Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mh82 - 21.06.2018, 15:01:03
-
Ongelmana autossa on, että etenkin lämpimällä, kuivalla säällä etujarrut vinkuvat kevyesti jarruttaessa. Peruuttaessa jos jarruttaa, takajarrut "ulvovat". Naapurilla on myös XC90 ja huomasin hänenkin autossaan jarrujen vinkuvan.
Liekköhän näissä jotain tyyppivikaa jarruissa, kun uudemmissa (oma 2007) on ilmeisesti vaihtunut etujarrut kaksimäntäisiksi, jolloin jarrupalojen kokokin on huomattavasti isompi. Hommasin uudet jarrupalat ja liukutapit, josko noilla vähäksi aikaa asettuisi.
-
Jotkut tarvikepalatkin vaan lasittuu ja/tai vinkuu helpommin, toisen merkkiset voivat olla taas ihan äänettömät.
Ohjelmas täälläkin satulat puhistus, tappien herkistys ja jarrunesteetkin uusitaan sunnuntaina tuoho emännän s60, jarrupölyä on ainakin edes kiitettäväst ja vähän voimaa tarttee polkies muttei palat tuossa vingu.
4x palat ja kässärisatulat uusittu tuohon toissa vuonna.
-
Jotkut tarvikepalatkin vaan lasittuu ja/tai vinkuu helpommin, toisen merkkiset voivat olla taas ihan äänettömät.
Ohjelmas täälläkin satulat puhistus, tappien herkistys ja jarrunesteetkin uusitaan sunnuntaina tuoho emännän s60, jarrupölyä on ainakin edes kiitettäväst ja vähän voimaa tarttee polkies muttei palat tuossa vingu.
4x palat ja kässärisatulat uusittu tuohon toissa vuonna.
Jarrupölyä nykyisistä paloista ainakin tulee ihan riittävästi :2funny: . Etujarrupalojen pinnat hioin joku aika sitten hiomapaperilla ja ongelma poistui hetkeksi. Paloissa oli mielestäni lasittumaa, mutta tuli hetken päästä uudestaan takaisin. Ehkä nuo nykyiset palat on sekundalaatua. Uudet hommasin Roadhouse -merkkiset, jonka käsittääkseni pitäisi olla ihan laadukas merkki?
-
Roadhouset tuos s60 on.
Yllättäin mun S40 edessä olevat brembon palat vinkuu, takana siinä roadhouse ja hiljaset. Tuos kaikki levyt kun vaihettu samalla ja satulat peruskorjattu niin paloista johtuvaa vinkuminen..
-
Jarrupalan taakse kuparitahnaa tai jotain keraamista rasvaa.
-
Aikoinaan oli hyvä ohje, laita alkuperäiset Volvon palat!
-
Palat ja liukutappisarjat vaihdoin eteen tänään. On taas hiljainen, mutta niin oli viimeksikin, kun hioin uudet pinnat vanhoihin paloihin hiomapaperilla. Pitää ajella muutama sata kilometriä ja tarkkailla, josko ongelma olisi ratkennut.
Pitää vielä taakse palat ja liukutapit vaihtaa viikonloppuna, jos peruuttaessa jarrua painaessa kuulunut ääni poistuisi.
Edessä oli liukutapeissa syviä uria, ehkä sekin on voinut vaikuttaa? Myös kitinänvaimennuskumi oli kokonaan poissa jarrumännän kohdalta, oli pala ruostunut ja kuminen vaimennuslevy oli kuoriutunut pois.
Kuparitahnaa laitoin myös palojen taakse ja liukupinnoille.
-
Emännän S60 tehty ensimmäinen jarruhuolto oston jälkeen kun otti etujarrut vähän eri aikaan ja alkoi vaatia enemmän poljinvoimaakin.
Nyt putsattu brakecleaneril levyt, hiottu palat, viilattu kulmat ja satulan kolot, liukutapit hiottu, kuparitahnaa liukutapeil ja palojen päätyihin satulassa ja nesteet vaihettu muuten ( säiliö ja molemmat etupiirit) paitsi takasatuloista. Ei kantti riittäny aukoa väkisin takaa ilmaruuveja ku ihan jumis ruosteesta.
Levyt hyvät, liukutapit ok kuntoset, palat priimat + kitinäkumit ehjät ja kuluneet tasasesti eikä vuotoja sekä männät liikkuu nätisti. Nesteet oli aika likaiset ja hiukan oli ilmaa vasen etu.. Kässäril ei tehty mitään kun ottaa tasaseen ja pitää hyvin.
Löyty samal vikakin, oikea alapallo väljä niin pääsee varaosa kauppaan huomenna, katsastus tuossa 29.7 mennes ja aikomus 17-18.7 viedä kun loman 2 jakso alkaa.
Kyllä tuon jälkeen oli kiva testata kun puree nyt tasasesti eikä tarvia poljinvoimaakaan paljoa aikasempaan verraten.