Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Kulmamies - 25.12.2011, 10:40:25

Otsikko: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Kulmamies - 25.12.2011, 10:40:25
Otteita lakitekstistä.

"Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset."

"Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset."

"Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä."

"Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori."

Esimerkki

"Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta."

"Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

Valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista."

Vaikuttaako voimansiirto päästöihin

"Voimansiirto vaikuttaa periaatteessa, mutta jos kokonaisvälitysuhde on lähellekään luovuttaja-autoa, niin sekin on ok."

Katsastuskonttorin mielipide voimansiirron vaikutuksesta

"Katsurit lähes nauroivat ja sanoivat, että jos tuolleen ajatellaan, niin sitten pitäisi vaihtaa pintapellitkin, kun ilmanvastus muuttuu :) Tämän jälkeen vielä korostivat, että aioastaan moottoriin liittyvät, päästöihin vaikuttavat osat pitää vaihtaa."

Trafin mielipiteitä moottorin vaihdosta

"Trafin ukko otti puheeksi sen, että jos moottori otetaan etuvetoisesta ja laitetaan takavetoon, niin silloinhan moottorin asento muuttuu poikittaisesta pitkittäiseksi. Tämäkin vaatii ainoastaan vain sen, että pitää saada katalysaattori yhtä lähelle moottoria, mitä se on ollut etuvetoasennuksessakin."

"Riittää että on osoittaa että moottori on tuoreemmasta vuosimallista, rekisterinumero tekniikanluovuttajasta on ok, mutta esimerkiksi 22.10.1996 rekisteröityyn autoon saa laittaa moottorin 8.10.1996 rekisteröidystä autosta. Eli vanhemmastakin saa moottorin ottaa, jos päästörajat ovat samoja."

"Moottorin sovittamiseksi on voidaan sallia "pieniä" muutoksia imusarjaan, pakosarjaan ja muihin vastaaviin osiin tapauskohtaisesti"

Pakokaasupäästöt

"Päästöihin vaikuttavia apulaitteita ovat imusarja, pakosarja, ahdin, cooleri, moottorinohjaus, katalysaattori, lambda-anturi ym. Siis kaikki mikä liittyy moottorin toimintaan."

"Pakoputkiston ei lasketa muuttavan päästöjä enää katalysaattorin jälkeen."

"Volvo ei kirjoita lappua, jossa ilmoittaa moottorin X täyttävän päästönormit jossain toisessa autossa, kuin missä se on ollut. Mutta tuolla ei ole lain kannalta mitään merkitystä, koska kuten edellä lainattiin lakitekstiä, lain kannalta riittää että moottori X täyttää ne normit siinä autossa mistä se on lähtöisin. Käsittääkseni se oli aivan Volvon oma tulkinta, että voimansiirto ja pakoputkisto ovat päästöihin vaikuttavia laitteita, mutta ei sellaisista asioista kannata lähteä Volvon tulkintoja kyselemään"

EU-tyyppihyväksytyt mallit

"Tyyppihyväksyttyyn autoon saa myös vaihtaa moottorin, mutta yksinkertaisesti hyväksyntä ei ole sitten enää voimassa."

"Koneen voi ottaa myös uudemmasta tyyppihyväksytystä autosta ja laittaa vanhempaan ei tyyppihyväksyttyyn."

Tarvittavia dokumentteja katsastukseen

"Luovuttaja-auton rekisteri ote riittää, mutta ei olisi pahitteeksi saada sellaista paperia, mistä selviää luovuttaja-auton Euro-päästönormiluokitus, eli tässä tapauksessa Euro2. Katsastusmies saattaa vaatia selvityksen, että kaikki päästöihin vaikuttavat osat on vaihdettu ja tämä selviää esim. käymällä konttorilla "kanta-autotarkastuskessa" ennen projektin aloittamista."
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Timo_R - 01.10.2013, 19:01:58
Lisätään tähän vielä linkki : http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779#Lid1899089
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: siipiveikko - 12.01.2014, 20:16:22
Olen yrittänyt lukea tuota juttua mutta mulle ei täysin aukea kaikki. Ostin juuri konevikaisen S90 Volvon vm.98, olisi yksi ylimääräinen T-5R moottori vm.-95 ja mielessä on käynyt jos sen saisi luvallisesti tuohon koriin. Tehorajojen ja painon puolesta tuo onnistuu mutta miten nuo päästötodistukset ja -vaatimukset. Mistä saan tarvittavat todistukset jos Volvon maahantuoja ei kirjoita todistuksia mallisarjaan kuulumattoman moottorin vaihtoon?
Jos menee liian vaikeaksi niin pitänee korjata tuo nykyinen kone tai vaihtaa toinen samanlainen tilalle.
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Kulmamies - 12.01.2014, 21:00:19
Olen yrittänyt lukea tuota juttua mutta mulle ei täysin aukea kaikki. Ostin juuri konevikaisen S90 Volvon vm.98, olisi yksi ylimääräinen T-5R moottori vm.-95 ja mielessä on käynyt jos sen saisi luvallisesti tuohon koriin. Tehorajojen ja painon puolesta tuo onnistuu mutta miten nuo päästötodistukset ja -vaatimukset. Mistä saan tarvittavat todistukset jos Volvon maahantuoja ei kirjoita todistuksia mallisarjaan kuulumattoman moottorin vaihtoon?
Jos menee liian vaikeaksi niin pitänee korjata tuo nykyinen kone tai vaihtaa toinen samanlainen tilalle.

