Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Plissken - 23.05.2011, 22:28:15

Otsikko: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Plissken - 23.05.2011, 22:28:15
Hei

Miten saada kärjetön sytytys B18:lle? otin se vanha ja se o pilannut.  ???
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: jope_harju - 23.05.2011, 23:35:39
Pertronix Ignitor on vaihtoehto muiden joukossa.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: pihlajamaa - 26.05.2011, 16:35:03
Itse asensin 1-2-3:n sytkän B28B:lle, hyvin toimii.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: _Simppa_ - 28.05.2011, 18:33:24
itse tilasin freetechniksiltä...tarttet jakajan numeron...eli mallin
Otsikko: kärjetön sytty volvo pv:hen?
Kirjoitti: Nikladz - 04.08.2011, 21:14:58
Onko kokemuksia miten saa asennettua B18 koneelle kärjettömän sytyn? Panssaripuola tuottaa varmaan ongelmia? Ja mistä tuollaisia löytyy?
Alkaa kyllästyttään kärkien ja sytyn säätäminen
Otsikko: Vs: kärjetön sytty volvo pv:hen?
Kirjoitti: sempalo - 18.08.2011, 17:32:14
Mulla on tältä firmalta hankittu ja hyvin toimii... halpahan se ei tietystikkään ollut, mutta palvelu oli hyvää.

http://www.123ignition.nl/
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: juhal - 18.08.2011, 23:56:11
Voisin melkein suositella tuota freetechnicsin myymää ignitorin kärjetöntä. Tosi helppo ja nopee asentaa, mulla ainakin toimi käyttiksessä ilman mitään ongelmia. Monethan sanoo että paras viritys vanhaan autoon on kärjetön sytkä  ;)
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: jope_harju - 19.08.2011, 15:27:31
Voisin melkein suositella tuota freetechnicsin myymää ignitorin kärjetöntä. Tosi helppo ja nopee asentaa, mulla ainakin toimi käyttiksessä ilman mitään ongelmia.

Mullakin tuli ysikutoseen saappiin moinen. Tosin se auto jäi seisomaan nyt muista syistä ni en oo päässy testaamaan paremmin. Ostitko samalla Flamethrower-puolan vai meetkö vakiopuolalla?
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: juhal - 24.08.2011, 11:57:25
Mullakin tuli ysikutoseen saappiin moinen. Tosin se auto jäi seisomaan nyt muista syistä ni en oo päässy testaamaan paremmin. Ostitko samalla Flamethrower-puolan vai meetkö vakiopuolalla?

Vakio kärjellisen puola oli.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Terhonaattori - 14.09.2011, 12:59:09
Voisin melkein suositella tuota freetechnicsin myymää ignitorin kärjetöntä. Tosi helppo ja nopee asentaa, mulla ainakin toimi käyttiksessä ilman mitään ongelmia. Monethan sanoo että paras viritys vanhaan autoon on kärjetön sytkä  ;)

Tuohan ei tietystikään toimi panssaripuolalla? Eikös silloin juodu vaihtamaan virtalukon jos muuttaa panssaripuolan tavalliseksi, näin olen ymmärtänyt?
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: kimisetä - 14.09.2011, 13:29:28
Tuohan ei tietystikään toimi panssaripuolalla? Eikös silloin juodu vaihtamaan virtalukon jos muuttaa panssaripuolan tavalliseksi, näin olen ymmärtänyt?

Miksi ei toimisi panssaripuolan kanssa?
Ainoa ongelma lienee, että sytytysyksikölle pitää ottaa jatkuva virta esim. sulakerasialta koska virtalukolla ei ole sellaista ylimääräistä liitintä johon tulee starttiasennossa virta.
Eli pidemmässä seisonnassa pitää joko ottaa akun piuha irti tai laittaa katkaisija sytytysyksikön virtapiuhaan, ettei akku tyhjene. Ignitorin virrankulutus on noin 26mA eli ei tyhjennä akkua ihan muutamassa tunnissa.

Ja lopuksi törkeä lainaus joka selvittää asiaa:

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1836471.jpg
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Zebe - 18.09.2011, 22:10:39
Montakos ohmia tulee b18/20:n panssaripuolasta? Tuolla freetechnicsin sivulla lukee että yli 3 ohmia pitäisi tulla.. Omaan pitäisi vaihtaa kärjetön sytkä.. Tosin eihän se haittaisi vaikka ostaisi tuon flamethower puolan siihen, kun on erillinen virtalukko eli ei ole kiinni panssaripuolassa.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: leka - 19.09.2011, 12:53:46
Montakos ohmia tulee b18/20:n panssaripuolasta? Tuolla freetechnicsin sivulla lukee että yli 3 ohmia pitäisi tulla.. Omaan pitäisi vaihtaa kärjetön sytkä.. Tosin eihän se haittaisi vaikka ostaisi tuon flamethower puolan siihen, kun on erillinen virtalukko eli ei ole kiinni panssaripuolassa.
Etkös sä pysty itse mittaamaan tämän?
Mittaa ensin johdoista tuleva vastus ja vähennä se tuosta saamastasi puolan resistanssista...
Se on sitten suuntaa antava tulos riippuen mittarista.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Zebe - 19.09.2011, 18:33:41
Etkös sä pysty itse mittaamaan tämän?
Mittaa ensin johdoista tuleva vastus ja vähennä se tuosta saamastasi puolan resistanssista...
Se on sitten suuntaa antava tulos riippuen mittarista.

