Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (Lämmitys, ilmastointi ja lisälämmittimet) => Aiheen aloitti: sekokupu - 23.07.2011, 12:41:24

Otsikko: 700/900 ECC ja vastaavat: alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: sekokupu - 23.07.2011, 12:41:24
Sama pätee suurilta osin luultavasti myös 960 ja S/V90:n. ECC:n osat on aika pitkälti samat, mutta luultavasti purkaminen hieman erilaista.

Tulipas viime kesänä tutustuttua vähän enemmän ysin ECC:n sielunelämään, kun pitkissä vedoissa rupesi puhallus tippumaan jalkotilaan. Tosi yleinen vika ECC:ssä ja varmaan 98% lintoissa vuotaa alipainetta pois, yleisemmin tuolta kaksitoimisen alipainekellon luota.

Ite puhaltelin letkuja läpi ja löytyi kaksi vuotoa, toinen oli hanalle menevässä letkussa (hankautunut poikki) ja toinen se surullinen alipainekello.

Eli tämä:

(http://sekokupu.pp.fi/korjaus/IMG_1105.JPG)

Tilasin uuden Volvolta, toimitusaika oli vaatimattomat 1 vuosi (tilasin viime kesälomilla, saapui tän kesän lomille).

Vaihtaminenhan tapahtuu purkamalla ensiksi pois:

-Kuskin jalkotilan suojamuovi.
-keskikonsoli irti (romulokero-käsijarrumuovihässäkkä)
-sulakelokeron kansi, sen yläpuolinen romulokero (kahdella ruuvilla tupakansytyttimen peitelevyn alla), soitin ja soittimen muovilokero (kahdella torxilla ylälaidasta).
-Apukuskin jalkotilan suojamuovit sekä hanskalokero (täytyy irroittaa että saa sivuposken irti.
-Kuskin että apukuskin molemmat sivuposket keskeltä. (sama molemmilla puolilla: kaksi pulttia penkkien vieressä, kaksi sisälaidassa, yksi iso verhoilun alla ja välirauta poskien välistä alhaalta pois).
-Rele/sulakeboksi irti ja sen alla oleva muovikiinnike mäkeen (kahella pultilla ja yhdellä mutterilla kiinni)

Ja tässävaiheessa alkaa näyttää about tältä:
(http://sekokupu.pp.fi/korjaus/IMG_1114.JPG)

-Sitten otetaan molemmilta puolilta taakse meneviä ilmaputkia vähän irti (itse otin vaan yhden ruuvin verhoilun alta, läheltä penkkejä) ja kampesin pienellä voimalla irti.
-Ilmaboksi irti kellojen alta, yhellä torxilla kiinni. Ja siirretään syrjään.

(tässä näkyy ilmaboksi: http://sekokupu.pp.fi/korjaus/IMG_1104.JPG (http://sekokupu.pp.fi/korjaus/IMG_1104.JPG) )

Nyt päästää asiaan, itse kello on kiinni sisäpuolelta kahdella 10mm kannalla olevalla mutterilla ja akseli on kiinni lukkorenkaalla. Itse oikasin tässä sen verta että kampesin kiinnikkeet poikki ja talttapäisellä meisselillä kampesin lukkorenkaan irti akselista, näin irtoaa kello mäkeen.

Sitten uusi tilalle, akselin lukkoprikka takaisin ja itse ruuvasin pienellä räikällä kaksi mutteria kiinni.

Sitten vaan auto takaisin läjään käänteisessä järjestyksessä :) Lähentelee vähän 240:n lämppärinmoottorinvaihtoa, mutta joku jolla on tosi ohuet, pitkät ja näppärät kädet voi selvitä vähemmälläkin purkamisella.

Ei mitään herkkua, mutta nyt puhaltaa auton ollessa sammuksissakin niin ilmaa juuri niistä suulakkeista mistä ite haluaa.

Päivitän vähän (mm. kuvia pienemmäksi ja lisään niitä enemmän) jonkin ajan päästä.   

Ja tässä vielä itse murheenkryyni joka vuotaa (kiinnikkeet poikki): (http://sekokupu.pp.fi/korjaus/IMG_1110.JPG)


Oman varaosanumero oli: 9463042, hintaa n. 50e jyväskylän sinisellä.
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: Jurpe - 12.08.2011, 21:18:05
Itellä on samaa vikaa MCC:ssä. Hyvät ohjeet!



Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: The_OttoB - 18.08.2011, 14:33:39
Täytyypä koittaa omaan, samaa vikaa ilmastoinnissa.
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: Vihvilä - 01.07.2012, 14:25:53
päteeköhän tämäohje myöskin semmoseen vikaan että lattialle ja konsolin puhalitimista puhaltaa aina kylmää ilmaa. ikkunalle tulee ainuastaan lämmintä.
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: sekokupu - 06.08.2012, 19:25:39
Tulipas ihan huvikseni kun ei muutakaan tekemistä ollut, purettua taas alipainekello esille.  :idiot2: No, ei nyt sentäs ihan huvikseni vaan rupesi uusi kello taas vuotamaan. Ei ollut rikki, mutta plopsahtanut kaulus irti tuosta "muovikotelosta". Nyt meni huomattavasti nopeamminkin jo, suoriltaan purin nyt koko sen alaosan irti lämppäristä että sai kunnolla käsille tilaa.
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: Vihvilä - 14.08.2012, 10:38:48
onko tossa ecc järjestelmässä muuten ju airmix läppää vastaava ? ittellä tosiaan työntää ikkunalle lämmintä ja kaikkialle muualle kylmää niin aattelin että ei ettei tuo läppä olis jäänyt auki asentoon?
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: MatiasS - 28.08.2012, 19:27:30
...
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: Turbo 242 - 27.05.2013, 15:12:46
Mahtaakohan tuo 2-toiminen kello aiheuttaa sitä että puhallusta ei saa lasille ollenkaan ja muualtakin puhallus häviää kun on ajanut jonkin matkaa? ??? No, oli miten oli, kello on hankittuna (toimitusaika neljä päivää, postin sähläyksen takia viisi päivää). Vaihto tapahtuu lähiviikkojen aikana.
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: sekokupu - 02.06.2013, 20:22:54
Mahtaakohan tuo 2-toiminen kello aiheuttaa sitä että puhallusta ei saa lasille ollenkaan ja muualtakin puhallus häviää kun on ajanut jonkin matkaa? ??? No, oli miten oli, kello on hankittuna (toimitusaika neljä päivää, postin sähläyksen takia viisi päivää). Vaihto tapahtuu lähiviikkojen aikana.

Oletuksenahan taitaapi juuri olla että puhallus tippuu jaloille kun alipaineet katoaa, myös samalla hana aukeaa. Eli mahdollista on. Kokonaan ei pitäis kyllä pöhötys kadota.
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: Turbo 242 - 04.06.2013, 05:30:01
Oletuksenahan taitaapi juuri olla että puhallus tippuu jaloille kun alipaineet katoaa, myös samalla hana aukeaa. Eli mahdollista on. Kokonaan ei pitäis kyllä pöhötys kadota.

Mielestäni puhallus ei pudonnut jaloille vaan katosi kokonaan, tuulilasille sitä ei saa millään tällähetkellä. Ensiviikolla alkaa kesäloma niin täytyy ruveta heti purkamaan ja tutkimaan että mitä löytyy.  :)
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: Haxu.R - 08.06.2013, 19:05:23
Tuli tehtyä tämä remontti ja nyt tulee ilmaa sieltä mistä pitää   :)
Hyvät ohjeet juuri tuossa järjestyksessä tein, kiitos!

Pari tarkennusta sanoisin, se akseli missä kello on kiinni osoittaa suoraan auton peräänpäin ja se sokka on peltiprikka missä on sisäkehällä kynnet. Meinas siinä vaiheessa usko loppuu ku ei pääse näkemään mitä pitää irroittaa ja mihin suuntaan. Ja sit itse jouduin irroittamaan myös kojetaulun suuttimille menevät putket ja ilmaboxin. Näytti jotenkin erilaiselta kuin tuossa kuvassa? Mikäs vuosimalli on tuo esimerkkitapaus? Mulla siis -96.

Kellon varaosanumero on 9463042 itelle tuli ensin väärä kun ei niistä kuvista saanu selvää Volvolla.
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: s73 - 25.06.2013, 12:25:54
Onko minulla sama vika? laitan virrat päälle alkaa tulemaan vain lattialle ilmaa keskeltä ei tule,  startin jälkeen tulee myös keskisuulakkeista.
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: sekokupu - 25.06.2013, 17:26:43
Onko minulla sama vika? laitan virrat päälle alkaa tulemaan vain lattialle ilmaa keskeltä ei tule,  startin jälkeen tulee myös keskisuulakkeista.

Jeps, jostain vuotaa alipaineet pois. Helppo testata myös juuri että pitää puhalluksen ylhäältä keskisuulakkeista ja sitten sammuttaa auton. Se että kuinka nopeesti tipahtaa jaloille, kertoo sen että kuinka paha vuoto on :)
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: s73 - 25.06.2013, 18:16:21
Kesti n. 10s. Sen puhalluksen puhalluksen muuttuminen. Eikö imusarjalta tulevassa letkussa ole sen takaiskuventtiili ja saako volvolta sitä? Takaisku vaihdettu ja ei muutosta, luultavasti kaksitoiminen kello hajalla.  :-[
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: sekokupu - 27.06.2013, 13:31:16
Kesti n. 10s. Sen puhalluksen puhalluksen muuttuminen. Eikö imusarjalta tulevassa letkussa ole sen takaiskuventtiili ja saako volvolta sitä? Takaisku vaihdettu ja ei muutosta, luultavasti kaksitoiminen kello hajalla.  :-[

Juu, alipaineethan sieltä häviää siis :) Itselläni ei mennyt kuin muutama sekunti kun alipaineet katos ja puhallut tipahti taas jaloille.

