Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Vikakoodi - 04.08.2016, 08:29:53

Otsikko: 3" imm LH
Kirjoitti: Vikakoodi - 04.08.2016, 08:29:53
 Keskustelut otsikon aiheesta ovat aika levällään, tai en ainakaan löytänyt ketjua aiheesta, joten aloitan uudella viestillä. Saa siirtää, jos väärässä paikassa tms.

 Tiedostan hyvin, että alkuperäinen Boschilainen 0280213012 olisi varmasti se paras. Ongelmaksi taitaa tuolla muodostua sen saatavuus. Monet varaosaliikkeet ja ketjut myyvät ei oota. Ja Bosch ilmoittaa tuon poistuneeksi tuotteeksi, jota ei enää valmisteta / ole hetkeen valmistettu.
 
 Näin ollen kysymyksiä vaihtoehdoista.

 Porukka on siirrellyt noita 016 loppuisia antureita 3 tuuman putkeen. Miten nämä ovat käytännössä toimineet?
 
 Entä "tarvikemallit" kuten esim. http://www.autoparts-forless.com/gb/maf-sensor/529-0280213012-caudalimetro-volvo-saab-8602793-3005032382807.html tai http://www.expressauto24.net/Mass-Air-Flow-Sensor-0280213012-SAAB-9000-Volvo-740-960-II/fi

 Muita vaihtoehtoja?

 
 
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Chall - 04.08.2016, 12:16:35
Omassa ysissä on tuo -016 siirretty 3" immun runkoon, hyvin tähän asti toiminut. Afr pysyy tasaisena koko alueen, ei pomppimista tai nykimistä
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: miro678 - 04.08.2016, 15:15:10
Itellä ainakin se ns. fefe IMMu. Jostain Lontoon suunnilta tilattu hintaan 70 jotain euroa.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Leo - 06.08.2016, 10:22:23
Eikös Boschin tuotteen 0280213012 korvaa tuote 0986280110? Ainakin suoraan kääntää siihen ja tuo on tarkoitettu ainakin B6304FS ja B204FT koneille. Sitten vinokoneen 0280212016 korvaa tuote 0986280101. Nämä ovat siis vaihto-osanumeroita eli vanha pitää palauttaa. Uuden osan numeroilla ei varmaan kovin helposti enää saa mistään, mutta eiköhän nuo samoja tuotteita fyysisesti ole :)

Niin ja noita saa tilaamalla varmasti seuraavalle päivälle jokaisesta varaosaliikkeestä.

Tuolta lisää tietoa: http://www.bosch-automotive-catalog.com/fi/product-detail/-/product/0280213012?returnPage=http%3A%2F%2Fwww.bosch-automotive-catalog.com%2Ffi%2Fproduct-search%3Fp_p_id%3Depdssearchresult_WAR_aaecatportlet%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dlfr-col-2%26p_p_col_count%3D1%26autoLoad%3D1# (http://www.bosch-automotive-catalog.com/fi/product-detail/-/product/0280213012?returnPage=http%3A%2F%2Fwww.bosch-automotive-catalog.com%2Ffi%2Fproduct-search%3Fp_p_id%3Depdssearchresult_WAR_aaecatportlet%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dlfr-col-2%26p_p_col_count%3D1%26autoLoad%3D1#)
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 06.08.2016, 19:48:40
Lyhyesti:
0 986 alkuiset on vaihtotuotteita
0 280 alkuiset uusia, ei kunnostettu, eikä vaihtotuote (joiden saatavuus voi olla heikkoa)

Uusi -012 / 380€ (http://www.autodoc.fi/bosch/7127495?search=BOSCH%20Ilmamassamittari%20%20(0%20280%20213%20012))

"Fefe immu" on -012 kopio missä ei ole lankaa näiden toimivuus vaihtelee erittäin paljon, 4-5kpl olen niitä korjaillut/käytössä oli (piirilevyssä juotosongelmia suurimmaksi osaksi).
Yksikään ole näyttänyt samaa ilmamäärää kuin uusi tai käytetty aito -012. Yleensä paketista otetut oireilevat nykimällä tietyssä ilmamäärässä tai näyttämällä puutaheinää ylemmillä kuormituksilla.
Testattu juttu.

Käsite "Fefe immu" on hieman harhaanjohtava (ehkä parempi sanoa kuumalangaton kiinalainen), kun aito -012 on Ferrarissa, Volvossa, Saabissa ja muistaakseni Scaniassa. Samoja osia 100% keskenään kuitenkin.

Jos saa "toimivan" langattoman eikä ajele kun pikkupaineilla ja pikku mitsuilla niin luultavasti ei huomaa eroa aitoon.

Tietenkin voi purkaa -016 ja kiina -012 ja siirtää romut keskenään. Silloin -016 (ehjät bosch) kamat on -012 putkessa MUTTA mitattua ei ole onko niissä sama elektroniikka = mittaustulos.
Valitettavasti myin kyseisen testikappaleen ennenkuin ehdin testaamaan.  :nuhtelu

Ja kyllä, immun elektroniikan pysyy purkaa ilman, että tarttee tuhota runkoa vasaralla. Jopa helpompaa kun hakkaaminen paskaksi.  ::)
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: janne81 - 06.08.2016, 21:11:55
Mulla oli omassa ysissä Viking-lastun kanssa -025 loppuinen 960 IMM. Isompi se oli ku orggis.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 06.08.2016, 21:33:03
Mulla oli omassa ysissä Viking-lastun kanssa -025 loppuinen 960 IMM. Isompi se oli ku orggis.