Kyllä mä sen osaan mitata.. Tuli vaan mieleen jos joku sattuis tietämään paljonko noista tulee..
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: mikkis83 - 28.09.2011, 20:46:10
Montakos volttia tuo panssaripuola antaa virranjakajalle?
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Zebe - 02.10.2011, 20:50:35
Saiskohan b200e:n kärjettömästä sytkästä tehtyä b20:een?

Kävisköhän sisuskalut b20:n jakajaan..?
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: hyvoneju - 02.10.2011, 21:00:44
Mä laitoin joskus tommosen sytkän 142 , ja pelasi hienosti
Eli http://www.kgtrimning.com/KGTRIMNING162005web.pdf
sivu 36
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: juhal - 23.04.2012, 00:00:41
Saiskohan b200e:n kärjettömästä sytkästä tehtyä b20:een?

Kävisköhän sisuskalut b20:n jakajaan..?

Samaa asiaa pähkäilin, molemmat jakajat kun löytyi tallista. Tappikoneen jakajasta pitää akselilta ne kärkien avaajanystyrät sorvata tasaseks ja tehdä vaikka rälläkällä akseliin pieni ura niin sopii vinokoneen jakajasta kärjettömän hilut. Voi olla että jakajan runkoon joutuu paria reikää vähän suurentamaan.
Otsikko: Vl:
Kirjoitti: mikkis83 - 23.04.2012, 07:08:44
Olikos se millainen homma,jos haluaa laittaa saabista(900 vai 9000?) jakajan tappikoneeseen?jotain paikkoja piti sorvata tms??
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Zebe - 26.06.2012, 22:45:22
Laitetaas tähän samaan.. 140-sarjalaisten ruiskujen yhteydessä on kuulemma ollu alunperin kärjetöntä jakajaa.. Onko tämä missä mallissa, b20e, b20f? ja vuosimalli?
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Kupru - 27.06.2012, 09:24:57
Laitetaas tähän samaan.. 140-sarjalaisten ruiskujen yhteydessä on kuulemma ollu alunperin kärjetöntä jakajaa.. Onko tämä missä mallissa, b20e, b20f? ja vuosimalli?
Taitaa olla helpompi löytää rehellinen poliitikko, kuin (toimiva) orggis kärjetön jakaja :2funny:
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Zebe - 27.06.2012, 16:52:45
Taitaa olla helpompi löytää rehellinen poliitikko, kuin (toimiva) orggis kärjetön jakaja :2funny:

Ei kun tossa pitäs yks 144 ruisku hakea niin aattelin että voiskohan siinä olla kärjetön sytkä.. Mut sittehän sen näkee.. Ja miks se ei vois toimia, toimiihan nuo saman ikäiset ja vanhemmat kärjellisetkin..
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: InlineFour - 27.06.2012, 16:53:49
Ei kun tossa pitäs yks 144 ruisku hakea niin aattelin että voiskohan siinä olla kärjetön sytkä.. Mut sittehän sen näkee.. Ja miks se ei vois toimia, toimiihan nuo saman ikäiset ja vanhemmat kärjellisetkin..

Veikkaappa kaks kertaa minkä takia kärjellinen toimii varmemmin vuosikymmenien jälkeen kun kärjetön,
jos ei lasketa sitä että kärjet kuluu jne..
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: leka - 28.06.2012, 09:20:35
Veikkaappa kaks kertaa minkä takia kärjellinen toimii varmemmin vuosikymmenien jälkeen kun kärjetön,
jos ei lasketa sitä että kärjet kuluu jne..
Millä perusteella kärjellinen on varmempi kuin kärjetön?
Veikkaan että kuluu nopeammin laakerit kärjellisessä...
Mulla on ollut 18 vuotta käytössä tuo kyseinen kärjetön jakaja eikä ole tarvinnut tehdä ikinä mitään siihen...

Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Kulmamies - 28.06.2012, 09:25:31
Millä perusteella kärjellinen on varmempi kuin kärjetön?
Veikkaan että kuluu nopeammin laakerit kärjellisessä...
Mulla on ollut 18 vuotta käytössä tuo kyseinen kärjetön jakaja eikä ole tarvinnut tehdä ikinä mitään siihen...

