Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: ata - 01.10.2018, 21:57:44

Otsikko: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 01.10.2018, 21:57:44
Volvo 353 Grp B

Mitä jos? Tämän projektin teema, mitä jos Volvo olisi jatkanut kilpailutoimintaa rallin puolella pidempään? Mitä jos 1980-luvulla olisi panostettu enemmän ralliin MM-sarjaan kuin rata-autoiluun? Mitä jos 340 olisi ollut kehityksen kohteena? Miltä se olisi näyttänyt B-ryhmän Audien ja Pösöjen seassa?

Nelivetoa ei tule, mutta tarkoitus rakentaa Audi S1:n ja Volvo 340:n risteytys. Aihio on taas samaa sarjaa kuin pari edellistäkin projektiani, eli heinikossa ja puun alla aikaansa viettänyt, ilmainen aihio.

(https://i.imgur.com/MMX1LoS.jpg)
Loppujen lopuksi ei niin kovin pahoin ruostunut, mitä nyt vähän pyöränkaarista ja hiekkapellistä puuttuu paloja, vetokoukku meinaa irrota, sekä tippakourut osittain irti A-pilareista. Kuskin ovi oli pudota varpaille, kun yläsaranatappi oli poikki ja moottorista puristukset hukassa.

(https://i.imgur.com/6yZrqAo.jpg)
Niin ja takajousen korva ei näyttänyt enää kovin luotettavalta?

(https://i.imgur.com/R0mmTvS.jpg)
Takaiskarin kiinnityskohta(kin) oli ruostunut puhki. Samalla taisin leikata ehjimmän palan pohjasta pois?

(https://i.imgur.com/0sbTjJ2.jpg)
Eikä ollut vastaavaa korjauspalaa, niin leikkasin sitten 850:stä osia...

Samalla "korjaantuu" vetonivelien mitoitus ja äänimaailma muuttuu sylinterimäärän kasvaessa. Raideväli takana kasvaa aika reippaasti myös, varsinkin jos vielä käyttää takavetovanteita. Eteen täytyy myös keksiä jotain, että saa 5-pulttiset vanteet käymään ja jarrutasapainon kohdilleen.

Niin ja ei kannata miettiä miten tämän katsastus onnistuu. En aio edes kokeilla vaikka kerran poikkeusluvan olenkin saanut. Tästä tulee harrastepeli, lähinnä jää-, miksei asfalttiradallekin?

Saa nähdä mitä tästäkin tulee. Tavoitteena saada talveksi ajokuntoon, mutta vuodesta en ole vielä ihan varma.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Suoli - 01.10.2018, 22:45:53
Hiukka erilaista projektia välillä tännekkin seurailtavaks. Onnea matkaan! ...onhan siinä vähän parsimista...
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: TVS - 01.10.2018, 22:50:04
Tää on tosi kauniilla tavalla väärin. Ja nyt kun pyörien ei tartte kääntyä, niin sinne etuvedon lootan jatkoksihan varmaan mahtuis kone, joka ei kuulosta kehitysvammaselta sammakolta  ;). Tästä kyllä kova hatunnosto, on niin absurdi projekti että tää on todella hienoa touhua. EEettt uskalla sulloa samalla vaivaa kutosta siihen askiin kii!  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Teemu- - 01.10.2018, 22:59:26
Tää vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta! 8) En muista enää itse mutta ei kai nuo etuovet kovinkaan painavia ollut? ??? ::)

O0 
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Ribbe - 03.10.2018, 08:32:37
Tuleeko autosta etumoottorinen? Muistelen että Ruotsissa oli Volkkari johon oli taakse istutettu 850 keula käytännössä jolloin auto oli takavetoinen ja takamoottorinen.

Edit: tämä siis. Auto olikin käytännössä keskimoottorinen kun 850 moottori on etuakselin etupuolella ja nyt se on siis taka-akselin etupuolella
https://www.engineswapdepot.com/?p=20056
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 03.10.2018, 19:35:25
EEettt uskalla sulloa samalla vaivaa kutosta siihen askiin kii!  ;)
En uskallakkaan! Ei vaan, halvempi on tuo pykälän lyhyempi, koska pitää saada suhinaa ja puhinaa kuulumaan. Saattaisi ehkä mahtua, mutta jouduin jo leikkaamaan tuosta 850:n keulasta lokasuojien sisällä olevat vahvikepalkit pois, että mahtuu leveyden puolesta tuonne 340:n kuorien sisään.

En muista enää itse mutta ei kai nuo etuovet kovinkaan painavia ollut? ??? ::)
Aina niitä voi kuitenkin keventää lisää. Jäi se ovi alasaranan varaan roikkumaan. Aika hankalat irroittaa ja säätää nuo, kun molemmat puolet on hitsattu kiinni.

Tuleeko autosta etumoottorinen?
Aukko on jo kuvissa leikattu lattiaan moottoria varten, eli keskimoottorinen tulee. 850:n keula tarkoitus sovittaa tuonne takapenkin tilalle.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Ribbe - 03.10.2018, 19:58:03
Aukko on jo kuvissa leikattu lattiaan moottoria varten, eli keskimoottorinen tulee. 850:n keula tarkoitus sovittaa tuonne takapenkin tilalle.
En niin tarkkaan huomannut katsoa. Eli sama toteutus tapa kuin tuossa volkkarissakin oli. Tästä tulee varmasti härski laitos :)
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Jambo - 03.10.2018, 20:48:20
Sikäli kun päässyt livenä näkemään sun käden jälkeä niin nyt on ainekset aika mahtavaan laitokseen  P>
Ainakin helwetin härskit ainekset on projektiin.

Eli etuvetoisen loota, apurunko, jousitus jne. istutetaan taakse?
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: puppet - 06.10.2018, 12:47:38
Mahtavan härski idea!  8) Rakentelukuvia odotellessa :nälkä:

Turbobricks sivustolla joku hurja laittoi Saxoon/106 pököttiin 850 t5 tekniikan takakonttiin. Muistaakseni hyödynsi apurunkoa ja ripustuksia.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 08.10.2018, 18:19:36
(https://i.imgur.com/emWmgWr.jpg)
Etu.. vai oliko ne takatolpat ja apurunko paikoillaan.

Ajattelin että leikkaa vaan palan pois, asettelee uuden paikoilleen ja täyttää ylimääräiset raot. Ihan ei viikonlopun aikana ehtinyt. Kori on aika paljon kapeampi helmakoteloiden kohdalta kuin ikkunalinjalla, joten joutui vähän harrastamaan väkivaltaa että sain 850:stä leikatun kappaleen auton sisälle. Kun se sitten peltiruuveilla, rautalangoin ja muin köynnöksin olin saanut sen sopivalle paikalle pääsi vasta hitsaamaan. Parin millin toleranssilla sain kuitenkin keulakappaleen paikoitettua suoraan koriin nähden. Tarkoitus oli siirtää akselilinjaa taaemmaksi, mutta jossain vaiheessa tuli ajatuskatkos ja se on nyt samassa kuin alkuperäinen. Olinhan piirtänyt kunnon mittaviivat akselilinjalle..

(https://i.imgur.com/nsA8VAf.jpg)
Jonkin verran joutunee lokasuojia muokkaamaan.

Jos on tarvetta tumman sinisille T5:n osille, niin kohta olisi. Itse asiassa turhankin hyvä 850 purettavaksi. Isä tuonut 2008 Italiasta ja tuolloin ruostesuojannut kunnolla. Neljä vuotta se taisi palvella muualla vanhemmilta lähdettyään, kunnes ostin sen itselleni. Katsastus umpeutuu vasta lähi päivinä, joten en vielä pura.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: vesterinen_99 - 09.10.2018, 19:36:43
Mukava rakentaa autoa, joka ei ole tulossa kilpien väliin. Ei tartte miettiä sitä katsastusinssin mielipidettä eikä lakipykäliä, vaan saa karsia ihan oman pään tuotoksista sopiva setti omaksi iloksi. Varmasti kiukkuinen peli kulkemaan jäällä, asvaltilla, hiekalla tai ihan missä vaan. Tämmöstä lisää  O0
tohonhan vois samaan syssyyn tekaista säädettävät tukivarret?
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 20.10.2018, 16:00:26
Mukava rakentaa autoa, joka ei ole tulossa kilpien väliin. Ei tartte miettiä sitä katsastusinssin mielipidettä eikä lakipykäliä, vaan saa karsia ihan oman pään tuotoksista sopiva setti omaksi iloksi. Varmasti kiukkuinen peli kulkemaan jäällä, asvaltilla, hiekalla tai ihan missä vaan. Tämmöstä lisää  O0
tohonhan vois samaan syssyyn tekaista säädettävät tukivarret?
Oma vapaus on kyllä mukavaa, mutten taida ruveta sentään kaikkea tekemään itse. Alustan osat saavat kelvata tehdastekoisina, ainakin vielä.

Omia suunnitelmia on mukava toteuttaa, vaikka ne saattavat aina välillä muuttua. Suunnitelmana oli tehdä hyvinkin tarkalleen Audin näköinen laite, mutta Hollannissa oli piirretty aika jyrkkä kantti tuohon kylkeen. Koska ovien muotoon en aio muutoksia tehdä, olisi levikkeistä tullut ehkä omituiset? Quattron levikkkeessähän on suorakaiteen mallinen kohta oven vieressä, mutta tässä tapauksessa siitä olisi tullut keskeltä kapeampi. Niinpä levityksistä tuli nyt omanlaiset, tehden samanlaisen mutkan kuin alkuperäinen kylkilinja.

(https://i.imgur.com/IspHOZJ.jpg)
Tein kerralla reilun levityksen niin mahtuu ainakin pyörät pyörimään. Kuvassa paikallaan useamman kymmenen millin verran levekepaloja takavanteen välissä.

(https://i.imgur.com/qTHPqHW.jpg)
Piti sitten vähän laikata etulokasuojiakin. Konehuoneessa, siis entisessä konehuoneessakin, on tapahtunut pieniä muutoksia kuten kuvassa harmaata näkyy.

(https://i.imgur.com/eRqBsj8.jpg)
Siitä moottorille ilmaa. 240:n ritilät sopivat moneen paikkaan.

Vielä askarteltava helmakoteloon lisää tavaraa, hitsattava saumat kokonaan umpeen ja tehtävä saman toiselle puolelle.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Kulmamies - 20.10.2018, 16:10:38
Todella asiallista meininkiä 8)
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Slerbahuuli - 20.10.2018, 18:25:38
Jaha, taas yksi "pakko seurata" -projekti.