Se T5R moottori pitää olla täysin vakio, kaikkia moottorin toimintaan vaikuttavia laitteita myöten ja sinun pitää pystyä konttorilla esittämään dokumentteja, mistä se moottori on peräisin. Jos olet purkanut koko auton moottorin takia, niin sen purkuauton rekisteriote riittää konttorille.

Tietysti pitää varmistua, että -95 on ollut jo samat päästövaatimukset, mitä -98, mutta kyllä ne taitaa samoja olla.

Ihan sama juttu, kun mä laiton 940:iin tdi:n ja 960:iin D5:n.

Yleisesti tekniikanvaihdos- ja turbotusjuttuihin, niin Volvolta ei tarvita mitään papereita ikinä. Kaikki tarvittavat tiedot saa jostain muualtakin, niin ei tarvitse murehtia siitä, että Volvo ei kirjoita sitä, tai tätä.
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: siipiveikko - 12.01.2014, 22:40:57
Kiitos vastauksesta, nyt vaan pitäisi jostakin saada kaivetuksi tieto tai dokumentti siitä että ovatko päästöluokitukset samoja. Yritin asiaa jo googlailla, mutta en löytänyt. Vinkkejä/ linkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Lankku - 13.01.2014, 00:55:50
Näyttäis -97 vaihtuvan Euro 1 -> Euro 2. http://lipasto.vtt.fi/yksikkopaastot/henkiloliikenne/tieliikenne/henkiloautot/maaritysperusteet_ha.htm
Eli eipä taida onnistua.
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: jvVolvo - 10.11.2014, 16:19:09
Eikös tuollaisen vaihdon voisi tehdä niin että jos turbottaisi b2xxf moottorillisen auton, niin osat (ft/fk pakosarja, mitsu 13 turbo, cooleri, ym tarvittavat) hankkii mistä halvalla/läheltä saa ja pyytää joltain jolla esim purku turbo 940, sen rekisteriotteesta sen todisteen vähäpäästöisestä tekniikasta?
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: The_OttoB - 10.11.2014, 17:02:20
Kyllähän se onnistuu, mutta taitaa olla vähän laiton menettelytapa. Mitään käytännön merkitystä päästöihin tuolla ei ole.
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: jvVolvo - 10.11.2014, 17:04:58
Mistä katsuri sen tietää että ei ole romut kyseisestä biilistä?
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: The_OttoB - 10.11.2014, 17:58:27
No vaikkapa valmistuspäivämäärästä, jakopään tarrasta ja moottoriin stanssatusta tyyppikoodista.
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: jvVolvo - 10.11.2014, 22:05:35
Eli siis ainut vaihtoehto on etsiä elintenluovuttaja?
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Juke-Maza - 11.11.2014, 07:44:01
Mistäs noita päästörajoja voi selvitellä?
Minulla on tekniikanvaihdos menossa 26.01.1990 rekisteröidystä 760:stä, 17.07.1990 rekisteröityyn 240:een.
Onko molemmat autot vielä "samoilla päästöillä"?