Ja koska vastauskin tuli tässä samassa viestissä, niin nyt ei "InlineFourin" tarvitse enää haastaa enempää riitaa C:-)
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Automasentaja - 03.01.2014, 15:24:27
Meidän postilaatikkoon kolahti uusi 123ignition kärjetön virranjakaja ja mitenköhän tämä härveli kytketään duetin sähköjärjestelmään? Ohjeista ymmärsin että musta miinus johto menee puolan maadotus paikkaan ja sitten punainen 12 voltin johto pitää laittaa akkuvirtaan ilmeisesti puolan ja virtalukon kautta. Ongelma on siinä että puolassa on vain maajohdolle paikka, eli pitääkö tehdä jotain ihme patentteja vai voiko virtapiuhan vetää suoraan virtalukon keskimmäiseen napaan mistä tulee ajon aikana virtaa koko ajan vai siihen starttaus asennon napaan? Apuva, ohjevihkonen Saksan kielellä niin ei siitä kauheesti ole apua. Tarviiko muuten hankkia mitään silikooni tulpanjohtoja vai kelpaako alkuperäiset 60-luvun piuhat? :)
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Zebe - 03.01.2014, 16:28:24
Meidän postilaatikkoon kolahti uusi 123ignition kärjetön virranjakaja ns. "karvalakkimalli" (ei valmiita ennakonsäätöjä). Mitenköhän tämä härveli kytketään duetin sähköjärjestelmään? Ohjeista ymmärsin että musta miinus johto menee puolan maadotus paikkaan ja sitten punainen 12 voltin johto pitää laittaa akkuvirtaan ilmeisesti puolan ja virtalukon kautta. Ongelma on siinä että puolassa on vain maajohdolle paikka, eli pitääkö tehdä jotain ihme patentteja vai voiko virtapiuhan vetää suoraan virtalukon keskimmäiseen napaan mistä tulee ajon aikana virtaa koko ajan vai siihen starttaus asennon napaan? Apuva, ohjevihkonen Saksan kielellä niin ei siitä kauheesti ole apua. Tarviiko muuten hankkia mitään silikooni tulpanjohtoja vai kelpaako alkuperäiset 60-luvun piuhat? :)