Upeata projektia!
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 28.10.2018, 15:57:27
Tämän viikonlopun tuloksena levikkeet toiselle puolelle, muutama ruostevauriokorjaus sekä tekniikka samassa tilassa auton kanssa vaikka vielä lattialla onkin. Tilanne muuttui taas jonkin verran. Isä ei oikein innostunut ehjän auton purkamisesta, joten toi tilalle toisen vaihtaakseen jo hankkimaani T5:een. Nyt on siis isolohkotekniikka tulossa, eli B5234T. Oli oikein "R" kirjain takaluukussa, vaikka muuta "Ärrää" ei tainnut ollakaan. Ainut vaan että kytkinsylinteri puuttuu...

Olikos joku täällä perehtynyt noihin automaattilaatikoihin? Tuli mieleen että tuon sähköisesti ohjatun laatikon voisi saada toimimaan napeilla -> läppävaihteet ratin taakse? Nopeustietohan taitaa tulla ABS:n kautta (jota en tähän haluaisi), joten omalla ohjainlaitteellaan ei taida saada toimimaan muutenkaan. Olisi yhdenlainen Arduino-levy hyllyssä, eli ohjelmoitava piirikortti, jota voisi käyttää tähän? Sillä varmaan saisi myös vaihdenäytön koetauluun ja ohjattua turbiinilukkoa. Sen ohjelmoinnista ei vain ole mitään tietoa itsellä, ainakaan vielä.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: VALON NÄYTTÄJÄ - 08.11.2018, 22:22:00
Seurantaan meni :)
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 09.11.2018, 21:13:02
Eteen piti siis saada 5x108 jako ja tilaa 15" piikeille, sekä tehokkaammat jarrut. Aikani rälläkällä leikeltyä tuli vähän mietittyä onko tässä enää järkeä, mutta onpahan ajanvietettä. 340:n etutolppa näytti siis jotenkin hennolta, joten ajattelin sovittaa jotkut toiset tolpat, että saa kerralla oikean jaon ja jarrut ilman koneistamisia. Kokeltuani 240:n, 740:n ja 850:n tolppia, totesin etteivät mitkään niistä mahdu alkuperäisiin iskaritorneihin. Kun vielä kaivelin lehtiä sekä neulasia pois konehuoneesta ja löysin ajan tekemiä reikiä, tuli ajatus vaihtaa koko akselisto...

(https://i.imgur.com/mu3xT3i.jpg)
Tarpeettomia reikiä, molemmin puolin sama juttu.

(https://i.imgur.com/cVKXZXZ.jpg)
Halpakaupan laser osoittautui varsin käteväksi, kun mittoja oli muuten hankala ottaa.

Ei muuta kuin agrekaatin kanssa metsään leikkaamaan varaosa-autosta paloja, jotta sain etuiskareille kiinnityspisteet. Etuakselilinja myös siirtyi 40mm edemmäksi, joten rauhoittanee ajo-omituisuuksia.

(https://i.imgur.com/UrqpCqU.jpg)
Tokko tänne kunnon moottoria olisi sopinutkaan? 850:n jäähdytin vie tilaa.

Nyt käy keulaan samat osat kuin varsinaiseen kilpuriin. Jos innostuu niin käy valmiit kisapalikat jatkossa. Etutilaan, vai miksi sitä pitäisi nimittää, tulee vielä tankki ja muutama muu säiliö.

Turvakaariakin kyselin, oli aika suuria hintaeroja. Kunhan ehdin tekemään piirustukset, niin saa laittaa tilaukseen, eikä tarvitse autoa lähteä viemään minnekään.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 02.12.2018, 18:25:19
Syysflunssat sairastettu ja projekti etenee taas. Ruostevaurioita on tullut korjailtua, mm. osan A-pilaria ja tuulilasin reunaa vaihdon paremmasta varaosa-autosta.

Tänä viikonloppuna tekniikka pääsi paikoilleen alkuperäisellä suunnitelmalla eli manuaalina ja köyhän miehen lukolla varustettuna. Automaattilaatikko poistui kuvioista juurikin tuon lukon teon takia. Tilaa jäi oletettua enemmän, eli esim. startin vaihtoa varten on enemmän tilaa kuin 850:ssä. "Takahammastangon" tilalle tuli tehtyä vastaava rakenne putkesta, johon raidetangot on kiinnitetty. Näin tuli samalla aurauksen säätömahdollisuus. Öljynjäähdyttimen voisi asentaa jos löytäisi jostain edukkaan kennon, termostaatti ja letkun lähdöt kun löytyy jo koneessa valmiina.

Ulkonäköön tuli pieniä muutoksia faceliftin takavaloilla ja etupuskurilla. Etulokasuojat hitsasin valmiiksi, takalokasuojat on vielä pisteillä kiinni. Mites peltisepät hitsailee noita pitkiä näkyviä saumoja? Itse hitsailin pisteen n. 10 cm välein ja sitten aina uusi kierros edellisten viereen niin monta kertaa sauma tuli kokonaan kiinni. Näin lokasuoja pysyi aikas suorana, mutta onnistui siihen saamaan aaltoja rälläkän lamellilaikalla hiomallakin..
Toisen puolen hitsasin ensin pisteet n. 3cm välein takapuolelle ja sitten pistein aina edellisen viereen odottaen vain että "punoitus" edellisestä häviää. Näin saumasta tuli paljon siistimpi ja viimeistely hiomista huomattavasti vähemmän. Aaltoja kuitenkin tulee jonkin verran, vaikkei niillä nyt tässä tapauksessa niin suurta väliä. Täytyy liimata enemmän tarroja kupeisiin.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: oh850 - 02.12.2018, 18:55:25
Todella mielenkiintoinen projekti  :hg: paljonko moottorista otat voimaa irti?
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: volvo_5.7 - 03.12.2018, 09:50:42
Mites peltisepät hitsailee noita pitkiä näkyviä saumoja? Itse hitsailin pisteen n. 10 cm välein ja sitten aina uusi kierros edellisten viereen niin monta kertaa sauma tuli kokonaan kiinni. Näin lokasuoja pysyi aikas suorana, mutta onnistui siihen saamaan aaltoja rälläkän lamellilaikalla hiomallakin..
Toisen puolen hitsasin ensin pisteet n. 3cm välein takapuolelle ja sitten pistein aina edellisen viereen odottaen vain että "punoitus" edellisestä häviää. Näin saumasta tuli paljon siistimpi ja viimeistely hiomista huomattavasti vähemmän. Aaltoja kuitenkin tulee jonkin verran, vaikkei niillä nyt tässä tapauksessa niin suurta väliä. Täytyy liimata enemmän tarroja kupeisiin.

Joskus seurasin kun peltiseppä hitsaili kylkeä paikalleen ja se jäähdytti peltiä paineilma pistoolilla suunnilleen joka pisteen jälkeen. Kannattanee keskittyä siihen hitsikoneen säätöihin että saumasta tulisi mahdollisimman matalaa, eli vähemmän hiottavaa. Sitten kun tuli hiomisen aika, niin tavallisella paksulla hiomalaikalla hio. Kysyin miksei lamelli, tai varsinkin se "vision" lamelli laikka josta näkee läpi. Kuulemma tekee paljon enempi lämpöä kuin normilaikka. Vaikka normilaikka onkin hiton ärsyttävä vs lamelli. Ehkä jos olis paljon malttia ja sit tekis hissukseen tolla vision laikalla, vois olla helpointa mutta tarvitsee malttia sen lämmön takia.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Jambo - 03.12.2018, 11:08:13
Ja lamellilla hio todella herkästi enempi peltiä sauman vierestä kuin itse saumaa
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Kulmamies - 03.12.2018, 15:18:36
Mä hitsailen pintapeltejä niin, että heftailen samaan tyyliin, kun sinäkin, mutta niin kauan, että pisteiden väli on noin 10-15mm. Sen jälkeen hitsaan järjestyksessä joka toisen välin yhtä soittoa umpeen ja loppuun päästyäni hitsaan aloitan alusta ja loput välit kiinni. Tämä kaikki ihan yhteen putkeen ilman jäähdyttelyä. Pelti kutistuu jäähdytettäessä, joten enemmän pelti vetelee, jos jäähdyttää. Lämpöä saa olla tosi paljon, mutta sen pitää olla tasaista.

Jos ajatellaan, että joka heftin jälkeen jäähdyttää, niin silloin myös jokainen hefti kutistuu. Sen jälkeen pellin reunat ovat jo heftin vieressä liian lähellä toisiaan ja kun tähän laittaa seuraavan heftin ja taas jäähdyttä, niin pelti menee ihan muodottomaksi tosi äkkiä.

Jos/kun pelti menee mutkalle, niin sen saa korjattua venyttämällä vasaralla ja vastimella saumaa. Tämä ei tietysti ihan joka paikassa onnistu, mutta mahdollisuuksien mukaan. Jos alkaa oikomaan peltiä vedellysitä kohdista, niin se on väärin, eihän se pelti siitä ehjästä kohdasta ole voinut kutistua, vaan nimenomaan siitä saumasta. Sen takia hipoäijjät hitsaa peltiä tigillä, tai jotkut puristit jopa kaasulla, kun niiden saumaa on helpompi venyttää ja siten korjata pellin vääristymät.

0,6mm langalla jää huomattavasti siistimpi sauma, mitä 0,8mm, vaikka ei luulisi niin pienen eron vaikuttavan. 0,6mm myös syttyy helpommin, niin heppailusta tulee helpompaa ja saumasta siistimpää.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Jambo - 04.12.2018, 08:01:27
Tästä kyllä tulee hennosti irstas laite  :)
Tuo mitä Kulmamies totesi 0.6mm langasta pitää kyllä täysin paikkansa. Jos on vähänkään enemmän pellin heppailua tiedossa vaihdan koneeseen suosiolla ohuemman langan. Oikeen kun olis rahamies niin olis 2 konetta, peltihommiin pieni valovirta kone...
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Wehgi - 04.12.2018, 08:29:43
Minä en osaa hitsata enkä siitä ymmärrä mitään, mutta auttaisko jos kuumentaisi kaasulla peltilipareita ennen hitsausta? Nuo pistemäiset lämpökuormat on pahasta. Ammattihitsarit konepajoilla hitsaavat vaativia ja tarkkoja hitsauksia MIG toisessa kädessa ja kaasupilli toisessa
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: zarkuss - 04.12.2018, 10:03:53
Huikee rojekti. Seurantaan menee.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 06.12.2018, 20:30:16
Ammattihitsarit konepajoilla hitsaavat vaativia ja tarkkoja hitsauksia MIG toisessa kädessa ja kaasupilli toisessa
Tätä on massattu vuosien varrella niin paljon, että lämmittäminen aiheuttaa äkkiä kunnon savumerkkejä. Voisin toki koittaa vähän lämmittää ennen kuin aloittaa hitsaamaan, on kuitenkin nollan alapuolella tallin sisälämpö tällä hetkellä.

