Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: levis69 - 29.12.2014, 20:36:44

Otsikko: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 29.12.2014, 20:36:44
Onko noissa kansissa eroja esim. Palotilojen muotoilussa tai tilavuudessa/kanavissa?
T6:n venttiilit vissiin erilaiset kuin muissa mutta lautasen halkaisija sama?
Onko mitään yhteistä tuon B234 kannen kanssa? Tuosta 16 tappisesta saa tehtyä erittäin hyvän..
Oon yrittäny etsiä tietoo mutta aika nihkeesti  löytyny...
Minkä kokoiset venttiilit noihin B6254 -B6304 kansiin voi laittaa ja mitä ne saa virtaamaan...
Nyt olis suunnitteilla vaparikone joka ei ole tulossa Volvoon....
Lohkona tulee olemaan varmaan B6284T jos vaikka tulee aivopieru ahtaa se...  :idiot2:
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 17.01.2015, 09:00:13
Eikö kenelläkään ole tietoo vai halutaanko pitää omana tietona? :-\
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Lankku - 17.01.2015, 18:26:16
Mun mielestä takavetokutosten kansista puhuttaessa ainoa ero on palotilassa. 2,5l vähän pienempi, reunoilta kapeampi. Tuskin on montaa kuutiosenttiä kumminkaan. Kanavakohtaisessa virtauksessa häviää 16V kannelle selvästi ja tarvii portata jonkin verran sekä vaihtaa venttiilit ennen kuin on samoissa.

Käytössä oleva kansi, muistaakseni 3l: http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-90/Koneenrakennus/B6284virtaus.jpg (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-90/Koneenrakennus/B6284virtaus.jpg)
Ei tosiaan muuta kuin lähinnä venttiilimaljojen käsittely jouheviksi ja seetit.

T6 kansi on parempi kanaviltaan ja ohemmat venttiilinvarret, mutta ei sekään työstämättä autuaaksi tee.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 19.01.2015, 08:39:03
Ohuemmat venavarret sillon jos on kovanostin kansi eli jostain 2000- vm.

Mulla käytössä 98vm ja 7mm varret. 

T6 kannen imukanava on paremman muotoinen imusarjan päästä (kanava enemmän pystyssä) mutta virtauksessa vakiona ei juuri eroa 960 kanteen. Ongelma on juurikin ohjurin ympärillä, ei kanavan muussa muodossa...

Perus 340-350 hv porttauksissa en ole huomannut eroa näiden kansien kesken, kun kanava kokoa ei joudu kasvattamaan.

Mulla käytössä t6 kansi ja virtaus 370-390hv 11-12mm nostolla, tähän tehty 3.5mm isommat imuvenat ja kanavan kattoa nostettu noin 4mm, sitä en tiedä pystyykö moista tekemään 960 kanteen??? 
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 20.01.2015, 09:25:29
Suuri kiitos tiedoista,Tästä on hyvä jatkaa!
Aihioksi tulee B6284t vaparina jotta saa omavalmisteeksi.  :)
Jos jollain pyörii nurkissa takavedon öljypohja niin saa tarjota. ;)
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Brick - 21.01.2015, 08:57:35
Aihioksi tulee B6284t vaparina jotta saa omavalmisteeksi.  :)

Erittäin loistava idea.

RN T6 ja vaparikansissa on eri muotoiset palotilat. T6 palotilassa ei juurikaan ole paljealuetta.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 29.01.2015, 20:47:41
Tai oikeestaan vaikka kokonainen B6254 kone kiinnostaa,ei tarvii olla ehjä!!
Tai sitten kaikki koneen pelkät apulaitteet,mm.koneen korvat,öljypohja,imusarja,pakosarja yms
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: ässäarpa - 29.01.2015, 21:02:51
Ymmätääkseni takavetoisen imusarja ei käy tuohon b6284T kanteen. Eripulttijako, jos siis ajattelit..  :hello:

Mutu saatu lähteestä jota pidän luotettavana. ( Lankku ) Noh pitää itse vielä kokeilla ja varmistaa.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 30.01.2015, 08:23:51
Ei käy.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 31.01.2015, 14:01:24
Eli niissä kansissa ON sitten muitakin eroja... :-\
Taitaa olla viisain hommata purettavaksi tuo 3l 204 hv versio?
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 02.02.2015, 08:23:19
Siis mikä sulla on tehotavoite ja mihin käyttöön?
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 04.02.2015, 09:51:04
Ihan katuautoon ja vaparina 300+ hv.
Lohkoksi tulee kuitenkin tuo b6284t!
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: sjs - 05.02.2015, 11:04:24
Vaparikäyttöön T6 lohko on ihan turha, vaikka tehotavoite olis 500hv vaparina. Vapaastihengittävässä sylinteripaine ei kasva samalla tavalla kuin ahdetussa koneessa, ja sylinteripaine on se joka halkaisee vaparin lohkot sylinteriputkien yläreunasta.

Ja T6 lohkossa ei muutenkaan ole mitään niin maagista mitä tarvitset vaparikäyttöön, verrattuna vaparin lohkoon.

Eri asia sit, jos aiot joskus ahtaa sen.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: 120ZZZ - 05.02.2015, 18:40:06
Millaisella osakokonaisuudella "levis69" meinaat rakentaa tuon 300+hp vaparin?

Itsellä aikomus tehdä tuon 2.5l koneen tilalle 3.0l kone ja tehotavoite 220 tervettä ja toimivaa pollea.
Kaks konetta purin jo ja toinen kone on alakerraltaan erittäin hyvä,siitä teen.
Toi 3.0l kampura on aika möykky,n.27kg.
Kansi on kanaviltaan aika hyvä ja eipä sille taida kannattaa tehdä mitään.
Puristuksia ajattelin nostaa hieman päälle 11.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 06.02.2015, 08:33:07
Kyllä siihen kanteen kannattaa seetit tehdä imupuolelle ja noin 2h vievä porttaus, jolla ei kanavakokoa älyttömiä kasvateta mutta virtausta saadaan parannettua pienillä ja isoilla nostoilla.