Ilmeisesti alkuperäinen "panssaripuola".. Siinä menee suoraan plussa virtalukolle, en ole varma saako siitä puolalta edes otettua plussaa ??? En edes tiedä toimiiko tuo jakaja panssaripuolan kanssa, ei nimittäin toimi jokaisen jakajan kanssa.. Eipä nuo uudet boschin puolatkaan maksa kun muutaman kympin ja niissä ainakin selkeästi plussa ja miinusnavat. :) Ja ohmien kanssa ovat aika tarkkoja noissa kun vaihdetaan kärjettömiin, jossakin on lukenut ettei saisi edes käyttää kärjellisessä käytössä olleen puolan kanssa..
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: The_OttoB - 03.01.2014, 17:08:24
Ehkä sen panssaripuolan voi päästää eläkkeelle ja hommaa uuden puolan. Virtalukoksi sellainen yleismalli jossa on tarpeeksi lähtöjä. Mulla oli sellainen Amazonissa, tietty jos täytyy olla 100% orgis niin täytyy virittää pari diodia ja rele.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Automasentaja - 03.01.2014, 18:59:57
Olihan siellä jakajassa ennakon säätöjä valmiina, olisi pitänyt vaan tutkia tarkemmin ::) . Ohjeissa luki että vähintään yksi ohmi pitää tulla esivastusta puolalta niin että voiko sitä mitata yleismittarilla vai tarviiko mun murehtia sitä ollenkaan? Onko tuossa edes esivastusta? Mihin niitä diodeja tarvitaan eikö rele vaan riitä kun tuossa ohjekirjassa on joku kytkentäkaavio jossa on joku rele, diodeja siinä ei varmaan ollu.
Meinasin laittaa kärjettömän siksi kun ei meinaa kostealla kelillä käydä vaan paukkuu putkessa ja käy paskasti kunnes lämpenee kunnolla muutaman kilsan ajon jälkeen. Kesällä tai jatkuvalla pakkassäällä käy ongelmitta. Löyty muuten tommonen ohje englanniksi: http://www.paruzzi.com/pdf/2245.pdf
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: hegron - 03.01.2014, 19:55:20
Hei, vaihdoin myös amazoniin B20 pari kuukautta sitten 123ignitionin jakajan. Ensimmäisen viikon ajoin alkuperäisellä vm68 puolalla. En silloin huomannut suurtakaan eroa vanhaan kärjelliseen jakajaan verrattuna. Uusi jakaja paikallaan tasakaasulla ajettaessa oli peräti pientä nykimistä havaittavissa mitä ei ennen ollut. Vanhan puolan viereen asensin sitten Boschin sinisen puolan, jonka jälkeen vasta huomasi eron vanhaan: tyhjäkäynti parani, moottori vetää paremmin jne ja jopa loikkari kytkeytyy päälle ja pois huomaamattomammin. Bensaakin palaa vähemmän. Suosittelen puolan vaihtamista. Eri ennakkokäyriä kannattaa myös kokeilla. Minulla ei toiminut B20B ollenkaan vaan B20A on pelannut parhaiten vaikka tuplat Su:t paikallaan onkin. Tuo B20B:n ennakkokäyrä on aika jännä: tyhjäkäynnin tuntumassa ennakko on maltillinen ja kun kierroksia nostaa niin se hyppää yhtäkkiä kerralla yli 10 astetta ja sitten lisääntyy taas tasaisesti. Ilmeisesti tuosta johtui tuo havaitsemani nykiminen hiljaa ajaessa..
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Automasentaja - 03.01.2014, 20:15:20
Miten laitoit aluksi ne virranjakajan johdot? Haluaisin kokeilla ensiksi vanhalla ja sitten ehkä shoppailla lisää, jos tarvii. Olisko mitään järkee leikata panssarikaapeli auki ja vanha puola pois ja siitä johto uuteen puolaan niin ei tarvi alkaa vaihtaan virtalukkoa? Mulla on yksi valmiiksi lyhennetty satsi vintillä niin voisin hyödyntää sitä.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: hegron - 04.01.2014, 12:29:12
B20 vm 68 eteenpäin ei amazonissa enää ollut panssaripuolaa vaan ihan tavallinen puola jossa kaksi napaa, joten jakaja oli helppo kytkeä.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Automasentaja - 18.01.2014, 20:03:58
(http://i6.aijaa.com/t/00013/12984316.t.jpg) (http://aijaa.com/V451hG) (http://i10.aijaa.com/t/00774/12984321.t.jpg) (http://aijaa.com/xffYw2)
(http://i7.aijaa.com/t/00178/12984326.t.jpg) (http://aijaa.com/m50V1Q) (http://i2.aijaa.com/t/00100/12984332.t.jpg) (http://aijaa.com/fpEtvu)
(http://i4.aijaa.com/t/00212/12984340.t.jpg) (http://aijaa.com/9Bjvlu) (http://i8.aijaa.com/t/00572/12984347.t.jpg) (http://aijaa.com/gLCA1W)

Doddii!! Laitettiin uusi bosch puola, 123 virranjakaja, uudet bougicord silikoni piuhat ja uudet Denso W22FP-U tulpat joiden pitäisi vastata NGK BP7HS tulppia. Tähän sekoiluun meni ainakin 500€ mutta oli sen arvosta. 8)
Lähtee hyvin käyntiin, pysyy käynnissä :o , vääntää ja kiertää paremmin ja kulkee kevyesti pintakaasulla kolmos vaihteella 40 vauhdissa ilman ylimääräisiä rimpuiluja. Nakutus loppu kun laitettiin B20E ennakko eli 10 astetta tyhjäkäynnillä ja max. ennakko 32 astetta. Alipaineletkukin tuli laitettua samalla tiiä sitten vaikuttaako se mitenkään. Oudointa tässä on se että kun sytkää yrittää säätää kampiakselin hihnapyörässä olevien lukujen mukaan niin moottori ei suostu käymään, nyt se on siis karkeasti säädetty silleen että se käy hyvin ja ennakko on myöhäsellä -10 astetta ajotuslampulla hihnapyörästä katsottuna  :o eikä suostu käymään jos yrittää laittaa 10 astetta ennen ykk. :idiot2: Säädetään sitten myöhemmin korvakuulolla ja persdynolla sytkä ja yritetään saada kaikki ponit pellin alle. ELK Vai onkohan jotain tehty väärin? Ainakin se toimii paremmin kuin ennen.