Jos ajatellaan, että joka heftin jälkeen jäähdyttää, niin silloin myös jokainen hefti kutistuu. Sen jälkeen pellin reunat ovat jo heftin vieressä liian lähellä toisiaan ja kun tähän laittaa seuraavan heftin ja taas jäähdyttä, niin pelti menee ihan muodottomaksi tosi äkkiä.
Aivan, tuota olisi pitänyt ajatella noinpäin, eikä vain välttää pellin kuumentamista. Ei ihme että ensimmäiseen saumaan tuli aaltoja..

0,6mm langalla jää huomattavasti siistimpi sauma, mitä 0,8mm, vaikka ei luulisi niin pienen eron vaikuttavan. 0,6mm myös syttyy helpommin, niin heppailusta tulee helpompaa ja saumasta siistimpää.
No joo, täytyy jatkaa takalokasuojia pikku-kempillä, kun sellaiseen kerran on mahdollisuus. Toistaiseksi on isän voimavirtakone 0,8:n langalla lainassa, josta muuten tykkään enemmän. Hitsailen sen aikaa paksumpia kappaleita kiinni, kun tuo toinen kone on täällä.

Tänään tuli tehtyä vaihdevaijereille kannake ja purettua sähköjä tekniikanluovuttajasta, sekä katseltua päivävalolla kaikenlaisia osasia varaosa-autoista. Jonkinlaista suunnitelmaa tuli myös etupuskurista ja helmoista mieleen.

(https://i.imgur.com/OMxn5is.jpg)
Moottori paikoillaan ja vaihteetkin löytyy kepistä.

Ylätuen sai kiinnitettyä poikkiputkeen ja muuten kaikki kiinni tuossa 850:n apurungossa. Jälkikäteen ajateltuna moottori-vaihteisto pakettia olisi voinut siirtää tilan puolesta apurungolla vähän eteenpäin, nyt kun vetonivelien ei tarvitse ohjauksen takia kääntyä niin paljoa. Olisi kyllä edellyttänyt uusia korvakkeita, eli ihan hyvä näin.

Pyöränkaariin "keksin" uuden ratkaisun, tai voi olla että joku muukin on joskus tehnyt vastaavaa. Ostin Ø10mm huonekaluputkea, josta taivutin kaaret. Tekee lokasuojasta reilusti tukevamman eikä ole hiekkaa keräävää lippaa. On myös käsille mukavampi jos vaikka tarvitsee joskus nostaa hangesta ja on pyöreä reuna vaikka renkaan kuvekin joskus siihen osuisi.  ::)

Todella mielenkiintoinen projekti  :hg: paljonko moottorista otat voimaa irti?
Näin aluksi tehtaan ilmoittama 225hp miinus ikävähennys. Ehkä tulee vielä EVO-versio kunhan ensin pääsee kokeilemaan. Kattelin jo vähän sillä silmällä tuon vaihteiston luovuttaja GLT:n pakosarjaa, koska moottorin takana on nyt reilusti tilaa..
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: VALON NÄYTTÄJÄ - 09.12.2018, 12:25:23
Vinkki 5 pellin hiontaan,porakoneen harjalaikalla varoen hitsin siniset pois,sitten fiiberillä hissukseen lähet pyhkäsy kerrallaan hiomaan,ei lamellia! Katot ettei hitsi värjäydy siniseksi hionnan aikana,pinnan oikomisen olen tehnyt sauman hionnan jälkeen jolloin sauma antaa paremmin myöten. :) hitsille ei saa antaa paineilmaa,vetää ku tautinen nopean jäähtymisen takia,ennemmin hitsaa kuin kulmamies neuvoi. Hyvän hitsin saa huolimattomalla hionnalla pilalle huonon hitsin saa hyvällä hionnalla kuosiin. 0,6lanka on ihan kuningas autopelleille. Kaikki jotka on moottoreita ropannu osaa laskea hitsin täyttömäärät 0,6 >0,8mm lanka palaa paremmin ja antaa siten tasaisemmat "kuumat" pellille. Sovitus on tärkeää,röpötä sentti 3mm rakoon niin jo on pelti mutkalla. Maltti on valttia ja innolla odottelen mitä tästä tulee 8)
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Jule - 09.12.2018, 17:54:55
Jaa se kone menikin tuohon päähän autoa.. 8)

Tuleekohan tuosta kovasti takapainoinen? NOssahan oli vakiona melko tasainen painojakauma.

Jotain systeemejähän Volvolla oli sen 363CS:n suhteen, mutta kai ne totesi että on liian pervo laite. :)
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Ribbe - 09.12.2018, 18:47:13
Jaa se kone menikin tuohon päähän autoa.. 8)

Tuleekohan tuosta kovasti takapainoinen? NOssahan oli vakiona melko tasainen painojakauma.

Jotain systeemejähän Volvolla oli sen 363CS:n suhteen, mutta kai ne totesi että on liian pervo laite. :)
Äkkiäkös ata osaavana laittaa eteenkin vitos koneen niin on painojakauma kunnossa :). Joskus vuonna kirves ja nakki joku britti teki kaksi moottorisen 850 Volvon
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: migl - 10.12.2018, 00:04:24
Ohhoh. Onpas huikee menopeli tekeillä.  -H-
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Jule - 10.12.2018, 19:24:45
Äkkiäkös ata osaavana laittaa eteenkin vitos koneen niin on painojakauma kunnossa :). Joskus vuonna kirves ja nakki joku britti teki kaksi moottorisen 850 Volvon
:2funny:
Niin.. eikös ne b-ryhmäläiset olleet yleensä nelivetoisia?
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Faija - 11.12.2018, 19:58:31
Aina löytyy joku besserwisser.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: P11S1 - 11.12.2018, 21:06:34
Kyl siellä takavetosiakin oli, mielenkiintonen projekti!  :)
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: VT86 - 15.12.2018, 11:32:04
:2funny:
Niin.. eikös ne b-ryhmäläiset olleet yleensä nelivetoisia?

Esimerkiksi Lancia 037 keskimoottori ja takaveto.

Mielenkiintoinen urakka, jäädään odottelemaan lopputulemaa.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Jule - 15.12.2018, 13:06:29
Siksi mä sanoinkin yleensä...

Mietin että mitäköhän inssisetä tykkäisi jos ihan pokkana vaan menisi konttorille muutoskatsastukseen. :)
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 27.12.2018, 21:43:02
Niin.. eikös ne b-ryhmäläiset olleet yleensä nelivetoisia?
Piti vähän uteliaisuuttani perehtyä tähän, kun kaverilta on lainassa B-ryhmään liittyviä kirjoja. Äkkiseltään B-ryhmään luokitelluista noin puolet oli kaksivetoisia, tosin niistä moni vain ratakäyttöön tarkoitettuja. Tunnetuimpien lisäksi luokituksia löytyy mm. Skodalta, Talbotilta, Ferrarilta, FSO:lta, Ladalta, Citroenilta ym. Moni projekti vaipui unholaan Audin mukaan tulon myötä kuten Ford RS1700T, joka korvattiin nelivetoisella RS200:lla. Mutta aiheeseen:

Hitsailu 0,6mm langalla jatkui nyt, kun on taas hyvä hitsailla tallin ovet auki. Uusimmat hitsaukset onnistuivat saaduilla neuvoilla jo paremmin, pientä oiottavaa jäi tosin vieläkin.

(https://i.imgur.com/jtCu16D.jpg)
Kantti on kaunista vai miten se oli?

Helmakotelot 1mm pellistä kantattu ja paikoillaan. Joku muotoilija voisi olla ulkonäöstä toistakin mieltä, mutta nämä viivottimella piirretyt muodot on nopeita toteuttaa. Koesovituksessa myös Biilteeman elintarvikehyväksytty kirkkaan punainen roiskeläppä.

(https://i.imgur.com/DYKnp4i.jpg)
Top-cooler

Teoreettisesti jokainen mutka ja pituusmetri putkessa hidastaa virtausta. Keskimoottori asennuksessa myös ilman saanti välijäähdyttimelle edellyttää pientä tuumailua, mitenhän se pitäisi toteuttaa ???. Ei muuta kuin reikä kattoon ja kenno siihen. Yhteensä 3kpl 45° mutkaa ja yksi vähän loivempi. Eikä ole kenno huoltotöiden edessäkään tuolla ollessaan. Koko takaosa on alhaalta avoin, eli moottorikaan ei ihan hirveästi pääse lämmittämään tuota tilaa. Tarkoitus asentaa kuitenkin myös imevä flekti kennon alle. Pakoputkestaan ei turhan monimutkasta tullut. (eli kolmemutkainen :D)

Tuo takavalojen välipeltikin meni uusiksi. Oli tiivisteen alta ruostunut kokonaan irti ja kilven kiinnitysreiätkin kasvaneet sen verran, ettei sopivia ruuveja olisi löytynyt.

(https://i.imgur.com/6riPZzp.jpg)
Kattoskuuppi, kaikkea sitä tuleekin tehtyä.

Etureuna tuli näppärästi Ø10mm putkesta taivuteltua ja etuosaan löytyi rosteriverkkoa sopiva pala. Melko veltto on tuo kattopelti tässä. Nyt tukevoitui vähän, kun hitsasin kulmaraudan skoopin etureunan alle katon koko leveydelle ja tuo alareunan pellinsoiro jatkuu ilmanohjaimena siihen asti. Katto venähti jo viimetalvena lumikuorman alla, kun oli lingottu vielä vähän lisää taivaalta tulleen lisäksi. Taidan laittaa etuosaan pahimman lommon kohdalle sellaisen muovisen "valeskoopin". Saa sitten joskus tarvittaessa raitista ilmaa, kun leikkaa aukon sen alle.