Kanavan sisäkurvi kannattaa putsata sillä tavalla että pyöreys jatkuu seeti pitopinnalle asti, missään porttauksessa tuohon kansimalliin ei pidä koskea lattiaan, eli älä pirraa muuta kuin pikku rösöt pois.

Ulko kurvista ohjurin ympäriltä pikku siistiminen ja ohjurin ja seetin välinen möykky kannattaisi laskea. Sit jos innostuu voi kanavien välisen seinän teroittaa ja  seinistä sipasta pikkusen pois.

Ongelma on siinä että kanava on ajettu liian ahtaaksi seetin ja jako osan väliltä. Virtaus pelkki ainakin tykkää näistä hommista.

T6 kanavassa on porttausvaraa 4mm, joka suuntaan ja vähiten materiaalia on noin 5.5mm kanavan katossa, tuskin suuria eroja on 960 kanteen. Siinähän kanavan katto on vain pikkusen alempana.

Porttausvarat on mitattu T6 kannen mallissa, olen silponut tuollaisen osiksi ja porannut kanavat täyteen reikiä...   

Siinä mun käyttöauton kanteen tehty. Moottori on B6254s pohjalle rakennettu.
(https://lh3.googleusercontent.com/-KNkfpNutsy8/UMr-3iii68I/AAAAAAAACtM/PLlzGld18Yo/s800/P1010024.JPG?gl=FI)
(https://lh3.googleusercontent.com/-XK1n1k-unrY/UMr-14FJjzI/AAAAAAAADq4/6GpIlNlg9CI/s800/P1010023.JPG?gl=FI)

Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 06.02.2015, 08:43:40
Sitten tuossa race mallin 34.5mm imanauloilla oleva

11mm 370hv  12mm 390hv

(https://lh3.googleusercontent.com/-Fn12A3zyb1U/UO-yRHbzSBI/AAAAAAAADsc/aQdHbLNaIK0/s800/P1010012.JPG?gl=FI)

(https://lh5.googleusercontent.com/-4xvl0IPIdZY/UO-yPKpVkHI/AAAAAAAADsY/FG_y5C04BbY/s800/P1010011.JPG?gl=FI)

Noi kuvat on vielä hieman vaiheessa olevasta kanavasta.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 06.02.2015, 08:48:07
Imusarja jolla virtaupenkissä hävikki periaatteessa 0  (https://lh4.googleusercontent.com/-L-RIuWfsUGQ/UmUT6wejmSI/AAAAAAAADko/fplQsjWQSgY/s800/P1010047.JPG?gl=FI)
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: 120ZZZ - 06.02.2015, 21:34:22
Täytyypä miettiä tuota kantta mitä sille tulee tehtyä,jospa käyttäis hieman enempi aikaa sille kuin oli tarkoitus.
Toi orggis imari on kyllä aikamoinen möykky ja onkohan mitään hyötyä vaparikoneessa tehdä sille asialle jotain?
Esim, boost-style imusarja.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 08.02.2015, 09:03:39
Vaparikäyttöön T6 lohko on ihan turha, vaikka tehotavoite olis 500hv vaparina. Vapaastihengittävässä sylinteripaine ei kasva samalla tavalla kuin ahdetussa koneessa, ja sylinteripaine on se joka halkaisee vaparin lohkot sylinteriputkien yläreunasta.

Ja T6 lohkossa ei muutenkaan ole mitään niin maagista mitä tarvitset vaparikäyttöön, verrattuna vaparin lohkoon.

Eri asia sit, jos aiot joskus ahtaa sen.

Tarviin tuon T6:n lohkon jotta saan omavalmisteeksi...
Mikään tina kuutonen ei tehojen puitteissa mene rajojen sisään...
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 08.02.2015, 09:06:09
Saako näihin mistään kunnon nokka-akseleita?
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 09.02.2015, 08:23:23
Saa. Mutta pitää olla omat aihiot joista hitsataan.
(https://lh6.googleusercontent.com/-XFkrvJqoxYc/UmoAWLHXytI/AAAAAAAADko/FGDZeKJbSXE/s800/P1010043.JPG?gl=FI)

Tuossa 11.3mm ja   1mm 255
Imu ja pako sama.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 12.02.2015, 11:17:59
Eli toi on vissiin aikalailla maximi nosto minkä saa orkkis nostimilla.?
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 12.02.2015, 11:47:35
Kyllä ja mullakin hiottiin nokat kahteen kertaan kun ekalla profiililla nokka raapi nostimen reunaa.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 13.02.2015, 12:55:15
Sitten tuossa race mallin 34.5mm imanauloilla oleva

11mm 370hv  12mm 390hv


Meneekö tuo 34.5 vielä vakio seetiin?
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: sjs - 13.02.2015, 13:06:10
Saakos kysyä, miks näihin T6 koneisiin ei tungeta vaan vaparin nokkia?

Ja miks ei normi nokat kelpaa jonnekkin 300hv kieppeille (vakionokilla ei kyllä myönnettävästi rikota 300hv rajaa), mut 270-280hv varmaan irtoaa jos KAIKKI muu on tiptop, eli kairattu kansi, korkea puristus-suhde, venat jne, imusarja, pakosarjat.

Itte ainakin näen omassa nokat viimeisenä keinona, sitä ennen tehdään ihan kaikki muu moniventtiilikoneessa. :)

Tollaiset 11mm+ nostoiset nokat ahdettuna etenkin ovat aika härskit toiminnaltaan. Saisi paremman luonteen koneelle vakionokilla. Omassa raaserissa ainakin käyttöluonne on ihan 10+, vaikka verrataan uusiinkin autoihin. Tämä nyt johtuu tietenkin siitä ett on suht isotilavuuksinen kone ja kevyt kori (2,5L ja 1000kg), sehän vastaa helposti 2000kg koria ja 5L konetta (ahdettuna).

