisellä pitokkeessa ja oli kolme vika koodia
ECM-6805 Ahtopaineen säätely-Virheellinen virtaus
ECM-1200 Ilman lämpötilan anturi- Liian suuri singaali
ECM-1300 Ilmamassanmittarin singaali- Liian suuri singaali
Noh sanoivat et ahtopaineen säädin mennyt!
Osa vaihdettu mut vika taas päällä!
Mistähän olis järkevää lähteä vikaa etsimään kotikonstein?
Miten voi testata noita moottorin vaimennus kumeja et onko rikki?
-
Aiheesta muualla. Ainakin tuohon ahtopaineen säätely-vikakoodiin apuja.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.msg149425#msg149425 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.msg149425#msg149425)
-
Mulla samat koodit ja oireet. Lopullinen syy: turbon siivet jumissa. Eli nyt pähkäilen kunnostetun tai uuden turbon välillä. Myös vnt-säädin vuotaa, mutta sillä ei ole niin suurta vaikutusta.
Onko kokemusta kunnostetuista turboista? Tehdas on kieltänyt kunnostukset eikä myy osia. Eli "tehdaskunnostetut" ovat jonkun turbohuollon itse korjaamia käytetyillä/itse valmistetuilla osilla.
Huollettu turbo 500e ja uusi 1100e.
-
Turbon siipien jumitus saattaa lähteä kun kiihdyttelee kunnolla niin että että kierrokset nousee yli 3000, siis kun moottori on lämmin. Itsellä auttanut monta kertaa, mutta se on vaatinut aika hullua ajamista monta viikkoa, myös vaihtaminen usein niin että kierrokset nousee kunnolla tuon maagisen tehon rajoituskynnyksen yli auttaa. Viimeksi ko turbo temppuili, kaasuttelun lisäksi tulppasin egr venttiilin, siihen loppui temppuilu. .nyt tulee tosin vikailmo päästöistä, täytyy otta tulppa katsastuksen ajaksi pois.
-
Itse en saanut turboa purettua mutta säätösiipien reilu edestakaisin heiluttelu auttoi. Tämän saattaisi pystyä tekemään auton alla turboa irroitamatta. Ei ole siivet jumittanut yli vuoteen. Pitäs vaan muistaa aika ajoin kengittää konetta reilusti.
-
Hanaa joka päivä kunnolla, cruiserilla cruisallu ja egr muuten tukkii turbon
-
Kiitos vinkeistä!
Ei ole kuukauteen tullut häiriötä ku antaa välil oiken kunnolla loimeen :)
Löyty kyl 2cm kokoinen reikä turbolle menevästä alumiini putkesta et jos ois johtunut kyseinen vika myös siitä!!
Onkohan kallis tollainen putki?