Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: nmmake - 14.12.2010, 00:15:20

Otsikko: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: nmmake - 14.12.2010, 00:15:20
Pakkasten tultua on ollut erikoista nypyttämistä tai nykimistä 1600-1900 kierroksen tietämillä, jos ajaa ns. pintakaasulla. Vastaa kyllä heti kaasuun ja kaasua lisätessä vetää hienosti. Tämä siis tulee kiusallisesti esiin, kun vauhtia on n. 95 mittarin mukaan, kovempaa ajaessa ei ole mitään ongelmaa (eli "kaasua" on enemmän)

Vikavalo palaa ja herjaa "moott.järj. seur.huollossa" joka on johtunut jo viimeisen vuoden ajan egr- tai alipainepuolen viasta. Naftasuodatin on vaihdettu eikä tuo jäätämiseen viittaa, koska kiihtyy ja vetää hyvin tuosta eteen päin. Kuinkahan tuo egr-venttiili voi olla syyllinen? Voiko se jäädä tuolla ahtopaineiden alussa jotenkin väärässä asennossa vai ohjaako joku solenoidi ahtopainetta, joka voisi nyt jumittaa...?
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: rapsu - 14.12.2010, 22:29:07
Kun ei kukaan guru ole vastannut niin heitänpä jotain...
Jos tuo moottoriherja tulee niin tulee todenäköisesti juurikin siitä EGR:stä (sama herja tulee kun sen menee tulppaileen yms.)
Tuon tulppaus /toimimattomuus toisaalta ei pitäis vaikuttaa silleen että alkais nypyttään tms.
Yhtäkkiä tulis mieleen ettei sais soppaa mutta jos pedaalia painamalla lähtee niin ei kyllä voi olla suodatin juttukaan.
Siellähän on se anturi joka kyttäilee ahtopaineita joten voisit aluksi katella sieltä imusarjan päästä (vänkärin puolelta) lähtee anturille letku. Otat letkun irti siitä imusarjan nipasta ja pyörittelet esim. poranterällä (oisko ollut 3mm) sen nipan reiän auki. Jos siellä vaikka on niin ahdas reikä ettei tuo ahtopaine anturi saa oikeaa tietoa... Nämä ihan mutuilua mutta tuo nippa kantsii ihan karstoittumisen takia tarkistaa aina öljynvaihdon yhteydessä...
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: nmmake - 14.12.2010, 22:35:35
...
Yhtäkkiä tulis mieleen ettei sais soppaa mutta jos pedaalia painamalla lähtee niin ei kyllä voi olla suodatin juttukaan.
Siellähän on se anturi joka kyttäilee ahtopaineita joten voisit aluksi katella sieltä imusarjan päästä (vänkärin puolelta) lähtee anturille letku. Otat letkun irti siitä imusarjan nipasta ja pyörittelet esim. poranterällä (oisko ollut 3mm) sen nipan reiän auki. Jos siellä vaikka on niin ahdas reikä ettei tuo ahtopaine anturi saa oikeaa tietoa... Nämä ihan mutuilua mutta tuo nippa kantsii ihan karstoittumisen takia tarkistaa aina öljynvaihdon yhteydessä...

No tuo nippajuttu täytyykin tarkistaa, olinkin unohtanut tuon täysin! Sitä ei muuten ole rassattu neljään vuoteen ja 140tkm:iin, mitä auto on suvussa ollut... Tosiaan tuo vetäminen alkaa ihan normaalisti, kun vähänkin lisää kaasua...
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: nmmake - 16.12.2010, 19:16:11
Noniin, taas yllätyin positiivisesti Rauman sinisestä pajasta!  :) Ohi ajellessani päätin poiketa siellä ja luetuttaa vikakoodit sekä kysyä neuvoa nykimiseen. Hinnan melkein kolmen vartin värkkäämiselle kuultuani, yllätyin POSITIIVISESTI!  :pomo:

Vikakoodit tosiaan tulivat EGR:n liittyen jostain paineesta. Ammattimiehet epäilivät syylärin kupeessa olevaa venttiiliä, mutta sitä ei ollut hyllyssä. Ennen meidän omistussuhdetta (yli 4v sitten) on joku tulppaillut kumityynyille meneviä letkuja, joten häiriötä on ollut ennenkin.

Sitten siihen imusarjan nippaan:  Huoltomies rassasi imusarjan apparinpuolella olevaa pientä letkulähtöä. Se oli tosiaankin aivan tukossa, huolellisella rassauksella reikä aukesi ja laskun maksettuani (se siis oli pieni) koeajolle: Johan löytyi potkua, huurteinen kasitie ei tosin antanut kovin hyvää vertailupohjaa, mutta veto on rajumpaa ja tasaisempaa kuin ennen. Nykimistä ei esiintynyt lainkaan, pakkanen ei tosiaan ole niin kova, mutta uskon, että osuutensa oli myös tuolla nipan tukkeutumisella. Jos tuo nyt pelaisi hyvin uuteen vuoteen, sitten perehtyisi tuohon EGR-vikaan paremmin...

