Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: MLAINE - 21.06.2018, 00:06:20

Otsikko: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: MLAINE - 21.06.2018, 00:06:20
Eli alkoi viime syksynä pöllyttämään reilummin/tummempaa savua + söi öljyä n.2000km:llä tikun välin, eli 1,5l!
Jo ennenkin vähän pöllytti, mutta oli tulkittavissa harmaaksi/vesihöyryksi selvemmin silloin.
Ennen meni päästöistä läpi, nyt vain manipuloimalla konetta koska HC arvot 200:ssa sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla, saatiin nipin napin alle sadan pitkään kikkailemalla.

Nyt talven seisonnan jäljiltä siis tutkinnassa ja seuraavat asiat selvitetty:
Turbo: Akselissa ei sormituntumalta väljyyttä pituus suunnassa lainkaan ja säteis suunnassa normi.

Huohotus: Imee vienosti sisäänpäin tyhjäkäynnillä sekä öljykorkilta että mittatikun reijältä kumihanska testillä. Pöllyttää pientä käryä öljytikun reijästä vasta 3000rpm jälkeen. Luulisi olevan aika normaalia. Myös turbon imupään juureen tuleva ptc-venttiili auki ja huohottaa käryä normaalisti sinne asti paksumpaa tuloletkua pitkin.

Venttiilivarren kumit? (vaikea tutkia)
Männänrenkaat/öljyrenkaat? (sama homma)
Mutta voisiko olettaa että nämäkin olisi about kunnossa kun ei huohota kampikammioon pahemmin ja tulpat oli ihan suht ok näköiset (kahvin ruskeat ainakin osittain)?

Jäljelle jäisi turbon pakopesän mahdollinen halkeaminen öljykierrolle asti...
Osa öljyhävikistä selvisi kun turbon voitelun paluuputken öljypohjanpään 0-rengas oli näköjään rikki ja roiskinut pohjan ajoviimassa öljyiseksi taakapöntölle asti. Mutta tämä ei selitä savutusta/päästöarvoja.
Koneessa on vielä vanhat öljyt sisällä ja ne menee vaihtoon seuraavaksi

Mitä olette mieltä voisiko sylinterivuodon ja jopa venavarren kumit sulkea pois yllä mainituilla tiedoilla?
Sitten menisi melkein turbon tilailuksi...
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: Tulokas - 24.06.2018, 13:26:27
Itsellä täysin vastaava ongelma öljynkulutuksen kanssa -97vm. V70 T5:ssa...
Viime syksynä tuli remontoitua tuo moottorikin jos vaikka olis öljyn häviäminen loppunut, vaan eipä ollut apua vaikka tuli uudet männänrenkaat ja venttiilinvarrenkumit ja alkuperäiset hoonausjäljetkin näkyi vielä sylintereissä...
Turbo on vaihdettu uuteen ja huohottimen osatkin uusittu...
Eikä näy öljyvuotoja ulospäin. Päästötkin oli vielä keväällä oikein mainiot...
Tällä oli ennen remonttia ajettu 320tkm ja nuo venakumit oli kyllä jo melko koppurat, vaan ei itsellä ollut uusista apua aikaisempaan öljynkulutukseen...
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: TPK1980 - 25.06.2018, 15:12:01
Huohotin tukossa?
Tukkoinen huohotin ainakin aiheuttaa HC:n nousua ja jos kunnolla tukossa niin öljyn kulutustakin jonkin verran.
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: sukka - 26.06.2018, 22:24:10
Saman tapainen ongelma ollut pari kertaa eri merkkisessä autossa, autot olivat halpoja eikä isoa remonttia ollut enää kannattavaa tehdä joten kokeiltiin lisätä atf:ää (automaatti vaihteisto öljyä) moottoriöljyn sekaan noin 20% ja samalla lisäiltiin jotain notkeaa halpaa öljyä. Muutama tuhat km sellasena ajettiin ennen öljyn vaihtoa,toki öljyä ja atf:ää joutui lisäilemään vielä normaalia enmmän kun oli niin juoksevaa.
Vw golf mk4 1.8t lopetti öljynkulutuksen tuolla,olikohan opel vai mikä lie niin vielä ennen öljyn vaihtoa otettiin tulpat pois ja laitettiin dieseliä mäntien päälle josko se irrottaisi männän öljyrenkaita karstasta kun yön yli oli tolleen. Aamulla pyöriteltiin konetta kampiakselin päästä, ennen öljyn vaihtoa,tässä tapauksessa kulutus väheni mutta jäi silti kuluttamaan vielä normaali autoa enemmän.
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: sukka - 26.06.2018, 22:26:24
Huohotin tukossa?
Tukkoinen huohotin ainakin aiheuttaa HC:n nousua ja jos kunnolla tukossa niin öljyn kulutustakin jonkin verran.
Tämä täysin mahdollinen, eikös näissä ollut tukoksia ollut jonkin verran ainakin jos lyhyitä matkoja pitkillä öljyn vaihto väleillä ajeltu?
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: MLAINE - 04.07.2018, 23:05:01
Huohotin tukossa?
Tukkoinen huohotin ainakin aiheuttaa HC:n nousua ja jos kunnolla tukossa niin öljyn kulutustakin jonkin verran.