0 280 213 012 Vaihto-osa: 0 986 280 110 (nopeasti katsottuna 960 90-95vm / Motronic 1.8?)
0 280 213 025 Vaihto-osa: 0 986 280 114 (nopeasti katsottuna 960 95-97vm / Motronic 4.4?)

Ilmeisesti juurikin tuon Motronicin vaihtumisen takia IMMu vaihdettu. Sitä tarina ei kerro onko 100% sama vaiko ei. Tuskin huvikseen numero muutettu kun vanhaakin saa vieläkin.
Täytyis saada noi kaikki johonkin virtauspenkkiin niin olis helppo mitata. Ja todeta onko toisissa erilainen käyrä kun toisissa.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: janne81 - 06.08.2016, 21:46:20
Joo ja se pelas ku ajatus.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 06.08.2016, 22:17:23
Joo ja se pelas ku ajatus.

Riippuu aina mihin vertaa.  :P

Huomaako tietyllä setupilla onko IMMuissa saati eroa esim. yläpäässä jos sinne ei päästä.
Tai huomaako pientä nypytystä 3000rpm.
Tai pidempää starttia, huonoa käynnistymistä kylmempänä/lämpimänä.

Noissa Kiina/Fefe/Langattomissa immuissa huomannut:
-pientä nykimistä satunnaisesti (piirilevy) -> kolvaus / uusi
-"ok" kulku ahdoilla (efektinä "tottupa tähän nopeasti") -> IMMu mittasi huomattavasti vähemmän ilmaa kuin mitä oikeasti meni -> uusi
- tietyssä lämpötiloissa paljon pidempiä startteja -> uusi

Mulla noita oli parhaimmillaan 2kpl uusia takaluukussa ja yksi autossa kiinni oli helppo testailla ongelman jälkeen heti toiseen.
Myyjä ebaysta ihmetteli mitä niille tapahtuu kuin pyytänyt takuuseen useita, ja niillekkin vielä vaihtoja. Ei kiinnostanut enään kun olisin voinut esittää todisteita (kuvia oskiloskoopin näytöstä/immun piirilevyistä), lähetti vaan uusia. :D

Jostain kummansyystä mulla nyt noin 300tkm ajettu -012 Bosch ja toimii (tällä hetkellä vielä :2funny:) ihan kuten uusikin -012.

Tämä hyvin kiteytetty noista yleislastuista (ehkä joskus joku voisi asiasta kirjoittaa topicin asiallisesti):

Lainaus käyttäjältä: TVS
En ole kouvolasta, enkä perehtynyt LH:n säätämiseen semmosella paatoksella kuin jotkut (vaikkei uskoisi, minullakin on elämä, jopa virtuaalimaailman ulkopuolinenkin), mutta olen lukenut useampia vikingin lastuja, useamman tonin lastun, deran lastun ja KL-racingin lastusetin, ja ketään henkilöä tai firmaa erikseen mollaamatta voin todeta, että jokaisessa lastussa on tehty monia asioita tosi typerästi. Itse asiassa jokaisessa on korjattu alkuperäislastun 10 afr aluetta lisäämällä sinne soppaa, muuten muutokset on enempi kirjavia. KL racingin lastuissa on kova yritys, mutta selkeästi ei ole ymmärretty mitä ollaan tekemässä. Ottamatta tällä sen enempää kantaan, missä on tehty mullistavia kehitysaskeleita tavan tallitunarien LH säätämisessä niin yllättävän paljon aika kamalia lastuja on myyty maailmalle, jopa minä teen tiellä säätäen parempia (!=huippuhyviä) kohtuullisen nopeasti.

Geneerisellä virilastuasialla voi jokatapauksessa vakiosta FT/FK mitälie nostella paineet sinne hiukan vaille kiloon kohtuu huoleti, se lähes tukehtuu soppaan yläpäässä ja 3.5krpm nurkissa ollaan koko lailla nakutusrajoilla mutta jos ropsahtaa niin mainituilla ehdoilla ei aiheuta vauriota koneelle, tehohukkaa sytkäennakon laskiessa vain. Jos taas tehdään ns customsettiä raudan osalta, on lastussakin syytä olla asiaankuuluvia muutoksia, joiden tekeminen etänä settiä tietämättä on oikeasti aivan onnenpyörätouhua. Perus tyyliin 16-18t ja vx3 on vielä ihan tunnettu setti, siihen saa geneerisen virilastun varmasti jos tekijä tietää mitä tekee, mutta se poikkeaa kyllä jo vakioraudalle tehdystä lastusta selkeästi (tai olisi todellakin syytä poiketa).

Mutta ei lastuista sen enempää tässä topicissa.  :)

Eikä herneitä kenellekkään. Omakohtaista kokemusta vaan kerron. :)

ps. Kiina immu toimii jos saa hyvän vain, kuten Mikan vetänyt ekalla jo +50tkm? Tai sitten kasan huonosta erästä, kuten minä...  :D
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: jogiin - 07.08.2016, 01:13:01
0 280 213 012 Vaihto-osa: 0 986 280 110 (nopeasti katsottuna 960 90-95vm / Motronic 1.8?)
0 280 213 025 Vaihto-osa: 0 986 280 114 (nopeasti katsottuna 960 95-97vm / Motronic 4.4?)