Etuturvakaariakin pääsin tänään sovittelemaan, oli kuulema Volvo-harrastaja taivuttanut. Pikkasen joutuu vielä muokkaamaan sisäpeltejä tai putkia. Nyt ovat kyllä niin kuin olin mittaillut ja piirrellyt, mutta onkin tuo tuulilasin aukko aika paljon leveämpi kuin kori sen alapuolella. Voisi yrittää saada vielä jotenkin vähän lähemmäksi A-pilaria, linja on kyllä sama kaarella ja putkella.

Jotain systeemejähän Volvolla oli sen 363CS:n suhteen, mutta kai ne totesi että on liian pervo laite. :)
Tästä en ollut koskaan kuullutkaan vaikka isä on jo pienestä asti Volvoihin tutustuttanut :o Kuvia katsellessa tuli mieleen, että taidan toteuttaa takapuskurin samalla tavalla, kun se ei enää jostain syystä meinaa mennä paikoilleen.. Eipähän irtoa niin helposti penkkoihin nojaillessa.

(https://c1.staticflickr.com/8/7221/7176970832_f31be7e41b_b.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: zarkuss - 30.12.2018, 11:51:28
Olisko se cuuleri kannattanu sijoittaa viistoon about takaikkunan kohdalle ? Olisi saanut viileää ilmaa laajemmalle alueelle kennoon ? Sivuihin saa näppärästi tehtyä ilmaottoreijät mistä voi vetää molemmin puolin putket turbolle/imusarjaan. Tämä vain oma näkemys . Tsemppiä jatkoon ja lisäkuvista iso
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Ribbe - 31.12.2018, 08:29:49
Ei sattunut silmään. Mihin noista kyljen ilmanotto ritilöistä ohjataan ilma?
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 31.12.2018, 15:42:40
Olisko se cuuleri kannattanu sijoittaa viistoon about takaikkunan kohdalle ? Olisi saanut viileää ilmaa laajemmalle alueelle kennoon ? Sivuihin saa näppärästi tehtyä ilmaottoreijät mistä voi vetää molemmin puolin putket turbolle/imusarjaan. Tämä vain oma näkemys . Tsemppiä jatkoon ja lisäkuvista iso
Mahdollisesti, tuo paikka on lähinnä käytännön syistä. Jos ja kun konehuoneessa jotain tarvitsee tehdä, niin sitä ei nyt tarvitse ensimmäisenä irroittaa. Kennon ja katon välissä on noin 10cm tyhjää tilaa ja reunat tiivistän kumilla tms. Uskoisin että katolta tuleva ilma jakautuu riittävän tasaisesti kennolle. Tarvittaessa tuohon alle saa helposti "toisen skoopin ylösalaisin", jolla ilma ohjataan kennon alta "takalasin" yläreunan läpi ulos. Tulossa muovi-ikkunat niin sen voi rei-ittää.

Pösössä ja Lanciassa coolereiden ilma otetaan juurikin takaikkunoiden takaa olevista aukoista, mutta koska molemmista koko takaosa nousee ylös, myös ilmaa ohjaavat kanavat nousevat mukana. Tässä tapauksessa moottorin yläpuolinen tila tulisi melko täyteen ilmakanavia.

Ei sattunut silmään. Mihin noista kyljen ilmanotto ritilöistä ohjataan ilma?
Vasen puoli ilmansuodattimelle, oikea ei minnekään tällä hetkellä.

Ensi ajo tapahtuu varmaan orkkisputsarilla, mutta tarkoitus on kanavoida tuo vasen puoli tiiviiksi siten, että kaikki ilma menee suodatin koteloon. (edellyttää siis uuden alaosan tekoa putsarille) Nyt osa ilmasta menee myös konehuoneeseen. Kotelon muokkausta pitää vähän tuumata, ettei aja lumipölyllä suodatinta heti tukkoon.

Oikealla puolella on moottorin ohjausboxi "omalla" paikallaan, joten en avannut tuota 850:n sisälokasuojaa. Turhaan ottaa sitä kautta lunta talvella sähkökeskukseen ja laturinhihnalle.


Viimepäivät korjattu edelleen ruostevautioita, joita löytyi useampia, kun poistin lattioista loput äänieristeet. Kotimaisuus aste uuden pellin osalta nousi varmaan puoli neliöä.

Moottorin johtosarjasta poistin automaatin ja ilmastoinnin johdotukset. 850:n vasemman umpion takaa löytyi kiva moninapainen pistoke, johon kytkin kaikki autoonpäin menevät johdot, kuten mittariston ja sähkönsyötön ruiskulle. Nyt riittää vain yhden sähköliittimen irroitus ja tekniikkapaketin voi laskea alas sen puolesta.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Slerbahuuli - 31.12.2018, 16:03:40
Oikealle puolen öljycuuleri?
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Ribbe - 04.01.2019, 23:07:26
Tuli mieleen että mitenkähän onnistuisi jos moottorin jäähdyttimen putkittaisi "konehuoneeseen" kun se on nyt tyhjillään? Voisi vaatia kunnon vesipumpun kierrättämään nestettä. Siirtäisi myös osan painosta etuosaan.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: 240-gl - 05.01.2019, 09:05:18
Tuli mieleen että mitenkähän onnistuisi jos moottorin jäähdyttimen putkittaisi "konehuoneeseen" kun se on nyt tyhjillään? Voisi vaatia kunnon vesipumpun kierrättämään nestettä. Siirtäisi myös osan painosta etuosaan.
(https://i.imgur.com/UrqpCqU.jpg)

img]https://i.imgur.com/UrqpCqU.jpg[/img]
Tokko tänne kunnon moottoria olisi sopinutkaan? 850:n jäähdytin vie tilaa.

Nyt käy keulaan samat osat kuin varsinaiseen kilpuriin. Jos innostuu niin käy valmiit kisapalikat jatkossa. Etutilaan, vai miksi sitä pitäisi nimittää, tulee vielä tankki ja muutama muu säiliö.

Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Ribbe - 05.01.2019, 13:59:20
Pitäisi siis lukea nämä jutut kunnolla  :D.

Edit:
Tuli googletettua noita erilaisia B-ryhmän toteutuksia.
(https://wrcwings.files.wordpress.com/2016/06/intercooler.jpg?w=700)
Kuvan toteutus taisi olla Fordista. Tuommoinen cooleri katon rajaan ja leveä skuuppi mistä sille jäähdytysilma.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 06.01.2019, 17:02:12
Oikealle puolen öljycuuleri?
Jos löytyy sopiva kenno niin kyllä. Moottorissahan on termari ja letkunlähdöt jo valmiiksi siinä lähellä. Tavoitteena siis löytää käytetty/halpa kenno, mutta ei uusikaan pois suljettu ole, aika edullisiakin näkyy olevan.

Tuli mieleen että mitenkähän onnistuisi jos moottorin jäähdyttimen putkittaisi "konehuoneeseen" kun se on nyt tyhjillään? Voisi vaatia kunnon vesipumpun kierrättämään nestettä. Siirtäisi myös osan painosta etuosaan.
Jäähdytys on nyt toteutettu siten, että 850:n jäähdytin on tuolla etutilassa ja kolme alumiiniputkea ensisessä kardaanitunnelissa. Kaksi on suurempaa, eli ylä- ja alavesiputket ja kolmas Ø16 eristettynä lämmityslaitteelle ja ennen kennoa järjestelmän alimpana kiertovesipumppu. Pumppu saa pyöriä aina kun päävirrat on päällä. Lämmityslaitteelta paluu sitten suoraan alavesiputkeen. Paisuntasäiliö on takana C-pilarissa, aika ylhäällä 850:iin nähden ja jäähdyttäjän päätyyn tein ilmausruuvin. Koska pääasiallinen käyttö tulee jäälle, uskoisin tuon toimivan riittävästi, alla olevat alumiini putketkin jäähdyttävät vähän ja tuo lämmityslaitteen pumppu saa kierron aikaan alavesiputkeen. Se auttanee luonnonkiertoa jäähdyttäjässäkin ainakin jossain määrin? Mulla oli 142:ssa jäähdytin pitkään takana ja se toimi ihan ok ilman erillistä pumppua, niin kauan kun auto kävi.

Kuvan toteutus taisi olla Fordista. Tuommoinen cooleri katon rajaan ja leveä skuuppi mistä sille jäähdytysilma.
Juuri tämän innoittamana cooleri (keltainen) on nyt katossa. Sattui vaan olemaan tuollaisen isompi alumiinikenno jäänyt nurkkiin, niin piti laittaa vaakaan. Tuon piirroksessa olevan punaisen kanavan lisään vielä jossain vaiheessa, sekä imevän flektin.

(https://i.imgur.com/wgqVQp2.jpg)

Tässä on montakin asiaa joita lisään sitten ensi talven "Evo"-versioon tai jos aikaa jää. Tavoitteena on siis edelleen päästä kokeilemaan tämän talven jäille. Tällä hetkellä suurimpina puutteina jarrut, tankki ja pumppu, pari kymmentä johtoa takaa eteen (suurin osa menee mittaristoon), sekä turvakaaret ja maalaus. Maalaus jäänee kesälle, sekä etu- ja takaspolereiden tekeminen.