Moottorina on siis B18 josta viilattu kanavia, K-nokka, 4-2-1 valupakosarja, Weber DGV Misabin imusarjalla ja kevyempi vauhtipyörä. Kyllä kerkiää maitokauppaan.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: J.V - 18.01.2014, 21:52:57
Mulla ainakin säädettiin sytkä tosta omasta jakajasta (123 Tune) että koneesta merkit nollaan että 1 sylinterille sytytys ja sitten katot että jakajassa osottaa pyörijä suunnilleen 1 kohalle sitte muut piuhat paitsi musta kii autosta virrat 2 asentoon ja pyöritettiin jakajaa ilman kantta niin kauan että piirilevyssä oleva vihreä led mikä sen alumiini lätkän alla syttyi ja sittenpä siellä olikin ennakot kohdillaan.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Automasentaja - 18.01.2014, 22:37:49
Tehtiin samalla tavalla, valo sytty ja sitten ruuvit kiinni ja starttia. Lähti vasta sitten kun käänsin virranjakajaa vähän vastapäivään. Pääasia että toimii.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: J.V - 18.01.2014, 23:11:56
Mulla näytti kyllä ennakot ton säädön jälkeen täysin oikein kun lampulla ja sitten läppärilläkin kattelin, mutta tosiaan ei muuta kuin säätöä niin kauan että alkaa korville kuullostaan hyvältä. Itellä ei kyllä ole kuin positiivisia kokemuksia tuosta jakajasta.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Automasentaja - 25.01.2014, 19:16:37
Eipä kestäny kauaa noi denson tulpat, alkoivat pätkiä joten NGK:t takas niin toimii taas. Kyllä kulki raikkaasti 160 mittariin, olishan se varmaan kovempaakin mennyt. :) Helvetin hyvä vehje tuo 123ignition, paras viritys vanhaan autoon.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Automasentaja - 02.03.2014, 16:56:00
Tulipahan hankittua vielä pari 123ignitionia ja toinen niistä on ohjelmoitava "tune" versio. Miten paljon ennakkoa kannattaa laittaa ja mille kierroksille? Olisko hyvä jos olisi 12 astetta perusennakko 800 rpm ja 34 kokonaisennakko 3000rpm? En aikonu alipainetta laittaa koska ei löytyny solexeista paikkaa. Pitääksen ennakkokäyrän lähteä sieltä taulukon ala-osasta nollasta vai ihan suoraan jostain tyhjäkäyntikierroksilta? Kertokaa ihmeessä jos tiedätte asiasta paremmin.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Zebe - 03.03.2014, 18:40:04
Esatechillä sano itelle että kannattais olla n. 10 tyhjäkäyntiennakko ja 3000 kierroksilla max 35 ennakko.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: J.V - 04.03.2014, 20:01:11
Mulla tossa omassa viritetyssä tappikoneessa on 18 astetta ennakot tyhjäkäynnille 800-1000rpm ja kokonaisennakko 32 tai oliko 34 astetta 3200rpm. Starttiennakon laitoin 0-500 rpm alueelle 10 tai 12 astetta niin jaksaa vähän paremmin startata. Nokkana tossa koneessa on KG5 ja puristussuhde n. 11,8:1.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Automasentaja - 30.12.2014, 19:09:22
Tulipahan mieleen että onko kukaan muu huomannu sellasta että sen 123ignitionin "ensiasennus" kansi ja pyörijä olisivat jotenkin herkempiä hapettumaan kuin vastaavat osat tarvikkeina? Mulla ainakin jostain syystä hapettu ne aika nopeasti ja joutu putsaileen usein vaikka oli kuuma kesä ja ajettiin melkein joka päivä ettei se ainakaan käytön puutetta ollut, nyt on scandixilta ostetut tarvike osat kiinni ja ei ole vielä kuukauteen tarvinnut putsata vaikka on ollut kosteaa ulkona ja vähemmän käyttöä. Ne jakajankannet on muuten hieman erilaiset eli se tarvike kansi tarvii semmosen lukitustapin tai muuten se ei pysy paikallaan, onneksi siinä jakajassa on sellainen kuusiokolo pultilla lukittu liuska jota voi nostaa ja laskea niin saa sen tarvikekannenkin pelaamaan.

Sadas viesti näin uudenvuoden kunniaksi :hello:
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: luchadore - 01.10.2016, 12:24:54
Nostetaampas.

Semmoinen homma että onko kellä sattumaltakaan tallessa b20 koneelle mitään "vakio" taikka mitään käyrää tallennettuna ? Tune mallin jakajalle siis.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: The_OttoB - 01.10.2016, 12:42:18
Joo, se 085 jakajan ennakkokäyrä on aika yleinen virikäytössä.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: mage87 - 14.05.2017, 13:19:31
mistä löytä noita ennako käyriä, itellä kans toi tune malli ja hyvin se toimi mutt kaippa viellä hieno säätöä

ja miten toi alipaine säätö? mihin suntan sitä pitä säätä vai tarvitseko sitä kayttä ?
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: luchadore - 14.05.2017, 17:50:40
Nyt on täälläkin tune+ jakaja paikallaan. Sille vähän hakusessa tuo käyrän hakeminen. Menee parempaan ja huonompaan kilpaa. (tosin seoksetkin hyppii ja sekoilee miten sattuu).

