Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Jape84 - 18.09.2011, 20:45:54
-
Terveeks kaikille :)
Tuli tossa viime viikolla hommatua tommone tdi volle, nyt ois pikku kyssäri, onko tdi oikeesti tosi laiska vai luulenko vain kun jos mul on 100km/H vauhtia ja lähden nousee mäkeä ylös joku varmaa tietää sarkolan ahteen niin mun vauhti tippuu 80 kymppiin siin mäes ja muutenkaa ei jaksa hirveen nopeesti kiihtyy 80 kympistä ylöspäin tasasella :( nimittäin ku mun vanha auto mersu 220d -96 ;) nousi sen mäen hienosti ylös. niin ja volvossa on lastu, tai ainaki edellinen omistaja sano niin. mitähän vikaa autossa voisipi olla.
tää on eka viesti tälle voorumille :hello:
-
Eihän nämä mitään raketteja ole, mutta kyllä kunnossa ollessaan pitäisi sitkeyttä riittää eri tavalla kuin kuvailit.
Puskeeko mustaa reilusti putkesta? Ja jos lastu on oikesti joku "tehoboksi", aloittaisin sen poistolla ja katsoisin muuttuuko mikään.
Foorumia kannattaa selailla, täältä löytyy useampikin ketju näistä tdin tehoista ja tehon puutteista.
-
Ei tuu minkään moista mustaa sauhua kun painaa kaasun pohjaa ku yritää nousta, niin myös semmonen että kun kierrokset on noin 2900 niin sit vast tuntuu kiihtyvän kun turbo rupee viheltää mut sitäkää ei kestä kun hetken. mut sillonkaa ei tuu mustaa ???
-
Ei tuu minkään moista mustaa sauhua kun painaa kaasun pohjaa ku yritää nousta, niin myös semmonen että kun kierrokset on noin 2900 niin sit vast tuntuu kiihtyvän kun turbo rupee viheltää mut sitäkää ei kestä kun hetken. mut sillonkaa ei tuu mustaa ???
Hain takaa sitä, että jos ahtojen ohjauksessa häikkää, yleensä se näkyy liiallisena mustana savuna, kun soppaa syötetään liikaa ilmaan nähden. Tavallisestihan se imusarjan päässä oleva nippa, josta lähtee letku ahtopaineanturille, on tukossa. Tai tuo letku tai sitten itse ahtopaineanturi. Mutta jos sulla ei yhtään mustaa lykkää, ei välttämättä ole tästä kyse. Tosin tuon nipan voisi kuitenkin puhdistaa.
Normaalistihan ahdin lähtee näissä ahtamaan jo alle 2000 kierroksen kohdalla. Ettei vaan ilmansaanti olisi aivan tukossa? Kurkistapa miltä ilmansuodatin näyttää?
-
Kyllä mun kiipee Sarkolan ylös nikottelemati.
Turbon mukaan tulon huomaa noin 1900rpm kohdalla.
Ahtopaineenohjauksen puuttuminen tuntuu jo pienessä mäessä, kokemusta on. :-\
Ihan normaalissa ripeessä kiihdytyksessä kyllä pitäis jonkin verran mustaa, ei mullakaan Sarkolassa hirveesti savuta jos ei polje. ::)
-
Vastaavanlaisen auton osteskelin naisystävälle.
Myyjän mukaan (omistanu 6v) ei ole lastuteltu yms.
Mut, liikkuu, kulkee ja sitkeyttä löytyy aivan älyttömästi.
Itellä oli 170hp benziini, ja tuo tdi vie kyllä joka osa-alueella tuon, kuin pässiä narussa.
Olin oikeesti, ensikertaa ajaessani todella hämmästynyt, kuinka "nokivasara" voi oikeen liikkua/kulkea.
Tuonne turbo alueelle veikkaisin myös ongelmaa.
-
kyllä siellä jotain häikkää on..itellä vertailukokemusta vain 140 hv 850 ja se ei kyllä ehi diisselin mukaan ja matka-ajossa vääntöä kyllä riittää oli ylämäki mikä vain.tämä nimenomaan silloin kun on kunnossa ja pumpun ajoitus kohillaan.
-
Meillä samallaisessa autossa kanssa oli tollainen vika, siinä oli ainakin pumpun johdoissa häikkää siinä öljytikun juuressa, ne vaihdettiin uusin (30€ liittimineen töineen) mut sitten koneella kattoessa valitti mangeettiventtiilin oikosulusta. Sillon ei kyllä kulkenu, 80-100km/h oli työn takana.
Itsellä V70 tdi ja ei silläkään jalkoihin jää, tosin todennäköisesti lastutettu mitä aikoja kellotin tuossa.
Ei se pöllyytä jos katti on tyhjä, ei ainakaan itellä...
