Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: volvoracing - 03.11.2018, 20:38:30

Otsikko: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: volvoracing - 03.11.2018, 20:38:30
Terve,

Olen huomannut, että -71 Amazonin kannentiiviste vuotaa runsaasti öljyä ulospäin. Koko tulppien puoleinen sivu vuotaa ja eniten tulee moottorin laatikon puoleisesta päästä. Joku on joskus yrittänyt tiivistää jälkeenpäin kun näkyy sinistä tiivistysmassaa moottorin vuotopuolella koko matkalta. Kiristin kaikki pultit oikeassa järjestyksessä 9,5kilon (maksimi) momenttiin, mutta ei auttanut. Tiiviste on vaihdettava.

Sitten muutama kysymys: Mitä muita tiivisteitä kannattaa samalla vaihtaa? Motonetissä on kolme eri tiivistepaksuutta tarjolla 0.8mm, 1.2mm ja 2.0mm. Tilasin jo tuon paksuimman, mutta onko se paras mahdollinen? Konetta on kuulemma porattu ja on Dellorton tuplatkin, vaikuttavatko nuo seikat tiivisteen paksuuden valintaan?

Sitten haluaisin kysyä näkemyksiä tuosta vuodosta. Miksi se vuotaa juuri ulospäin ja koko lohkon matkalta ja nimenomaan pahimmin laatikon puoleisesta päästä? Onko kannen pinta mahdollisesti kiero? Onko tarpeen tarkistuttaa suoruus ennen kun laittaa uuden tiivisteen kanssa paikalleen?
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: jen - 03.11.2018, 20:51:55
eipä noi kannet mee ihan helposi niin kieroksi että sentakia vuotas,alumiini kannet on juttu eri,ja sitä ei kukaan tiedä miksi vuotaa juuri vasemmaltapuolelta,mutta tommosen kannentiivisteen vaihto on niin yksikertainen homma että ei varmasti kannata hirveesti miettiä miksi vuoraa ja mistä,uusi tiiviste ja taas mennään niinku mennään varmaan nytkin vaikka vähän hikoilee! ;) eipä siinä kun venttiilikopan tiiviste sekään ei välttämätön kun on korkki tiivista,imu-pakosarjan tiiviste mikäli irrotat ne vaikka ei välttämätöntä sekään,minä laittasin yläkertaan kaikki niin siinähän se on!
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: volvoracing - 03.11.2018, 21:17:52
Okei, ei muutakun tiivisteen tuloa odottelemaan :)
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: eke - 03.11.2018, 22:29:10
Jos ei ole koneen historiasta tietoa ,mä tekisin kannelle samalla kun irti on ,vähintään tarkastuksen , seetit  ,venttiilivarren tiivisteet , ohjaimet .

Yleisin syy tappikoneen ölyyntymiseen on venttiilikoppa ja sen tiiviste .

Kannentiivisteen olisin valinnut saman paksuuden kun paikallaan oleva ,olettaen että joku on joskus suunnitellut puristussuhteita , ( 1,2mm paksuuseroa on aika paljon ! )
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: volvoracing - 03.11.2018, 23:06:42
Vuoto on nimenomaan kannentiivisteestä alaspäin.
Täytyypä tarkastaa kantta irrottaessa tiivisteen paksuus ja laittaa samanlainen, sekä nuo seetit, ...tiivisteet ja ohjaimet. Kiitos vinkeistä O0
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: luchadore - 04.11.2018, 21:21:52
Itse laitoin tuota permatexin kupari-sprayta kansipahviin molemmin puolin kasatessa, kun minulla vuoti öljyt vesien sekaan. On pysynyt tiiviinä siitä lähtien.

Ja konetta sotkee lahjakkaasti myös öljykorkin tiiviste.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: J.Lunkka - 05.11.2018, 12:26:02
Koneistuta pinnat suoriksi niin alkaa pitämään. Tiivisteistä sen verran että toimivia ne on merkistä riippumatta kunhan tasot on suorat.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: Ville K - 05.11.2018, 17:05:56
Itse laitoin tuota permatexin kupari-sprayta kansipahviin molemmin puolin kasatessa, kun minulla vuoti öljyt vesien sekaan. On pysynyt tiiviinä siitä lähtien.

Ja konetta sotkee lahjakkaasti myös öljykorkin tiiviste.