Ite diagnosoin (ei ollut ainut vuotokohta) rikkinäisen kellon ihan vaan laittamalla letkunpätkän kiinni ja puhaltamalla/imemällä :D Tosin monesti sen sihinän kuuleekin jo korvalla.
Otsikko: Vs: 700/900 sarja ECC alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: Turbo 242 - 19.07.2013, 08:21:30
Mahtaakohan tuo 2-toiminen kello aiheuttaa sitä että puhallusta ei saa lasille ollenkaan ja muualtakin puhallus häviää kun on ajanut jonkin matkaa? ??? No, oli miten oli, kello on hankittuna (toimitusaika neljä päivää, postin sähläyksen takia viisi päivää). Vaihto tapahtuu lähiviikkojen aikana.

Purin kesälomalla keskikonsolin jotta pääsin kaikkiin alipainekelloihin ja puhallussuunnan säätimeen käsiksi. Missään ei ollut yhtään vuotoja ja epätoivo rupesi valtaamaan mielen.  ::) Kesälomareissulla löytyi ratkasu. Kun puhallus rupesi häviämään niin otin ilmastoinnin pois päältä. Hetken päästä rupesi ilmaa tulemaan, eli ilmastoinnin sisäkenno suli.  :idiot2: Ilmastointihuolto oli tehty keväällä jonka jälkeen auto tuntui paljon raskaammalta ajaa ilmastointi päällä. Myös kompuran kytkeytyminen tuntui selvinä nykäyksinä auton kulussa ja sisällä kuului selkeä kohina kun kylmäaine liikkui. Vaunu perässä keskikulutus nousi reilulla litralla.  :o Eilen käytin auton samaisessa ilmastointihuoltopaikassa eikä järjestelmässä kuulemma ollut liikaa kylmäainetta.  ::) Nyt auto tuntuu normaalilta, kompuran kytkeytymistä ei huomaa ajossa eikä sisällä kuulu niin roimaa kohinaa kuin kuului aikasemmin. Oli ilmeisesti vaikea myöntää virhe. Pääasia että nyt toimii.
Otsikko: Vs: 700/900 ECC ja vastaavat: alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: TVS - 02.01.2014, 15:31:32
Päivän hinta Tiskillä 73€  :P
Otsikko: Vs: 700/900 ECC ja vastaavat: alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.02.2014, 00:17:15
Päivän hinta Tiskillä 73€  :P

En muista ulkoa mitä mä maksoin tuosta viimevuoden puolella. Odottaapahan varalla, jos joskus tarvetta tulee.  ::)
Otsikko: Vs: 700/900 ECC ja vastaavat: alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: v0lv0245 - 21.09.2015, 17:25:59
Tänään käyty Turussa Marmorilla. 9463042 kaksitoimisen alipainekellon valmistus lopetettu  :'(.

22.9. Skandix:in sivut kertoo, että on tilattavissa. Tilasin katsotaan kuinka käy.
Ei saa enää tuoltakaan.

Mutta, mutta AC-Delcon catalookista löytyi.
Sieltä pamahti GMC:n ja muutaman muun GM:n lotjan käyttämä kaksoispalje.
Numeroilla 15-71441 ja vielä parempi 15-71438, jossa ainoastaan hieman erilainen kiinnitys lämppärin läppään. Hakua lisää ja löytyi ebay:stä.

http://www.ebay.com/itm/ACDelco-15-71438-Heater-Blend-Door-Actuator-/291534765155 (http://www.ebay.com/itm/ACDelco-15-71438-Heater-Blend-Door-Actuator-/291534765155)

Tuollainen, siis tuo vasemman puoleinen.

(http://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/965%201992%20B6304FS/2015/353%20palkeet.JPG?img=img1280)
(http://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/965%201992%20B6304FS/2015/354%20palkeet.JPG?img=img1280)
Otsikko: Vs: 700/900 ECC ja vastaavat: alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: Kalamies - 07.10.2015, 13:37:43
Olikos manuaalisessa kylmäkoneessa sama kökötys? Omassa on puhalluksen suunta aina vakio, vaikka miten kääntelisi säädintä.  :buck2:
Otsikko: Vs: 700/900 ECC ja vastaavat: alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)
Kirjoitti: Kaziganth - 07.10.2015, 14:14:18
Olikos manuaalisessa kylmäkoneessa sama kökötys? Omassa on puhalluksen suunta aina vakio, vaikka miten kääntelisi säädintä.  :buck2:
Mulla oli ainakin yhdessä ilmastoinnin esivalmiuksella olevassa vehkeessä ongelma itse siinä valitsimessa. Ei ohjannut alipainetta oikeaan paikkaan, mutta kun sen purki ja hieman huolsi niin alkoi toimimaan.