Tarkoittaako esim. 5' ennakot jakajan käyrässä,  kampuralla todellista ennakkoa 10', puolittuuko nuo arvot jakopään takia ? Tai pitääkö taulukon kierrokset ihan 1:1 paikkansa ?
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: sopanja - 15.05.2017, 06:41:12
Kyllä se Tunen ohjelman pitäisi näyttää ennakkoa kampuralla. Jos sulla on ajoituslamppu niin sillä voi tarkistaa? Kannattaa tarkistaa että jos sulla on ohjelmassa perusennakko esim. 15 astetta että se on myös todellisuudessa sitä, voi tulla heittoa jonkun verran kun asentaa jakajan paikalleen ja hakee nollakohdan.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: The_OttoB - 01.06.2017, 20:46:33
Tuli vähät ropattua B20 missä on tupla Su Hs6. Synkkaamisen jälkeen alkoi vetoja löytyä, lisäksi laitettiin 123 jakaja. Valkkasin B20A '75  ennakkokäyrän ja perusennakko 10 asteeseen. Alipainesäätö tökättiin siihen kaasarin "timed porttiin" en tiedä onko hyötyä tai ei.

Kyllä parani käytös pintakaasulla, vetää isolla vaihteella, lähtee käyntiin hyvin.

Autossa on Smiths rundari joka näytti vähän omiaan kärkijakajan kanssa. Hiljeni täysin 123 sytkällä. Täytyy vähän kattella sitä seuraavaksi.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: J.Salminen - 02.06.2017, 13:07:43
Autossa on Smiths rundari joka näytti vähän omiaan kärkijakajan kanssa. Hiljeni täysin 123 sytkällä. Täytyy vähän kattella sitä seuraavaksi.

Niin ne kertoo 123:n sivuillakin, ettei Smithsin mittari toimi. Tarvisi kai olla uudempi mittari joka haistelee jännitettä virran sijaan tms. Jos keksit ratkaisun, kerro ihmeessä.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Oski - 02.06.2017, 17:23:58
Niin ne kertoo 123:n sivuillakin, ettei Smithsin mittari toimi. Tarvisi kai olla uudempi mittari joka haistelee jännitettä virran sijaan tms. Jos keksit ratkaisun, kerro ihmeessä.
Ainakin pyhimyksen alkuperäinen Smiths toimii 123:n kanssa, kunhan jakajalta puolelle menevän piuhan kierrättää mittarin kautta (kytkee sarjaan). Isompi ongelma on alkuperäistä panssaripuolaa käyttäen löytää jakajalle jännite starttaushetkellä.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: The_OttoB - 02.06.2017, 19:04:57
Ainakin pyhimyksen alkuperäinen Smiths toimii 123:n kanssa, kunhan jakajalta puolelle menevän piuhan kierrättää mittarin kautta (kytkee sarjaan). Isompi ongelma on alkuperäistä panssaripuolaa käyttäen löytää jakajalle jännite starttaushetkellä.

Startin solenoidilta voi löytyä laattaliitin josta tulee sähköä ulos startatessa. Tuli 70-luvun startteihin.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Oski - 02.06.2017, 19:50:29
Startin solenoidilta voi löytyä laattaliitin josta tulee sähköä ulos startatessa. Tuli 70-luvun startteihin.
Joo, sieltä löytyy virtaa startatessa, mutta ei muulloin. Siksi rakensin virransyötön 123:lle diodeilla solennoidilta ja sulakerasiasta.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: oa5599 - 04.06.2017, 17:05:02
kumman johdon olette kierrättäneet mittarin kautta ?? kaavioita näkyy olevan kumminkin päin,
virtalukko---------sytytyspuola plus kaapeli ei kai enään toimi 123n kanssa??
jakaja(123)-------puola maakaapeli ehkä toimii??

täytyy tulevalla viikolla kokeilla , tänään laitoin kiinni tuon 123tune+ jakajan , tuota Smitsin mittaria en vielä kytkenyt kumminkaan päin

mulla se oli kärkien ja puolan välissä.



muoks,,, muoks,, Oskihan tuossa kirjoitti että jakaja---puola johdolla toimisi,,täytyy kokeilla
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: moikki - 04.06.2017, 19:24:36
Virtalukolta saa herätteen.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Ville K - 09.06.2017, 06:48:51
panssaripuolallisissa ei kyllä saa virtalukolta otettua 123ignitionille jännitettä. Mutta jos on alkuperäinen tasavirtalaturi, niin yhteen nastaan tulee +12v josta voi ottaa jakajalle virrat. Nää uudemmat 123ignitionit myös katkaisee itseltään virrat jos moottori ei pyöri, eli voi ottaa myös suoraan akulta, ei tarvi rakennella enää diodivirityksiä.
Pyhimyksen Smiths kiekkamittarikin toimii niinkuin kirjoitettiin, kun jakajan maapiuhan kierrättää mittarin kautta puolan miinukselle. Näitä on nyt jokusia tullut asenneltua parin vuoden sisään, niin panssaripuolallisiin kuin uudempiinkin, hyvin toimivat.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: The_OttoB - 09.06.2017, 09:54:07
Smithsillä on noin parikolme erilaista mittarityyppiä. Kaksi vanhaa missä puolan maa käy kääntymässä mittarilla ja sellaisia modernin tyylisiä, missä signaali otetaan omalla johdolla miinusnavasta. Pyhimyksen rundari ymmärtää 123 sytkää netin mukaan.

