Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Brick - 28.01.2013, 10:29:12

Otsikko: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Brick - 28.01.2013, 10:29:12
PH1 V40 painaa vakiona suunilleen 1400kg. Kuinka paljon ja millä konsteilla painoa saisi vähennettyä?
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: veikko - 28.01.2013, 16:14:53
takapenkit pois ja etupenkit "kisamalleiksi", verhoilut/äänieristeet pois. konepelti esim. lasikuituiseksi.
noilla pitäis saada jo aika hyvin painoa pois
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: JoonasH - 29.01.2013, 23:36:13
kuten veikko sanoikin niin kaikki mikä irti sisustasta lähtee niin mäelle kuitenkin unohtamatta omaa turvallisuussa eli teräviä kulmia kannattaa vältellä  :) kaipa se sisusta kokonaisuudessaan painaa ainakin 200 kiloa  :D
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: VulvaS40T4 - 30.01.2013, 07:52:40
Ilman kuskia oma keventämätön S40 painoi 1350kg 1/2 tankkia viinaa tankissa. Kaveri on omasta S40stä keventänny sisustan ja melkeen kaiken pois mitä mieleen tulee ja painoksi sai 1190kg. Tuosta saa vielä pois kun alkaa vaihtaan lasikuitu osaa tilalle.

Ihan mielenkiinnosta tuleeko rata-ajoon vai miksi kevennät? Helposti näistä voimaakin saa niin jaksaa kulkea.  ;D
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Brick - 30.01.2013, 10:09:11
Ilman kuskia oma keventämätön S40 painoi 1350kg 1/2 tankkia viinaa tankissa. Kaveri on omasta S40stä keventänny sisustan ja melkeen kaiken pois mitä mieleen tulee ja painoksi sai 1190kg. Tuosta saa vielä pois kun alkaa vaihtaan lasikuitu osaa tilalle.

Ihan mielenkiinnosta tuleeko rata-ajoon vai miksi kevennät? Helposti näistä voimaakin saa niin jaksaa kulkea.  ;D

VRCF ratapäiville tarttis joku kulkine hommata. Edellinen "rata-auto" myytiin ja T4 olisi oiva vaihtoehto tilalle. Tuo kevennys ohje on varmaan yleispätevä ja autosta kuin autosta saa ton 150kg pois sisustan karsimalla.
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Ribbe - 31.01.2013, 20:14:58
Ilman kuskia oma keventämätön S40 painoi 1350kg 1/2 tankkia viinaa tankissa. Kaveri on omasta S40stä keventänny sisustan ja melkeen kaiken pois mitä mieleen tulee ja painoksi sai 1190kg. Tuosta saa vielä pois kun alkaa vaihtaan lasikuitu osaa tilalle.

Ihan mielenkiinnosta tuleeko rata-ajoon vai miksi kevennät? Helposti näistä voimaakin saa niin jaksaa kulkea.  ;D
Ei kuitenkaan kaaria ole kaverisi autossa? Vai ajaako rata-ajoa? Mutka ajossa pelkällä teholla ei pärjää :)
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: VulvaS40T4 - 01.02.2013, 06:46:25
Ei kuitenkaan kaaria ole kaverisi autossa? Vai ajaako rata-ajoa? Mutka ajossa pelkällä teholla ei pärjää :)
Ei ole kaaria, ihan vaan huvikseen on kokeillu keventää ja testannu kuinka kevyen siitä saa. Juu ei mutka-ajossa teholla oo merkitystä niin paljoa mitä suorilla. :)
Kaarilla saa helposti 50kg takas painoa...
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Brick - 11.02.2013, 09:18:36
Samppasportilta saa myös aikahyvin osaa rata-ajoa silmällä pitäen.
D2 alusta
D2 jarrut
Torssenin lukko

http://www.youtube.com/watch?v=yPgd9i7T9UU
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: VulvaS40T4 - 11.02.2013, 17:48:53
Vaatii kyllä jämäkän alustan radalle ja toki toi D2 onkin kuhan valkkaa pykälää jäykemmät jouset. Omassa on KWn säädettävä ja se ainakin on ihan liian löysä radalle mitä joskus 230hv tehoilla tuli Kemoraa kierrettyä. Lukko pitäs olla kaikissa etuvetosissa vakiona niin rata ja katukamppeissa, sillä nimittäin muuttuu ajettavuus 100x paremmaksi. Pitäsköhän sitä käydä ens kesänä muutama kierros kiertämässä omallaki vaikka mutkaan ei taivu ja suoralla ei oo pitoja.  ;D

Toi BTCC S40 on kyllä niin makea kampe!  8)
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Brick - 14.02.2013, 19:22:45
Vaatii kyllä jämäkän alustan radalle ja toki toi D2 onkin kuhan valkkaa pykälää jäykemmät jouset. Omassa on KWn säädettävä ja se ainakin on ihan liian löysä radalle mitä joskus 230hv tehoilla tuli Kemoraa kierrettyä. Lukko pitäs olla kaikissa etuvetosissa vakiona niin rata ja katukamppeissa, sillä nimittäin muuttuu ajettavuus 100x paremmaksi. Pitäsköhän sitä käydä ens kesänä muutama kierros kiertämässä omallaki vaikka mutkaan ei taivu ja suoralla ei oo pitoja.  ;D

Toi BTCC S40 on kyllä niin makea kampe!  8)

Saakohan samppasportin kautta valittua nuo jäykemmät jouset?