Tosin, jos tuo about 3L T6 tai vapari kone tungetaan 2/7/9 sarjan raskaaseen koriin, koneen käyttöluonne kärsii varmaan aikas paljon.

Vrt. kun olen ajanut esim MB250CDI (2149ccm tuplaturbo 204hv/500Nm) konetta A,C,E,S,ML sarjoissa, niin huomaa että luonne kärsii aika pahasti raskaassa autossa, esim S tai ML vrt A tai C sarjan pikkumeset.

Kuitenkaan, kukaan ei näytä näistä 6koneista ottavan nelinumeroisia teholukemia, ja jos vaparissa jo on kerran 204hv/150kW ja 280Nm, siihen päälle 2bar ahtopainetta tekee aika pyöreästi 612hv/450kW ja 840Nm.

Toi yhtälö meni ainakin Debilin penkin, mun "streetdyno" ja oman persdyno mittauksenkin mukaan yks yhteen, kun puhutaan AQ171 viristä. 167hv x 1,45bar(+1bar) = 409,15hv, ja teholapulla 408hv. Vääntö oletettu 256Nm x 1,45bar (+1bar) = 627Nm, penkissä 664Nm, tosin dera sanoi penkin antavan väännön yläkanttiin.

Tässä koneessa siis kevyesti kairattu 532 16v kansi, pentan vakio nokat ja muuten standard kamaa.

Olettaisin että jos vaparissa (B6304F/S tai B6294S) on jotain 9+mm nostoiset nokat, ne kelpaisivat samankaltaisiin suorituksiin.

Omassa vielä mittaamatta teho uudella ahtimella ja 2,1bar paineella, persyno kertoo ainakin tehon noususta 450-500hv lukemiin.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: pukema - 13.02.2015, 13:28:28
Ei ne vaparin vakio nokat oo mitkään ihmeelliset, RN nokista taisin mitata nostoa 8,8mm pako ja 9,2mm imu.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 13.02.2015, 15:18:35
Onko kukaan yrittänyt soveltaa Bmw M3 läppärunkoja tuohon volvon kanteen (B6304)...

Pakopuolihan käy kanavien jaon puolesta mutta mites tuo imupuoli? :pomo:

Minulla on ongelma juuri tuo imupuolella oleva tilan puute, joten jos saisi mahdollisimman lähelle kantta nuo läppärungot niin helpottaisi huomattavasti!!

Ja mitä lähempänä olisi tuo kanavien jako niin sitä lähemmäksi ne saisi!

Vaikka eihän näitä vissiin ole kukaan vielä vaparina kovin pitkälle vienyt... :-\
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Kulmamies - 14.02.2015, 09:13:08
Onko kukaan yrittänyt soveltaa Bmw M3 läppärunkoja tuohon volvon kanteen (B6304)...

Pakopuolihan käy kanavien jaon puolesta mutta mites tuo imupuoli? :pomo:

Minulla on ongelma juuri tuo imupuolella oleva tilan puute, joten jos saisi mahdollisimman lähelle kantta nuo läppärungot niin helpottaisi huomattavasti!!

Ja mitä lähempänä olisi tuo kanavien jako niin sitä lähemmäksi ne saisi!

Vaikka eihän näitä vissiin ole kukaan vielä vaparina kovin pitkälle vienyt... :-\

Äkkiseltään voisi kuvitella, että jos pakokanavat on samalla jaolla, niin kyllä sitten pitäisi imukanavienkin olla ???

Kanavan muotokin voisi olla sovellettavissa.
(http://www.jannousiainen.net/hobbies/bmw/e36_318is/images/2007/13.12/M42_Picture%20018.jpg)
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: 120ZZZ - 14.02.2015, 10:30:27
Tuollaisen jutun löysin  http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=39558
Siinä oli muokattu imusarjaa ja pakosarjoja+putkistoa.
Tuossa topikin  toisella sivulle on pari videota ja siinä jälkimmäisessä testiajossa näkyy rundarin käyvän 7Krpm.
Tuota mietin,onkohan mitään hyötyä lisätä noit kierroksia n.500rpm+?

Ja jos on,niin saako tuon lisäyksen tehtyä orggis ECUun?Siis en itse ainakaan osaa.

Tuollaiseen kuvaan törmäsin myös: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=165077&page=3  eli sivun alaosassa on kuva RWD 6-koneesta ja siinä etuvetoisen imusarja tai onko koko kone FWD?
Olisko tuollaisesta imusarjasta hyötyä?
Toi  B6304sen orggis imusarja on kyllä aikamoinen paketti.


Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Kalamies - 14.02.2015, 11:00:31
Tuossa taitaa olla koko kone S80:sta.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: pukema - 14.02.2015, 11:22:24
Koko kone on S80:stä, etu- ja takaveto kutosten imusarjat ei käy ristiin. Pultit eripaikassa ja kanavien muotokaan ei ole sama

Edit:
Tuollaiseen kuvaan törmäsin myös: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=165077&page=3  eli sivun alaosassa on kuva RWD 6-koneesta ja siinä etuvetoisen imusarja tai onko koko kone FWD?
Olisko tuollaisesta imusarjasta hyötyä?
Toi  B6304sen orggis imusarja on kyllä aikamoinen paketti.
Kutosia erilaisia niin tulkinnanvaraa jää jos puhuu vaikka vain B6304stä, niitä kun on ollu 960 ja S80 eikä ne ole identtisiä. :)
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 14.02.2015, 11:41:44
Äkkiseltään voisi kuvitella, että jos pakokanavat on samalla jaolla, niin kyllä sitten pitäisi imukanavienkin olla ???