Tämän viikon edistymiset:
- Kytkinpolkimen laitoin S40:stä, kun se kävi 850:ä helpommin.
- Etuiskareiden yläpäihin histasin 2mm vahvikelevyt, kun ne ei oikein ole tahtoneet oikeassa kilpurissa pyyä suorina.
- Loppujen lokasuojasaumojen hitsaus, eli pyöränkaaret
- Helmalevikkeiden päät
- Ruostereikiä vaihdettu ehjään peltiin
- Takapuskuri paikoilleen. Venyi sittenkin vähän leikkaamalla ja lämmittämällä paikoilleen.
- Konehuoneen johtosarja
- Vaihdekepille kiinnitys
- Kaasuvaijeri ja poljinmuutos
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Kulmamies - 06.01.2019, 17:09:45
En olisi ikipäivänä kuvitellut olevani sianpäästä näin innoissani, mitä nyt olen tästä :D ... tai no, enhän mä ole nytkään, vaan lähinnä tästä ennakkoluulottomasta rakentelusta  O0
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: R70AWD - 06.01.2019, 17:18:37
Ei se välille lisäpumppua tarvitse, jos 240:n Volvo jossa 350 SBC keulilla ja jäähdyttäjä takaluukussakin toimii pelkällä moottorin vesipumpulla kilpakäytössä. Ainoa vaan että kun se vesimäärä lopulta lämpenee, niin se laajenee todella paljon ja yksi Volvon paisuntasäiliö ei riitä, pitää olla kaksi rinnakkain. Vesipumppu on sähköinen ja SBC vakiopaikalla, joten koneen voi jäähdytellä erien välissä näppärästi.
Liian nopea kierto syylärissä on myös huono, isosyyläri jäähdyttää tehokkaasti kun virtaus sopivan hiljainen. Jäähdyttävää ilmaa sen sijaan pitää saada paljon syylärin läpi, kunnon flektit ja reitit ilmalle.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.01.2019, 19:07:02
Jos syylärissä on ilmausnippa siellä syylärin ylänurkassa, niin se riittää (heh, veikeä olisi 850:n syyläri ylösalaisin, jolloin ilmaus tapahtuisi tyhjennysnipasta)

Lämmityslaitteen kennolle tee joku ilmausnippa kans. Ei sielä ilma muuten poistu.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 15.01.2019, 19:50:30
En olisi ikipäivänä kuvitellut olevani sianpäästä näin innoissani, mitä nyt olen tästä :D ... tai no, enhän mä ole nytkään, vaan lähinnä tästä ennakkoluulottomasta rakentelusta  O0
Olen kai katsonut liikaa Project Binkya ja Laitilan autotehtaan rakennelmia? Aihio ei tosiaan ole parhaasta päästä, mutta koska näillä näkymin ainoaksi alkuperäiseksi liikkuvaksi osaksi on jäämässä rattiakseli, saattaa joku vika tässä vielä korjaantua, tai sitten niitä tulee lisää...

Ainoa vaan että kun se vesimäärä lopulta lämpenee, niin se laajenee todella paljon ja yksi Volvon paisuntasäiliö ei riitä, pitää olla kaksi rinnakkain. Jäähdyttävää ilmaa sen sijaan pitää saada paljon syylärin läpi, kunnon flektit ja reitit ilmalle.
Hyvä pointti, pitäisiköhän yrittää "entisöintimielessä" etsiä jostain FH-Volvon paisari? Keulaan tulee ilmanohjaimet, joilla kaikki maskin läpi tuleva ilma ohjataan jäähdyttimen läpi. Toisena ohjaimena 850:n tunneli flekteineen, jossa 2-nopeutta ja sen jälkeen paljon tilaa poistua auton alle.

(heh, veikeä olisi 850:n syyläri ylösalaisin, jolloin ilmaus tapahtuisi tyhjennysnipasta)
Itse asiassa kokeilin, mutta flektin tuulitunnelin kiinnitys näytti sen verran erikoiselta väärinpäin, että laitoin sen "oikeinpäin". Tyhjennyshana on myös varsin käytännöllinen varuste, joka nykyään puuttuu liian monesta autosta.

Jarruja olen tässä vähän mietiskellyt.. Tilannehan on siis se että takana on 2 x Ø57mm mäntää uivissa satuloissa ja edessä 8 x Ø38mm mäntää kiinteissä satuloissa. Oletuksena jarruista on tulossa varsin takapainoiset, joten ostin Björkiltä paineenalennusventtiilin. Tämän vuoksi piirit on tarkoitus jakaa eteen ja toinen taakse. Etupiirissä tilavuus tulee siis kasvamaan 2:n Ø38:n männän verran 240:n vakiotilanteeseen nähden (6805 - 9073mm2). Takana mäntien pinta-ala kasvaa hieman (4536 - 5104mm2), mutta mites tarvittava tilavuus ja sen suhde etujarruihin? Puristusvoimaahan tuo uiva satula tarjoaa saman verran kuin kahdella saman kokosilla männillä oleva kiinteä satula.

Mietin siis jääkö 240:n Ø22mm pääsylinteri pieneksi? 850:ssä olisi Ø25mm, mutta vähän hankalampi asennettava.

Minkäkokoisia pääsylintereitä on yleensä käytetty esim. F-ryhmässä 240:ssä pedalboxin kanssa?

Turvakaaria pitäisi päästä viikonloppuna sovittelemaan, niin alkaa taas edistymään.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Lankku - 15.01.2019, 21:23:28
240 etusatulassa on 38mm männät jollet ole jostain löytänyt ATE:n satuloita? Niissä on 36mm mäntä kuten 140:ssäkin. Sen puoleen vakio 240 sylinteri menee hyvin, mutta takamäntien koon takia on aiheellista laittaa isompi sylinteri. Vakiolla sylinterillä polkimen liikkeestä tulee pitkä ja ottaa alempana.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 19.01.2019, 21:52:17
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilattu ja oikein hyvin suunniteltu kokonaan tekemättä, vai miten se meni. No kuitenkin kehikon pystytys aloitettu:

(https://i.imgur.com/6qes5fI.jpg)

Turvakaarien hinnoissa oli tosiaan suuria eroja. Muutama tuttu vinkkasi että Jyväskylästäkin löytyy putkentaivutuksia tekevä firma, jota varten piirsin kaarista piirustukset. Tuli noin puolet halvemmaksi kuin halvin "kaaripaja". Eilen sain pääkaaren ja tänään sitten soviteltu putkia paikoilleen. Yllättävän hyvin istuvat, oli vähän hankala nimittäin piirtää nuo etukaaret. A-pilarin kohdalle jouduin yhden loivan mutkan taivuttamaan lisää, että sain kaaret lähemmäksi pilaria, muuten sopivat ok.

Koska ruostereikiä edelleen on, pystyi kehikon puottamaan lattian läpi alas, jotta pääsi hitsaamaan saumat ympäri. WRC-putket ja toiset oviputket jätän pois, muuten sääntöjen mukaiset. Tältä päivältä jäi vielä lattioiden hitsaus umpeen ja taakse pari suoraa putkea tehtävä lisää.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 20.01.2019, 19:54:52
(https://i.imgur.com/vEAW36l.jpg)
Putket paikoillaan.

Yksi hukkaputki tuli, kun katkaisin toisen kattoputken liian lyhyeksi. Onneksi riitti silti 2 x 6m suoraa, eikä tarvinnut hankkia lisää. Kaaret on aika monesta kohtaa hitsattu kiinni, jotta tukisivat koria. Turvavöitä varten hitsasin poikkiputken pääkaareen, koska tulevan väliseinärakenteen vuoksi olkavöitä ei saa muualle kiinni.

Penkin kiinnikkeet menevät uusiksi, koska alkuperäisillä ainakin kokeilussa ollut kuppipenkki jää turhan korkealle. Muutenkin se peltisysteemi M6-ruuveineen vaikuttaa vähän heppoiselta, etenkin kun oli osittain ruostunut irti..
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 03.02.2019, 19:48:28
Tuli viikon katko rakenteluun rälläkän takia vaikka oli suojalasit... Kannattaa siis niitä käyttää.

Jarrut sain tänään melkein valmiiksi. Sovitin 850:n pääsylinterin (Ø25,4 mm männällä) 340:n tehostimeen. Ei tarvinnut muokkailla poljinta, kun oli vipusuhde kerran sama molemmissa. Reikäjakoa joutui vähän muokkaamaan ja yllättäen 340:n ja 850:n jarrunestesäiliön putket olivat samalla jaolla. On siis jotain alkuperäistä säilytetty ja samalla hoitui ylimääräiset reiät säiliössä. 850:n säliliössä kun olisi ollut turhaan ABS:n paluu ja kytkinnesteen lähtö. Kytkimelle on laitettava oma säiliö, kun sen pääsylinteri on korkeammalla. PV.n säiliö siihen kävisi, kunhan jostain arkiston syövereistä sellaisen löydän.

Etujarrut on etummaisessa lähdössä ja takajarrut taaemmassa. Etu- ja takajarruissa on jonkin verran tilavuuseroa, mutta pääsylinterin pitäisi tuo ero tasata. Takapiiriin tuli säädettävä paineenalennusventtiili ja käsijarrusylinteri. Käsijarru toimii omalla kahvallaan ja tarvittaessa hoitaa alkuperäisen toiminnon. Itse en ole oikein tykännyt käsijarrua käyttää ajaessa, niin lukitus saa jäädä toimintaan.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 10.02.2019, 20:12:56
Turvakaaret, suurin osa sisustaa ja konehuonetta maalattu korin väriin. Onpahan vähän siistimpi yksivärisenä.

(https://i.imgur.com/0c7CeNF.jpg)
Koetaulun ja mittariston sovittelua.

Mittaristoon lisäsin kierrosluku ja ahtopainemittarit, sekä samalla kun helposti kävi, ajotietokoneen. Voi sitten kauhistella kulutuslukemia radalla. Ulkolämpömittarille asennettava anturi vielä kanssa, ei varmaan monessa "kilpurissa" ole sellaista varustetta.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: aprilli - 12.02.2019, 11:43:07
Äärimmäisen mielenkiintonen projekti ja hyvin edistyny. Tästä on hyvää vauhtia tulossa yhden bemarin lisäksi toinen projekti, jonka pääsee toivottavasti joskus livenä näkemään.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 02.03.2019, 21:00:22
Kaikki jotka epäili projektin valmistumista tälle kaudelle voi nyt todeta epäilleensä oikein. Keli ollut sellainen että Keski-Suomen jääratakelit meni jo aikoja sitten, joten työtahtikin on hidastunut. Kerhon jääratapäivä huomenna oli viimeinen tavoite, mutta osui samalla viikonlopulle Keuruun kisan kanssa.

Mutta, auto olisi ainakin teoriassa tankkia vaille käyntikunnossa. Ajokunnossakin se olisi, kun täyttäisi jarru-, kytkin- ja jäähdytysnesteet. Niin ja sellaiset ajomukavuuteen vaikuttavat osat kuten tuulilasi ja kuskinovi voisivat olla ihan mukavia paikoillaan. Kuitenkin, kuten sanottu, teoriassa. Käytäntö voi vaatia vielä muutakin. Jousien jäykkyys ja ajokorkeus ovat vielä tuntemattomia suureita, kun auto on pukkien varassa.

Väliseinä tuli askarreltua alumiinista:

(https://i.imgur.com/EYr2oVv.jpg)
"Huoltoluukku" auki...

(https://i.imgur.com/nHH1Vjt.jpg)
...ja kiinni.