Ilmeisesti juurikin tuon Motronicin vaihtumisen takia IMMu vaihdettu. Sitä tarina ei kerro onko 100% sama vaiko ei. Tuskin huvikseen numero muutettu kun vanhaakin saa vieläkin.
Täytyis saada noi kaikki johonkin virtauspenkkiin niin olis helppo mitata. Ja todeta onko toisissa erilainen käyrä kun toisissa.
Multa löytyis toimivina molemmat  ;)
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: janne81 - 07.08.2016, 07:49:24
Se mun -025 oli aito Bosch. Lastuna oli se Special 3" tjsp. todella tyytyväinen olin toimintaan ja olen ajanut myös huonosti toimivalla LH:lla että kyllä vertailupohjaa riittää siinä mielessä.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: TVS - 07.08.2016, 23:35:01
Oletettavasti ei löydy vertailutulosta 012 vs 025 keneltäkään? Mulla on nyt pilipali-012 kiinni, ja tietyllä alueella selittämätöntä nypytystä ilmennyt, ei oo sytkähiluista kiinni... 025 löytyis hyllystä ja oon harkinnut sen kiinnitysasioiden raiskaamista jotta voisi testata verrokiksi sitä. Tarvinee tosin ensin muokata hiukan tuota bypassia ettei tuu rikottua het kärkeen  ::)
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 09.08.2016, 22:53:03
Mulla on nyt pilipali-012 kiinni, ja tietyllä alueella selittämätöntä nypytystä ilmennyt, ei oo sytkähiluista kiinni...

Kas kummaa.  :D

Valitettavasti metsästelin boschin lappusia (ja muitakin) ja "ainoat" mitkä löysin oli -016 ja -012, sekä jotkut molempien mallien samat versiot mitkä oli eri liittimellä (Mersu oli toinen ja vissiin toinen Bmw?)
Muistaakseni yksi pölhö (kheh kheh ;)) mittasi kahdella imurilla eri IMMu arvoja, mutta ei riittänyt imu.  :D
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Ari E - 13.08.2016, 23:52:44
Toissakesänä oli alla 1.8 motukalla oleva 960, oli vaan joku lyöny - 025 immun paikalleen ja hyvin rokkas.  - 012 käytin paikallaan testimielessä,  ei mitään eroa persdynossa.   Tuskin hirveetä eroa käyrissä näin mutuna
Otsikko: Vs: Kuvia 3" imm asennuksesta
Kirjoitti: 745 TIC - 04.09.2016, 11:18:29
Laittakaapa kuvia millaisilla letkuilla olette yhdistelleet 3" immuja putsarikotelon ja imuletkun väliin. Immun ulkohalkaisija on ~80mm ja putsarikotelon putken ulkohalkaisija on 70mm, niin ei passannutkaan 2,5"-3" silikooniletku paikalleen.
Otsikko: Vs: Kuvia 3" imm asennuksesta
Kirjoitti: puliukk0 - 04.09.2016, 11:26:22
Laittakaapa kuvia millaisilla letkuilla olette yhdistelleet 3" immuja putsarikotelon ja imuletkun väliin. Immun ulkohalkaisija on ~80mm ja putsarikotelon putken ulkohalkaisija on 70mm, niin ei passannutkaan 2,5"-3" silikooniletku paikalleen.

Motonetista sai joskus ainakin ihan suoraan 70mm -> 80mm... Ainakin ebaysta löytyypi.

Eli tälläistä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/450566/Silikonisupiste-70x80x76mm
Otsikko: Vs: Kuvia 3" imm asennuksesta
Kirjoitti: razori - 04.09.2016, 14:42:05
Motonetista sai joskus ainakin ihan suoraan 70mm -> 80mm... Ainakin ebaysta löytyypi.

Eli tälläistä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/450566/Silikonisupiste-70x80x76mm

Kyllä on hinta keksitty supistajalle  :2funny:

Ebaystä saa 3kpl tuohon hintaan
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Kisko - 04.09.2016, 22:15:47
Tuossa on motonetin 70-80 mm. Istuu niinku hanska.

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/960%20Turbo%20-91/WP_20160225_14_45_21_Pro_zpsfufxy7ie.jpg)
Otsikko: Vs: Kuvia 3" imm asennuksesta
Kirjoitti: puliukk0 - 06.09.2016, 11:46:49
Kyllä on hinta keksitty supistajalle  :2funny:

Ebaystä saa 3kpl tuohon hintaan

Näinhän se on melkein jokaisessa asiassa minkä ostaa suomesta...
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: 745 TIC - 09.09.2016, 21:38:54
Onko teillä kokemusta mittausyksikön irroittamisesta putkesta. Tuli tuossa töpättyä, kun mittaria puhdiatin niin aattelin jos ylimääräisenä olevan yksikön vaihtaisi tuohon isompaan putkeen. Sen verran olen purkanut, että näkyvät pikkuruuvit olen poistellu ja kannen alla olevat kaksi isompaa ruuvia olen myös poistanu. Nyt vielä olisi kolme ruuvia alumiinin ja piirilevyn välimaastossa.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: niinvarmaanjoo - 10.09.2016, 07:40:57
Onko 025 maffista kokemuksia? 012 maffia olen haeskellut mutta kaverilta löytyis tommonen 025 960 volvosta joka on myös 3"
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 11.09.2016, 15:39:56
Onko teillä kokemusta mittausyksikön irroittamisesta putkesta. Tuli tuossa töpättyä, kun mittaria puhdiatin niin aattelin jos ylimääräisenä olevan yksikön vaihtaisi tuohon isompaan putkeen. Sen verran olen purkanut, että näkyvät pikkuruuvit olen poistellu ja kannen alla olevat kaksi isompaa ruuvia olen myös poistanu. Nyt vielä olisi kolme ruuvia alumiinin ja piirilevyn välimaastossa.