Kanavan muotokin voisi olla sovellettavissa.
(http://www.jannousiainen.net/hobbies/bmw/e36_318is/images/2007/13.12/M42_Picture%20018.jpg)

Olisko kenelläkään kantta irtaallaan (B6254/6304) että voisi mitata tuon kanavien välin?

Minä puolestaan pääsen ehkä mittaamaan tuon Bmw:n kanavat tänään jos hyvä tuuri käy! ;)
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: pukema - 14.02.2015, 11:46:49
Sylintereiden väli on 91mm tinalohkoissa ja suuressa osassa bemareiden kutosia. Kanavien väli sama.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 14.02.2015, 12:21:47
Sylintereiden väli on 91mm tinalohkoissa ja suuressa osassa bemareiden kutosia. Kanavien väli sama.
Niin on. Mitattiin juuri M3:n kansi (S50B32) ja kanavan väli on se 91mm! :)
Tästäpä on mukava jatkaa...
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 17.02.2015, 09:11:59
SjS

Nelinumeroinen luku missä tahansa moottorissa tarvitsee turbolta melkoisen määrän ilmaa ja ongelmaksi tulee turbon käyttäytyminen. Omassa moottorissani pro hx52 ahdin on täysin tapissaan kompurapuolesta ja se on kuristava tekijä.

Lisäksi kadulla ajettaessa yli 1000nm tuottava moottori vaatii kytkimeltä paljon. Itselläni Tilton 3 levyinen ei ole vaihtoehto, sillon voi alkaa miettimään todella tarkasti mitä laittaa tilelle. Ap racing 240mm kytkinasetelma on jäykin itselläni vastaan tullut.

Jos tämä asia korjataan tulee seuraavaksi ongelmaksi suuttimet, itselläni on 1300cc suuttimet 100% auki mitä tilalle? Huom. minä ajan bensalla ja Re-85:lla    Vanhan ajan suuttimet ei käy huonon käyttäytymisen takia.

Nokka-akselit mitkä minulla on toimivat kadulla täysin ongelmitta. Alipainealueen vääntö moottorissa on miellyttävä.
 
 
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 17.02.2015, 22:01:52
Onko siihen muitakin syitä kun nuo nokkien perusympyrät ettei käy uudemmista vanhempiin nuo nokka-akselit.....
Saakos uudemmista kannet sovellettua vanhempiin,tarkoitan että esim. 6294T:n kansi esim takavedon 6304:n lohkon päälle?
Pähkäilen tässä sitä että minkä kannen ottaa työn alle... Haluaisin kuitenkin nuo 6 mm varrella olevat venttiilit ja kovat nostajat kanteen...
Vai onko helpoin valita suoraan uudemmasta alakerta ja kansi?
Ja vielä yksi.... Onko kaikissa B6xxxx:ssä  saman kokoisen nostajat halkaisijaltaan...?
Sekoo pää .. Varmaan vuorokauden roikkunu netissä ja esim 12.5 puristuksilla olevia mäntiä ei löydy sopivilla mitoilla ei sitten millään...Aina mättää joku,tapin halkaisija tai muu.... Vaikeuttaa huomattavasti kun on noita kanki vaihtoehtoja liikaa,lohkoja liikaa,kansia liikaa,kampi-akseleita liikaa...Kaikkea liikaa......Ei mahdu pieneen päähän mahdottomia...  ;D
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: visa - 17.02.2015, 22:25:39
(http://www.swededemon.com/images/S70/engine/cam/3cam-vvt-ftop.jpg)
(http://www.swededemon.com/images/S70/engine/cam/3cam-vvt-rtop.jpg)

Tuollaset erot on ainaki 5syl tinakoneessa varmaan sama homma 6 koneessa :(
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Brick - 18.02.2015, 08:56:25
Saakos uudemmista kannet sovellettua vanhempiin,tarkoitan että esim. 6294T:n kansi esim takavedon 6304:n lohkon päälle?

Vai onko helpoin valita suoraan uudemmasta alakerta ja kansi?

N-lohkon päälle menee RN-kansi, mutta hihnapyörät saattaa olla eri linjassa.
N-koneessa termostaatti on kannessa ja RN-koneessa lohkossa.
Suoraan rn-kone vaan niin ei tarvi kikkailla.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Makru - 18.02.2015, 10:16:54
Kerrankin on hyvää keskustelua tinakoneista niin pitääpä kysyä.. Vanhan mallin kansi hydraulisilla nostimilla, vakio venttiilijousilla ja vaparin nokilla, paljonko uskaltaa kierrättää? Vitos kone tosin kyseessä. Uuden mallin kansi tulossa myöhemmin..
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 18.02.2015, 14:18:07
No en hirveästi yli 7000 pyörittelis.  Jos oikein muistan niin oli himpun alle 30kg seetipaine.  Vakio jousi ei sitten kestä kuin 9.5mm nostoa.

Itse olen käyttänyt Ford Kent moottorin jousia Esim. Kent Cams vs5 on yksi jousinen ja vs 7 on tupla.

Toisessa omassa moottorissa seetipaine asettui johonkin 40-45kg tietämiin, tuolla VS7 jousella ja 16v retainerilla. Kestää nostoa noin 12mm 

Toisessa omassa moottorissa vs5 jousi ja noin 35kg.

Noissa tinakoneissa vanhan mallin kannella (hydrauli),  ongelma on öljyn liiallinen määrä kannessa isoilla kierroksilla, sen takia kannattaa rajoitin muutenkin pitää alle 7000, jos pitkään meinaa naputella rajoitinta vasten...
   