Seinä koostuu viidestä suuremmasta kappaleesta. Ensimmäsen version tein kovalevystä, jota oli helppo työstää ja sai kunnon kaavat metallin leikkaamista varten. Alimmainen kappale ja sivupalat ovat "kiinteitä", eli ne saa saumattua koriin tiiviiksi. Alimmaiseen tuli myös putki- kaapeli ym. läpiviennit, joten keskikappaleen saa ruuvein irti helposti tarvittaessa. Vikalukupistoke löysi paikkansa kartturin penkin takaa. Ylipään kappaleeseen laitoin muovisen ikkunan, että näkee vähän taakse.

(https://i.imgur.com/k7N63df.jpg)
Vielä mahtuu kädet väliin jos yltää.

Öljynmittatikkua täytyy jatkaa, tuolta aikas hankala käyttää. Ajattelin tuoda sen takasivulasiin käyttäen kuorma-auton tms. tikkua.

(https://i.imgur.com/7PTOUmG.jpg)
Rallityyliä

Radion paikalle laitoin voltti- ja öljynpainemittarit, sekä tein keskikonsolin ruudutetusta alumiinista, kun sellaista sattui nurkista löytymään. Katkaisjat on 240:stä, joihin vaihdoin erilaisia symboleja. IKH:lta nimittäin saa niitä irtonaisina ja traktoriin tarkoitetut osat käyvät vähän pienemmäksi hiomalla Volvon kytkimiin. Kytkimissä on flektien ohjaukset, vesipumppu ja varaukset lisävaloille. Intercoolerin flektin kytkin on itseasiassa valokatkaisijan alla, koska siinä ollut takalasinlämmittimen kytkin omasi jo valmiit johdotukset lähes oikeaan paikkaan. Ajotietokoneen kytkimen asensin myös, liekö tuo talli vähän viileä kun näyttöön ilmaantui teksti "Low"? No, anturin puuttuminen selittäneen sen.

Jos on tarjota edukasta pienehköä tankkia ja/tai alavesiletkua niin saapi tarjota YV:llä. Alavesiletkussa on aika syvä hankauma, vaikkei kudos ihan näykään. Otin varaosa GLT:stä toisen, mutta Turbossa pakosarjan alla oleva vesiputki on erilainen. Katkaisin letkun niin läheltä mutkaa (T5:ssa mutka on siinä vesiputkessa ja vaparissa letkussa) kun sain, mutta jostain syystä se jäi toisesta päästä vähän lyhyeksi. Toinen pää olisi kyllä yltänyt paikoilleen..
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Jule - 03.03.2019, 17:41:14

Öljynmittatikkua täytyy jatkaa, tuolta aikas hankala käyttää. Ajattelin tuoda sen takasivulasiin käyttäen kuorma-auton tms. tikkua.

Taivuta vähän eteenpäin, ja huoltoluukku tuohon väliseinään? :)

Yhdessä kuorma-autossa oli tehty (kadonneen tms tilalle) uusi tikku hitsaamalla normaalitikkuun kaasuhitsaus täytepuikko siihen väliin. Vaikutti toimivan.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 16.03.2019, 15:27:58
Taivuta vähän eteenpäin, ja huoltoluukku tuohon väliseinään? :)

Täytyy miettiä luukun tekemistä luukkuun. En kuitenkaan halua, että tulee mitenkään tilannetta, jossa öljyä/huohotuskaasuja tulee ohjaamoon.

Tänään oli projektissa yksi välietappi, eli tämän tämän on tänään käynyt. Ekalla yrityksellä ei lähtenyt, jouduin vaihtamaan startille laittamani releen, kun se halunnut kytkeä sähköä eteenpäin. Lisäsin sen startin viereen, ettei tarvitse turhaan rasittaa sillä virralla virtalukkoa, eikä tuota välillä olevaa pistoketta. Koeajo jäi kuitenkin tekemättä, kun vanha bensapumppu otti ja meni jumiin. Myös lämmityslaitteen kiertovesipumppu alkoi vuotamaan, molempien vika johtunee seisonnasta. Pari minuuttia kävi ihan ok, mittaristossakaan ei palanut kuin "Service" valo.

Vähän huonokuva, mutta kuitenkin:

(https://i.imgur.com/jCDBjeY.jpg)
"Ex-konehuone"

Akulle tein uuden paikan etupalkinpäälle, jolloin sain painopistettä alemmaksi. Tankiksi ainakin alkuun muovinen veneen tankki, joka on asennettu pystyyn ja vinoon. Alimpaan nurkkaan laitoin Ø16 letkunlähdön, josta bensa suoraan 240:n pumpulle, joka on kiinni etupalkin takapinnassa. Ajatuksena välttää erillisen kerääjäsäiliön ja siirtopumpun asennus, vähemmän vikamahdollisuuksia. Tankissa on tilavuutta noin 30 litraa, mutta pohja pinta-ala aika pieni noin asennettuna. En usko että hörppää tyhjää, ennen kuin tankki alkaa oikeasti olla tyhjä. Pumppu on noin 10 cm alempana kuin tankki. 

Joitain vikoja korjailin myös, kohta on käyty kaikki varusteet läpi. Muutaman kerran on tullut ihmeteltyä, kun juuri mikään ei toimi, vaikken auton sähköihin ole suuremmin muutoksia tehnytkään. Lämmityslaitteenpuhallin ja pissapojanmoottorit tuli elvytettyä, kumpikaan ei pyörinyt ennen purkamista ja ruosteenirrottajaa. Valoja rassailin myös, taakse uusin maajohdot ja polttimonkantoja. Toinen ajovaloumpio on varmaan etsittävä, kun sinne ei meinaa saada maadoitusta. Sitä lukuunottamatta kaikki valot sentään pelaa nyt, jopa kartturin karttavalo, jonka lisäsin rallifiilistä tuomaan.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 19.03.2019, 19:34:45
Askartelin vähän painoa lisää vetäville pyörille:

(https://i.imgur.com/mOszwlo.jpg)

Itse en yleensä niin perusta isoista spoilereista, mutta koska tarkoitus on tehdä "B-ryhmän replika", niin tein tuollaisen lintulaudan alumiinista. Olisihan B-ryhmäläinen ilman spoilereita kuin joulupuuro ilman kanelia.

(https://i.imgur.com/T4yVy6a.jpg)
Kannakepaloihin ajoin kuviosahalla reiät, joista työnsin nuo vaakakappaleet läpi.

Keskeltä ne on vähän leveämmät, joten pysyvät sen puolesta paikoillaan ilman niittejä.

(https://i.imgur.com/YomTygp.jpg)
Sitten pääty kappaleet niiteillä kiinni.

Omassa kanttikoneessa ei riittänyt leuan pituus, joten olin jo viemässä noita levyjä paikalliseen peltipajaan kantattaviksi. Sitten kuitenkin ajattelin säästää ja kanttasin itse. Laitoin levyn kerrallaan puristimilla kiinni RHS:n ja traktorin etukauhan huulilevyn väliin ja lautaa vasten painamalla sain sitten kantattua. Tuli sopivan iso R:kin verrattuna kanttikoneeseen. Kaikkein etummainen kantti on tehty perinteisesti viilapenkillä.

Lasikuidusta olisi varmaan saanut kevyemmän ja hienommin muotoillun, mutta eipähän tarvitse liiemmin pakkelia hioa tässä tapauksessa.

Saa nähdä minkälaisen rakenteen keksin vielä eteen tehdä. Alkuperäisen hiekkapellin saa ruosteen takia leikata kokonaan pois..
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 23.03.2019, 11:09:33
Sittenkin toteutui ensimmäinen tavoite, eli pääsin koeajamaan tämän talven lumille:

(https://i.ytimg.com/vi/BIw3ZREc8_o/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEjCPYBEIoBSFryq4qpAxUIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJDeAE=&rs=AOn4CLAxsQHG9Znt-M29Tyx5DiCK6go_5w)
https://www.youtube.com/watch?v=BIw3ZREc8_o&feature=youtu.be

Pieniä ongelmiakin toki oli, nimittäin katolta pudonnut ja nyt jäätynyt lumi tallin oven edessä.. Onneksi olen tehnyt tallin ovat vanhoista nosto-oven paloista, niin on kevyet nostaa pois saranoiltaan yksinkin. Vuotavaa kiertovesipumppua lukuunottamatta kaikki tarvittava toimi, sen mitä nyt pehmeällä tiellä ilman tuulilasia ajelin. Vitosen murinat kuuluu mukavasti, kun ei ole ikkunoita. :)

Joku venttiili naputti kylmänä videolla aika pahasti, hiljeni lämmetessään kyllä. Parasta vaihtaa uudestaan öljyt jonkin ajan päästä, oli melkoista tervaa.

Vähänhän siinä on sellaista Safari-rallilookia, eli etujousia lyhennettävä, takaosa on aika hyvällä korkeudella ja jämäkkä. Onhan nuo jouset ja iskarit tarkoitettu vähän suuremman massan kantamista varten.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Ristus - 23.03.2019, 12:00:13
Vau.

Siitähän ei puutu kuin vähän maalia ja se on valmis. vähän meinas vikuroida videolla mutta lie kuvaaminen ei ole helppoa samalla kun koettaa testata... Toi on varmana jännä ajettava.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Teemu- - 23.03.2019, 12:49:01
On se siistinoloinen tuollaisenakin jo :o Vähän sanattomaksi jättää. O0
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: R70AWD - 23.03.2019, 19:21:51
Wau, siitä tuli tosi hieno !  8)

Pikkasen säätää etujousitusta alemmas, keula voi olla aika kevyt muutenkin. Tollanenhan se olis pitänyt olla jo tehtaalta tullessa, laittoivat tehtaalla vahingossa moottorin väärään päähän  :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Maxxxed - 23.03.2019, 20:48:44
Wau. Asiallinen jo tolleen, odotetaan millane valmiina  8)

Ei kun  -H-
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 24.03.2019, 20:49:31
Nuo kommentit tuo mukavasti lisämotivaatiota rakenteluun.  :)
Kamera tosiaan haittasi ajamista, ilman sitä kulki paljon paremmin. Tuo riihilenkki ei tosin ole kuin noin 600m pitkä, joten huippunopeus jää piikeilläkin vain 60km/h:iin.