Toi kuparispray on ihan ehdotonta kamaa kyllä, omat kasaillut myös sillä ja hyviä on tullut.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: Panssarivaunu - 05.11.2018, 21:25:30
varmaan tosi järkevää joltain vrcf lippisfoorumilta kysyä tappikonejuttuja..
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: Hurm0s - 05.11.2018, 21:33:43
varmaan tosi järkevää joltain vrcf lippisfoorumilta kysyä tappikonejuttuja..
Varmaan tosi järkevää tulla tuollaisia tänne kommentoimaan...

Mielestäni kysyjä sai kysymyksiinsä vastauksia, vai oliko sulla jotain lisättävää?
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: JuHaU - 06.11.2018, 09:50:05
varmaan tosi järkevää joltain vrcf lippisfoorumilta kysyä tappikonejuttuja..

Taitaa vaan Suomen tehokkain tappikoneprojekti löytyä täältä foorumilta.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: mikakoivisto - 06.11.2018, 21:14:31
olkoon nyt vaikka mikä lippissivusto mut kyllähän täältä löytyy apua vaikka mihin volvon vaivaan. jatkakaa vaan samaan malliin!! terv. "myös panssarivaunun omistaja"
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: volvoracing - 08.11.2018, 17:28:26
Otin mitan tiivisteestä ja sain 1.4 mm. Yritin saada siitä 1.2 millistä, mutta tuo 1.4 mm se on. Mittasin pakosarjan puoleiselta sivulta siitä, mistä tiiviste tulee lohkojen yli. Uskallanko laittaa siihen 1.2 mm? 2.0 mm tiivisteellä puristuspaineet varmaan laskisi jonkin verran? Neuvokaa amatööriä.

Nyt on jo kansikin otettu pois. Unohdin muuten laskea jäähdytinnesteet aluksi ja laskin ne vasta juuri ennen kannen pois nostamista, josta seurasi se, että nestettä meni mäntien päälle ja pieniin kanaviin ja valui muutenkin kannentiivisteen välistä joka puolelle. Sain kuivattua mäntien päältä, mutta en pienemmistä rei-istä. Onko tämän virheen suhteen jotain, mitä en tiedä ja mitä pitäisi tehdä ennen kun lasken kannen uuden tiivisteen kanssa paikoilleen. 
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: kilikali - 08.11.2018, 17:48:04
Minulle eräs virittäjävelho täällä sanoi, että ehdottomasti 0,8 mm tiivisteellä kone kasataan, mutta kyse oli viritetystä koneesta. Paljerako tms sopiva ohuella tiivisteellä. Normi koneessa varmaan tuo 1,2mm järkevin. Öljyt vaihtoon, jos vedet kerran pulpahti lohkon reikiin.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: hyvoneju - 08.11.2018, 19:07:02


Nyt on jo kansikin otettu pois. Unohdin muuten laskea jäähdytinnesteet aluksi ja laskin ne vasta juuri ennen kannen pois nostamista, josta seurasi se, että nestettä meni mäntien päälle ja pieniin kanaviin ja valui muutenkin kannentiivisteen välistä joka puolelle. Sain kuivattua mäntien päältä, mutta en pienemmistä rei-istä. Onko tämän virheen suhteen jotain, mitä en tiedä ja mitä pitäisi tehdä ennen kun lasken kannen uuden tiivisteen kanssa paikoilleen.

No varmaan kannattaa putsata kannenpultin reiät ? Esim vaikka crc:tä reikään ja antaa hiukan muhia , sitten vaikka paineilmalla puhtaaksi ? Ja kannattaa varmistaa ettei noihin reikiin jää mitään nesteitä , koska kannen momentti jää vääräksi , ja huonolla tuurilla lohkokin voi hajota  :-[
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: luchadore - 08.11.2018, 21:50:25
Minä kannatan kierretapilla (huom, oikealla tapilla) kansipulttien kierteiden putsaamista, ja pohjien piikkaaminen pikkumeisselillä ja pikkuvasaralla, sieltä tulee törkyä yllättävän paljon, vaikka tuntuu että on puhtaat. Näin itse tein ja kokeilin ja opin, ja teen jatkossa joka kerta. Meni muuten uudet pultit momenttiin kuin sulaan voihin, ja hyvin on siltä osin pelittänyt, yhtään ei tökkinyt eikä paukkuillut.

Jyräsin akkuporakoneella aika kevyehköllä momentilla, monia kertoja samalla koneen momenttia kiristäen, aina vaan tuli paskaa pohjasta lisää.

