Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: MK-73 - 04.06.2018, 17:18:17

Otsikko: -89 760: virta -ja rattilukko totaalisen jumissa.
Kirjoitti: MK-73 - 04.06.2018, 17:18:17
Terve.

Näppärän ongelman pukkasi: virtalukossa ei avain käänny 1-asentoon ja näin ollen rattilukko "aktiivisena".. Auton saa käyntiin irroittamalla virtalukon pohjan ja vääntämällä meisselillä pohjasta. Rattia on vemputeltu, lukkopesää kevyesti koputeltu kun samalla avainta koetettu vääntää., mutta tuloksetta... ratti on lukossa ja pysyy... kertokaas arvon raati mikä avuksi? Mitä hajotetaan ja miten että rattilukon saa "auki"..?

Ja potilaana tosiaan -89 760 turbo.. 
Otsikko: Vs: -89 760: virta -ja rattilukko totaalisen jumissa.
Kirjoitti: MK-73 - 04.06.2018, 21:56:44
Leikitäänpä sellaisella ajatuksella että rattiakseli menee vaihtoon, ohjeita löytyykö mistään kyseiseen operaatioon.?
Otsikko: Vs: -89 760: virta -ja rattilukko totaalisen jumissa.
Kirjoitti: TVS - 04.06.2018, 23:49:30
Nivel irti tulipellin tyköä, muutama pultti irti kojelaudan alapalkin ja rattiputken välistä ja toki ratti+viikset irti, yllättävän helppo vaihtaa.
Nim: taitaa olla tyyppivika...
Otsikko: Vs: -89 760: virta -ja rattilukko totaalisen jumissa.
Kirjoitti: MK-73 - 05.06.2018, 02:45:49
Nivel irti tulipellin tyköä, muutama pultti irti kojelaudan alapalkin ja rattiputken välistä ja toki ratti+viikset irti, yllättävän helppo vaihtaa.
Nim: taitaa olla tyyppivika...
Tilanne sellainen että koskaan ei ole tarvinnu SRS-rattia irroitella joka vielä sattui jäämään "kierroon" ainakin kierroksen verran ja näin ollen renkaatkaan ei ole suorassa.. aiheuttaako nämä mitään erikoista..?
Otsikko: Vs: -89 760: virta -ja rattilukko totaalisen jumissa.
Kirjoitti: TVS - 05.06.2018, 21:09:19
Ei aiheuta, voit vaikka uudesta putkesta pyöräyttää sen srs kehän "oikealle kierrokselle" ennen ratin asennusta, sehän on helppo tehdä kun ratti ja hilut on tieltä poies. Tai jos otat vanhasta sen kehän irti uuteen putkeen niin taas osuu oikealle kohtaa. Normaalisti ne ei mene rikki vaikka sen päästää lävähtämään auki sen kehän, se pyörii kaikkiaan muistaakseni joku 5-6 kierrosta, eli se ei ikinä mene lähellekään ääriasentoaan, ja sen voit ihan surutta myös käännellä pyörät suorassa vaan kierroksista laskien puoliväliin liikerataansa ja hyvä tulee.
Otsikko: Vs: -89 760: virta -ja rattilukko totaalisen jumissa.
Kirjoitti: MK-73 - 06.06.2018, 17:43:46
Ei aiheuta, voit vaikka uudesta putkesta pyöräyttää sen srs kehän "oikealle kierrokselle" ennen ratin asennusta, sehän on helppo tehdä kun ratti ja hilut on tieltä poies. Tai jos otat vanhasta sen kehän irti uuteen putkeen niin taas osuu oikealle kohtaa. Normaalisti ne ei mene rikki vaikka sen päästää lävähtämään auki sen kehän, se pyörii kaikkiaan muistaakseni joku 5-6 kierrosta, eli se ei ikinä mene lähellekään ääriasentoaan, ja sen voit ihan surutta myös käännellä pyörät suorassa vaan kierroksista laskien puoliväliin liikerataansa ja hyvä tulee.
Ok! Kiitos näistä! Tänään pitäis saada "uus" ratti-akseli ja huomen iltana pitäis lähteä asiaa ihmettelemään.. Infoan miten homman etenee..
Otsikko: Vs: -89 760: virta -ja rattilukko totaalisen jumissa.
Kirjoitti: MK-73 - 08.06.2018, 22:53:55
Jahas!

Rattiakseli vaihdettu. Eihän se menny ihan kun elokuvissa mutta homma sai suht onnellisen lopun. Ohjeet oli hyvät, kiitokset TVS!!