Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: nelikymppi - 13.06.2018, 20:51:16
-
nyt on kiva:
aloin tuossa keväällä tutkia keulasta kuuluvaa kolinaa pienessä vauhdissa, ja paikallaan ollessa pientä liikettä tehdessä , auto sammuksissa ei niin kuulu mutta käynnissä ollessa vain pieni hipasu rattia suuntaan tai toiseen niin kuuluu jostain keskivaiheilta loksahdus kun löysää ratin,,
kun ei ollu apuria eikä nosturia että saisi heilutella rengasta , uusin ensialkuun suoraapäätä raidetangon ulkopäät, siinä välissä selvisi että vasen alapallonivel vaihtoon -
sitten on kokeiltu raidetangon sisäpäät toisen heiluttaessa ohjausta, ei tunnu nivelissä väljää kun ottaa otteen siitä pallosta ja pesästä ( vai mikä se on) hammastangon pää , kun puristaa molempia samalla kouralla niin pitäsi tuntea onko väljäliikettä ..
- raidetankoa pidellessä oikealla puolella ei tunnu täräystä mutta vasemmalla tuntuu sillon ku loksaus kuuluu ,, eli taitaa olla hammastanko enää jäljellä missä vika,
-ja sinne kun ei yllä oikeen mistään päin heiluttamaan ja kiskomaan että onko väljä ..vai rattiakselilla päin, jalkatilan osista se ei kylläkää kuulu.
oon lueskellu googlen antamia palstoja ja vaikuttaa ( ja näkeehän tuon itekki ) että joutuu tässä pieniin lieviin purkutöihi että pääsee käsiksi ohjauspuoleen tai ees näkemään , kiristyspaikkaa on sanottu olevan niin lähellä ja pahasti vakaajatangon kanssa että suoraan ei mitää voi tehä ,, sanoovat olevan yhen kiristysmahdollisuuden mutta ei varmaa vaikuttaako enemmän rattiakselin pyörimiseen - ja mahdollista vain kerran
onkohan tuossa kaikki selkokieltä, kokeillaan
-
Tuntuuko ratissa selkeä välys?
Järjen mukaan rattiakselin kiristys auttaa vain rattiakseliin, ei raidetankoon.
-
no ei nyt mitenkää kovin, , nyt vaan taitaa muistaki syistä mennä jousien yläpäälaakerit uusiksi ja oikeallaki voipi alapallo olla, kolinat voipi tulla mistä vaan ku kaikuu..
-
nyt on uusittu keulaan
-jousen yläpäälaakerit koko hoito
-koiranluut
-alapallot
-raidet.ulkopäät ( ja siis sisäpään nivelet kokeiltu käsin tarkkaan rattia käännellessä niin ei tunnu väljää)
edelleen sama ohjauksessa eli käynnissä ollessa pieni liike ratilla niin löysätessä loksahtaa kumeasti ( ei komeasti)
ja lisä-äänenä tullu nyt naksuntaa kun ykkösellä lähtee liikkeelle ja myös kun löysää kaasun niin moottorijarrutus naksauttaa samanlaisen terävän äänen, samanlainen ku ovitopparin naksunta..
- onko vetoakseli? pitäs ajaa laatongille että pääsee vetareihin käsiksi