Vakiosetissä minä vaihdoin tuon ohuimman pahvin, hyvin sekin toimi aina. Öljyt tosiaan vaihtoon suosiolla. Tasopintojen (ja palotilat&ventiilit) jonkunsortin kunnollinen puhdistus tiivistejämistä, itse olen vetänyt ne porakoneella ja harjalaikalla (kuppiharja tms.. messinkiä). Hiomapaperikin välttää. en tiedä onko oikein vai väärin, mutta itsellä toiminut näin.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: volvoracing - 10.11.2018, 13:07:01
Onko olemassa sääntöä, joka vastaisi kysymykseen, kuinka paljon isompi kannentiivisteen liekkirenkaan eli männille tarkoitettujen aukkojen halkaisijan tulee olla verrattuna sylinterin halkaisijaan? Mittasin, että sylinterin halkaisija on yli 91mm, mutta alle 92mm. Vanhassa tiivisteessä on 94mm aukot (tiivistehän varmaan puristuu jonkin verran? Varmaan ennen käyttöä on vanhan tiivisteen aukot olleet vielä isommat, ehkä 95mm?). Riittäisikö pienemmät ja toisaalta kuinka paljon suuremmat ne voisi mahdollisesti olla?

Etsin sopivaa tiivistettä, mutta en tosiaan osaa päättä, minkälainen on oikea. Kone on käsittääkseni B20 sivuventtiili, mutta onko tuota edes porattu? Mikä on 2-litraisen sylinterin halkaisija?
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: v0lv0245 - 10.11.2018, 15:07:58
88,90 on std mitta.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: J.Lunkka - 10.11.2018, 15:34:57

(https://thumb.ibb.co/eQXcXq/IMG-20181110-153202.jpg) (https://ibb.co/eQXcXq)
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: volvoracing - 10.11.2018, 17:50:36
Kiitos teille. V-palvelun miehellä on kuulemma juuri sopiva pahvi 112e.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: Pikku-Matti - 10.11.2018, 19:29:49
Olikos 73-74:n kansipahveissa hieman ovaalinmuotoiset liekkirenkaat ja vanhemmissa pyöreät? Mulla on hyllyssä molempia.

No, menee jo vähän otsikon aiheen ohitse.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: hyvoneju - 10.11.2018, 20:14:47
Olikos 73-74:n kansipahveissa hieman ovaalinmuotoiset liekkirenkaat ja vanhemmissa pyöreät? Mulla on hyllyssä molempia.

No, menee jo vähän otsikon aiheen ohitse.

Kyllä se näin menee !
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: volvoracing - 10.11.2018, 22:51:44
Olikos 73-74:n kansipahveissa hieman ovaalinmuotoiset liekkirenkaat ja vanhemmissa pyöreät? Mulla on hyllyssä molempia.

No, menee jo vähän otsikon aiheen ohitse.

Mittasin uudestaan vanhan tiivisteen liekkirenkaat ja huomasin, että pitkittäissuunnassa mitat ovat 95mm ja poikittaissuunnassa 94mm, elikkä ovat juuri ne ovaalinmuotoiset (?) Tosiaan mäntien halkaisija on parin millin kymmenyksen alle 92mm. Ja vanhan pahvin paksuus puristuneista kohdista 1.2mm ja reunasta, joka ei ole ollut kannen välissä 1.4mm. Sattuisiko sinulta löytymään sopivaa?
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: Pikku-Matti - 11.11.2018, 10:52:30
Mainostaa ei tietysti pitäisi, mutta josko tämä menisi tietolähteenä:

http://www.kgtrimning.org/140160-1/engine-parts/gaskets/b20/ (http://www.kgtrimning.org/140160-1/engine-parts/gaskets/b20/)

Tuolta aikanaan tilailin läjän eripaksuisia tiivisteitä eri-ikäisiin ja erilaisiin B20:iin ja vasta silloin huomasin tuon liekkirenkaan muotoeron.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: volvoracing - 11.11.2018, 12:36:20
Tarvitseeko hommata uudet kansipultit muuten?
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: Kojontti - 11.11.2018, 21:07:03
Ei jos vanhat on ehjät, ei kuroutumia tai muita havaittavia vikoja. Ja pituus on kenties paras mittari, mutta ei nyt ole käsillä mittoja...
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: luchadore - 13.11.2018, 17:45:33
Mitat näkee hyvin kun vetää pultit riviin, niissä on selkeitä pituuseroja (jos on ollakseen), pisimmät kannattaa ehkä vaihtaa.. Ainakin kiristää varovasti. Muuten hyvin on vanhatkin pultit kestäneet kirisyksiä kerta toisensa jälkeen.