Kuten tuossa aloituksessa totesin niin imee öljykorkista nätisti sisäänpäin ja tikusta tulee käryä vasta 3000rpm alkaen, silloinkaan ei minkäänlaisella paineella. Tänään puhalsin vielä venakopalta lähtevään huotinputkeen ja tulee ihan ok:sti pihalle turbon imuputkelle menevästä päästä kun nappaa sieltä letkun irti. Kampikammion huohotusletkuun ei pääse käsiksi ilman imusarjan irroitusta... teoriassa se kait voisi olla pelkästään tukossa sieltä ja oireet sitä kautta... Mutta eikös öljytikun reijästä pitäisi antaa painetta ulospäin silloin jo ihan tyhjäkäynnilläkin...?

Tuli mieleen että voiko PTC venttiili mennä rikki siten että menee kiinni kun kone esim. lämpenee? Venttiili itsessään oli auki ja puhdas kun sen irroitin/tarkastin. Mielestäni kärytys alkaa pääsääntöisesti vasta lämpimänä, tästä ollaan päätelty että jäljelle jäisi lähinnä öljykierrolle haljennut turbon pakopesä ja kärytys sitä kautta vasta kun pakoputki riittävän lämmin.
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: MLAINE - 04.07.2018, 23:09:21
Saman tapainen ongelma ollut pari kertaa eri merkkisessä autossa, autot olivat halpoja eikä isoa remonttia ollut enää kannattavaa tehdä joten kokeiltiin lisätä atf:ää (automaatti vaihteisto öljyä) moottoriöljyn sekaan noin 20% ja samalla lisäiltiin jotain notkeaa halpaa öljyä. Muutama tuhat km sellasena ajettiin ennen öljyn vaihtoa,toki öljyä ja atf:ää joutui lisäilemään vielä normaalia enmmän kun oli niin juoksevaa.
Vw golf mk4 1.8t lopetti öljynkulutuksen tuolla,olikohan opel vai mikä lie niin vielä ennen öljyn vaihtoa otettiin tulpat pois ja laitettiin dieseliä mäntien päälle josko se irrottaisi männän öljyrenkaita karstasta kun yön yli oli tolleen. Aamulla pyöriteltiin konetta kampiakselin päästä, ennen öljyn vaihtoa,tässä tapauksessa kulutus väheni mutta jäi silti kuluttamaan vielä normaali autoa enemmän.

Tuokin on harkinnassa ennen öljyjen vaihtoa...
Minulla oli vaan tulpat mielestäni ok kunnossa, vaalean ruskeat vähintään puoliksi ja kaikki viisi identtisessä kunnossa.
Eikös öljyn palaminen palotilassa pitäisi näkyä vähintään tulppien värissä, onko kokemusta?
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: laatikkovika - 05.07.2018, 09:06:28
No kyllä nyt menet sitten ihan omalla vastuulla jos moottoriin lisäilet atf-öljyä joka ei voitele lähes mitään.
Varmasti lopettaa hetken päästä öljynkulutuksen kun moottori leikkaa.
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: sukka - 05.07.2018, 20:50:29
No kyllä nyt menet sitten ihan omalla vastuulla jos moottoriin lisäilet atf-öljyä joka ei voitele lähes mitään.
Varmasti lopettaa hetken päästä öljynkulutuksen kun moottori leikkaa.
Eikö kaikki tekemiset ole omalla vastuulla? Korjaamolle vaan jos ei halua itse ottaa vastuuta korjauksista ja niiden yrityksistä.
Tai sitten vaan kone pois nokalta ja auki niin pääsee tutkimaan,uusii vaikka kaiken moottoriin jos siltä tuntuu.