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: VPP700 - 18.02.2015, 14:47:44
Uusimmissa RN-koneissahan on aina VVT jommalla kummalla puolella imu/pako. Muistaakseni turboissa pako, vapareissa imu. Sekä osassa malleissa molemmissa nokissa(imu+pako, ainakin S60/V70R ja vm. -07 tai uudemmat 2.5T) tämä kannattaa huomioda ainakin jos koneeseen tulee säädettävä ruisku; nekun ei ainakaan suoraan osaa VVT:tä ohjata. Sitä en suoraan osaa sanoa saako sen helposti lukittua pois käytöstä?....tai valitsemalla nokka-akseli aihioiksi toinen akseli turbo autosta ja toinen vaparista?, näistä sitten hioisi/hitsauttaisi sopivat..? :) ja nyt kyseessä siis RN-sarjan koneet.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: visa - 18.02.2015, 16:33:12
Uusimmissa RN-koneissahan on aina VVT jommalla kummalla puolella imu/pako. Muistaakseni turboissa pako, vapareissa imu. Sekä osassa malleissa molemmissa nokissa(imu+pako, ainakin S60/V70R ja vm. -07 tai uudemmat 2.5T) tämä kannattaa huomioda ainakin jos koneeseen tulee säädettävä ruisku; nekun ei ainakaan suoraan osaa VVT:tä ohjata. Sitä en suoraan osaa sanoa saako sen helposti lukittua pois käytöstä?....tai valitsemalla nokka-akseli aihioiksi toinen akseli turbo autosta ja toinen vaparista?, näistä sitten hioisi/hitsauttaisi sopivat..? :) ja nyt kyseessä siis RN-sarjan koneet.

vvt nokan paikalle ei sovi normaali nokka. itsellä ainakin vvt nokka paikallaan enkä sitä aatellu millään lukita/ohjata. vvt on normaali asennossa siten, että se on moottorin pyörimis suuntaa vasten paikallaan ja ei pääse itsestään säätymään :)
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Makru - 18.02.2015, 17:28:35
Toisessa omassa moottorissa seetipaine asettui johonkin 40-45kg tietämiin, tuolla VS7 jousella ja 16v retainerilla. Kestää nostoa noin 12mm 

Mistähä noita 16v retainereita sais?
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: JuHaU - 18.02.2015, 18:15:01
vvt nokan paikalle ei sovi normaali nokka.

Tarkoitatko, että se ei sovi mekaanisesti vai sitä , että vakiokokoonpanossa ei voi korvata säätyvää nokkaa tavallisella.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: visa - 18.02.2015, 18:50:01
Sitä, että ei voi ottaa turbo koneen ei vvt imunokkaa vapari kannen vvt imunokan tilalle. ei sovi mekaanisesti paikalleen.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: JuHaU - 18.02.2015, 19:09:51
Sitä, että ei voi ottaa turbo koneen ei vvt imunokkaa vapari kannen vvt imunokan tilalle. ei sovi mekaanisesti paikalleen.

Täytyypä tutkia sitten noita omia 5 syl kansia tarkemmin. Mulla on vaparin ja turbon kannet  (molemmissa 1 säätyvä nokka) ja olin  kyllä siinä uskossa, että nokat sopii mekaanisesti kyllä paikoilleen ihan ristiin rastiin.

Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 19.02.2015, 08:42:16
Itse olen purkanut vvt pyörien keskiöt ja hitsannut sisukset kiinni ja kasannut keskiöt m5 tai m4 ruuveilla.

Toisessa koneessa olen sorvannut 960 pyörän  sopimaan vvt pyörän tilalle.

Luonnollisesti ölppä painekanavat kannattaa tukkia.

Ms3 pystyy ohjaamaan vvt:tä
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 24.02.2015, 15:33:22
Mulla on nyt tuossa B6304:n ja B6254:n kannet joita olen tutkiskellut niin Palotiloissa on eroja.. 2.5:n kansi on hieman pienemmillä palotiloilla,palotilan sivussa on suora osuus (90 asteen kulmassa paljealueeseen nähden) jota ei 3.0:n kannessa ole.
Lisäksi 2.5:n kannen pakokanavissa on reijät ilmeisesti saaste laitteita varten.Niistä varmaan kierrätetään pakokaasuja takaisin imusarjaan!
Lisäksi kannen päädyssä on lämpötila-anturi jota 3l kannessa ei ole..
Nuo molemmat kannet on 960:sta, Etu-vetoisten kansista en vielä tiedä!
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Lankku - 24.02.2015, 22:19:12
Lisäksi 2.5:n kannen pakokanavissa on reijät ilmeisesti saaste laitteita varten.Niistä varmaan kierrätetään pakokaasuja takaisin imusarjaan!
Lisäksi kannen päädyssä on lämpötila-anturi jota 3l kannessa ei ole..
Ilmapumppu työntää rei'istä pakokaasujen sekaan ilmaa kylmällä koneella käynnistyksen jälkeen. Tulppa kannen päällä keskellä olevaan reikään ja se on sillä hoidettu.
Kannen päässä on lämpötila-anturi Motronic 1.8:ssa, 4.4:ssä ei. Eli vuosimalliero <-95/96->.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: ässäarpa - 18.03.2015, 08:20:51
Noissa tinakoneissa vanhan mallin kannella (hydrauli),  ongelma on öljyn liiallinen määrä kannessa isoilla kierroksilla, sen takia kannattaa rajoitin muutenkin pitää alle 7000, jos pitkään meinaa naputella rajoitinta vasten...
   

Onko tätä ongelmaa T6 kannella, jossa siis myös hydr?
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 18.03.2015, 10:02:03
On.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 18.03.2015, 19:07:19
Onko tuolle öljy ongelmalle joku jo keksinyt lääkettä?