-
Ilmavuoto tai viallinen IMM. Noi molemmat aiheuttaa sen ettei mene soppaa koneeseen. Pitäisi pölläyttää hieman mustaa savua kun polkaisee. Ei tien täydeltä mutta sen verran että turbo herää
-
Tuli tuossa vaihdettua nyt ilmansuodatin mut ei ollu mitää vaikutusta, vaihdoin myös mittaristoon polttimia nii siellähän sit rupes lamda valo loistaa, pistin nyt tilauksee obd johdon ni jos vaik pääsis loppu viikol kattoo vikakoodit jos ne sit kertos jotai.
-
vaihdoin myös mittaristoon polttimia nii siellähän sit rupes lamda valo loistaa, pistin nyt tilauksee obd johdon ni jos vaik pääsis loppu viikol kattoo vikakoodit jos ne sit kertos jotai.
Yllätys. :facepalm:
-
Eikös tähän sopisi korjauskeinoksi sen legendaarisen nipan puhdistus imusarjan päästä, niinkuin Taavi ehdottikin? Eihän se saa soppaa, jos nippa on tukossa.
-
Se että tehoa ilmestyy vasta isoilla kierroksilla viittaa laakerivikaiseen ahtimeen.
Voihan vikaa olla myös seuraavissa: ahtoilmaletku halki, välijäähdytin halki, imusarja tukossa, ahtopaineanturi rikki, anturin letku/nippa tukossa, ilmamäärämittari rikki, ahtimen imupuolelta letku litistyy lyttyyn, jakopää hypännyt, ruiskupumpun hihna hypännyt, ruiskutusajoitus paljon pielessä, pyörimisnopeusanturivika, neulanliikeanturivika, yms.
-
No niin nyt tuli luettua vikakoodit ja tällästä löyty
EFI-718 ruiskutusajoituksen ohjaus ???
EFI-724 jäähdytysnesteen lämmitysrele
mistähän päin tämmösiä vikoja pitäs hakee
-
mistäpäin auton ostit? nimittäin meiltä lähti yksi turbovikainen maailmalle pari vk sitten ja uusi omistaja laittoin heti myyntiin. yllättäen ilmoituksesta puuttui maininta turbosta ja öljynsyönnistä. todella laiskaa kiihtymistä 80 ylöspäin. oma v70 lähtee aivan eri tavalla.
toivottavasti se ei ole vihreä ja 373 loppuisella kilvellä. ja tehoboksi oli meilläkin
-
Ei onneks oo toi kyseinen auto :) nyt vaa täytys löytää toi ruiskutuksenajotuksen ohjaus juttu jostai, epäilen nimitäin ettei se saa tarpeeks soppaa pienillä kiekoilla..
-
Ajoitus pitää säätää mekaanisesti kohdalleen ruiskutuspumpun hihnapyöriä ja/tai sen ohjainrullaa säätämällä. Tämä operaatio vaatii jonkinlaisen testerin, jotta arvo saadaa just kohdalleen.
Ennakon täytyy olla tosi paljon pielessä, jos alkaa tehoissa huomaamaan. Yleensä pielessä oleva ajoitus ilmoittaa itsestään siten, että kylmä moottori käynnistyy huonosti.
-
EFI-718 ruiskutusajoituksen ohjaus
EFI-724 jäähdytysnesteen lämmitysrele
tietääkö joku mistä nää löytys, ni vois yrittää testaa näit jos sais vaik pollen pelittää kunnolla.
-
EFI-718 ruiskutusajoituksen ohjaus
EFI-724 jäähdytysnesteen lämmitysrele
tietääkö joku mistä nää löytys, ni vois yrittää testaa näit jos sais vaik pollen pelittää kunnolla.
Mitähän mahdat tarkoittaa kysymyksellä "mistä löytyy"? Tuo EFI-718 koodi tarkoittaa, että ruiskutuksen ajoitus on pielessä. Siis tarkistukseen pumpun hihna, että on ehjä eikä ole hypännyt. Ajoituksen tarkistus joko heittokellolla pumpun männän liikkeen perusteella tai testerillä. Säätö mekaanisesti rullilta kuten Kulmamies ylempänä kertoi.
Tuo jäähdytysnesteen lämmitysrele (eli niiden vesihehkujen rele) on ulkomuistista konetilassa oikealla puolella, "tietokonelaatikon" edessä. Korjatkaa joku jos meni väärin.
EDIT: sen verran täydennystä vielä, että tuo vesihehkujen rele ei käynti/teho-ongelmiin kyllä vaikuta lainkaan. Ajoituksenkin pitää olla pahasti pielessä että tulee koodia, yleensä hihna hypännyt hampaalla tai vastaavaa.