Yllättävän hyvin golf tänään omin voimin liikkui töihin ja takaisin jos kerran on leikannut...

Turboa ei olisi kauhea homma purkaa halkeamien varalta jos sen haluaa katsoa. Omassa oli muutama halkeama mutta ei silti vienyt öljyä.

Ohivuotomittausta ja puristusta mitattu?
Joskus lähtenyt venttiililautasesta pieni pala irti ja lähtenyt pakoputkesta ulos,ainakaan sitä ei löytynyt mistään.
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: sukka - 05.07.2018, 20:55:59
Tuokin on harkinnassa ennen öljyjen vaihtoa...
Minulla oli vaan tulpat mielestäni ok kunnossa, vaalean ruskeat vähintään puoliksi ja kaikki viisi identtisessä kunnossa.
Eikös öljyn palaminen palotilassa pitäisi näkyä vähintään tulppien värissä, onko kokemusta?
Joo kyllähän se yksi pitäisi olla tumma tai märkä jos sinne menisi reilusti öljyä.
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: Hurm0s - 05.07.2018, 23:31:00
Ahtimen pakopesä ei voi haljeta öljykiertoon asti, ei vaan ole mahdollista, enkä ole ikinä kuullut, että näissä ahtimen chra, eli keskusta halkeaisi/murtuisi aiheuttaen öljynkulutusta.

Ahtimessa kyllä voi ns. öljyrengas karstoittua niin pahasti, että alkaa kuluttamaan öljyä, ei siis välttämättä vaadi mitään sen suurempaa välystä akseliin.

Yleisesti näiden koneiden pahin öljynkulutuksen aiheuttaja on venavarren kumit, noiden kuntoa ei pahemmin millään kumihanskatestillä voi todeta. Itsellä ainakin kaikista tinakoneista on öljynkulutus loppunut siihen kun kumit vaihtoi.
Suuri öljynkulutus voi tukkia katalysaattorin, joka ei toimi oikein ja nostaa päästöjä. Öljynkulutus myös voi tehdä pakoventtiilin karstakokkareen, jolloin venttiili jää kantamaan ja alkaa palamaan, vuotava pakoventtiili siis myös nostaa varmasti päästöjä.

Paha tuohon on mitään sen varmempaa sanoa...
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: JanMac - 06.07.2018, 07:21:40
Pystyykö venavarren kumit vaihtaa näihin ottamatta kantta irti ? Semmosilla koukuilla tukee venttiiliä altapäin
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: razori - 06.07.2018, 15:00:01
Pystyy
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: volvosami - 06.07.2018, 15:54:08
Pystyykö venavarren kumit vaihtaa näihin ottamatta kantta irti ? Semmosilla koukuilla tukee venttiiliä altapäin

eikös bilteemasta (vaikka) saa semmoisen tulppareiän paineilmaliittimen, ja venttiilit pysyy paineilmalla paikallaan.
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: vikki - 06.07.2018, 20:48:38
Olen tehnyt sen ite, eli vanhasta tulpasta hakataan keraamiset irti ja siihen hitsataan paineilmaliitin. Mäntä tarkalleen yläkuolokohtaan, että venat on kiinni ja pi-letku kiinni. Tarvii myös jousipuristimen, jonka myös tein ite.
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: MLAINE - 08.08.2018, 23:34:35
Nyt on ajeltu +500km kaupunkiajoa ja öljyä kuluu/palaa (savuttaa) edelleen vanhaan malliin. Katsottiin vihdoin puristukset ja ne olivat todella hyvät+identtiset jokaisessa sylinterissä. Tulpat ovat muuttuneet näillä ajoilla vain parempaan suuntaan = täydellisen vaaleanruskeat jokainen, joten on melko vaikea uskoa että öljy palaisi sylintereissä. Eipä tuossa oikeen muuta vaihtoehtoa ole kuin turbo mistä se öljy tavalla tai toisella pääsee pakoputken puolella ja palaa siellä. Savutuskin kun yleensä alkaa vasta lämpimänä = kun putki lämpenee tarpeeksi... Välijäähdyn alaletkussa/pohjilla ei ollut öljyä juurikaan.