Nissanin RB26DETT:ssä on sama ongelma joka ratkaistu kuristamalla kanteen tulevaa öljykanavaa ja laittamalla lisä paluu letkulla kannen päästä öljypohjaan!
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: _hape - 18.03.2015, 19:30:25
valaiskaas mitäs haittaa liiasta öljystä siellä kannessa on? vatkaako venttiilikoneisto öljyn vaahdoksi kierroksilla vai mitä? :)
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: levis69 - 19.03.2015, 15:31:31
Tuossa Nissanin koneessa ainakin suoltaa huohottimeen öljyt...
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 20.03.2015, 07:44:19
No pää ongelma on että öljy on kannessa eikä öljypohjassa niin kun öljypumppu haluaisi.

Ja joo työntää öljyä ulos huohotin pönttöön, jos on huohotuksen letkulähtöjä kannessa.
Toisessa omassa moottorissa ongelma on melkoisen suuri kun pyöritän sitä 8000rpm ja huohotus nippoja on kannessa oikein kaksin kappalein ja on lisätty paluulinja kannen takaata suoraan öljypohjaan.  Koko setin kruunaa se että mulla on huohotin pönttö koneen takapuolella niin kiihdytyksessä tuleva g-voima vetää öljyä oikein tehostettuna huohotinpönttöön eikä valu vedon aikana takaisin. (mulla siis takaisinkierto pöntöstä koneesee)

Toisessa moottorissa ei ole minkäänlaista huohotus ongelmaa, kun rajoitin on 7000rpm ja kannesta ei ole yhtään ylimääräistä lähtöä mihinkään.

Volvon tinakoneessa on muistaakseni 7mm painekanava kanteen joka on melkoisen suuri, sitten siellä on 24 kpl nostin öljy kanavia, lisäksi t6 kannessa vielä vvt öljykanavat ja nämä kaikki vuotaa öljyä tietenkin ohitseen.


Eli suosittelen tekemään moottoriin, jolla on tarkoitus napsutella yli 6500rpm pitempiä aikoja  kuristimen (2-3mm) öljykanavaan ja tukkimaan kaikki nostin öljykanavat. Samalla siirtymään koviin nostimiin.

Kovat nostimet pystyy tekemään hyvin helposti vanhoista hydris kupeista. 
Purat nostimen, työnnät mig langan öljykanavasta sisään ja painat liipasimesta yhden kerran, hioo ylimääräiset pois ja jos haluaa hifistellä mittaa nostinkupin pyöreys operaation jälkeen.

Nostin kupin sisälle menee esim. 960 kuppiin  m12 tai m14 pultti. Eli haet esim IKH:sta pisimpiä pultteja 12.9 kovuudella siitä sitten pätkii kulmahiomakoneella sopivia pätkiä siitä suorasta osuudesta ja sorvilla sopivan mittaisiksi ja viimeinen hifistely kiven tai lasin päällä hiomapaperilla.

Itselläni oli näillä setupeilla kone kasassa yli 40 dynovetoa ja sen jälkeen purin nostimet ja tarkistin onko kulumaa, Yhdessäkään pultinpätkässä ei ollut mitään jälkeä. Eli systeemi pelaa kuin junan vessa.  Ja säätöpalat ei maksa juuri mitään ja niiden teko on yllättävän helppoa. 

Kova hifistelijä voi koneistella noita vielä kevyemmäksikin, itse sorvasin päihin pikku viisteet niin venttiilin päähän jäi muistaakseni noin 8mm suoraa pintaa.
 
 



Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Jamesi - 22.03.2015, 17:10:30
No pää ongelma on että öljy on kannessa eikä öljypohjassa niin kun öljypumppu haluaisi.

Ja joo työntää öljyä ulos huohotin pönttöön, jos on huohotuksen letkulähtöjä kannessa.
Toisessa omassa moottorissa ongelma on melkoisen suuri kun pyöritän sitä 8000rpm ja huohotus nippoja on kannessa oikein kaksin kappalein ja on lisätty paluulinja kannen takaata suoraan öljypohjaan.  Koko setin kruunaa se että mulla on huohotin pönttö koneen takapuolella niin kiihdytyksessä tuleva g-voima vetää öljyä oikein tehostettuna huohotinpönttöön eikä valu vedon aikana takaisin. (mulla siis takaisinkierto pöntöstä koneesee)

Toisessa moottorissa ei ole minkäänlaista huohotus ongelmaa, kun rajoitin on 7000rpm ja kannesta ei ole yhtään ylimääräistä lähtöä mihinkään.

Volvon tinakoneessa on muistaakseni 7mm painekanava kanteen joka on melkoisen suuri, sitten siellä on 24 kpl nostin öljy kanavia, lisäksi t6 kannessa vielä vvt öljykanavat ja nämä kaikki vuotaa öljyä tietenkin ohitseen.


Eli suosittelen tekemään moottoriin, jolla on tarkoitus napsutella yli 6500rpm pitempiä aikoja  kuristimen (2-3mm) öljykanavaan ja tukkimaan kaikki nostin öljykanavat. Samalla siirtymään koviin nostimiin.

Kovat nostimet pystyy tekemään hyvin helposti vanhoista hydris kupeista. 
Purat nostimen, työnnät mig langan öljykanavasta sisään ja painat liipasimesta yhden kerran, hioo ylimääräiset pois ja jos haluaa hifistellä mittaa nostinkupin pyöreys operaation jälkeen.

Nostin kupin sisälle menee esim. 960 kuppiin  m12 tai m14 pultti. Eli haet esim IKH:sta pisimpiä pultteja 12.9 kovuudella siitä sitten pätkii kulmahiomakoneella sopivia pätkiä siitä suorasta osuudesta ja sorvilla sopivan mittaisiksi ja viimeinen hifistely kiven tai lasin päällä hiomapaperilla.

Itselläni oli näillä setupeilla kone kasassa yli 40 dynovetoa ja sen jälkeen purin nostimet ja tarkistin onko kulumaa, Yhdessäkään pultinpätkässä ei ollut mitään jälkeä. Eli systeemi pelaa kuin junan vessa.  Ja säätöpalat ei maksa juuri mitään ja niiden teko on yllättävän helppoa. 

