Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: määdmaik - 12.06.2018, 08:11:27
-
Vähän tietoa kokeneemmilta tarvitsisin.
Miten kannattaa ja pitää lukita nokka-akseli ja tarvitseeko kampiakselin pyörää lukita?
ja onko jotain mallikohtaisia jippoja?
-
Bilteman työkalusetti sisältää lukitustyökalut ja voisi olla hintansa väärtti.
-
19-1000 tuotenro
-
Lukitaan siis ilmeisesti sieltä hihnapyörien vastaiselta puolelta? ja tarvitseeko sitten lukita vielä nokkapyörät erikseen?
-
Startin joutuu irroittamaan, sieltä löytyy tulpattu reikä johon työnnetään kampuran lukitustyökalu.
Nokat lukitaan takapäästä.
Hihnapyöriä ei tarvitse lukita vaan hihna paikoittaa ne kun niiden kiinnityspultit on löysällä.
-
Sain homman tehtyä. Löytyi reikä hyvin, kiitos neuvosta!
-
hei! juurinkin sama moottori miun autossa. antaa vikakoodia p0017 eli crankshaft position camshaft position correlation bakn 1 sensor b. elikkäs ilmeisest herjaa ettei jako olisi kohdalla. iha vaan sen pois sulkiakseni haluaisin tarkastaa jakopään ajoituksen. tänää merkkejä katselin ja äkistää näyttäs ett se ei ole kohdallaan. onko sinulla tai jollain muulla ihan kuvallisia ohjeita ajoitusmerkkien tarkastamiseen. haluaisin olla aivan sata varma merkeistä ennenkuin jakoa alan muuttelemaan. kiitos paljon jo etukäteen!
-
Näyttäisi että jako ei ole kohdallaan. Onko näin että kampiakselin merkit ovat nämä ympyröidyt ja pitää olla kohdakkain?
(https://img.aijaa.com/m/00433/14601738.jpg) (https://aijaa.com/ioKiyo)
Kun kampiakselin asento on näin nii nokat ovat tässä asennossa:
(https://img.aijaa.com/m/00225/14601737.jpg) (https://aijaa.com/37Xtxt)
(https://img.aijaa.com/m/00634/14601736.jpg) (https://aijaa.com/ZiHscH)
Olenko oikeassa merkkien suhteen ja onko jako mielestänne pielessä?
Kiitos
Volvo s40 t4 vm.03 B4202T5
-
hei! juurinkin sama moottori miun autossa. antaa vikakoodia p0017 eli crankshaft position camshaft position correlation bakn 1 sensor b. elikkäs ilmeisest herjaa ettei jako olisi kohdalla. iha vaan sen pois sulkiakseni haluaisin tarkastaa jakopään ajoituksen. tänää merkkejä katselin ja äkistää näyttäs ett se ei ole kohdallaan. onko sinulla tai jollain muulla ihan kuvallisia ohjeita ajoitusmerkkien tarkastamiseen. haluaisin olla aivan sata varma merkeistä ennenkuin jakoa alan muuttelemaan. kiitos paljon jo etukäteen!
Tähän sen verran lisään että näytti olleen tuo vvt:n solenoidin maadoituspiuha irti. Tai mitä lie kuvassa näkyvä johto tekeekään (kuvassa laitettu jo takaisin kiini)
Oisko vikoodi tullut siintä? Tämän jälkeen tuo jako homma alko ihmetyttämään entistä enemmän.
Solenoidi :
(https://img.aijaa.com/m/00458/14601757.jpg) (https://aijaa.com/G9d5C9)
Irrallaan ollut piuha. Lähtee johtonipusta joka menee solenoidille:
(https://img.aijaa.com/m/00679/14601758.jpg) (https://aijaa.com/pdlNXA)
-
Ei ole solenoidin maapiuha, vaan sytytyksen häiriöpoistokondensaattorin maapiuha.
Solenoidille menee jatkuva +12V ja Ecu katkoo maata tuohon toiseen piuhaan.
-
Seelvä homma. Osaatko noihin ajoitusmerkkeihin ottaa kantaa?
-
Äkkinäisen silmin sulla heittää kyllä 2 hampaalla jako. parhaiten saat selville sen purkamalla nokka-akseleiden toisen päädyn->kampiakseli merkkiin->onko lukitustyökalun hahlot vaakatasossa lohkoon nähden.. Kuten kuvassa:
(https://thumb.ibb.co/doWpLp/Volvonokat_Kopio.jpg) (https://ibb.co/doWpLp)
-
Kiitos vastauksesta. Täytyy tehdä näin. Ja kampiakselin merkit kuuluu olla juuri noin kuten laittamassani kuvassa?
-
Kiitos vastauksesta. Täytyy tehdä näin. Ja kampiakselin merkit kuuluu olla juuri noin kuten laittamassani kuvassa?
Kutakuinkin. Kuva vähän hämää, mutta idea oikea. Jos haluaa varmistella niin ottaa vaikka 1-sylinterin tulpan irti ja laittaa tulpanreijästä vaikka pitkän meisselin ja pyörittelee konetta tuossa merkin tuntumassa. Sillon kun meisseli on ylimmässä asennossa (mäntä yläkuolonkohdassa) on kampiaskelin merkin oltava kohdillaan.
Tuo Bilteman 19-1000 tuotenro oleva setti on kyllä loistava jos tekee vähänkään enemmän näitä. Itselläni oli se bilteman entinen rimpulasetti joka meni ekan VVT-vaihdon yhteydessä solmuun. Onneksi päivittivät tuon ja nyt sen verta jämäkkä, että taitaa nokka-akseli katketa ennen kun vääntyy.
