Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Joni_89 - 05.06.2018, 21:45:14
-
Olen aikeissa vaihtaa/vaihdattaa moottoria ja tällä hetkellä etsiskelen moottoria. Autoni on siis V70 D5 AWD ja on nyt mietin sitä että onko noissa kuinka paljon eroa jos tuo moottorin tyyppinumeron viimeiset kirjaimet eroaa oman moottorin tyyppikirjaimista. Eli oma moottori (joka leikkasi kiinni) tyyppi numero on: D5244T4 joten onko se vaihtomoottorissa oltava täsmälleen sama vai haittaako numero on vaikka D5244T5? Mitä eroa näillä on? mitä tässä etsinnässä kannattaa ottaa huomioon? Kiitokset vastauksista jo etukäteen :)
-
Täytyy olla sama ja mieluummin moottorin numero myös. Millä öljyillä ajelit kun leikkas kiinni?
-
T5 on heikompitehoisempi (163hp) ja T4 185hp. Ilmeisesti ”käänteinen” numerointi johtuu moottorin esittelyajankohdasta eli ensin esitelty tuo suurempitehoinen. T5 on software detuned eli prikulleen sama pata mutta eri softa ja myyntinimeltään 2.4D. Tehokkaampi on sitten nimeltää D5.
Ota siis T4 jos voit valita. Tai T5 ja softauta se 185hp:ksi
Näistä 5-sylinterisistä löytyy runsaasti tietoa. Jopa oma wiki
”D5244T5 was labelled '2.4D' as a (software) detuned version of the D5244T4 'D5' on the 05-09 range.”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine
-
T5 on heikompitehoisempi (163hp) ja T4 185hp. Ilmeisesti ”käänteinen” numerointi johtuu moottorin esittelyajankohdasta eli ensin esitelty tuo suurempitehoinen. T5 on software detuned eli prikulleen sama pata mutta eri softa ja myyntinimeltään 2.4D. Tehokkaampi on sitten nimeltää D5.
Ota siis T4 jos voit valita. Tai T5 ja softauta se 185hp:ksi
Näistä 5-sylinterisistä löytyy runsaasti tietoa. Jopa oma wiki
”D5244T5 was labelled '2.4D' as a (software) detuned version of the D5244T4 'D5' on the 05-09 range.”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine
Tuskin ECU leikkasi kiinni, eli ei tarvi mitään softailla...
Perusmoottori taitaa olla sama, oli se numero mikä vain, kunhan on saman ikäistä moottorisukupolvea.
-
Tuskin ECU leikkasi kiinni, eli ei tarvi mitään softailla...
Joo ei.
-
Kiitos vastauksista. Öljypohjaan tuli reikä huonolla tiellä ja puhalsi kaikki öljyt pihalle. Moottori kävi kuivana niin pitkän aikaa ja leikkasi siksi kiinni.
-
Suuttimen kompensaatio pitää uudelleen ohjelmoida kun moottori vaihtuu. Tarkista, että vaihtokoneen numero on luettavissa\ tiedossa--> vida tarvitsee tuon tiedon.
-
Jep,
93tkm ajettu moottori löytyi purkaamon kautta. Numerosarja on nyt tismalleen tuo sama; D5244T4. Tämänkö tiedon vida tarvitsee, vai vielä jonkun muun numerosarjan?
-
Vaihtuuko moottori suuttimineen kaikkineen vai pelkkä kone ja suuttimet tulee vanhasta?
-
Sielä moottorin kyljessä (jakohihna puolella) on pitkä moottorinnumero tarrallahan tuo mulla oli. Onneksi numerot pysty lukemaan. Sen perusteella saa vida saa suutintiedot ruotsista. Näin ymmärsin. Moottorin vaihdon jälkeen moottorin ääni oli jyreä joka muuttui normaaliksi ohjelmoinnin jälkeen. Minulla tuli vain uusi moottori ecu oli sama vanha.