Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 20.06.2018, 22:21:16
-
Hei,
Nyt alkaa tuntua että etusen laakerit menossa. Jollotus vaimeaa 40km/h alkaen ja 80-100km/h välillä ärsyttävän selkeää.
Oma veikkaus että edessä, koska ratin kääntely vaikuttaa ääneen. Hankala kun nelikosta ei voi tuota varmistua pyörää pyörittämällä ja tärinää tunnustelemalla, koska neliveto hannaa vastaan jos tunkkaat vain yhden kulman ilmaan.
Kuinka hankala vaihtaa itse? En löytänyt youtubesta ysikymppiseen videota, muista Volvoista kyllä löytyi. Entiseen seitenkymppiin vaihdoin taakse ja se oli pihamaalla kohtuudella tehtävissä.
Auttakee miestä mäessä.
-
Mutkittelu vaikuttaa myös takapyöränlaakeristakin tulevaan ääneen. Vaihto menee edessä ja takana samalla tavalla kuin V70:ssä.
-
Eli onko todella näin, että tässä laakeri on myös edessä neljällä pultilla kiinni, eikä sitä tarvitse painaa prässillä ja irrottaa ensin koko pakettia tukivarresta ja etutolpasta?
Onko pultit helpoissa paikoissa ja lähtevätkö ne ilman pulttimyllyä auki?
-
Prässättävät laakerit tuli uudempikorisiin.
Kyllä ilman konetta saa tehtyä. Kierteiden ruostuneisuudesta riippuen helpottaa toki paljonkin. Napapultti auki, vetaria sisään, alapallo irti olkavarresta, kampeaa tukivarren alas, kääntää tolpan sivuun ja vetarin ulos laakerista sekä avaa laakerin pultit. Laakeri tarvitsee joskus reilusti lekaa että irtoaa, väli hapettuu/ruostuu.
-
Tässä hyvä faq -osion ohje joka koskee S60:stä.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21654.0
Onko se todella näin myös XC90:ssä? Jos on niin vaikuttaa helpolta hommalta. Itse kun tekee niin voisi tulla säästöjä sen verran että raskis ostaa tähän kaveriksi akkukäyttöisen pulttimyllyn.. :P
-
Ääh, taistelin vanhan laakerin irti, hankalin saada se irti vaikka pultit oli jo pois.. Harmitukseksi huomasin että auton vetari ja vanha laakerin booripesä 30mm. Postista hakemassani 28mm joten eihän se sinne mene, kele. No, aamulla soittelua ja ihmettelyä mistä ja miten pitkällä odottelulla oikeanlainen.
Irrotin muuten sen alapallon ja vetarin, se tyyli on ihan kätevä, että saa tarvittavan tilan ja ei mene kuitenkaan camperit ja casterit sekaisin kuten tolpasta irrottamalla.
Toivottavasti iskari tai yläpään helat eivät ottaneet itteensä siitä vanhan laakerin lekalla paukuttamisesta. Oli siis aivan tautisen tiukka!! Entisestä V70:stä lähti takalaakeri tosi nätisti ja sillä kertaa Skruvatista tuli oikeanlainen.
-
Mä en uskaltanut omaa lyödä mihinkään vaan pakoitin sen pyöränpultilla irti
-
Ääh, taistelin vanhan laakerin irti, hankalin saada se irti vaikka pultit oli jo pois.. Harmitukseksi huomasin että auton vetari ja vanha laakerin booripesä 30mm. Postista hakemassani 28mm joten eihän se sinne mene, kele. No, aamulla soittelua ja ihmettelyä mistä ja miten pitkällä odottelulla oikeanlainen.
Irrotin muuten sen alapallon ja vetarin, se tyyli on ihan kätevä, että saa tarvittavan tilan ja ei mene kuitenkaan camperit ja casterit sekaisin kuten tolpasta irrottamalla.
Toivottavasti iskari tai yläpään helat eivät ottaneet itteensä siitä vanhan laakerin lekalla paukuttamisesta. Oli siis aivan tautisen tiukka!! Entisestä V70:stä lähti takalaakeri tosi nätisti ja sillä kertaa Skruvatista tuli oikeanlainen.
Ihan mielenkiinnosta, oliko uudessa laakerissa oikean kokoinen(67mm) keskityshuullos vanteelle? Ettei ois tullut V70/jne. laakeri, koska Ebayta selaillessa näkyivät jotkut tarjoavan samaa laakeria kaikkiin.
Lyömällä on tullut irrotettua kaikki, vaikka pultilla työntäminen olisikin nätimpi tapa. Toisella kädellä kiinni tolpasta ja toisella lekaa vaihtelevia määriä riippuen hapettuneisuudesta.
-
Ihan mielenkiinnosta, oliko uudessa laakerissa oikean kokoinen(67mm) keskityshuullos vanteelle? Ettei ois tullut V70/jne. laakeri, koska Ebayta selaillessa näkyivät jotkut tarjoavan samaa laakeria kaikkiin.
Lyömällä on tullut irrotettua kaikki, vaikka pultilla työntäminen olisikin nätimpi tapa. Toisella kädellä kiinni tolpasta ja toisella lekaa vaihtelevia määriä riippuen hapettuneisuudesta.
Mulla oli sellanen jumi että sai pikkulekaa niin että itteäkin hirvitti. Täytyy pistää tuo pulttikikka mieleen jos joskus tarvii ja toivoa että saan auton kivasti nippuun ja mahd nopeasti. Tympäsee jättää pukille ja kesken.
(https://thumb.ibb.co/koei2T/29_CD8_D83_71_AA_41_B6_9275_F0_FF1_AD8_F9_E9.jpg) (https://ibb.co/koei2T)
-
Ja niinpä oli helppo ja nopea kasata kun sai oikean laakerin :) Vetarin kanssa sai olla tarkka ettei pääse venymään. Hyvä todellakin tuli!