EDIT:
http://www.autowiki.fi/index.php/P%C3%A4%C3%A4st%C3%B6luokitukset
Tuon perusteella olisi EM1 luokkaa molemmat.
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: TVS - 11.11.2014, 10:43:21
No vaikkapa valmistuspäivämäärästä, jakopään tarrasta ja moottoriin stanssatusta tyyppikoodista.
Nuo asiathan saattaa matkan varrella tulleiden kulumajälkien myötä olla kadonnut  ::)
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: The_OttoB - 11.11.2014, 12:06:32
Helpoiten selviää katsastuskonttorilta rekisterinumeroitten perusteella, todennäköisesti samassa päästöluokituksessa, mutta 87-92 vuosimallit voi olla kahdessa eri päästöluokassa. Kattiautoista sai veronkevennystä, ja lähes kaikki Volvot olikin kattimalleja. Tuontiautot on eri asia, voi olla että auto on vähäpäästöinen, mutta otteessa on ei-kattimallin tiedot.
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: jvVolvo - 11.11.2014, 22:40:44
No vaikkapa valmistuspäivämäärästä, jakopään tarrasta ja moottoriin stanssatusta tyyppikoodista.

tuota kun miettii niin jakopään muovista tarra mäjelle. Jos lohkon kattoo vaikka tuoreemman b230f ja sitten ettii saman vuotisen turboauton josta saisi todisteen vähäpäästöisyydestä. Ja tarkoitetaanko tyyppikoodilla sitä b2x/b2xx merkintää lohkossa? Lukeeko lohkossa koskaan noiden numeroiden jälkeen niitä kirjaimia esim. F/k/a/ft/fk?
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Xuppo - 11.11.2014, 23:15:13
tuota kun miettii niin jakopään muovista tarra mäjelle. Jos lohkon kattoo vaikka tuoreemman b230f ja sitten ettii saman vuotisen turboauton josta saisi todisteen vähäpäästöisyydestä. Ja tarkoitetaanko tyyppikoodilla sitä b2x/b2xx merkintää lohkossa? Lukeeko lohkossa koskaan noiden numeroiden jälkeen niitä kirjaimia esim. F/k/a/ft/fk?
Kyllä siellä termarikotelon/imusarjan alla lukee ihan täydellinen moottorin tyyppi ja valmistenumero
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: hbee - 12.04.2015, 13:55:26
Otetaas nosto aiheelle, kun omat tulkintakyvyt eivät nyt oikein riitä.

Otetaan skenaario: autona P2 Ärrä, jossa siis moottorina B5254 T4 eli 300HP/400NM ja luonnollisesti mallisarjan tehokkain. Jos haluttaisiin vaihtaa kestävempi 2,3L, eli ymmärtääkseni B5234 T3 ja 250HP/330NM, kuinka pitäisi edetä jos halutaan a) laillinen tai b) tehokas peli? Pitäisikö Ärrän tekniikka vaihtaa ilmasuodattimesta katalysaattoriin 2,3L konetta vastaavaksi, jonka jälkeen voidaan tehdä muutoskatsastus? Olisiko nyt kohta a) toteunut ja lappuihin on kirjattu uudet moottorin tiedot?

Entäpä jos halutaan ruuvata hieman enemmän tehoja uuden turbon sekä oheislaitteiden kautta, niin tällöin ymmärtääkseni on lisäksi tarvetta VTT:n lapuille, jos halutaan pysyä kaidalla tiellä?
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Xuppo - 12.04.2015, 18:22:01
Minkä ikäisistä autoista moottorit tulisivat olemaan? Eli mitkä päästönormit koneet täyttävät?
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: hbee - 13.04.2015, 16:03:16
Minkä ikäisistä autoista moottorit tulisivat olemaan? Eli mitkä päästönormit koneet täyttävät?

R vm. -07 kun taas tuo B5234 T3 voinee olla jotain väliltä -00 ja -04
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Kulmamies - 13.04.2015, 16:35:02
Jos tuosta haluaa laillisen, niin tuon vaihtomoottorin mukana pitää vaihtaa kaikki moottorin toimintaan ja päästöihin vaikuttavat osat. Käytännössä siis koko moottori turboineen ja imusarjoineen, moottorinohjainlaite, katti ym. jutut

Jos sitten seuraavaksi alkaa virittämään moottoria ja vaihtamaan parempia osia, niin päästömittaus on teetettävä joka tapauksessa, joten kaikkien noiden edellä mainittujen osien vaihtaminen on ihan turhaa.

En ole varma, mutta -07 lienee jo niin tiukat päästövaatimukset, että jälkikäteen viritetyn moottorin saaminen rajojen sisään saattaa olla työn takana.

