Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => V40/V40XC (vm. 13->) => Aiheen aloitti: Hydra - 16.05.2016, 23:09:33

Otsikko: Huoltovälit V40 Diesel
Kirjoitti: Hydra - 16.05.2016, 23:09:33
V40 D2 1560cc D4162T manuaalivaihteistolla

20tkm / 1v välein:
Öljyt+öljysuodatin+raitisilmasuodatin

60tkm välein:
Dieselsuodatin+ilmansuodatin

140tkm / 5v välein: (Muissa maissa jopa 240tkm / 10v vaihtoväli)
Jakohihna + rullat, samalla varmaan vesipumppu ja moniurahihna?


80tkm välein:
Tiiviste(sarja) tarvittaessa. Taitaa tarkoittaa sitä renkaanpaikkaussettiä vararenkaan tilalla, vai onko joku muu asia kyseessä?

Muuta:
Mitenköhän vaihteistoöljyt manuaalivaihteisessa, tarvitseeko vaihtaa joskus? Nyt on 290tkm mittarissa ja hienosti kulkee kaikin puolin.

Onko hehkutulpilla joku vaihtosääntö olemassa?


Huoltoilmaisimen nollaus:
Virrat päällä, trippimittari T2 asennossa pitää OK ja Start nappia ~10s pohjassa kunnes keltainen i alkaa vilkkua mittaristossa ja päästää irti.

(http://kettu.kapsi.fi/auto/reset.jpg)

Varaosahintoja 5/2016:

Määräaikaishuollot [20000km/1v]:
8,99€ Biltema - Öljysuodatin
9,90€ Motonet - Öljysuodatin
11,90€ Motonet - Öljysuodatin (OE)

3,90€ Motonet - Öljypropun kuparinen tiiviste (4kpl paketissa eli riittää pidempäänkin)

54,90€ Motonet - Castrol Edge FST-Ti 0W-30 A5/B5 4 litraa
22,90€ Motonet - Motox EcoEnergy 5W-30 A5/B5 5 litraa
39,90€ Biltema - Öljy täyssyntteettinen LL 0W-30 A5/B5 4 litraa

19,90€ Motonet - Aktiivihiilisuodatin "Bosch"


Määräaikaishuollot [60000km]:
14,99€ Biltema - Ilmansuodatin
16,90€ Motonet - Ilmansuodatin
19,90€ Motonet - Ilmansuodatin (OE)

29,90€ Motonet - Dieselsuodatin
36,90€ Motonet - Dieselsuodatin (OE) "Mann"
39,90€ Motonet - Dieselsuodatin (Alkup)


Muuta satunnaista:
15€ Fixus - Contitech moniurahihna
252€ Fixus - INA vesipumppu + jakohihnasarja

~5,32€ DX - OBD Bluetooth lukija Android kännyköille
http://www.dx.com/p/super-mini-elm327-bluetooth-odb2-v1-5-car-diagnostic-interface-tool-blue-142679 (http://www.dx.com/p/super-mini-elm327-bluetooth-odb2-v1-5-car-diagnostic-interface-tool-blue-142679)

~3,55€ Google Play - Torque Pro OBD ohjelmisto Android kännyköille
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque)

0€ Google Play - Torque Lite OBD ohjelmisto Android kännyköille
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torquefree (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torquefree)
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 D2
Kirjoitti: völvöxc60 - 02.06.2016, 07:28:37
Tuossa osui tuollainen tuonti V40:nen D2 koneella silmään.
Eka huolto tehty 38288 kilometrissä ja reilu 2v tullut täyteen :o
Ilmeisesti tuo kieli huoltokirjassa on italiaa? Voiko olla noin erilainen huolto-ohjelma, vai onko päässyt eka huolto venymään törkeesti ::)
http://www.nettiauto.com/volvo/v40-cross-country/7905155
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 D2
Kirjoitti: Hydra - 02.06.2016, 10:32:14
Ford-PSA koneella on 20000km/1v huoltoväli ja Volvon koneella on 30000km/1v


Eli kyllä tuonkin auton olisi pitänyt käydä huollossa ensiksi mainitun mukaan  ???
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 D2
Kirjoitti: völvöxc60 - 02.06.2016, 10:58:48
Ford-PSA koneella on 20000km/1v huoltoväli ja Volvon koneella on 30000km/1v


Eli kyllä tuonkin auton olisi pitänyt käydä huollossa ensiksi mainitun mukaan  ???
Sen takia varmaa tullut meidän markkinoille myyntiin, kun "sisäänajovaihe" on tehty hartaudella samoilla öljyillä ;D
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 D2
Kirjoitti: Hydra - 27.06.2016, 10:03:57
Tuota öljypropun tiivistettä ei suoranaisesti noissa varaosaliikkeissä Volvon alla näy, mutta jos kattoo Ford Focus 1.6D tiivisteen niin löytyy 4kpl hintaan 3,90€.
Eli eiköhän tämä ole passeli Motonetista:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/273399/456875?ajoneuvo=1252 (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/273399/456875?ajoneuvo=1252)


