Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ejmas - 03.06.2018, 13:56:12
-
EDIT: Olisi etupyörän laakerin vaihto edessä, mutta ihmettelin, kun Volvolla on kaksi erilaista ohjetta riippuen siitä, onko
laakeri/napa olka-asetelma alumiinia vai terästä. Mistä sen tietää kumpi on?
Tarkoitus olisi vaihtaa FAG:in valmistama tarvike tilalle. Onko mitään käsitystä miksi on kaksi eri ohjetta, kun tuo "alumiiniohje" näyttää monimutkaisemmalta, mm. alapallo irti ym?
-
Kai molemmissa kuitenkin vaihdetaan koko napa laakereineen?
-
joo, ihan sama setti muuten, mutta yhdessä näyttäisi pääsevän napa/laakerin pultteihin kiinni suoraan takakautta ja toisessa käsketään irrottamaan alapallo jotta - ilmeisesti - saa lisää tilaa.
Motonetistä katsoin myös äsken, että myydään kahta eri napaa/laakeria, riippuen onko olka-asetelma raudasta vai alumiinista.
Olen kyllä luullut, että itsellä kaikki nuo tukivarret ym on alumiinia, mutta mistä tuon nyt tietää sitten.
-
Käännä pyörät linkkuun ja kokeile vaikka magneetilla kumpaa materiaalia on. Oli minulle uusi juttu että voi olla kumpaa vaan. Olen ollut siinä käsityksessä että kaikissa olisi alumiininen.
-
joo, toi on hyvä, kokeillaan. Itsekin kyllä luulin, että näissä on kaikissa alumiiniset.
Onkohan kellään kokemuksia, mahtuuko navan vaihtamaan ilman, että ottaa alapalloa irti? Mun mielestä usein nuo viralliset ohjeet tekee asiat "turhan helposti", itse voin tehdä vähän hankalamminkin, jos säästyy turhilta irrotteluilta.
-
Kyllä mä ainakin vaihdoin niin ettei tarvinnut purkaa kuin jarrut pois ja vetarin työntää sismmäksi. Sopivilla välineillä ne pulti saa auki kyllä.
Mulla siis alumiininen olkavarsi mk2 V70.
-
Jos taaemman yläpultin vieressä on viisto vahvike, ei sitä pulttia saa auki kuin ottamalla alapallon irti ja kääntämällä vetarin sivuun. Useimmissa niin on mielikuvan mukaan, mutta aina tulee otettua pallo tolpasta irti kun nosturilla ja pulttikoneella touhuaa.
-
Käännä pyörät linkkuun ja kokeile vaikka magneetilla kumpaa materiaalia on. Oli minulle uusi juttu että voi olla kumpaa vaan. Olen ollut siinä käsityksessä että kaikissa olisi alumiininen.
oma oli kyllä alumiinia, kiitos vinkistä! Nyt saa ainakin oikean osan tilaukseen.
Jos taaemman yläpultin vieressä on viisto vahvike, ei sitä pulttia saa auki kuin ottamalla alapallon irti ja kääntämällä vetarin sivuun. Useimmissa niin on mielikuvan mukaan, mutta aina tulee otettua pallo tolpasta irti kun nosturilla ja pulttikoneella touhuaa.
OK, kiitos! Pitääpä katsoa huomenna tarkemmin miltä näyttää.
-
Kyllä mullakin (V70 mk2) otettiin alapallo irti. Sehän on helppo homma. Navan irroitus vetarista olikin sitten eeppinen taistelu.. Että fair warning :)
-
Mulla kumpikin vetari on pikkusormen voimalla irronnut 250tkm jälkeen kokeilleessa, vaikea sanoa johtuuko siitä että napapultit olleet kohtuu löysällä.
-
Minun tapauksessa autolla olisi todennäköisesti voinut huoleti ajella ilman mitään napapultteja. Oli sen verran tiukassa :hg: Kuulemma pitää olla >10 tonnin hydrauliprässi joilla jumittuneet irtoaa. Onpa täällä palstalla sellaisiakin tarinoita että edes korjaamon prässillä ja lämmöllä ei ole irronnut.. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=76401.0
Noh, eiköhän tässä ole peloteltu jo liiaksikin. Enemmistö irronnee hyvin
-
Hyvähän se on tietää varautua pahimpaan jos vaikka menis sitte helposti.
-
Itse jouduin ottamaan (V70) lisätilaa navan irroittamiseen avaamalla iskarin yläpultti (ja löysäämällä alempi) jolloin napa kääntyi vähän ulommas. 18mm piippuavain oli sangen näppärä ahtaimman pultin irroituksessa. Napa itsesään istui tiukassa:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=97706.msg1061322472#msg1061322472
-
Kuittaan nyt tänne vielä että operaatio onnistui; alapallo piti tosiaan irrottaa jotta pääsee navan pultteihin käsiksi ja sen jälkeen kaikki meni helposti. Vetari irtosi sormella työntämällä, oli rasvaa tehtaalta ja laitoin samaa myös asennuksessa. Laakeri oli täsmälleen samanlainen kuin tilalle mennyt FAG-tarvikeosa. Vanha napa irtosi sen kummemmin vastustelematta parilla vasaraniskulla. Vanha laakeri alkoi oireilemaan 384000 km paikkeilla, eli aika hyvin on kestänyt.
-
Irroittelin jarrukilven pois tieltä, mutta alapallon sai antaa olla paikallaan. Vetaria kun vetää sisäänpäin niin mahtuu työkalut kantoihin.
Tuon vetarin jumiasteen voi kokeilla heti kärkeen kun avaan napapultin pyörän ollessa vielä kiinni ja maata vasten. Siitä on helppo koputella vetarin päähän liikkuuko vai jumiiko.
Sitten voi vielä päättää ryhtyykö hommaan vai ei.
Pihalla hallitunkin kanssa alle 2h kaikkine ähräilyineen, ei paha työ ollenkaan.