Hieman kyllä hävettää tuo, etten ole huomannut rassailla nippaa joka öljynvaihdossa. Meneekö se siis johonkin ahtoilma-anturille. Letkun toinen pää meni jonnekin pa-suotimen alle...
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: rapsu - 16.12.2010, 22:48:01
Hyvä kun vika löytyi.. Sieltä nipalta menee juurikin sinne ahtopaineen anturille tieto vallitsevasta paineesta imusarjassa... Ahtopaine anturi sitten tiedon perusteella päättää ahdon määrästä (vertailutieto) tuotahan siten huijjataan virityksillä jos ahtoja halutaan enemmän...
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: nmmake - 16.02.2011, 23:41:26
Eipähän tuo nykiminen poistunut nipan rassauksella. Kovemmilla pakkasilla on helpompi diagnosoida ongelmaa:

Kylmänä pelaa kuin ihmisen ajatus, hieman lämmettyään alkaa nypyttäminen mainitulla kierroslukualueella ja hetken päästä tulee taas herja "moott.järj.seur.huolto" eli sitä samaa egr-herjaa se tekee. Täytyisi ilmeisesti uusia se epäilty alipaineventtiili, joka sijaitsee syylärin kupeessa ilmanottotorven alla... Autolla ei ole nyt kuin ajettu, täytyy kevään tullessa perehtyä tarkemmin, kunhan nyt vaan vie mukavasti paikasta A paikkaan B.

Joutui sepelimylly kylmäkäynnistystestiin seisottuaan metsätien varressa -30oC Pakkasessa melkein 3vrk. Nippanappa riitti akussa virta pyörittämään ja pikku hiljaa ravisteltiin käyntiin  :buck2:
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: S 80 TDI - 20.01.2012, 12:48:55
Nostellaan ylös tätä vanhaa keskustelua, kun tuo eräs toinen keskustelupalsta on huoltotöiden alla ja loppua ei näy. En tiedä onko sielläkään vastausta ongelmaan mutta keskustelu löytyy.

Eli mulla kans samat oireet nypeltää hieman kierrokset tuossa 1200-2000 rpm pintakaasulla, muuten ei menoa haittaa, tekee näin myös vapaalla.
Ihan kylmänä pelaa mut kun lämpiää hieman niin nypeltää kunnes lämpiää kunnolla.

ideoita kellään vai onko vain yksinkertaisesti syöttöpumppu?

S80 2.5D -00 632tkm ajettu :)

Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: mikkis76 - 20.01.2012, 20:19:01
Itsellä hitusen samaa vikaa, että pinta kaasulla tuntuu lievää nykimistä. Tuollaista rööriä en ainakaan vain d5 imusarjasta löytänyt jota olisi rassaillut. Tai no 2.4d konetta kyyläsin taskulampun kanssa, mutta eikö se nyt muuten sama kone ole kuin 163 D5.
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: nmmake - 20.01.2012, 20:34:52
Itsellä hitusen samaa vikaa, että pinta kaasulla tuntuu lievää nykimistä. Tuollaista rööriä en ainakaan vain d5 imusarjasta löytänyt jota olisi rassaillut. Tai no 2.4d konetta kyyläsin taskulampun kanssa, mutta eikö se nyt muuten sama kone ole kuin 163 D5.

Eipä noissa mainitsemissasi koneissa ole juuri muuta samaa 2.5TDI:n (D5252T) kanssa kuin sylinterimäärä ja polttoaine. Eli tässä topicissa pohditaan nykimisen aiheuttajaa VAG-konsernin lainaamalle moottorille...  ;)

Nostellaan ylös tätä vanhaa keskustelua, kun tuo eräs toinen keskustelupalsta on huoltotöiden alla ja loppua ei näy. En tiedä onko sielläkään vastausta ongelmaan mutta keskustelu löytyy.

Eli mulla kans samat oireet nypeltää hieman kierrokset tuossa 1200-2000 rpm pintakaasulla, muuten ei menoa haittaa, tekee näin myös vapaalla.
Ihan kylmänä pelaa mut kun lämpiää hieman niin nypeltää kunnes lämpiää kunnolla.

ideoita kellään vai onko vain yksinkertaisesti syöttöpumppu?

S80 2.5D -00 632tkm ajettu :)



Yksityisviestittelyssä mainitsit ajoituksen herkkyyden polttoaineen lämpötilalle. Aloin oikein miettiä asioita ja itsellä on ehkä yhteys nimenomaan kylmään polttoaineeseen, koska kevättalvella kylmän yön jälkeen nykimistä esiintyy, vaikka ilman lämpötila olisikin jo "lämmin". Myöskin pitemmän ajon jälkeen (esim. 3h) ei nyi, vaikka moottori jäähtyisi (mittarin mukaan) parkissa. Paluupolttoaine kuitenkin hieman lämmittää tankissa olevaa ainetta.