Poraa siitä piirilevyn vierestä muovi puhki niin saat ne loputkin näkyviin.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: reppu_1_ - 10.12.2016, 17:52:40
Morjesta onko tietoo että tarviinko uuden lastun kun mulla oli 016 3tuuman putkessa ja nyt hommasin 110?
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: razori - 17.12.2016, 11:08:27
110 minkä? Putken? Jos putken niin onnea uusien lineaariarvojen laskemisessa :)) tehtävissä tuo on, mutta hieman työläs  :idiot2:
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: The_OttoB - 17.12.2016, 16:08:24
Emumasterilla on mielenkiintoinen piggy-pack lisäohjelmointiyksikkö Det13. Sillä voi korvata IMMn Map-anturilla ja tehdä seoskorjaukset ja sytkäkartatkin. Mitään en tosta käytännössä tajua, mutta ovh on 250 niin voisi olla ihan jännä vaihtoehto
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Eikka - 17.12.2016, 18:30:24
Olisi tosi hieno juttu jos LH 2.4:sen sai säädettyä oikein mutta lie niin että kannattaa siirtyä ohjelmoitaviin säädettäviin ruiskuihin.
Menee muuten aika ja energia vääriin juttuihin.
Ostaa vaikka Haltechin Eliten niin homma etenee.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 17.12.2016, 18:48:35
Olisi tosi hieno juttu jos LH 2.4:sen sai säädettyä oikein mutta lie niin että kannattaa siirtyä ohjelmoitaviin säädettäviin ruiskuihin.
Menee muuten aika ja energia vääriin juttuihin.
Ostaa vaikka Haltechin Eliten niin homma etenee.

Laittaisin heti eliten jos ei maksaisi yli 90% enemmän (1990€) kuin LH:n säätövehkeet.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Eikka - 17.12.2016, 18:56:09
Siis hintahan on 1690 euroa. Eikä vielä ole edes tingitty johtosarjoineen päivineen.
http://www.speedimports.fi/epages/speedimports.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20130214-11092-191125-1/Products/HT-150604
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 17.12.2016, 19:19:58
Itsellä käyttöautoon aika suuri kynnys vaihtaa moottorinohjaus toiseen, kun varsinaista hyötyä ei saa tällä setupilla (n. 300hp, RE85 LH tällähetkellä) ja silti maksaen 1500-2000€?

Tietenkin jos virittää enemmän niin järkevää. Mutta 1500€ siitä, että saan login ja sytkän/bensakartan säätö samaan aikaan (jos ei kahta ostrich purkkia) on mun budjetille kallis. :)

Emumaster on mielenkiintoinen, mutta miten LH lambdarakkaus ja kaikki lambdakorjaukset tykkää toisistaan? Yrittänyt mielenkiinnosta lukea aiheesta mutta löytänyt vielä asiaa.

Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: The_OttoB - 17.12.2016, 22:40:47
Itsellä käyttöautoon aika suuri kynnys vaihtaa moottorinohjaus toiseen, kun varsinaista hyötyä ei saa tällä setupilla (n. 300hp, RE85 LH tällähetkellä) ja silti maksaen 1500-2000€?

Tietenkin jos virittää enemmän niin järkevää. Mutta 1500€ siitä, että saan login ja sytkän/bensakartan säätö samaan aikaan (jos ei kahta ostrich purkkia) on mun budjetille kallis. :)

Emumaster on mielenkiintoinen, mutta miten LH lambdarakkaus ja kaikki lambdakorjaukset tykkää toisistaan? Yrittänyt mielenkiinnosta lukea aiheesta mutta löytänyt vielä asiaa.

Siinä on käsittääkseni moodi jossa voi käyttää lambdasäätöä Emussa. Laittaa Lh:n lastun jossa ei ole lambda säätöä ja emussa lambdakartta. Sporttiauto osaa varmaan neuvoa.

Tuo emu on niin edullinen että sillä rahalla ei saa edes ostrihia ja isoa immua.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.12.2016, 22:44:40
Pysytäänpäs taas aiheessa eikä sotketa muita moottorinohjaimia tähän keskusteluun.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 17.12.2016, 23:20:17
Aiheeseen, muutamia vaihtoehtoja:

Oma tekonen 3":
+Halpa
-Puuttuu verkot (muuten se immu sekoilee kivasti kun pyörteilee ilma, kyllä. Kokeilin tätä aikoinaan ja tuloksena rikkinäisiä lankoja IMMusta ihme resonansseilla tietyillä paineilla)
-Mittaustarkkuus on kyseenalaista

Kiinaimmu/Fefe immu:
+Suht halpa
+Ei hajoavaa lankaa (tosin järkevällä/bypass setupilla mihinkään katkea, S4/S2/RS2 viri audeissa lankaimmuja myös)
-Vielä yhtään ehjää nähnyt kun lähestytään 300hp ilmavirtaa (1.3-1.5bar TD05 ahtimella yksikään immu toiminut samalla tavalla. Jotkut pohjasivat, jotku ei mitanneet kokonaan, jotkut nyki alipaineella, jotkut nyki ahtopaineella.)

Kiinaimmu/-016: Kiinaimmu mistä heittää romut pois ja -016 immun sisuskalut kiinalaiseen.
+IMM putkessa suorassa (parempi kun ite tehty)
-Kallis
-Mittaustarkkuudesta ei havaintoa kuinka lähelle -016 elektroniikka on -012 kanssa

Aito -012:
+Mittaa oikein
+Kestävä
-Hinta haarukka iso

Hinta/laatusuhteelta paras keino ostaa ehjä käytetty -012...