Ilmoituksessa luki jousijäykkyyksitä
Jousijäykkyys edessä: 7,5 kg/mm
Jousijäykkyys takana: 5,3 kg/mm

Millä jäykkyyksillä ne olis hyvä olla rata-ajoa silmällä pitäen?
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: järviin - 14.02.2013, 19:36:35
Tossa sisustaosien poistossakin oli joku vuosimalli/joku muu kriteeri.
Vanhemmista vehkeistä saa poistaa suhteellisen mielivaltaisesti kaiken turhan pois, mutta "uudemmista" et saa irrottaa oikeastaan mitään.

Edit: Siis, jos tieliikenteeseen meinasit.
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: miikel - 14.02.2013, 19:42:12
E-hyväksyntä taisi olla tämä mystinen juttu ja muistelisin sen tulevan vuonna -96 korjatkaa jos väärässä. Tämän jälkeenhän esim alustan muutos vaatii alustasarjalta hyväksyntätodistuksen.
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: VulvaS40T4 - 14.02.2013, 21:40:57
Samppa Samppasportilta osaa auttaa niissä jousijäykkyyksissä joten kysyppä siltä. ;)
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: AtAi - 14.02.2013, 22:00:38
Ilmoituksessa luki jousijäykkyyksitä
Jousijäykkyys edessä: 7,5 kg/mm
Jousijäykkyys takana: 5,3 kg/mm

Millä jäykkyyksillä ne olis hyvä olla rata-ajoa silmällä pitäen?
Suuntaa antavasti, mein rata855sessä
edessä 8kg (+vakaajan poisto)
takana 16kg
Noihin päädyttiin useamman konsultoinnin jälkeeen, joista sitten liikutaan tarpeen mukaan suuntaan jos toiseen. Painon puolesta, yllättävästi 855 ja v40 aika samoissa  :o
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Brick - 14.02.2013, 22:03:28
Tossa sisustaosien poistossakin oli joku vuosimalli/joku muu kriteeri.
Vanhemmista vehkeistä saa poistaa suhteellisen mielivaltaisesti kaiken turhan pois, mutta "uudemmista" et saa irrottaa oikeastaan mitään.

Edit: Siis, jos tieliikenteeseen meinasit.

Ja miten meikäläinen ei ole yhtään yllättyny. Kyllä Suomi on Suomi.
Kriteereinä kun olivat:
-Pitää kilvissä siirtymistä radalle silmälläpitäen
-Etuvetoisuus
-Keveys
-Helppo tehonlisäys mahdollisuus

Pitää kai sitten ostaa vaan joku siisti civikki.
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: järviin - 15.02.2013, 13:45:23
Ja miten meikäläinen ei ole yhtään yllättyny. Kyllä Suomi on Suomi.
Kriteereinä kun olivat:
-Pitää kilvissä siirtymistä radalle silmälläpitäen
-Etuvetoisuus
-Keveys
-Helppo tehonlisäys mahdollisuus

Pitää kai sitten ostaa vaan joku siisti civikki.

En väitä, että tuo koskisi juuri sinun autoasi, mutta kysy konttorilta varmuuden vuoksi.
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Brick - 15.02.2013, 19:40:00
En väitä, että tuo koskisi juuri sinun autoasi, mutta kysy konttorilta varmuuden vuoksi.

1/1996 alkaen on tämä E-tyyppi härdelli ja S/V40 eiteltiin juuri 1996.
Ei mulla V40 volvoa ole, mutta olin aikeissa ostaa.
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Ribbe - 15.02.2013, 19:44:53
Jos autoa ei ole tarkoitus kuin radalla ajaa ja matkat sinne niin suorittaa siirtymät tarrakilvillä? Kyllähän noista uusista autoista on ralliautojakin tehty ja niillä ajetaan yleisillä teillä.
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Tuke - 19.02.2013, 19:48:52
Miksi ei voi vain tehdä niin, että katsastuksen jälkeen tarpeeton talliin ja takaisin seuraavaan katsastukseen kiinni?
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Brick - 04.03.2013, 16:31:53
Ilman kuskia oma keventämätön S40 painoi 1350kg 1/2 tankkia viinaa tankissa. Kaveri on omasta S40stä keventänny sisustan ja melkeen kaiken pois mitä mieleen tulee ja painoksi sai 1190kg. Tuosta saa vielä pois kun alkaa vaihtaan lasikuitu osaa tilalle.