Tällaista nykimistä ei mielestäni esiintynyt ennen pumppuremmin vaihtoa (n. 35tkm) sitten. Vaihtoa ennen oli ajanjakso, jolloin kylmäkäynnistys oli todella takkuista, hehkutkin vaihdettiin, mutta käynnistyvyys palasi remminvaihdon jälkeen. Voisiko siis olla niin, että pumpun ajoitus olisi hieman pielessä?
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: S 80 TDI - 22.01.2012, 19:56:06
Kun siis hihna viimeksi vaihdettiin niin ajoitus katsottiin tietokoneella.
Asentaja katsoi joltain käyrältä että "kun polttoaineenlämpö on tää, niin ajoitus on toi"
Suosituksena oli myös tarkastuttaa/säädättää ajoitus 30 tkm jälkeen/välein.
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: LK - 23.01.2012, 10:19:27
Jaa en tuohon sen paremmin osaa sanoa muuta, kuin että topicin alussa puhuttu EGR:n tulppaus ei sytytä vikavaloa tuossa koneessa.
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: nmmake - 23.01.2012, 11:12:48
Jaa en tuohon sen paremmin osaa sanoa muuta, kuin että topicin alussa puhuttu EGR:n tulppaus ei sytytä vikavaloa tuossa koneessa.

Mun ymmärtääkseni se sytyttää. Eikös se ollut edellisessä ohjainversiossa (esim. X70 mk1:ssä), joissa voi tulppailla ilman vikavaloja...?

Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: S 80 TDI - 23.01.2012, 11:55:06
Kyllä sytyttää, tiedän ihan omakohtaisesta kokemuksesta. Tämä asia jo selvä, nykiminen ei!
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 23.01.2012, 17:00:51

Tällaista nykimistä ei mielestäni esiintynyt ennen pumppuremmin vaihtoa (n. 35tkm) sitten.
 Voisiko siis olla niin, että pumpun ajoitus olisi hieman pielessä?

Pumpun ajoitus voi kyllä olla pielessä, mutta se ei aiheuta mitään nykimistä. Liika aikaisuus aiheuttaa karkean käyntiäänen kuumana tyhjäkäynnillä, liika myöhäisyys yletöntä savutusta kaasu pohjassa. On jotakin muuta vikaa, joka voi olla tietysti syöttöpumpussa, ahtopaineen säädössä, antureissa, jne.
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: nmmake - 23.01.2012, 17:58:25
Pumpun ajoitus voi kyllä olla pielessä, mutta se ei aiheuta mitään nykimistä. Liika aikaisuus aiheuttaa karkean käyntiäänen kuumana tyhjäkäynnillä, liika myöhäisyys yletöntä savutusta kaasu pohjassa. On jotakin muuta vikaa, joka voi olla tietysti syöttöpumpussa, ahtopaineen säädössä, antureissa, jne.

Ääni on mallille ehkä poikkeuksellisen terävä, karkea, muttei kuitenkaan sellainen, että kuullostaisi särkyvän. Muuten pelaa nätisti, mutta kylmemmällä kelillä aloittaa oireilun, joten sillä tuli mieleen se, että onko pumpun hienosäätö riittämätön kylmälle polttoaineelle...

Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: SL - 26.01.2012, 00:01:37
Itsellä samanlainen laitos mutta se nypyttää hieman moottorijarrutuksessa, kaasuun kun
koskee niin tasaisesti kulkee. Pumpun hihna vaihdettu juuri ja ei ollut vaikutusta kyseiseen
asiaan, uusi tuttavuus tämä pirssi niin ei ole tullut vielä perehdyttyä enempää.
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: S 80 TDI - 26.01.2012, 13:14:59
Rupee tuntuun että kyseessä on enemmänkin ominaisuus kuin vika!  :)
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: LK - 26.01.2012, 15:45:18
Ei nypytä..... vielä. 218tkm.
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: donnari - 21.02.2012, 16:22:16
Joko tähän valon poltteluun on syy löytynyt???
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: nmmake - 21.02.2012, 18:31:52
Joko tähän valon poltteluun on syy löytynyt???

Enpä ole ehtinyt vaivautua  :-[ Kovilla pakkasilla saattoi mennä aikaakin, ettei valo syttynyt, nypytys pysyi ja oli rajumpaa alle -20° C lämpötiloissa
Otsikko: Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
Kirjoitti: maku79 - 11.04.2012, 16:13:24
Mulla teke samaa nykimistä, kun syöttöä oli liikaa jäi kierrokset huilaa ylös ennen kun laski
V70tdi 2001