Kova hifistelijä voi koneistella noita vielä kevyemmäksikin, itse sorvasin päihin pikku viisteet niin venttiilin päähän jäi muistaakseni noin 8mm suoraa pintaa.
 
 





Ei sul boost satu olemaan kuvia noista nostajista. Vois ite kans väsäillä teevitoseen samanmoiset, kun menee hermot noitten hydraulisten kanssa.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 23.03.2015, 08:05:55
(https://lh4.googleusercontent.com/-JNUUbbPiY7Q/UmoAS6Lu2OI/AAAAAAAADko/J9NQLR63suw/s800/P1010041.JPG?gl=FI)

Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Kalamies - 23.03.2015, 21:48:00
Ilmeisesti tinafemmassa on samanlaista ominaisuutta havaittavissa? Ainakin nyt on yksi tapaus joka kierrättämisen seurauksena työnsi huohottimeen öljät.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Orlov - 23.03.2015, 21:53:39
On ihan yleistä muutenkin, ei ole mikään tinakoneiden yksinoikeus :D
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 24.03.2015, 08:18:10
Viime vuoden gaaaaaattebiilissa  hurrit ihmetteli kun takaveto t5 koneesta meni toistamiseen kiertokangen laakereita, sanoivat että öljypohjaan on laitettu lisä loiskelevyjä yms.  Sanottiin vaan että

Ei ne loiskelevyt paljoo auta kun öljyt on kannessa.

Hurrit oli ihmeissään??? 

No siihen sitten että onko rajoitin yli 7000rpm,

Joo 7500.

Onko hydris kansi,

Joo.

Sitten ilmoitin omat testaukset moottoridynossa huohotuksesta ja olivat kiitollisia tiedosta.
Pojat vaihto laakerit koneeseen ja kyselivät seuraavana päivänä että millä he korjaa tilanteen että pääsee ajamaan, Siihen sanottiin että tiputtakaa rajoitin 6500rpm niin ei ongelmaa.   Kaippa ne sitten ajeli onnellisena auringon laskuun:) 
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Kojontti - 24.03.2015, 17:25:13
Ja mitä enemmän kone huohottaa, sitä pahemmaksi ongelma muuttuu.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Pumpe - 12.05.2015, 12:43:10
Uskaltaako hydrauli nostimien kanssa pienentää öljykanavaa esim 5mm kokoiseksi tai onko siitä mitään hyötyä?
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 12.05.2015, 13:55:44
Kai sitä voi kesäkäytössä pienentää, jos käyttöpeli (myös talvella) en lähtis koskemaan.

Kovat ukot laittaisi sähköisen öljypumpun kanteen, joka pakottaa öljyn öljypohjaan.   Ohjaus niin että tietty rpm ja pumppu lähtee päälle.

Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Makru - 22.09.2015, 00:22:36
Millaiset venttiilivälykset tuommoisilla omatekoisilla kovilla nostimilla?
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 22.09.2015, 08:02:05
Mulla käytössä 0.2 -0.25
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: siipiveikko - 23.09.2015, 09:42:51
Kovat nostimet pystyy tekemään hyvin helposti vanhoista hydris kupeista. 
Purat nostimen, työnnät mig langan öljykanavasta sisään ja painat liipasimesta yhden kerran, hioo ylimääräiset pois ja jos haluaa hifistellä mittaa nostinkupin pyöreys operaation jälkeen.

Nostin kupin sisälle menee esim. 960 kuppiin  m12 tai m14 pultti. Eli haet esim IKH:sta pisimpiä pultteja 12.9 kovuudella siitä sitten pätkii kulmahiomakoneella sopivia pätkiä siitä suorasta osuudesta ja sorvilla sopivan mittaisiksi ja viimeinen hifistely kiven tai lasin päällä hiomapaperilla.
Purkasin eilen jotain 5-koneen nostimia ja niissä oli alkuperäisen tapin( tai mikä mäntä se nyt on) halkaisija 11mm.
Onkohan näissä eroja 5 ja 6 koneen osissa?
Omassa ahdetussa tinakutosessa joku nostaja naputtelee kylmänä, ja meinasin jos tekisi siihen kovat nostajat.
Hankalaa taitaa olla se venttiilivälyksen mittaus kun kone on autossa kiinni, olisi varmaan helpompi tehdä irtokanteen.
Onko Boost:lla hyviä ideoita tuon välyksen mittaukseen?
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: ässäarpa - 23.09.2015, 10:42:18
Kukaan soveltanut vaparin nokkia T6 kanteen? Vai liekkö viisaampaa käyttää T6 nokat hitsattavana.  ::)

Kellään risaa tai muuten vaa halpaa T6 kantta ihmeteltäväksi?

Oma kansi jo tehty ja valmis asennettavaksi niin ei sitä enää jaksa purkaa mietiskely kuntoon.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: siipiveikko - 23.09.2015, 11:26:10
Lankulla oli joku ratkaisu vaparinokkien sovittamisesta T6 kanteen. Koneistushommiksi menee.
Päittäislaakerointi on eri kohdassa noissa nokissa.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Lankku - 23.09.2015, 14:18:10
Tai jos puhutaan vaan takavedon nokista, 2,9l vaparia kun on etuvedossakin. Viilailut sikseen, etuvetonokassa päittäisohjaus on etummaisen laakeripukin takana, takavedossa etupuolella. Takavetoa varten täytyy tehdä palikka jonka sijaintipaikka on etummaisen laakeripukin etupuolella. Ulkoreunalla oleva huuli menee kannessa olevaan öljyuraan. Nokan puolella vastaavasti on ura nokan päittäisohjausta varten. Eli sorvissa holkki joka halkaistaan, toinen puoli kanteen ja toinen päälikoppaan.