Aiheen ohi: -012 immujen hinnat vaihtelee paljon omastani maksoin 35€, ostrich tais olla jotain 150€ aikoinaan tuskin kauheesti hinnat noussu?
LH lambdasäädössä oli jotain juttua (ainakin joskus) ettei poistanut täysin sitä käytöstä. Mielenkiintoista kylläkin miten tuo toimii. Täytyy lähettää sähköpostia tuonne joku päivä.  :)
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Pekko-poika - 13.02.2017, 00:01:24
Tulipa vaan tässä mieleen, että onko kokemusta noista kunnostetuista Boschilaisista, -016 vs. -101 ja -012 vs. -110?

Siis lähinnä laadullisesti? Onko kunnostettu käytännössä yhtä hyvä kuin uusi?
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 13.02.2017, 12:53:19
Tulipa vaan tässä mieleen, että onko kokemusta noista kunnostetuista Boschilaisista, -016 vs. -101 ja -012 vs. -110?

Siis lähinnä laadullisesti? Onko kunnostettu käytännössä yhtä hyvä kuin uusi?

Kunnostettu on muuten sama kuin uusi, poislukien se alumiininen jäähdytys osa käytetään uusiksi.

Muovit ja mittauselementti on uusia. Eli 100% yhtä toimiva kuin melkein 2.5x kalliimpi täysin uusi.

Juurikin hommasin tuon -110 (tarrassa exchange -110) ja kannessa normisti -012.

Viimisiä taidetaan noissakin viedä, kun vaihto osaa/runkoa ei bosch enään kaipaa. Eli ei enään kunnosteta. Voihan niitä olla vielä tuhansia hyllyissäkin, että ihan huomenna vielä lopu.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Pekko-poika - 13.02.2017, 13:08:39
Juurikin hommasin tuon -110 (tarrassa exchange -110) ja kannessa normisti -012.
Mistä hommasit?

Topautoosat ym. nettisivut myy ko. mittaria tällä hetkellä alta kolmeen sataan, kun taas Suomesta ei saa mistään alle neljään sataan.

Meinasin että ostais yhden varuiks, kun ei aina tiedä mihin nää suunnitelmat etenee...  :D Tällä hetkellä vielä uudenkarhea -016 paikallaan, kun on niin mieto setuppi päällä.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 13.02.2017, 13:29:21
Autodocilta.

http://m.autodoc.fi/bosch/1160344
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: The_OttoB - 13.02.2017, 19:00:37
Niitä 016 immuja on kahta versiota, pitkä lanka ja sellainen ohut kippura. Kippuramalli on kai uudempi?

En tiedä päteekö myös muihin malleihin?
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 13.02.2017, 19:08:13
Niitä 016 immuja on kahta versiota, pitkä lanka ja sellainen ohut kippura. Kippuramalli on kai uudempi?

En tiedä päteekö myös muihin malleihin?

En ole nähnytkään kun yhtä 016 ja 012.
Onko mitään kuvaa näistä? Vai langan paksuuttako tarkoitat?

Tuo -110 oli ihan uudessa boschin paketissa. Ei kovin vanha ja oli saman näköinen elementti kun mun vanhassa 012 mikä muistaakseni 80-90 luvun vaihteen saab 9000.

Mielenkiintoista jos niitä on erilaisia!  :)
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: The_OttoB - 14.02.2017, 07:50:16
No innostuin liikaa parista kuvasta. Lanka on sama molemmissa, mutta eroavaisuuksia on.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 14.02.2017, 09:14:34
No innostuin liikaa parista kuvasta. Lanka on sama molemmissa, mutta eroavaisuuksia on.

Kerro lisää. Onko mitään isoja eroja? voin käydä nuo omat katsomassa ja kuvaamassa jos ketään kiinnostaa.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Janari - 14.02.2017, 13:48:08
Näitä -012 immuja on tullut etittyä. Romuttamoissa on satunnaisesti, mutta ne pyytävät niistä yleensä yli 150e, joten eipä juuri houkuta. Vpartsilta löytyy tällanen http://vparts.se/fi/volvo-960/volvo-960-reservdelar/motorstyrning/luftmassematare-volvo-960-302.html ilmeisesti aito (ruotsi taittuu, mutta huonosti :))) ja hintana 192e. Voisi melkein alkaa harkitsemaan ostamista, kun ei suomesta tunnu löytyvän kohtuu hintaan.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 14.02.2017, 13:55:45
Kannattaa varmistaa vielä sähköpostilla. Harmittaa jos onkin kiinalainen... Kuva näyttää bosch, mutta se on vain kuva.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Janari - 14.02.2017, 14:17:29
Kannattaa varmistaa vielä sähköpostilla. Harmittaa jos onkin kiinalainen... Kuva näyttää bosch, mutta se on vain kuva.

Näin ajattelinkin tehdä. Tosin missään ei sanota, että on aito bosch. Kerrotaan vaan, että sopii -012 tilalle, mutta toi 3517569 viittaa kyllä boschiin.

Oma projekti edistyy suht hitaasti johtuen opiskelijabudjetista, mutta jos tässä parin kuun sisään...
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Pekko-poika - 14.02.2017, 16:21:27
Eilenpä tilasin Autodocilta tuon -110 IMMun, ja tänään Caroline laittoi sähköpostia, että valitettavasti heillä ei olekaan kyseistä osaa juuri nyt varastossa, ja pari päivää menee kun selvittävät koska taas saa :D

No, eipä tässä kiire ole, kunhan joskus tulee...
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: razori - 15.02.2017, 08:13:35
Eilenpä tilasin Autodocilta tuon -110 IMMun, ja tänään Caroline laittoi sähköpostia, että valitettavasti heillä ei olekaan kyseistä osaa juuri nyt varastossa, ja pari päivää menee kun selvittävät koska taas saa :D

No, eipä tässä kiire ole, kunhan joskus tulee...