Kuparinen se on ja näyttää kyllä about tältä:
http://www.ebay.com.au/itm/VOLVO-V40-V-40-D2-HATCHBACK-ENGINE-OIL-SUMP-DRAIN-PLUG-WASHER-30735088-30735089-/370922873780 (http://www.ebay.com.au/itm/VOLVO-V40-V-40-D2-HATCHBACK-ENGINE-OIL-SUMP-DRAIN-PLUG-WASHER-30735088-30735089-/370922873780)

Lisää:
http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=34_42_1094&products_id=8846 (http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=34_42_1094&products_id=8846)
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/gaskets/oil-pan/seal-ring-oil-drain-plug/1018057/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/gaskets/oil-pan/seal-ring-oil-drain-plug/1018057/)
http://www.volvopartshop.com/sump-plug-washer-30735089-1680-p.asp (http://www.volvopartshop.com/sump-plug-washer-30735089-1680-p.asp)
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Focus-1-6-Diesel-2003-to-2013-New-Sump-Oil-Drain-Plug-with-washer-/291205428400 (http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Focus-1-6-Diesel-2003-to-2013-New-Sump-Oil-Drain-Plug-with-washer-/291205428400)
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 D2
Kirjoitti: Hydra - 05.07.2016, 10:00:22
Tänään auto tuuletti ihan hulluna itsekseen ajon jälkeen vaikka olin ajanut maantietä pitkän matkaa ja vain +15C lämmintä.

Tarkistelin jo jäähdytysnesteen ja öljyn tasot. Kännykästä katsottuna jäähdytysnesteen lämpötila oli +82C eli ihan normaali. Vikakooditkin näytti nollaa.

Googlella löytyi tälläinen eli ilmeisesti jos partikkelisuodattimen poltto osuu kohdalle ja auton sammuttaa kesken sitä niin tuuletin käy 3min täysillä auton sammumisen jälkeen?  :o
http://www.volvov40club.com/forums/15-engine-technical/15881-dpf-fan-timer-puff-smoke.html (http://www.volvov40club.com/forums/15-engine-technical/15881-dpf-fan-timer-puff-smoke.html)
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 D2
Kirjoitti: VäLKKy - 05.07.2016, 10:58:04
Tai sitten kuivasi ilmastoinnin kennoa? Ei kyllä luulisi noin kauaa sitä tekevän...
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 D2
Kirjoitti: Hydra - 07.07.2016, 10:17:44
Testailin vähän tuota OBD mokkulaa ja sieltä toimivia mittareita:
(http://kettu.kapsi.fi/volvo/105kmh_6th_gear_0.png)

Vasemmassa reunassa pikkumittarit ylhäältä alas:
1. Akun jännite
2. Ilmamassamittari
3. Pakokaasun takaisinkierrätys
4. Polttoainejärjestelmän paine
5. Polttoaineen virtaus litraa tunnissa
6. Polttoaineen virtaus kuutiosenttimetriä minuutissa
7. Imusarjan paine (Ilmanpaine + ahtopaine)
8. Ilmanpaine (Tämä ei paljoa koskaan muutu ellei nouse vuorille niin laskee)

Isommat mittarit sarjakuvatyyliin:
1. Ulkoilman lämpötila (Sama kun auton mittaristossa)
2. Jäähdytysnesteen lämpötila (Joskus talvella kokeilin Eberilla lämmittää niin >60C näytti ennen moottorin starttausta)
3. Imuilman lämpötila (Aina hieman yli ulkoilman lämpötilan)
4. Katalysaattorin lämpötila-anturi #1
5. Kierroslukumittari (Sama kuin auton mittaristossa)
6. Nopeusmittari (OBD nopeus, näyttä todellista nopeutta ~4-5km/h pienempi kuin auton oman mittariston näyttämä)
7. Ahtopainemittari
8. Moottorin kuormitusaste
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 Diesel
Kirjoitti: Hydra - 07.07.2016, 10:31:39
Otin muutamat näytteet 90, 95, 100, 105 nopeuksissa oman mittarin mukaan vitos ja kutosvaihteilla.
90 vauhdissa 4 näytettä ja muissa nopeuksissa 1 näyte molemmilla vaihteilla. (95km/h kutosvaihteella selvästi ainakin tilastokukkanen)

(http://kettu.kapsi.fi/volvo/taulukko.png)


Auto itse haluaisi 88km/h vauhdissa jo kutosvaihdetta silmään.

Taulukon mukaan 90km/h mittarin mukaan polttoainetta saattaisi kulua vähemmän 6 vaihteella kuin 5:lla.
Moottorin kuorma on kuitenkin vitosvaihteella selvästi pienempi.
Lukemat on pyritty ottamaan about tasaisella maalla, ylämäkiin kulkee selvästi kevyemmin vitosvaihteella ja tuntuu paremmalta ajaa sillä kuin kutosella ylipäätään.