-
Se kampuran asetusasento ei taida olla YKK, vaan n 90 astetta ohi tai ennen?
Kampuran hihnapyörässä on hampaan laella kaksi pientä uraa joiden väliin kohdistusmerkin tulisi osua, moottorin puolella.
-
Atan 544 projektista Nyysitty kuva ja teksti
Kampiakselin etustefa alkoi vuotamaan, jota vaihtaessa huomasin hihnapyörän takareunassa olevan kaksi lovea vierekkäisissä hampaissa. Hihnapöyrän etuosan viiva taas on noiden merkkien välissä? En huomannut aiemmin hihnaa vaihtaessa, joten jako oli tuon oikeanpuolei
(https://lh6.googleusercontent.com/-3weD333i2_o/UVwDWebwTGI/AAAAAAAAAsE/-G78DASqjLs/s640/blogger-image-1288197598.jpg)
-
Se kampuran asetusasento ei taida olla YKK, vaan n 90 astetta ohi tai ennen?
Kampuran hihnapyörässä on hampaan laella kaksi pientä uraa joiden väliin kohdistusmerkin tulisi osua, moottorin puolella.
Ainakaan koskaan tähän mennessä ei ole vastaan tullut autoa missä jakopään merkin ollessa kohdallaan ois 1 mäntä jossain muualla kuin YKK. Mietin että miksi ks. moottorissa olisi sitten erilailla kuin muissa? Voin toki olla väärässäkin, mutta korjatkaa jos jollain varmaa faktaa!
Nuo hammaspyörän urat on kohtuullisen vaikea nähdä , mutta nähtävissä kuitennin.
-
No se 90 astetta on sinällään fiksu kun nokkia voi vapaasti pyöritellä asennettaessa ilman että venttiili törmää mäntään.
Se kampuran lukitustyökalu osuu vastapainoon niin ja tulee sisään startin kohdilta, joten YKKssa merkki ei voi olla.
-
Kutakuinkin. Kuva vähän hämää, mutta idea oikea. Jos haluaa varmistella niin ottaa vaikka 1-sylinterin tulpan irti ja laittaa tulpanreijästä vaikka pitkän meisselin ja pyörittelee konetta tuossa merkin tuntumassa. Sillon kun meisseli on ylimmässä asennossa (mäntä yläkuolonkohdassa) on kampiaskelin merkin oltava kohdillaan.
Tuo Bilteman 19-1000 tuotenro oleva setti on kyllä loistava jos tekee vähänkään enemmän näitä. Itselläni oli se bilteman entinen rimpulasetti joka meni ekan VVT-vaihdon yhteydessä solmuun. Onneksi päivittivät tuon ja nyt sen verta jämäkkä, että taitaa nokka-akseli katketa ennen kun vääntyy.
Juurikin sen lukitusvermeen kävin tilailemassa ja maanantaina pitäs saada se !
-
Äkkinäisen silmin sulla heittää kyllä 2 hampaalla jako. parhaiten saat selville sen purkamalla nokka-akseleiden toisen päädyn->kampiakseli merkkiin->onko lukitustyökalun hahlot vaakatasossa lohkoon nähden.. Kuten kuvassa:
(https://thumb.ibb.co/doWpLp/Volvonokat_Kopio.jpg) (https://ibb.co/doWpLp)
Kuinkas sen imunokan päätylevyn saapi ehjänä irti ? ;D
-
Kuinkas sen imunokan päätylevyn saapi ehjänä irti ? ;D
Aika seppä saa olla jos hamuaa ehjänä irti.
Keskellä tulppaa on pelkkä kumiosa josta menee meisseli läpi. reunat on peltiä.
Motonet tuote nro: 27-9704. 5,9€
-
Aika seppä saa olla jos hamuaa ehjänä irti.
Keskellä tulppaa on pelkkä kumiosa josta menee meisseli läpi. reunat on peltiä.
Motonet tuote nro: 27-9704. 5,9€
Kiitos!
-
Nonii nyt on jakopää osat vaihdettu ja jako korjattu kohdallee ja auto toimii taas normaalisti. Kiitos pikaisista vastauksista!
(https://img.aijaa.com/m/00922/14603575.jpg) (https://aijaa.com/IyJznC)
-
Nonii nyt on jakopää osat vaihdettu ja jako korjattu kohdallee ja auto toimii taas normaalisti. Kiitos pikaisista vastauksista!
(https://img.aijaa.com/m/00922/14603575.jpg) (https://aijaa.com/IyJznC)
Heittikö jako sillä 2-Hampaalla? Jos heitti niin mitä muuta vaikutusta oli kuin vikakoodin poistuminen?
-
Joo kahella hampaalla heitti jako. Nyt kun kohdallaan ei enää vikakoodeja ja kulkupuoli palautui ennalleen. Jako kun pielessä nii ei ollut meno halua oikee minkää vertaa (eron huomaa aivan selvästi.)
(https://img.aijaa.com/m/00107/14606154.jpg) (https://aijaa.com/bHVRU5)
Tälläisen vikakoodin antoi kun jako oli pielessä.
-
Siitä miksi jako oli hypänny ei ole tietoa? Hihnakin alle 60tkm ajettu ja päällisinpuolin hyvässä kunnossa. Liekkö kiristin tehny temput tai jotain ?
-
Aika jänskä juttu. On ollut katastrofin ainekset kehissä! ;D Onneksi näin!
-
Aika jänskä juttu. On ollut katastrofin ainekset kehissä! ;D Onneksi näin!
Jep. Kerrankin tuuria matkassa ! :)