Mielestäni hieman jännä, että tilausvaiheessa on varastossa ja sitten kun on tilaus tehty niin ei enää olekkaan varastossa ::)
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 15.02.2017, 09:22:53
Mielestäni hieman jännä, että tilausvaiheessa on varastossa ja sitten kun on tilaus tehty niin ei enää olekkaan varastossa ::)

Sattuuhan noita. Ikinä ollut ongelmia autodocin kanssa. Vaikka "samaa" firmaa olevan autovaraosat24 on ollut.

Mutsinkin v50 tilasin melkeen tonnilla boschin suodattimia, tulppia, sachsin iskaria jne. Kaikki niinkuin pitikin.

Ja olen erittäin tarkka tuoteväärennöksiä vastaan... Mitä pyörii ihan suomenkin tukkureilla välillä. (bosch vastasi tähän "mitäs sitten")

Tietenkin kun näin sanon niin galaksit räjähtää eikä ikinä tuu mitään tuotetta.  :D
Rahat saa pois sähköpostilla, yleensä kysyvät oliko väärä tuote vai miksi perut. Ja kelpaako motonet tyylinen lahjakortti. Sanoo vain rahat kiitos.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Pekko-poika - 15.02.2017, 09:23:33
IHAN JOKA IKINEN KERTA Näiltä "tankerosuomalaisilta"(topautoosat, autonosat24, ym.) autonosanettisivuilta tilatessa on käynyt vähintään yhden osan kanssa näin :D

Nettisivu ensin näyttää että kyllä, saat osat ylihuomenna. Sitten perään tuleekin saman tien sähköposti, että valitettavasti kyseinen tuote on JUURI loppunut varastostamme.
Erikoista nykypäivänä, kun kaikki osto- ja myyntiliikenne menee tietokoneen läpi. Meidän tietokone ainakin osaa laskea että jos kymmenen osaa tulee sisään, niin sen verran niitä voi myydä ennenkuin loppuvat...

Aiemmin kuitenkin puuttuneet osat on tulleet toimittajan varastoon inhimillisessä ajassa, ja sitä myöden sitten myös asiakkalle.

Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 15.02.2017, 09:30:51
No muoviämpäri. Ehkä oon tilannut sattumalta oikeaan aikaan. Vuoden sisällä n. 70 tuotetta tuolta tilanneena ja keskimäärin 4 päivää kestänyt kotiin. :2funny:

Tai sitten puol foorumia tyhjentänyt immut saksasta ja koneen saldo ei pysy mukana. :D
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: razori - 15.02.2017, 09:34:49
Nokun mä en edes tilannut mitään Volvon osaa, niin siltikin lähestyttiin moisella viestillä, että ei ole varastossa tulee joskus. Meni taas päin persettä kaikki suunnitelmat :facepalm: :D



Mitenkäs muuten tuo -519 konversio? Onko tältä suunnalta mitään uutta?
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 15.02.2017, 10:08:04
Nokun mä en edes tilannut mitään Volvon osaa, niin siltikin lähestyttiin moisella viestillä, että ei ole varastossa tulee joskus. Meni taas päin persettä kaikki suunnitelmat :facepalm: :D



Mitenkäs muuten tuo -519 konversio? Onko tältä suunnalta mitään uutta?

Työn alla. Mikan sitä ruuvailee. Mun ymmärrys ei riitä  :D
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: skaaba - 15.02.2017, 13:04:12
Kysyin kanssa immua Autodocilta "kätevän" tsätin kautta. Viestit kulkevat kääntäjän läpi, mutta vastaus yllättävänkin hyvin tulkittavissa. Ja vastaushan oli siis että ei ole, eikä tule enää valikoimiin.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Pekko-poika - 15.02.2017, 13:30:01
Kysyin kanssa immua Autodocilta "kätevän" tsätin kautta. Viestit kulkevat kääntäjän läpi, mutta vastaus yllättävänkin hyvin tulkittavissa. Ja vastaushan oli siis että ei ole, eikä tule enää valikoimiin.
Mulle sanoivat ja tsätissä että eipä näköjään olekaan varastossa, mutta tilaamalla saadaan. Sähköpostin Caroline ja Valery sitten kertoivat että selvittävät asiaa...

Että kohtuu kirjavaa tietoa tarjolla :D
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: mikan - 15.02.2017, 15:12:06
Mitenkäs muuten tuo -519 konversio? Onko tältä suunnalta mitään uutta?

Jahka kerkeän labraamaan lisää noita LH:n rautamuutoksia, harmittavasti vaan hommaa haittaa tuo kurja sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä.