Edessä on nyt siis noin 3cm ulosjoustoa tällä hetkellä, eli löysemmät jouset olisi jostain etsittävä. Pelkkä katkaisu ei taida olla paras ratkaisu tähän tilanteeseen. Keula on todellakin aika kevyt, ei yhtään kaipaa tehostusta, mutta nopeampi hammastanko on ehdottomasti saatava. Eteen on myös laitettava kallistuksenvakain tai sitten takaa otettava poies. Periaatteessa olisi tuollai siis yliohjaava, mutta kevyt keula saattaa vaikuttaa toiseen suuntaan.. Nämä muutokset on tehtävä ennen kuin voi tarkemmin arvioida ajo-omituisuuksia.
Mutta, kyllähän se vähän hymyilytti kun pääsi kokeilemaan.

Keulasta laikkasin tänään ison palan pois ja vielä jäi ruostetta korjattavaksi. Jouduin samalla poistamaan jäähdyttäjän alakiinnitykset, jotka teen huonekaluputkesta uudet. Se etuhiekkapellin kotelorakenteen sauma oli ruostunut melkein kokonaan pois ja myös puskurin kiinnityspisteiden ympärillä on reikiä. 850:n puskuria mallailin paikoilleen josko siitä saisi alaosan, mutta ei oikein vaikuttanut hyvältä.

Ralliin liittyen tuolta muuten pääsee lueskelemaan luokkareita:
https://historicdb.fia.com/cars/list

Ihan mielenkiinnosta olen selaillut, että mitä kaikkea oikeisiin B-ryhmäläisiin oikein on luokiteltu. Lancia S4:n etuspoileri voisi olla se, josta ottaa mallia tähän projektiin seuraavaksi.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: TPK1980 - 24.03.2019, 21:13:49
Lancia S4:n etuspoileri voisi olla se, josta ottaa mallia tähän projektiin seuraavaksi.

S1 Evo 2 tyyliset kaarilevikkeet ja etuhelma/-spoileri sopisi omaan silmään paremmin tuohon. Ajovalojen muoto, ja kun ottaa vielä huomioon nuo takakaarissa jo olevat levikkeet. S4:n etuspoileri on semmonen lumiaura :D no on se kyl parempi kuin 205:sen eri versiot :D
(https://www.ultimatecarpage.com/images/car/610/Audi-Sport-Quattro-S1-5673.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 06.04.2019, 21:30:15
S1 Evo 2 tyyliset kaarilevikkeet ja etuhelma/-spoileri sopisi omaan silmään paremmin tuohon. Ajovalojen muoto, ja kun ottaa vielä huomioon nuo takakaarissa jo olevat levikkeet. S4:n etuspoileri on semmonen lumiaura :D no on se kyl parempi kuin 205:sen eri versiot :D
Tuo Audin Evo onkin tämän projektin alkuperäinen innoittaja ja takaspoileri on sen mallia mukaillen jo tehty. Etulokasuojien levitykset tein perus Quattron mukaan, koska halusin pitää tuon oman etupuskurin paikoillaan. Pitää vielä miettiä, voisihan puskurin katkaista samalla tavalla tuosta vilkun kohdalta, mutta tulisi sitten myös muutoksia noihin jo hitsattuihin lokasuojiin.
(https://www.rally24.com/res/img/products/37858/1/1/audi-ur-quattro.jpeg)

Tekniikanluovuttajan puskuria mallailin, mutta se ei oikein omaan silmään käy, vaikka kohta pari viikkoa ollut koesovituksessa:
(https://i.imgur.com/9WJiPyc.jpg)
850:n puskuri ylösalaisin leikeltynä

(https://i.imgur.com/We30N8R.jpg)
Lisää säätömahdollisuuksia

Edellisestä jäärataprojektista vaihdoin nopean ohjauksen ja etutolpat tähän. Samalla tuli vähän isommat jarrut, lienevät V70:stä? PV:n penkkiprojektista jäi nahan paloja, joten ompelin niistä tuollaiset pussukat suojaamaan tolppia. Kiristys avattavilla nippusiteillä ylhäälle ja alas ommelluissa taitoksissa. Kaverilla oli käytössä tuohon tarkoitukseen tehdyt pussit, joiden vetoketjut eivät arvaten koskaan toimineet kunnolla. Näissä ei ole sitä ongelmaa. Nahka varmaan myös hengittää sen verran, että kosteuskin pääsee tuolta pois. Jousiksi löytyi välikopan takana olleet 350mm pitkät ja 125lbs.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 07.04.2019, 12:05:17
(https://i.imgur.com/PwHzldJ.jpg)
Aurinkoinen ulkoilupäivä

Vielä on riihitiellä syksyllä pakattua jäätä jäljellä ja aamusella kantaa aukkopaikoissakin vaikka onkin sulanut hiekalle. Nyt oli ainakin etuosa alempana. Noilla jousilla keulaa saa vähän minun painolla painumaan. Ajo-ominaisuudet parani huomattavasti viime kerrasta, mutta tuli myös pari talli-iltaa lisää ja laikkoja menee...

(https://i.imgur.com/9qVHYPV.jpg)
Kalliita naarmuja

Tiealueella pysyin, eli korjaustarpeet ei johdu koeajosta. Ensimmäisessä kuvassa jousissa ei ollut yhtään esijännitystä, nostin keulaa 30mm ennen ajamista. Siltikään ei mahdu nuo 15" piikit kunnolla pyörimään. Laskua on silloin helmakotelon matkalla noin 10mm, eli ajokorkeus olisi hyvä, alatukivarsien ollessa lähes vaakatasossa. Joudun laikkaamaan keulasta nuo kotelopalkit pois, joihin "etusisälokasuojat" kiinnittyy.  Rakennetta on nostettava reilusti, muuten lokasuojien sisällä tila riittäisi hyvin. Turhan kallista raapia nastoja, eikä muutenkaan ole hyvä noin. Alapinnat oli jo ruostuneet, eli punaisena näkyvä on uutta peltiä. Olisi vaan pitänyt leikata samanties pois ja korvata kaariputkella nuo.

Toinen huono asia oli takajarrupiiriin jäävä paine, vaikken käsijarruun koskenut. Muuten toimii hyvin, mitä nyt vähän sinistä pölläyttää putkesta. Jouset olisi varmaan jäykkyytensä puolesta hyvät, keula niiaa hieman jarruttaessa.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: R70AWD - 07.04.2019, 12:48:48
Nyt näyttää tosi hyvältä  8)

Tekee lisää tilaa sisälokareihin, onhan siellä edessä tilaa kun ei ole konettakaan tiellä.

Nestetoiminen käsijarru kannattaa rakentaa ihan omilla sylintereillään, silloin se ei sotke auton takajarrupiiriä ja toisin päin.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: oh850 - 07.04.2019, 15:15:01
Ei tuo etulippa enää niin pahalta näytä kun keula on alempana :) vaikka onhan siinä toki pyöreitä muotoja enemmän kuin koko autossa.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 13.04.2019, 16:23:55
Puukkosahalla lähtee nopiaan paloja pois, taisi koppa taas keventyä ja ruosteen määräkin samalla vähentyi. Pari iltaa kyllä meni jo yhden puolen muokkaamiseen.

(https://i.imgur.com/rvuplLV.jpg)
Jokohan mahtuu pyörä pyörimään?

Alkukuvan unohdin ottaa mutta tässä on toisesta projektista kuva, joka on kanssa normaalista poikkeavalla tekniikalla (T5 Corveten voimansiirrolla):
 
(http://i2.photobucket.com/albums/y43/a_pod666/My%20Cars/The%20Beast/Current/EVO%203%20Mods/IMG_0197.jpg)
http://forum.retro-rides.org/thread/45050/1988-volvo-340-boot-floor?page=5

Nyt on ainakin pyörällä varaa joustaa, mutta yksi peltikotelo piti leikata pois.

(https://i.imgur.com/AFkgRBd.jpg)
Putkirunkoa

Jottei rakenne heikentyisi, niin askartelin tuonne pari kaariputkea lisää. Kolmiorakenne suorilla putkilla on ainakin tukeva. Alunperin jätin ne tekemättä, koska tiesin työläiksi sovittaa paikoilleen. Sulakerasialle on etsittävä uusi paikka, tosin nyt on hyvä syy päivittää sulakemalli parempaan, eli lumipalloefekti rakenteluun iskee jälleen...

Toisella puolella taitaa sitten olla pyyhkijän moottori pahimmoilleen tiellä, mutta voisi nuo putket juuri ja juuri mahtua.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 22.04.2019, 15:58:19
Toisellekin puolelle lisätty tilaa eturenkaalle ja tehty vastaavat putket turvakaareen. Pyyhkijänmoottorihan ei enää sittenkään tuohon kokoonpanoon mahtunut, mutta hitsaamalla korista reikiä umpeen, muokkaamalla kiinnityslevyä, poraamalla uusia reikiä siihen sekä koriin ja lopuksi tangon lyhennys, niin moottorin sai vielä suunnilleen samaan paikkaan takaisin.

Tein tänään myös kartturille, vieläpä AKK:n sääntöjen mukaiset, poikkiputket penkin kiinnitystä varten ja paikat 6-pistevöille. Jos jollakulla olisi myydä edullisesti yhdet vyöt ja pari sarjaa silmukkaruuveja, niin voi laittaa YV:tä. Leimaa ei tarvitse olla, eikä värillä väliä kunhan on punaiset, kuten kuskilla.

Sulakerasian päivit(tel)in 940:stä puretulla, jolloin korjaantui todennäköisesti monta tulevaisuuden sähkövikaa. Vaikka itse sulakkeiden kontaktipinnat oli vielä suht ok, niin konehuoneen puolelta tulevat sähköpistokkeet vihersivät jo kilpaa kevään kanssa... Uusi sulakerasia löysi paikkansa hanskalokeron alta, jonne sen sai mukavasti upotettua. Johtoja ei jäänyt yli ja kaikki jo aiemmin toimineet ominaisuudet pelaavat edelleen.

Tuota käsijarrua tuumailin kanssa. Takapiirissä on paineenalennusventtiili ennen käsijarrusylinteriä, joka ei nyt ilmeisesti laske painetta riittävän nopeasti pois? Silloin paine jää takajarruille ja se jättää käsijarrusylinterin venttiilin kiinni. Vaihtoehtoja olisi useita. Kolmitieventtiilin asennu, erilliset satulat käsijarrulle, kolmantena ehkä paineenalennusventtiilin siirto käsijarrusylinterin jälkeen, mutta tällöin heikkenee myös sen teho. Neljäs olisi sovittaa jotkut kaksimäntäiset satulat taakse ja ottaa niiden toiset sylinterit käsijarrukäyttöön. Kaikkein helpoimmalla tietysti pääsisi jos vain laittaisi sulkuventtiilin. Silloin olisi pysäköintijarru, kun polkee jalkajarrulla ensin paineen... Tuo paineenalennusventtiilin siirto käsijarrusylinterin jälkeen olisi mielestäni järkevin. Noissa takajarruissa varmaan riittäisi teho silti ainakin jäällä kikkailuun?
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 28.04.2019, 11:26:13
No joo, piti tehdä nopeasti jääratapeli, mutta tuli taas pienoismalleja harrastaneena keskityttyä yksityiskohtiin...

