Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Huikkoster - 19.09.2011, 13:15:04
-
Pitäisi pihassa olevista kahdesta kasipätkästä kasata yksi ehjä. Mutta automaattien kanssa ei ole niin kokemuksia.
Elikkä autot on:
-854 2.5 20V -91 Laatikko rikki
-854 2.5 10V -93 Nokkahihna mennyt motarilla mutta ehjä laatikko
-Onkohan noiden sopivuudessa keskenään mitään ongelmia?
-Tiedän että manuaalilaatikko mahtuu tulemaan korin ja apurungon välistä kun apurunkoa pudottaa kuskin puolelta alaspäin. Mahtuuko automaattikin?
-Miten loota lähtee irti moottorista, onko samalla tavalla kuin manuaalissa että vaihdelaatikon ja koneen väliset pultit irti ja vetoa?
-Mites vetoakselit?
-Muuta huomioitavaa? ???
Näihin jos saisi vastauksia niin oltaisiin taas hieman viisaampia :hello:
-
Kun konetta ja lootaa irroittelee toisistaan, turbiinin kanssa pitää varoa. Ihan miten vaan nykien ja vääntäen ei siis pidä irroitella. Näin ainakin TDI:n kohdalla kun tuota laatikkoa irroittelin. Vetoakselit lähtevät laatikon päästä vetämällä.
Me tosin nostimme purkuautosta koko moottori/laatikkopaketin yläkautta pois kun turhat esteet oli jo purettu. :)
Mutta nämä kokemukset siis TDI + aw50-42 yhdistelmästä.
-
Alfamerin oppaassa on aika hyvät ohjeet tähän. Ilmeisesti hankalin vaihe on nimenomaan tuon laatikon irti vetäminen suorassa ::)
-
ota se paketti yläkautta pois,onse kova homma sieltä alakautta kikkailla sitä laatikkoa,kasipätkän pata+laatikko nousee yllättävän kivuttomasti yläkautta pois.alakautta joutuu jokatapauksessa löysään kaiken mahdollisen ja ei tahdo tulla sittenkään pois,itse joskus kans lueskelin sitä kyseistä opusta mutta meni sellaiseksi kikkailuksi että nostettiin koko paketti pois,oli helppo sit samalla puhdistella paikat ja tarkistaa letkut moottorista,kun vaihtoi kytkinlevyn.
-
Lähtee se laatikko alakauttakin pois apurunkoa raottamalla, vasemmalta puolelta. Turbiini kannattaa irrottaa vetolevystä, niin ei öljypumpun käpälät katkea irrottaessa tai takaisin laittaessa. TDI:ssä onnistui ainakin startin reiästä. Vetoakselit tosiaan lähtee vetämällä/kampeamalla irti. Vetäessä kannattaa varoa hajoittamasta sisintä niveltä. Se on suhteelisen mielenkiintoinen kasata takaisin. Painava murikkahan se on käsitellä auton alla, mutta apurungosta saa hyvin tukea.
-
Joo kun ei oo mitään moottorinostimia tai taljaa niin ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi auton nostaminen ja vaihdelaatikko alakautta. ::)