Tämä oma potilas on joku moderni Smiths, normi yksipiuhainen.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: moikki - 12.06.2017, 16:32:50
Mulla oli tai siis on panssaripuola virtalukko. Katkaisin puolalle menevän johdon. Siihen kun syöttää akulta virtaa niin virtalukossa yhteen napaan tulee ns jatkuva virrat päällä+startti, yhteen pelkästään startatessa ja yhteen virrat päällä mutta ei startatessa.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Amanssi - 05.07.2017, 14:18:32
Vähän miettinyt tuota 123:n hommaamista, josko saisi B20:n järkyttävän jälkikäynnin loppumaan (ei sammu avaimesta). Mites tuo Tune+, saako toimimaan ruiskun kanssa? Kun ois ehkä tarkotus laittaa ruiskukamat jossain vaiheessa DGV:n tilalle.

123 Ignitionin nettisivut sanoo tämmöstä: "For Bosch D-Jetronic injection engines the non programmable unit is available: 123\VOLVO-4-R-V-IE"

http://www.123ignition.nl/product.phtml?id=91
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: The_OttoB - 05.07.2017, 16:10:44
Jos ruiskusta haaveilet niin 123 ja ruisku on sama kun laittaisit vyön ja henkselit. Samalla vaivalla ja pienemmällä rahalla saa ohjelmoitavan ruiskun ja sytytyksen.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Amanssi - 05.07.2017, 23:32:11
Jos ruiskusta haaveilet niin 123 ja ruisku on sama kun laittaisit vyön ja henkselit. Samalla vaivalla ja pienemmällä rahalla saa ohjelmoitavan ruiskun ja sytytyksen.

Tjahas, ehkä sitten kärvistelen vielä tämän kesän nykyisellä jakajalla ja mietin talvella asiaa uusiks  ;D kiitos valaisemisesta!
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: 1st - 09.07.2017, 11:20:18
En muista olenko aiemmin kirjoitellut, mutta jos edullisen kärjettömän sytytyksen haluaa, niin BMW M10-moottoreissa on vastapäivään pyörivä induktioanturillinen kärjetön Bosch jakaja.

Itse rakentelin sellaisen viimetalvena omaan B20:iin, suht pienillä muokkauksilla saa käymään.
Jakajan jalan o-rengasura on korkeammalla, sorvasin uuden uran samaan kohtaan mitä alkuperäisessä oli. Jakajan akselia joutuu lyhentämään alapäästä jonkinverran ja bmw:n jakajassa on ratas pyörittämässä akselia, rattaan juuresta pinnatappi irti ja vaihtaa tilalle volvon jakajasta sen pyörittäjän, laittaa sen esim. putkisokalla kiinni.
Jakajaan tuleva sytkäboksi on hyvin helppo myös kytkeä kun ottaa purkuautosta mukaan boksille tulevan liittimen ja pätkän johtosarjaa.

Purkaessa  kannattaa kuitenkin tarkastaa kumminpäin jakaja pyörii, olen kuullut että joissain m10-moottoreissa jakaja pyörisi myötäpäivään ::)

Tämä ei tietenkään boksinsa kanssa taida museoautoon soveltuvainen olla? Mutta jos alkuperäisyys ei ole pääasia, niin uskallan 2300km kokemuksella suositella :)
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: -JS- - 15.08.2017, 14:18:57
Kuukauden päivät tuo 123 tune+ ollut amazonissa. On ollut mukamas kiire niin en ole kerennyt säätöjen vaikutusta testailla ::)
Perus asetuksilla tyhjäkäynti parani todella tasaiseksi (R-nokka, tuplat), ennen vaivannut nykiminen lipuessa taajamassa (voimansiirrossa on väljää) pieneni huomattavasti ja muutenkin terävämmän tuntuinen meno vanhaan verrattuna :) Samalla tuli uusi puola. Hyvä ostos, vaikka onhan se hintava ajatellen kun 8v ilmankin pärjännyt ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Amazon77 - 01.05.2018, 17:52:02
(http://i6.aijaa.com/t/00013/12984316.t.jpg) (http://aijaa.com/V451hG) (http://i10.aijaa.com/t/00774/12984321.t.jpg) (http://aijaa.com/xffYw2)
(http://i7.aijaa.com/t/00178/12984326.t.jpg) (http://aijaa.com/m50V1Q) (http://i2.aijaa.com/t/00100/12984332.t.jpg) (http://aijaa.com/fpEtvu)
(http://i4.aijaa.com/t/00212/12984340.t.jpg) (http://aijaa.com/9Bjvlu) (http://i8.aijaa.com/t/00572/12984347.t.jpg) (http://aijaa.com/gLCA1W)