Tällä hetkellä pyrin skaalaamaan raudan mittausalueen täsmälleen oikeaksi ja ns. helpoimmalla tavalla.
Vaatii pieniä komponenttimuutoksia LH:n rautaan mutta ne pystyy tekemään jokainen, joka osaa juottaa pintaliitos-osia.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 15.02.2017, 16:21:42
Saakeli pitikin avata se immu paketti. Tiiä vaikka oli euroopan viiminen uusi.  :( (vitsi vitsi)  :D
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: The_OttoB - 15.02.2017, 20:29:35
Tälläinen vieno huomatus immuista että ne ovat kovin herkkiä suodattimen ja ahtimen välisten putkien muutoksille. Varsinkin kanavatyyppiset filmi-immut kuulemma herkästi reagoi muutoksiin. Päästähuijaus-Volkkareissakin immua "tarkennettiin" toisenlaisella ohjaimella.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 15.02.2017, 20:44:06
Tälläinen vieno huomatus immuista että ne ovat kovin herkkiä suodattimen ja ahtimen välisten putkien muutoksille. Varsinkin kanavatyyppiset filmi-immut kuulemma herkästi reagoi muutoksiin. Päästähuijaus-Volkkareissakin immua "tarkennettiin" toisenlaisella ohjaimella.

Tuossa kyseisessä filmi immussa on tuo vw ritilä jo vakiona.

Oliko se 1.6tdi se minkä fixaus ei riittänyt tuollakaan, vai vain 1.2, 2.0 ja 3.0 ongelma (mitä ei ohjelmallisesti saa aisoihin)... En muista.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: mikan - 16.02.2017, 19:16:50
Tälläinen vieno huomatus immuista että ne ovat kovin herkkiä suodattimen ja ahtimen välisten putkien muutoksille. Varsinkin kanavatyyppiset filmi-immut kuulemma herkästi reagoi muutoksiin. Päästähuijaus-Volkkareissakin immua "tarkennettiin" toisenlaisella ohjaimella.

519 IMMu on aito filmi-IMMu, jossa mittauselementti on pituus-suuntainen levy, johon on etsattu vaaditut vastukset.

Ja tuossa IMMussa on myös ritilä imu puolella.

Tyyppi on Bosch HFM-5, jos siitä data lehtisiä aikoo etsiä.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Pekko-poika - 21.02.2017, 16:31:18
No niin. Caroline, Valery ja Adam selvittivät oikein porukalla asiaa, ja tulivat siihen lopputulokseen että vastaus Boschilta kestää liian kauan... :D

Kovasti yrittivät tarjota orggista neljällä saturaisella, mutta kieltäydyin. Kovasti yrittivät tarjota myös, että pidetään rahat jemmassa meikäläisen asiakastiedon alla seuraavia ostoksia varten. Tarjosivat ensin 5%, sitten 7% ja lopuksi vielä 15% alea lisäksi seuraavaan ostokseen, jos rahat pidetään siellä. Kieltäydyin näistäkin, ja lupasivat lopuksi palauttaa rahat PayPal -tilille.

Eli ei nää vissiin ihan vielä oo maailmasta loppuneet, mutta osien saamisessa voi kestää. Muualla oli kyllä tarjolla, mutta vähän kovempaan hintaan.

Jätin kuitenkin ostamatta, kun ei varsinaisesti ole akuuttia tarvetta.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Jambo - 20.04.2017, 12:54:07
Kellään kuvaa mistä kohtaa kannnen alta löytyy 016 IMMusta ne kolme piilossa olevaa ruuvia?
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Teemu R - 20.04.2017, 18:59:24
Kellään kuvaa mistä kohtaa kannnen alta löytyy 016 IMMusta ne kolme piilossa olevaa ruuvia?
Tossa kuvat. Keskimmäisen ruuvin joutuu vaan väännättämään irti. Antaa kyllä muovista periksi.
(https://s10.postimg.org/sfobw18w5/20170420_184038.jpg) (https://postimg.org/image/sfobw18w5/)

(https://s16.postimg.org/w9l314g41/20170420_184046.jpg) (https://postimg.org/image/w9l314g41/)
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: 244L - 21.04.2017, 16:34:01
Motronic 4.4 960:sissä 1996-1997 ja S/V90:ssä on 0280217511 -immu mallia "filmi". Ainakin omassa ja 2 muussa -96 960ssä jota olen katsonut sillä silmällä.

Mul on semmone kutina että -025 immu ollut 1995 vuotisissa motikka 1.8:lla ja 2.5l koneella varustetuissa. Ainakin yhdessä sellaisessa oli.

0 280 213 012 Vaihto-osa: 0 986 280 110 (nopeasti katsottuna 960 90-95vm / Motronic 1.8?)
0 280 213 025 Vaihto-osa: 0 986 280 114 (nopeasti katsottuna 960 95-97vm / Motronic 4.4?)

Ilmeisesti juurikin tuon Motronicin vaihtumisen takia IMMu vaihdettu. Sitä tarina ei kerro onko 100% sama vaiko ei. Tuskin huvikseen numero muutettu kun vanhaakin saa vieläkin.
Täytyis saada noi kaikki johonkin virtauspenkkiin niin olis helppo mitata. Ja todeta onko toisissa erilainen käyrä kun toisissa.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Allux - 31.10.2017, 11:30:32
Varoitus tähän aiheeseen ei ole vastattu 180päivään :2funny: Missä hinnoissa nykyyän nämä aidot 012 pyörii? Ois yks ylimääräsenä jos joku kaipailee  :idiot2:
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Daiffi - 31.10.2017, 12:16:53
Onko mitään hyötyä vaihtaa -016 3" ränniin ja ostaa do88 mallikohtanen 3" imuletku?  Ihan perus ft koneesee jota on piristelty ois tarkotus laittaa.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: mikan - 31.10.2017, 14:26:18
Onko mitään hyötyä vaihtaa -016 3" ränniin ja ostaa do88 mallikohtanen 3" imuletku?  Ihan perus ft koneesee jota on piristelty ois tarkotus laittaa.