Eilen pesin etutilan ja päälipuolen. Sedällä ehti olla useamman vuoden koivun alla ja minullakin pari vuotta kuusen alla, joten aika paksusti oli jotain mustaa maalipinnalla. Etutilaa tuli sitten vähän hioskeltua, saumoja kittailtua ja maalailtua. Sitten kun ex-konehuone oli taas sininen, alkoi kulahtaneet ja ruosteiset pikkuosat näyttää karuilta. Niitäkin vähän siistin ja maalailin sitten kanssa.

(https://i.imgur.com/5g5zSjZ.jpg)
Kehtaa ainakin tankkauksen ajan pitää nokkapeltiä nyt auki.

(https://i.imgur.com/kUrEUKn.jpg)
Pyyhkijän moottori uudella paikallaan.

(https://i.imgur.com/rUVVvsP.jpg)
Uusia tarroja

Edellisistä projekteista on jäänyt tarroja, niin liimailen niitä mihin sattuvat hyvin sopimaan. Tein myös vanhasta kattopellistä tuollaiset ilmanohjaimet, niin ei pääse maskista tuleva ilma kennon ohi enää. Pissapojansäiliö on jostain japsista, mahtuu kivasti tuonne umpion taakse, eikä haittaa polttimon vaihtoa. Jos tarttee vilkkua rassata, niin voi kätevästi nostaa pois telineestään.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 06.05.2019, 17:04:40
Tulipahan viikonloppuna leikittyä kuvankäsittelyohjelmalla:

(https://i.imgur.com/LAKKZ6E.jpg)
Mikkolan Audia mukaillen

(https://i.imgur.com/9N5wJgY.jpg)
Rydellin 850:ä mukaillen

(https://i.imgur.com/fi9vzXH.jpg)
Alenin 142:a mukaillen

Itse ehkä eniten pidän tuosta viimeisestä, tai sitten suunnittelen kokonaan oman värityksen. Alkuperäinen sininen pysyy kuitenkin päävärinä ja lisukkeeksi valkoista sekä vähän punaista tai keltaista. Lisäksi tietysti 80-luvun sponsoritarroja siten kun mukavasti mahtuu.

Etuspoilerin muutan jotenkin tuollaisen Audi-lookin. Liekö helpompi oikeasti kuin tietokoneella, meni nuo tekstit väärinpäin...

Muuten ei ole nyt kovin paljoa edennyt, aika mennyt varsinaisen kilpurin maalaamisessa. Ajattelin kuitenkin ostaa maalit samalla molempiin. Viimeistä mallikuvaa puoltaisi sekin että punaista ja valkoista olisi purkinpohjia valmiiksi.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Ristus - 06.05.2019, 19:41:08
Jos ideoilla mitään merkitystä niin alin maalaus teema olisi minusta pop.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Kenoviiva - 06.05.2019, 20:49:49
Omaan silmään alin, mutta punaisten raitojen kevennyksellä, hieman kuten linkin vasemman laidan neljäs ylhäältä:
http://touringcarracing.net/Pages/p%201981%20Super%20Sprint.html
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 15.05.2019, 21:18:05
Alinta teemaa lähdetään siis jatkojalostamaan, ostin tänään sinistä maalia. Valkoista oli ennestään ja punaiset raidat saa teipillä tehtyä. Maalikauppias antoi kohteliaasti alennusta, kun kerroin millaiseen projektiin sitä tarvitaan. Samalla sain pari mainostarraa tuomaan "rallilookia", kiitokset hänelle.

Yksi vanhempi rata-autoilija kävi taannoin katsomassa ja ehdotti, että tätä pitäisi päästä Ahvenistolle joskus kokeilemaan! Alustahan on vähän mallia Acropolis-ralli edelleen, tosin keulaa saa nyttemmin laskettua. Taakse piti jotain madallusta kehitellä, eikä noihin 850:n tolppiin oikein käyneet mitkään saatavilla olleet jouset.

(https://i.imgur.com/KmTJp76.jpg)
Uutta ja vanhaa sekaisin

Tekniikan luovuttajassa oli Bilsteinin kaasuiskarit ja niihin mahtui kierreholkit ID=51mm. Ei muuta kuin varovasti vanhat lautaset pois ja holkit tilalle. Jousiksi löysin vanhasta kilpurista (RS2000) jääneet etujouset, aika näyttää onko jäykkyys siellä päinkään. Pidempi 180mm ja laskelmieni mukaan noin 230 lbs. Lyhyempi 100mm ja 750 lbs? Kummassakaan ei ole selviä merkintöjä tallessa. Toisena vaihtoehtona olisi noissa etutolpissa olleet jouset, 265mm pitkät ja 450 lbs. Lienee jo liian jäykät? Muovista sorvattu keskitysrengas pitää jouset kohdakkain ja estää päiden hankaamisen kierreosaan.

(https://i.imgur.com/nltpFBk.jpg)
Lisää negatiivista camberia

Samalla yläpäähän vähän vahviketta ja säätömahdollisuus. Ei ole enää sitä särkyvää kumia tuossa kokoonpanossa. Jos joku sattuu pitämään Volvoa traktorin sukulaisena, niin tähän se pätee, ainakin ihan vähän vain. Unibolit oli nimittäin traktoriliikkeessä 5-kertaa edullisemmat, joskin aika järeät...

Toinen yläpää on vielä tehtävä ja ommeltava nahkapussukat niin saa auton taas takaisin pyörilleen. Tuo ajatuksen voimalla ohjautuva, lihasvoimaa käyttävä, CNC-kone ei ehtinyt/jaksanut yhden illan aikaan tehdä molempiin noita soikeita reikiä.
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: The_OttoB - 15.05.2019, 21:51:15
Tulipahan viikonloppuna leikittyä kuvankäsittelyohjelmalla:

(https://i.imgur.com/LAKKZ6E.jpg)
Mikkolan Audia mukaillen

(https://i.imgur.com/9N5wJgY.jpg)
Rydellin 850:ä mukaillen

(https://i.imgur.com/fi9vzXH.jpg)
Alenin 142:a mukaillen

Itse ehkä eniten pidän tuosta viimeisestä, tai sitten suunnittelen kokonaan oman värityksen. Alkuperäinen sininen pysyy kuitenkin päävärinä ja lisukkeeksi valkoista sekä vähän punaista tai keltaista. Lisäksi tietysti 80-luvun sponsoritarroja siten kun mukavasti mahtuu.

Etuspoilerin muutan jotenkin tuollaisen Audi-lookin. Liekö helpompi oikeasti kuin tietokoneella, meni nuo tekstit väärinpäin...

Muuten ei ole nyt kovin paljoa edennyt, aika mennyt varsinaisen kilpurin maalaamisessa. Ajattelin kuitenkin ostaa maalit samalla molempiin. Viimeistä mallikuvaa puoltaisi sekin että punaista ja valkoista olisi purkinpohjia valmiiksi.

Mites rallicross väritys? Sweduraita sinivalkoiseksi?
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: Maxxxed - 16.05.2019, 09:36:12
Tuli joskus entiseen 850seen hankittua halpis coileihin camber säädettävät yläpäät joissa uniball.

Jos tuntuu ettei original muokattuna kestä, niin tästä (https://www.ebay.com/itm/MK1-PillowBall-Camber-Kit-Plates-850-C70-S70-S80-V70-4-Coilover-Kits-Strut-Mount-/141005441757) sellaset kun mulla oli.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 353 Grp B
Kirjoitti: ata - 19.06.2019, 21:15:50
Tuli joskus entiseen 850seen hankittua halpis coileihin camber säädettävät yläpäät joissa uniball.

Jos tuntuu ettei original muokattuna kestä, niin tästä (https://www.ebay.com/itm/MK1-PillowBall-Camber-Kit-Plates-850-C70-S70-S80-V70-4-Coilover-Kits-Strut-Mount-/141005441757) sellaset kun mulla oli.  :)
Koitin valmiita katsella, tosin vain Suomesta, ja kun en oikein löytänyt niin tein itse. Keskiosaan vaihdoin 4mm levyn ja alla oleva levy, jossa tuo nivel on kiinni on saman paksuista. Tuosta alkuperäisestä ei jäänyt siis kuin uloin osa ja kiinnityspinnat käyttöön. Tuo onkin hyvä vaihtoehto jos tulee tarvetta.  -H-

Mites rallicross väritys? Sweduraita sinivalkoiseksi?
Siis tämä?
(http://www.300power.com/evenemang/2004/mantorp_vrom/PICT1187.jpg)

Kyllä tuotakin makustelin ja kävin viime kesänä museossa katsomassa. Jotenkin en vain tuosta pidä, vaikka se olisikin luonteva vaihtoehto. Jotenkin rallia harrasteena tulee kaksivärisistä aina mieleen, että on paikkamaalattu ulosajon jälkiä.

Kevät on mennyt muissa puuhissa ja varmaan kesäkin. Itikkamäärä rajoittaa myös tallissa viihtyvyyttä... Korjasin kuskin oven kuitenkin.

(https://i.imgur.com/Z1DXTXZ.jpg)
Meinasi olla niin sanotusti pohja pois

On myös erikoisesti ruostunut sisäpelti puhki sisäkahvan vierestä, tuon ikkunatolpan kohdalta. Siihen kohtaa taitaa tulla kevennysreikä, eli poraan huonon palan pois.

(https://i.imgur.com/xxz2ISx.jpg)
Uutta peltiä

Nyt ei enää ulkopelti rämähdä ovea sulkiessa. Pintapeltiä tuli 3cm soiro uutta tuon matkaa kuin punaista pohjamaalia ja sain myös hienosäätömoskalla säädettyä saranoita sen verran, että ovi menee muutenkin paremmin kiinni. Saranatapit korvasin M8 pulteilla, jotta on helpompi irrottaa ja uusia ne jatkossa.