Välyksensäätöön/ajoittamiseen yksi päälikansi paloiksi ja käyttää siitä laakeripukit.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: siipiveikko - 23.09.2015, 15:31:02
Välyksensäätöön/ajoittamiseen yksi päälikansi paloiksi ja käyttää siitä laakeripukit.
Tuota mietin itsekin, ei vaan ole itsellä ylimääräisiä.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: pukema - 23.09.2015, 15:53:18
Mulla on sellanen etuveto vaparikutonen, jossa kannessa torxit jotka irrottamalla voi ilmeisesti mittailla välyksiä.

http://pukema.com/s80b6294s/B6294SIMG_1585.jpg
http://pukema.com/s80b6294s/B6294SIMG_1611.jpg


Lisää kuvia, näkyy nokatki jne
http://pukema.com/s80b6294s2000.htm
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Kalamies - 23.09.2015, 15:56:49
Tuota mietin itsekin, ei vaan ole itsellä ylimääräisiä.
B6254 päällikansi saattas löytyä. Tiedä vaan vielä missä kunnossa se on...
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Lankku - 23.09.2015, 17:03:46
Mulla on sellanen etuveto vaparikutonen, jossa kannessa torxit jotka irrottamalla voi ilmeisesti mittailla välyksiä
Kovilla nostajilla olevassa kannessa on moiset. Hydraulinostajakannen jos muuttaa koville, pitää kehitellä jotain tai lainata tuollaista päälikantta jostain. Helpompi muuttaakin välyksiä kun ei tarvitse joka kerran kammeta päälikantta irti ohjuritapeista.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 24.09.2015, 12:50:47
Nostimia on erinlaisia eri vuosimalleissa. Muistaakseni vanhemmissa on isolla männällä oleva joka minulla käytössä.

Itse olen mitannut välykset yhdestä pytystä kerrallaan. 2 nostinta reikään, nokka päälle ja pitää kädellä nokkaa paikoillaan ja mittaa välyksen.  Huom. siis vain 2 nostinta paikoillaan per nokka-akseli mittauksen aikana.

Itsellä on nokkien ajoituksen säätöön olemassa 5syl koppa, jonka laitan 6 syl kannen päälle ja mittaan 180 astetta nokkapyörät eri asetuksessa, eli 6 syl kohdalta.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Makru - 28.09.2015, 01:12:30
(https://lh3.googleusercontent.com/A1N6cQqzuiua8320eM1tNXWjd-a1IxsFsZ93reR-uc7nSExo--aSNjNWnJvl0ObFgHSGchJ45oPfVSpTXJLIfOgljLwOqzIyGFSZ1WA-n85TBhIX5Xeman4ORPeY2EgypEp7nU79J_WTiY-XxoWK6VPghPr775vYWr5TPM-4OT9csEySOP9P_gwJd2Zwfg1hLe0ncARXLrGCze6CAXvAaxymne4pALwV4nzIImwKeeUNeIzyVUH_iCgvVamULT4Ktjtb7ywiJD5bvAapvCSee99V_zvBUq90iCG3cbaNVtxoI8YKdiO7hxZHKsMnJQGFxCqHitB-cxexqyJH6QeCTT54CBflKdu7-aw7yjUik-HKHFYuxQP-Wi2odDuWTTPREGg2NrHGAbVvj0WHdYOzmhodWsOzrjBORhXF7hsI33alrmYehAyYvwEHt220tL64lxaSDGfxFP6eSz4ZHLDd9AdPvG43sA9g7ApNFm3p4b69O42RswrnyPzWE_BSKqHRP5jcTcN8ZM-9_KBEbYkzhfVIeMk-M0XG6wWgzN937kc=w727-h969-no)

Onko tuo kannen öljyntulo kanava? Imunokan vieressä jakopään lähellä. Uskaltaako kemiallisella metallilla tukkia ja porata esim. 5mm reijän? Vai hitsaako suosiolla?
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 28.09.2015, 08:16:04
On.

Itse tein m8  1mm nousulla jengan, laitoin Dellorton kaasuttimen suuttimen ja porasin siihen 3mm reijän. 
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: boost - 28.09.2015, 09:18:27
Itseasiassa suutin on Weberin ilmasuutin numerolla 77201
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: ässäarpa - 29.09.2015, 01:56:20
Kiitos vinkistä. :)

Ps. Itse unohtaisin sen kemiallisen metallin kokonaan.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: HenkkaJ - 18.02.2019, 13:48:41
Pitääkö paikkansa että kaikissa Volvon poikittaisasennetuissa kuusisylinterisissä koneissa on termostaatti kannen etupäässä? Ja siinä missä on termostaatti esimerkiksi RN-vitoskoneessa, eli kannen kyljessä, on kutoskoneessa pelkkä alumiininen letkuyhde.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: Lankku - 18.02.2019, 13:56:10
Pitääkö paikkansa että kaikissa Volvon poikittaisasennetuissa kuusisylinterisissä koneissa on termostaatti kannen etupäässä? Ja siinä missä on termostaatti esimerkiksi RN-vitoskoneessa, eli kannen kyljessä, on kutoskoneessa pelkkä alumiininen letkuyhde.
Ainakin kaikissa joissa on normaali jakopää. Reilusti uudemmissahan rakenne on täysin erilainen.
Otsikko: Vs: 6 Pyttyisten tinakoneiden kannet!
Kirjoitti: HenkkaJ - 18.02.2019, 14:13:29
Ainakin kaikissa joissa on normaali jakopää. Reilusti uudemmissahan rakenne on täysin erilainen.

No tätähän tässä uumoilinkin. Skandixilta tarjoavat siis vääränlaisia tiivisteitä tiivistesarjan mukana.

EDIT: Korjasivat tiivistesarjaan oikeat sopivuustiedot. Takavedon yläpään tiivarisarja ei siis sovi etuvetoon.