Tuossa luesekelin, että BTCC 850 farkku painoi alta ~980kg. Onke se kori uitettu jossain hapossa vai miten siitä on saatu niin köykänen?
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: AtAi - 04.03.2013, 18:16:17
Tuossa luesekelin, että BTCC 850 farkku painoi alta ~980kg. Onke se kori uitettu jossain hapossa vai miten siitä on saatu niin köykänen?
Hylsy+luukuista ja lokasuojista pintapellit peltiosia.
Ikkunat polya kaikki muu tarpeellinen hiilikuitua, myös kaaret muistaakseni, ainakin s40btccssä hiilikuitukaaret, niin siitä tulee aika köykänen  :P

Kevväämmällä päästään ESa 850farkulla puntarille. Oma hattuvakio tarjoilee painoksi about 1200kg, mikä olis 150kg ylipainonen vrt. minimipaino, mutta kassellaa mitä vaaka näyttää.
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Ribbe - 04.03.2013, 20:10:13
Hylsy+luukuista ja lokasuojista pintapellit peltiosia.
Ikkunat polya kaikki muu tarpeellinen hiilikuitua, myös kaaret muistaakseni, ainakin s40btccssä hiilikuitukaaret, niin siitä tulee aika köykänen  :P
Ei kai missään kilpa-autossa ole hiilikuitua kaaret? ??? Ne on jäykät, mutta tietyn pisteen jälkeen ne menisi poikki.  :o

ainakin 850 sedanissa ne oli ihan terästä:
Lainaus
Four door shell reinforced TWR
additional tubular steel roll cage.
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: AtAi - 04.03.2013, 20:42:59
Ei kai missään kilpa-autossa ole hiilikuitua kaaret? ??? Ne on jäykät, mutta tietyn pisteen jälkeen ne menisi poikki.  :o

ainakin 850 sedanissa ne oli ihan terästä:
No niin menee rautaputkikin. Mutta ainakin siinä yhessä S40kopassa mitä joku kauppas oli myyjän sanojen mukaan hiilikuitukaaret, tähän perustin tuon tiedon.

No kettu, sehän on hyvä, teoriassa helpompi päästä lähemmäs btcc painoihin jos idolissakin rautakaaret.  :pomo:
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Brick - 07.03.2013, 11:54:03
Vaatii kyllä jämäkän alustan radalle ja toki toi D2 onkin kuhan valkkaa pykälää jäykemmät jouset. Omassa on KWn säädettävä ja se ainakin on ihan liian löysä radalle mitä joskus 230hv tehoilla tuli Kemoraa kierrettyä. Lukko pitäs olla kaikissa etuvetosissa vakiona niin rata ja katukamppeissa, sillä nimittäin muuttuu ajettavuus 100x paremmaksi. Pitäsköhän sitä käydä ens kesänä muutama kierros kiertämässä omallaki vaikka mutkaan ei taivu ja suoralla ei oo pitoja.  ;D

Toi BTCC S40 on kyllä niin makea kampe!  8)

Tollaset alle ja jousijäykkyyksi valittis 9kg eteen ja taakse
http://www.ksportfinland.com/product_info.php?cPath=2431_2437&products_id=21056
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: AtAi - 07.03.2013, 14:39:21
Tollaset alle ja jousijäykkyyksi valittis 9kg eteen ja taakse
http://www.ksportfinland.com/product_info.php?cPath=2431_2437&products_id=21056
Mulla on V40T4sessa BCracingin alusta ja 10kg jokanurkassa, mitä oon tossa päästelly mutkapätkää menemään ratailua odotellessa, niin voisin sanoa että eteen löysempää ja taakse jäykempää. ::)

PS. 855seen tulee 8eteen ja 16taakse.
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Brick - 07.03.2013, 15:36:58
Mulla on V40T4sessa BCracingin alusta ja 10kg jokanurkassa.

Kuinka hyvä on ajaa normaali liikenteessä?
Onko sulla BC V1 vai BC BR?
Onko se niin, että x40 ja 850 8kg etujouset on nappi valinta rata-ajoa silmällä pitäen?
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: AtAi - 07.03.2013, 17:18:16
Kuinka hyvä on ajaa normaali liikenteessä?
Onko sulla BC V1 vai BC BR?
Onko se niin, että x40 ja 850 8kg etujouset on nappi valinta rata-ajoa silmällä pitäen?
No kyllä tolla on hyvä päästellä menemään.
Muistaakseni BR.
Siitä on hyvä lähteä ainakin, riippuu aina vähän kokoonpanosta, renkaista yms, mut tosta on hyvä lähteä ettimään parasta.
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: Brick - 07.03.2013, 18:41:52
No kyllä tolla on hyvä päästellä menemään.
Muistaakseni BR.
Siitä on hyvä lähteä ainakin, riippuu aina vähän kokoonpanosta, renkaista yms, mut tosta on hyvä lähteä ettimään parasta.

Ja on hyvä ajella kadullakin, ettei ole mahoton kivireki?
D2 tarjoo jousijäykkyydeksi 850 volvoon eteen 90kg ja 60kg taakse.
Aika "löysä" perä verrattuna sun tulevaan 160kg.
Otsikko: Vs: V40 laihdutus.
Kirjoitti: järviin - 07.03.2013, 22:12:59
No niin menee rautaputkikin.
Rauta putki ei mene poikki, vaan se vääntyy.