Pitänee laittaa turbo tilaukseen!

ps. Pientä öljyvuotoa on edelleen myös jakopäästä, vesipumpun /kiristimen kohdilta kosteana (nokkien stefat kuivat ja tuskin kampuran stefasta vuotava öljy ylöspäin lähtisi), kiristimen akseli tuskin menee lohkosta läpi(?) joten onko tietoa miten öljy mahdollisesti pääsee vesipumpun kohdilta läpi?

Ahtimen pakopesä ei voi haljeta öljykiertoon asti, ei vaan ole mahdollista, enkä ole ikinä kuullut, että näissä ahtimen chra, eli keskusta halkeaisi/murtuisi aiheuttaen öljynkulutusta.

Ahtimessa kyllä voi ns. öljyrengas karstoittua niin pahasti, että alkaa kuluttamaan öljyä, ei siis välttämättä vaadi mitään sen suurempaa välystä akseliin.

Yleisesti näiden koneiden pahin öljynkulutuksen aiheuttaja on venavarren kumit, noiden kuntoa ei pahemmin millään kumihanskatestillä voi todeta. Itsellä ainakin kaikista tinakoneista on öljynkulutus loppunut siihen kun kumit vaihtoi.
Suuri öljynkulutus voi tukkia katalysaattorin, joka ei toimi oikein ja nostaa päästöjä. Öljynkulutus myös voi tehdä pakoventtiilin karstakokkareen, jolloin venttiili jää kantamaan ja alkaa palamaan, vuotava pakoventtiili siis myös nostaa varmasti päästöjä.

Paha tuohon on mitään sen varmempaa sanoa...

Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: belem - 10.08.2018, 21:12:07
Volvon tinakoneen sylinteriputken tiivistys vuotaa, on ollut ongelma jota Volvo ei oo kertoillut pahemmin,
Sitä en tiedä millainen se vuoto on ja tarkalleen mistä kohtaa. Voisko joku tietävä selventää paikkaa.
Mulla vika parani koneen vaihdolla eri vuosimalliin.
Yks tuttu on pitkään ollut Volvon hommissa Ruottissa ja sen mulle kertoi, tuntee asian ja moottorit.
Venakumit yms antaa pientä vuotoa kyllä, mutta ei samassa mittakaavassa.
Kumien vaihto ylhäältä on helppo ja naru on ihan hyvä siellä männänpäällä, pitää vaan muistaa
narua poisotettaessa pyörittää vähän moottoria kun se naru tahtoo jäädä vähän nalkkiin sinne vettiilin väliin joskus.
Otsikko: Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
Kirjoitti: sukka - 18.08.2018, 01:31:27
Olihan niissä ihan alkupään 5 cyl moottoreissa jotain ongelmia muistaakseni. Johonkin -94 vuoteen asti.
Pari sellasta lohkoa nähnyt missä sylinteriputki on liikkunut 1-2mm,alaspäin jos oikein muistan.
Oli huonoa puristusta,kulutti nesteitä,ajettu varmaan puoli miljoonaa ja näytti siltä että on pari kertaa päässyt kuumaksikin.

Kaukaa haettua mutta onko oikea öljytikku? Itsellä ollut 850/v70 malleja yli 10kpl,yhdessä oli eri korkeudella öljynpinnantasot tikussa.
Muissa muistaakseni punaiset öljytikut,tässä yhdessä enemmän oranssin värinen ja sen yläraja oli noin 0,7-1,0 litra ylempänä,eli sen tikun laittamalla toiseen autoon tulisi laitettua liikaa öljyä ja ylitäytöllä sitä voikin kulua enemmän kun normaali määrällä