Ei saa yllyttää rikokseen, mutta helpointa olisi vaan vaihtaa se kone ja viritysosat, eikä puhu kenellekään yhtään mitään.
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Xuppo - 13.04.2015, 21:52:11
Joo en usko että tulee onnistumaan laillisesti kun helpointa on jos vaihtokone on uudemmasta tai samanikäisestä autosta jolloin päästöluokka on sama tai tiukempi. Sitten tietysti onnistuu jos löytää dokumentit että tuo vanhempi moottori täyttää saman tai kovemman päästöluokan.
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Tuuks- - 23.09.2015, 17:09:52
Eli jos oikein ymmärsin niin voin vaihtaa omaan 740 -89 b230f tilalle 940 b230ft:n, kunhan pystyn esittämään moottorinluovuttaja 940:n rek.otteen konttorilla.?
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: The_OttoB - 23.09.2015, 18:07:18
Eli jos oikein ymmärsin niin voin vaihtaa omaan 740 -89 b230f tilalle 940 b230ft:n, kunhan pystyn esittämään moottorinluovuttaja 940:n rek.otteen konttorilla.?

Joo mutta alustan tulee vastata turbomallia. Eli etujarrut ja jouset pitää olla turbon kaltaiset.
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Vauhtivaunu - 29.09.2015, 13:30:15
1.10.2015 ei enää tarvitse miettiä onko auto vähäpäästöinen tai ei. Rajana on euro 3-luokitus. Eli alemmat kuin euro 3-luokitellut ajoneuvot voidaan hyväksyä katsastusaseman tekemällä päästömittauksella. Auton tietysti tulee mennä eo. testistä läpi mutta ns. pussitestiä ei tarvita moottorinvaihdon yhteydessä.


http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3550/uusi_maarays_auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Taavi.H - 29.09.2015, 14:54:45
1.10.2015 ei enää tarvitse miettiä onko auto vähäpäästöinen tai ei. Rajana on euro 3-luokitus. Eli alemmat kuin euro 3-luokitellut ajoneuvot voidaan hyväksyä katsastusaseman tekemällä päästömittauksella. Auton tietysti tulee mennä eo. testistä läpi mutta ns. pussitestiä ei tarvita moottorinvaihdon yhteydessä.


http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3550/uusi_maarays_auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen

Tästä samasta aiheesta löytyy keskustelua ja ihmettelyä lisää täältä:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60859.0

Ja tuon määräyksen lisäksi kannattaa tutustua myös siihen perustelumuistioon:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/1de9e027da4288179c4d4136a25dc015/18591-8777-2013_Perustelumuistio_auton_rakenteen_muuttamisesta.pdf

Ja myös kommenttiyhteenvedossa on tärkeää asiaa:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/fa68d3f7db2417ea27a880a78b64aa65/18592-8777-2013_Kommenttikoostetaulukko_ulkoiselta_lausuntokierrokselta_%E2%80%93_puhdas_versio.pdf
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: volgaman - 06.10.2015, 11:26:53
Joo nyt saa suunnitella 940 t6sta
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: The_OttoB - 06.10.2015, 11:59:12
Joo nyt saa suunnitella 940 t6sta

No ei sitä ole ennenkään kielletty.
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Pekko-poika - 06.10.2015, 12:14:13
Taitaa vaan 940:ssä tulla edelleen tehoraja vastaan vakio-T6:lla, mutta eihän se ole kuin hidaste  ::)
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: jvVolvo - 09.10.2015, 21:17:57
Uudistusten myötä nyt mahdollista 960+t?
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Orlov - 09.10.2015, 21:31:32
Vähäpäästöisyys on poistunut, kokonaan. Joten ketjunkin voi poistaa :D
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: jvVolvo - 10.10.2015, 17:37:15
Mutta siis uusi ja vanha 960 menee siihen päästöluokkaan, että ahdistaminen luonaa?
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: pukema - 10.10.2015, 17:40:16
Kyllä
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: AnteroV70 - 30.01.2016, 00:28:23
Kysellääs vähän eli voinko vaihtaa v70 2.5T awd vm.97 koneen tilalle 850 R vm.96 moottorin ilman ongelmia? Vai näkeekö muutosta mistään päällisin puolin?
Otsikko: Vs: Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto
Kirjoitti: Taavi.H - 30.01.2016, 00:38:02
Kysellääs vähän eli voinko vaihtaa v70 2.5T awd vm.97 koneen tilalle 850 R vm.96 moottorin ilman ongelmia? Vai näkeekö muutosta mistään päällisin puolin?

Eihän tuossa kai pitäisi näiden uusien sääntöjen mukaan olla mitään ongelmaa. Eikä varmaan ollut vanhojenkaan, samaa päästönormia kun ovat ja tehorajojen sisään menee.