Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Moukarimies - 09.06.2018, 12:02:22
-
Potilas V70 -02 2.4i 125kW
Edit. 14.7.2018 Viestiketjua muutettu ajantasalle.
Vikakoodit p0301 (Sylinteri 1 sytyskatkoshavaittu) ja p0130 (Lambda-anturin virtapiiri, rivi 1 anturi 1). poistuivat etummaisen lambda-anturin vaihdolla, mutta vielä vaivaa käynnistysongelma lämpimänä. Eli ongelma alkoi melko pian sen jälkeen kun vanha bensapumppu tilttasi ja vaihdettiin tilalle uusi (myös pa-suodatin vaihdettiin). Yleensä käynnistyy vasta toisella starttauksella ja joskus tuurilla hörähtää käyntiin jopa ekalla yrityksellä. Lämpotila-anturin vaihto ja liittimen putsaus auttoi sen verran ettei enää tarvitse painaa kaasua käynnistäessä. Mitään vikakoodeja ei anna. Tulpat vaihdettu hiljattain sekä puolat reilun vuoden vanhat.
Toinen ärsyttävä vika on että täristää kun vauhti nousee n. 100km/h kohdalle. Kesärenkailla 17" tekee sitä enemmän kuin talvirenkailla 16". Uudet renkaat molemissa vanteissa, teki saman vanhoilla renkailla. Tasapainotettu yms. asianmukaisesti rengasliikkeessä. Vaihdettu myös eteen ja taakse jarrulevyt ja satulat, mutta ei vaikutusta. Eli mistä kannattaisi seuraavaksi vikaa etsiä. Juuri katsastettu ja ei välyksiä todettu myöskään alustan osissa. Niin ja aurauskulmien säädössäkin käytetty ensimmäiseksi, ei apua..
Eli kaikki vinkit ja vihjeet olisi tervetulleita. Kiitos jo etukäteen. :)
-
Hi
minkähän verran tuolla on ajettu?
tuo tärinä voi johtua myös vetonivelistä/vetoakseleista
,,,ja sitten se ykköspytty,jos ei uusilla oikeilla tulpilla sekä uudella puolalla
sytytä kunnolla niin kannattaisikohan mittailla puristukset/ohivuoto,lambda kyllä
reagoi jos ei toimi oikein.
Viisaammat kertokoot lisää
-
minkähän verran tuolla on ajettu?
tuo tärinä voi johtua myös vetonivelistä/vetoakseleista
Hitusen alle 400tkm. Pitänee kokeilla vetareitten vaihtoa seuraavaksi jos tuon konepuolen saa kuntoon..
Nyt tuntuu myös bensan tuoksua ajon jälkeen kabinetissa.. ???
-
Suuttimien tiivisteet vois vaihtaa, jospa vaikka vuotaisi.
-
Itse liputan kanssa sisempien vetonivelten puolesta tärinän aiheuttajana. Paheneeko tärinä kiihdyttäessä? Itselläni alkoi +80km/h jälkeen täristämään. Putsailin/rasvailin sisemmät nivelet niin täristäminen siirtyi +110km/h jälkeen alkavaksi. Pientä kulumaa oli havaittavissa tripoidinivelen kupissa.
-
Ei ne tasapainotukset ole itsellä aina tehneet pyöreitä pyöriä, joten kokeilisin aina muuttuuko tärinä ratin ja perän välillä kun vaihtaa pyörät edestä taakse ja päinvastoin.
-
Ei ne tasapainotukset ole itsellä aina tehneet pyöreitä pyöriä, joten kokeilisin aina muuttuuko tärinä ratin ja perän välillä kun vaihtaa pyörät edestä taakse ja päinvastoin.
Kokeiltu on sekä kesä- että talvirenkailla ja ei ollut vaikutusta.
Paheneeko tärinä kiihdyttäessä?
Kyllä se tärinä ratissa hitusen enemmän tuntuu jos mittari näyttää 120km/h kuin 80km/h..
Moottorin ongelmiin palaten. Nollattiin tuossa taas kerran vikakoodit ja päivä meni kunnes syttyi uudestaa moottorinvikavalo. Tällä kertaa antoi enää tuon lambda-anturin vikakoodin p0130. (uusi anturi tuli juuri ostettua, muttei vielä ehtinyt asentamaan). Edelleen tekee sen että kylmänä käynnistyy kuin palmun alta ja lämpimänä ei lähde ilman että painelee kaasua. Vuotoja koitettu aerostarin avulla etsiä, ei löytynyt.
-
Lambda voi sahauttaa kyllä, toine lämpimänä sahauttava on lämpötila-anturi eli näyttääkö luettuna oikein mittarin kanssa vai viileämpää konetta kuin oikeasti on?
-
Lambda voi sahauttaa kyllä, toine lämpimänä sahauttava on lämpötila-anturi eli näyttääkö luettuna oikein mittarin kanssa vai viileämpää konetta kuin oikeasti on?
Lambda vaihdettu, vikakoodit hävisi kaikki, mutta edelleen ei oikein tahdo käynnistyä lämpimänä. Mielestäni näyttää oikein, mutta jospa sitä kokeilee tuota lämpötila-anturin vaihtoa seuraavaksi..
-
Taitaa tuolla lämpötila-anturilla olla jotain tekemistä tuon käynnistysongelman kanssa. Uutta kokeillin sen verran että laitoin irtonaisena vain liittimellä kiinni (kone oli lämpimäksi ajettu) ja laakista käynnistyi kun useaan kertaan kokeili. Sama homma kun oli irroitettu liittimestä kokonaan anturi irti, tosin tällöin herjasi liian lämmintä konetta.. ;D Ja kun olin putsaillut pölyt liittimistä, niin nyt käynnistynyt tuolla vanhalla anturilla välillä ekalla yrityksellä mutta viimeistään toisella yrityksellä ilman kaasun painelua. Pitänee viikonloppuna paremmalla ajalla askarella anturi kiinni ja toivoa että homma olisi sillä selvä. Kiitos kaikille vinkkejä antaneille!
-
Taitaa tuolla lämpötila-anturilla olla jotain tekemistä tuon käynnistysongelman kanssa. Uutta kokeillin sen verran että laitoin irtonaisena vain liittimellä kiinni (kone oli lämpimäksi ajettu) ja laakista käynnistyi kun useaan kertaan kokeili. Sama homma kun oli irroitettu liittimestä kokonaan anturi irti, tosin tällöin herjasi liian lämmintä konetta.. ;D Ja kun olin putsaillut pölyt liittimistä, niin nyt käynnistynyt tuolla vanhalla anturilla välillä ekalla yrityksellä mutta viimeistään toisella yrityksellä ilman kaasun painelua. Pitänee viikonloppuna paremmalla ajalla askarella anturi kiinni ja toivoa että homma olisi sillä selvä. Kiitos kaikille vinkkejä antaneille!
Korjautuiko vika lämpötila-anturin vaihdolla? Jos, niin näyttikö lämpömittari oikeansuuntaisia lukemia myös vanhalla anturilla?
Yritän samansuuntaista vikaa itsekin paikallistaa..
-
Korjautuiko vika lämpötila-anturin vaihdolla?
Eipä korjaantunut vaikka lupaavalta aluksi vaikutti. Uusi anturi paikoillaan, mutta suurinpiirtein 8/10 lämpimänä käynnistäessä käynnistyy vasta toisella yrittämällä (ja sitten ne 2/10 ekalla). Lämpölukemat näyttää samoja molemmilla antureilla.