En tiedä mikä kierroslukumärä olisi moottorille optimaalinen, tuo ~1550 tuntuu liian alhaiselta ihan korvaankin kun ylämäki tulee vastaan. >1800 kulkee taas oikein hienosti.
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 Diesel
Kirjoitti: agama - 17.07.2016, 16:17:05
^mielenkiintoisia lukemia. Eli jos haluaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti tulisi heittää kutonen silmään vasta satasen kieppeillä?

Asiasta toiseen: autoni menee huomenna 70tkm huoltoon. Huoltopaikka ei ole sininen (vien samaan paikkaan kuin aiemmatkin huollot, jotta saan 'värisuoran' mahdollista myyntitilannetta varten). Mitä hyötyä on viedä Bilialle vrt muu valtuutetut huoltopaikat? Päivitetäänkö softia muuallakin kuin Bilialla?
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 Diesel
Kirjoitti: völvöxc60 - 17.07.2016, 16:53:45
^mielenkiintoisia lukemia. Eli jos haluaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti tulisi heittää kutonen silmään vasta satasen kieppeillä?

Asiasta toiseen: autoni menee huomenna 70tkm huoltoon. Huoltopaikka ei ole sininen (vien samaan paikkaan kuin aiemmatkin huollot, jotta saan 'värisuoran' mahdollista myyntitilannetta varten). Mitä hyötyä on viedä Bilialle vrt muu valtuutetut huoltopaikat? Päivitetäänkö softia muuallakin kuin Bilialla?
Kaikissa merkkihuolloissa mitkä on Volvon valtuuttamia. Käyttöauto, SAH huolto esim. Tampereella  8)
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 Diesel
Kirjoitti: agama - 19.07.2016, 05:45:15
Evacar:issa käytin huollossa. Ölpät + kaikki suotimet uusittiin. En muistanut kysyä softista mitään mutta auto pelaa hyvin joten mennään tällä. Vuoden päästä olisi sitten jakohihnan vaihto edessä.
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 Diesel
Kirjoitti: völvöxc60 - 19.07.2016, 09:04:34
Evacar:issa käytin huollossa. Ölpät + kaikki suotimet uusittiin. En muistanut kysyä softista mitään mutta auto pelaa hyvin joten mennään tällä. Vuoden päästä olisi sitten jakohihnan vaihto edessä.
Ei ole mitään päivityksiä ladattu, kun ei ole virallinen Volvo-merkkihuolto. Tosin onko monesti tarvetta päivittää noita bokseja autossa ::)
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 Diesel
Kirjoitti: agama - 19.07.2016, 09:19:13
Ei ole mitään päivityksiä ladattu, kun ei ole virallinen Volvo-merkkihuolto. Tosin onko monesti tarvetta päivittää noita bokseja autossa ::)

Sitä tässä ihmettelinkin, että onko syytä viedä Bilialle ylipäänsä ja maksaa enemmän. Vaikuttaa että ei ole merkittävää syytä niin tehdä.
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 Diesel
Kirjoitti: Hydra - 08.11.2016, 14:28:40
5 vaihteella vähän alle 90km/h vauhdilla melkein koko matka. Kylmällä koneella lähtö ja pari astetta pakkasta, talvirenkaat alla.

Ihan uskomattoman lukeman valehteli ajotietokone tauluun:
(http://kettu.kapsi.fi/volvo/v40_d2_2_9l_100km.jpg)

 :o :o
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 Diesel
Kirjoitti: Kippari88 - 09.11.2016, 22:16:25
Pienellä näyttäs menevän tietokoneen mukaan! Itse pääsin testailee lahti-hki välin moottoritiellä mitä toi oma V40 D3 (5-syl 150hv) kone vie kun tasanen 105km/h vauhtia. Alla talvirenkaat 205/55/16 ja alkumatkasta lisälämppäri huutanut hetken. Alussa muutama km ajoa ennen motaria ja lopulta näytti...
(https://s22.postimg.org/fo39mr4st/IMG_8031.jpg) (https://postimg.org/image/fo39mr4st/)
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 Diesel
Kirjoitti: s40/2007 - 16.01.2018, 21:16:58
Missä vaiheessa auto yleensä alkaa muistuttelemaan "Varaa aika huoltoon"? Oma V40 kehottaa varaamaan ajan huoltoon vaikka ajotietokoneen mukaan olisi vielä 2kk tai reilu 1200km aikaa...
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 Diesel
Kirjoitti: Diaz - 17.01.2018, 21:15:46
Missä vaiheessa auto yleensä alkaa muistuttelemaan "Varaa aika huoltoon"? Oma V40 kehottaa varaamaan ajan huoltoon vaikka ajotietokoneen mukaan olisi vielä 2kk tai reilu 1200km aikaa...

Kuulostaa ihan oikealta, mulla ainakin ekaan huoltoon varoitteli hyvissä ajoin.
Otsikko: Vs: Huoltovälit V40 Diesel
Kirjoitti: Axu85 - 04.11.2018, 15:15:59
Mites automaattilaatikon öljyt? vaihtoväli sille olis hyvä tietää.
Kysyjän emännällä D3 170hv (Polestar-ohjelmoitu)