Itselläni kerran katkesi, vedin kiinni vaikka oli selvästi venynyt, ja lohkon reikäkin oli putsaamatta. Sen jälkeen olenkin vetänyt kierteet kunnolla puhtaaksi ihan tapilla, kuten aiemmin mainitsin, menee herkästi momenttiin, eikä jälkikiristyskään paukuta pultteja.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: volvoracing - 22.11.2018, 22:28:56
Pitää käydä ostamassa sopiva kierretappi. Pulttien pituuksia en ole vielä katsonut.
Tuli mieleen, että eikö venttiilien välykset muutu kun mulla on 0.2mm ohuempi kansipahvi?
Projekti tällaisessa vaiheessa nyt:

(https://thumb.ibb.co/mwybnA/WP-20181122-007.jpg) (https://ibb.co/mwybnA)

(https://thumb.ibb.co/j1zSuq/WP-20181122-008.jpg) (https://ibb.co/j1zSuq)
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: Ville K - 22.11.2018, 22:34:34
Tottakai muuttuu venttiilivälykset, ja vaikka laittais samanlaisenkin pahvin, ne pitäis tarkastaa ja säätää, ihan perushommia tappikoneessa.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: volvoracing - 22.11.2018, 22:41:51
Kiitos tiedosta. Tuossa saattaa olla joku muukin kuin alkuperäinen nokka. Miten selvitän oikeat välykset :idiot2: En hoksannut tarkistaa välyksiä ennen kannen irroitusta, joten en tiedä, mitä ne on ollut. Ajattelin ainakin alkuun lisätä välyksiin sen 0.2mm, jos se antais vähän suuntaa siitä, mitä välykset vanhalla pahvilla oli. Mutta se ei varmaankaan ole riittävän tarkka säätö?
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: Ville K - 22.11.2018, 22:49:50
Nokka-akseli ei vaikuta venttiilinvälyksiin, eli aina pitää olla välystä. Toki jos nokan vaihtaa, niin pitää säätää taas välyksetkin. Yleensä keinuvipuihin on kulunut pienet kolot, eli kun välykset säätää, niin oikea välys on se säädetty+keinuvipuun kulunut kolo. Jos en väärin muista niin välys pitäis olla 0.4mm kummassakin, imussa ja pakoventtiilissä. Ite oon säätänyt muistaakseni 0.35 välystä kaikkiin, eikä oo vielä ikinä palanut venttiili.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: luchadore - 24.11.2018, 10:46:15
On ajettu 0.2 välyksilläkin (kuumasäätö) eikä vikoja. Tosin lähinnä kokeilumielessä. 0.35 on hyvä.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: volvoracing - 25.11.2018, 01:11:36
ilmeni kummallinen juttu kun laitoin Amatsonin käyntiin. Lähti hyvin, käy kaikilla, ei ylimääräisiä ääniä, mutta ihmettelin heti aluksi sitä, että kun tosiaan ryyppy täysillä laitoin käymään niin heti nousi kierrokset sinne 3000rpm. Ajattelin jo muutaman sekunnin käymisen jälkeen, että nyt voin vähentää ryyppyä, mutta siitä seurasi, se että Dellortot alkoi poksumaan enemmän kuin tavallisesti kylmänä tyhjäkäynnillä tekee. Sitten hetken päästä käynti nousi taas kun kone sai vähän lisää lämpöjä, siinä vaiheessa huomasin taas, että kylläpä taas nousee äkkiä. Sitten painoin ryypyn kokonaan pois, mutta käynti jäi korkealle. Sitten hädissäni avaimesta virta pois ja sammui kuitenkin nätisti.

Kun kaasarit oli irrallaan niin kiristin imusarjan ja kaasareiden väliset kiinnityspultit aivan kireälle, niissä on sellaiset kumiset tiivisteet, epäilin kyllä, että ehkä niitä ei kuulu laittaa niin kireälle, mutta päätin kuitenkin kokeilla. Mutta ei kai tuo huutava tyhjäkäynti siitä johdu. Saako liikaa ilmaa? Toisaalta se ei voi oikein mistään saada ylimääräistä ilmaa.