Ei ole, ellei lastut ja kaikki muukin ole sen mukaista.
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puliukk0 - 31.10.2017, 18:07:24
Varoitus tähän aiheeseen ei ole vastattu 180päivään :2funny: Missä hinnoissa nykyyän nämä aidot 012 pyörii? Ois yks ylimääräsenä jos joku kaipailee  :idiot2:

Riippuen kunnosta ja missä autosta sen on löytänyt niin "Volvosta" n. 60-90€ taitaa olla päivän hinta.

Saabeista (jos löytää) niitä saa 30-50€ (harvinainen sielläkin, vain parina vuonna ollut 9000)
Ferrarista saa maksaa +500€.

Uusista en enään tiedä, mutta sen "viimisen" aidon Bosch mitä autodocilta sain niin taisi maksaa 170€ (jos en väärin muista)?
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Tsompi - 07.03.2018, 22:10:42
Onko jollain heittää linearisointikäyrää -016@3" putkessa muutokselle? Vai käykö siihen tuo -012 käppyrä?
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: razori - 07.03.2018, 22:36:04
Onko jollain heittää linearisointikäyrää -016@3" putkessa muutokselle? Vai käykö siihen tuo -012 käppyrä?

Siinähän tuo idea onkin, että -016 romut heitetään 3" putkeen, että siitä saadaan -012
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Tsompi - 07.03.2018, 22:47:23
Siinähän tuo idea onkin, että -016 romut heitetään 3" putkeen, että siitä saadaan -012
Niin niin, ok. Tuhat sivua tuota tekstiä, eikä oikein mistään suoraan selvinnyt onko niissä samat sisuskalut. Mutta kiitoksia tiedosta  -H-
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: TVS - 07.03.2018, 23:01:43
Siinähän tuo idea onkin, että -016 romut heitetään 3" putkeen, että siitä saadaan -012
Lisätään tuohon silti lainausmerkit, koska eihän se nyt sama sentään ole. Melko lähellä kuitenkin, mutta mittauselektroniikka ei osu keskelle putkea tuollaisella rakennelmalla. Todennäköisesti toimii silti ihan hyvin, vallankin jos tekee säätöprojektia ja korjaa mahdolliset kartan virheet vastaavasti, eli ihan normaalisti virhe korjataan toisella  :D
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: razori - 07.03.2018, 23:22:28
Lisätään tuohon silti lainausmerkit, koska eihän se nyt sama sentään ole. Melko lähellä kuitenkin, mutta mittauselektroniikka ei osu keskelle putkea tuollaisella rakennelmalla.

Tämä +1
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: mikan - 08.03.2018, 00:34:30
Niin niin, ok. Tuhat sivua tuota tekstiä, eikä oikein mistään suoraan selvinnyt onko niissä samat sisuskalut. Mutta kiitoksia tiedosta  -H-

Jos lähtee tuolla kontekstilla liikkeelle, pitää olla valmis lukemaan se 1000 sivua tekstiä!

Jos luet projektini museon ja nykyisen, saat täydellisen vastauksen kysymykseesi.

Lyhyesti:
Mikä tahansa IMMun linearisointi käyrä käy tarkoitukseesi, vaatii ainoastaan kartan säätämistä sen mukaan. Se, onko se alkuperäisiä vaatimuksia vastaavaa, riippuu ainoastaan säätö-työsi määrästä ja laasusta.  :buck2:
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: tukse - 25.03.2018, 16:24:31
Onko kellään kokemuksia tästä kopio -012 imm:stä? Liekkö miten toimiva laitos ???

https://www.ebay.com/itm/MASS-AIR-FLOW-Sensor-For-Ferrari-Saab-9000-Volvo-740-960-0280213012-0986280110-/281766158375

Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puppet - 28.04.2018, 14:54:40
Lmr:llä näkyy olevan 012 kopiota
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/motordelar-123/motorstyrning-1161/luftmassematare-volvo-960.html

Sekä ymmärtääkseni aito 016 mutta 012 tms kuorissa
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940960/mass-air-flow-sensor-lmm-016-converted-to-3-.html
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Jambo - 29.04.2018, 00:15:43
KL Racingiltähän saa 3" runkoja jopa inhimilliseen hintaan jos siirtää 016 romut. Itellä just olis yks IMM kasassa just kyseisel paketil...
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: puppet - 29.04.2018, 08:18:48
No niinpäs näkyy, näkyy olevan myöskin 012 versioita
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: 945turbo23 - 11.05.2018, 16:04:23
Moro!

Onkos tää LMR:n tuote aito Boschilainen?
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: razori - 11.05.2018, 22:02:47
Moro!

Onkos tää LMR:n tuote aito Boschilainen?

Tuskin on, sillä muistaakseni aitojen -012 loppuisten valmistus on loppunut. Ja mikäli olisi aito, niin hinta olisi ihan toisenlainen.

Epäilen, että tuo on vastaava tuote mitä esim. ebaysta saa satasen pintaan
Otsikko: Vs: 3" imm LH
Kirjoitti: Xtr - 16.05.2018, 18:58:45
No niinpäs näkyy, näkyy olevan myöskin 012 versioita

Mahtaakohan noista alla olevan linkin KL Racingin 012 IMM:sta olla käyttökokemusta? Jos nuo sisuskalut on Boschin 016:sta, niin luulisi olevan ihan kelvollisia. Sitä vaan, kun olisi hyvä laittaa nykyiseen settiin uutta mittaria, eikä hinta nyt ihan mahdoton ole.

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/luftmassematare-016-ombyggd-till-3-.html