Doddii!! Laitettiin uusi bosch puola, 123 virranjakaja, uudet bougicord silikoni piuhat ja uudet Denso W22FP-U tulpat joiden pitäisi vastata NGK BP7HS tulppia. Tähän sekoiluun meni ainakin 500€ mutta oli sen arvosta. 8)
Lähtee hyvin käyntiin, pysyy käynnissä :o , vääntää ja kiertää paremmin ja kulkee kevyesti pintakaasulla kolmos vaihteella 40 vauhdissa ilman ylimääräisiä rimpuiluja. Nakutus loppu kun laitettiin B20E ennakko eli 10 astetta tyhjäkäynnillä ja max. ennakko 32 astetta. Alipaineletkukin tuli laitettua samalla tiiä sitten vaikuttaako se mitenkään. Oudointa tässä on se että kun sytkää yrittää säätää kampiakselin hihnapyörässä olevien lukujen mukaan niin moottori ei suostu käymään, nyt se on siis karkeasti säädetty silleen että se käy hyvin ja ennakko on myöhäsellä -10 astetta ajotuslampulla hihnapyörästä katsottuna  :o eikä suostu käymään jos yrittää laittaa 10 astetta ennen ykk. :idiot2: Säädetään sitten myöhemmin korvakuulolla ja persdynolla sytkä ja yritetään saada kaikki ponit pellin alle. ELK Vai onkohan jotain tehty väärin? Ainakin se toimii paremmin kuin ennen.

Moottorina on siis B18 josta viilattu kanavia, K-nokka, 4-2-1 valupakosarja, Weber DGV Misabin imusarjalla ja kevyempi vauhtipyörä. Kyllä kerkiää maitokauppaan.

Miten kytkit tuon panssaripuolalta tulevan johdon uuteen puolaan? Meneekö se suoraan uuden puolan + napaan? Tarviko virtalukon päässä johtoihin koskea lainkaan?
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Automasentaja - 02.05.2018, 17:17:01
Laitoin sen menemään uuden puolan ja vanhan kuoren välistä puolan plus napaan. Kannattaa ottaa huomioon panssarikaapelin asento ennenkuin liimaat koko paketin yhteen, johto ei ehkä tykkää olla kireäksi venyneenä paikalleen asennettuna jos sen erehtyy liimaamaan pöydällä suorana. En koskenut muihin kytkentöihin.

Varoituksen sana, tuo kuvassa näkyvä "Bosch Hecho en Mexico" puola on paskalaatua, lakkaa kipunoimasta lämmettyään.
Muutenkin noi napojen mutterit ja kierteet oli jotain mysteerikokoa.
Brasiliassa tehty Bosch sininen ja saksalainen Berun sininen puola toimii paremmin.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: Jambo - 15.01.2019, 15:36:25
Kysytäämpäs kun omasta Amazonista ei meinaa kipinää irrota. Tästä paljastui ostettaessa 123 Ignition, ei ole ilmeisesti koskaan käynyt vielä tällä jakajalla.

Mutta ongelma on siis seuraavanlainen, startilla pyöritellessä tulee max. 3 volttia puolan napoihin. Puolan + navan ja akun miinuksen/korin kautta mitattuna startatessa tulee reilu 9 volttia. Sytytysvirrat päällä tulee 12 volttia. Puolan miinusta vasten mitaten ei mitään, tosin en ole kokeilkut mitä näyttäisi jos konetta räikällä pyörittelisi.

Ideoita ???

E: Kärjellisen jakajan pistin nyt kokeeksi ja saatiin auto käymään. Eilen kuitenkin purin tuon 123:n atomeiksi eikä sieltä silmiin pistänyt mikään. Johdot oli mitaten ehjät, noista satiaisista sitten ei tietoa olekkaan.
Otsikko: Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
Kirjoitti: VesaSaa - 10.02.2019, 19:01:48
Mä tappelin kärkien, ja 123:n sun muiden kanssa pari vuotta b20 E:ssä. Vein viimein Hariselle Valkeakoskelle. Nyt on tarkka kapuran asentotunnistus, kärjetön sytkä ja elektroninen ruiskun ohjaus. Nyt pelaa ja lähtee käyntiin kuin palmun alta.

Vähän kirpaisi, mutta auto pelaa ja kaikki polletkin löytyi käyttöön.
Suosittelen.