Sillon kun aloin ottamaan kantta pois niin unohdin tyhjentää nesteet aluksi ja teinkin sen vasta kun kannen pultit oli jo irti ja juuri ennen kannen pois nostamista. Tämä aiheutti sen, että nestettä valui mäntien päälle runsaasti. Kuivasin nesteet mäntien päältä paperilla. Tyhjensin öljyt myös ja päätin, että käytän samoja öljyjä hetken ennen kuin vaihdan uudet sisään ajatuksena, että vanha öljy keräisi loput nesteet pois. Mutta vanhassa öljyssä ei näkynyt jäähdytinnestettä. Onkohan koneeseen on jäänyt nestettä sen verran, että se palaisi siellä aiheuttaen huutavan tyhjäkäynnin? Savua tuli kyllä paljon.

Huomasin myös, että kaasuttimet ehti lämmetä melko lämpimiksi siinä puolen minuutin aikana kun oli käynnissä, en tiedä mistä se johtunee. Kaasuvaijeri ei ole jumissa eikä ryyppyvaijeri myöskään, sehän siinä säikäyttikin kun vaikka varmistin ryypyn olevan kokonaan pois päältä niin käynti pysyi silti korkeana.

Sitten sellainen asia, että kiristin kannen pultit lopulliseen 9.5kg momenttiin ennen käynnistystä eli kylmänä. Mokasinko ???

Olisko syynä kuitenkin se, että siellä palaa jotain ylimääräistä ja siksi huutaa? Laskenko vanhat öljyt pois ja uudet tilalle ja kokeilen sitten käynnistää?
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: hyvoneju - 25.11.2018, 10:06:04


Kun kaasarit oli irrallaan niin kiristin imusarjan ja kaasareiden väliset kiinnityspultit aivan kireälle, niissä on sellaiset kumiset tiivisteet, epäilin kyllä, että ehkä niitä ei kuulu laittaa niin kireälle, mutta päätin kuitenkin kokeilla. Mutta ei kai tuo huutava tyhjäkäynti siitä johdu. Saako liikaa ilmaa? Toisaalta se ei voi oikein mistään saada ylimääräistä ilmaa.


Huomasin myös, että kaasuttimet ehti lämmetä melko lämpimiksi siinä puolen minuutin aikana kun oli käynnissä, en tiedä mistä se johtunee. Kaasuvaijeri ei ole jumissa eikä ryyppyvaijeri myöskään, sehän siinä säikäyttikin kun vaikka varmistin ryypyn olevan kokonaan pois päältä niin käynti pysyi silti korkeana.

Sitten sellainen asia, että kiristin kannen pultit lopulliseen 9.5kg momenttiin ennen käynnistystä eli kylmänä. Mokasinko ???

Olisko syynä kuitenkin se, että siellä palaa jotain ylimääräistä ja siksi huutaa? Laskenko vanhat öljyt pois ja uudet tilalle ja kokeilen sitten käynnistää?


Se saa varmaan ilmaa niistä kumitiivisteistä , kun ovat ehkä rikki kun on vedetty kireälle ? Onko kaasuttimien synkroni kunnossa ? Sillä öljyllä tuskin on osuutta tähän asiaan , mutta vaihda koska glykoli
ei ole hyvä voiteluaine ? Kiristä kansi lämpimänä , ja säädä sitten venat !
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: luchadore - 25.11.2018, 11:42:05
Joo kansipultit uudelleen kireälle kun kone on ajettu kuumaksi.

Kauppaan hakemaan starttisprayta tai vaikka bräkleeniä ja suihkuttelemaan niihin misab-tiivisteisiin ja joka paikkaan.

Puhtaat öljyt(!) ja vedet sisään.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: volvoracing - 26.11.2018, 22:28:37
Vaikuttaa ainakin toistaiseksi siltä, että homma onnistui :) Hiukan mietityttää venttiilien säätömutterien kireys, että tulikohan kiristettyä tarpeeksi.

Seuraavaksi kardaanin eturistinivelen ja keskilaakerin&kumin vaihto.
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: Ville K - 26.11.2018, 22:46:40
Ennemmin liika kiristys mietityttää..
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: volvoracing - 26.11.2018, 22:52:02
Ennemmin liika kiristys mietityttää..

No sekin tietysti. Täytyy metsästää oikeat momentit siihen. 
Otsikko: Vs: B20 kannentiiviste
Kirjoitti: Kojontti - 27.11.2018, 02:25:40
Vaikuttaa ainakin toistaiseksi siltä, että homma onnistui :) Hiukan mietityttää venttiilien säätömutterien kireys, että tulikohan kiristettyä tarpeeksi.



Ei kyllä koskaan irronnut vaikka ihan milliavaimella tuumakoneesta kiristi niin ettei edes huolettanut avaimen lipsahtaminen. Avatessa silti tahtoi huolettaa ::)