Elekma  Autoracing

Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Nelivetotekniikka / Vs: Haldex paineanturista
« Uusin viesti kirjoittanut Tero87 tänään kello 19:06:01 »
Vidalla saisit tuon päälle manuaalisesti muutoin se tarvii toiminnan edellytykset.
Tuossa muutama ohje jossla voi yrittää selvittää vikaa ja alimpana saako tuo ohjausyksikkö edes virtaa toimiakseen. Ihan hullu kysymys, onhan ohjausyksikön sulake ehjä?

Nelivedon tarkastus Toiminnan testaus
Muista! Tarkastus pitää suorittaa auto nostettuna niin, että kaikki neljä pyörää pyörivät vapaasti, ja tuettuna tukivarsista niin, etteivät vetoakselit vaurioidu.
Huom! Jos autossa on STC tai DSTC, toiminto pitää kytkeä pois. Paina keskikonsolin STC/DSTC-katkaisinta ja pidä se painettuna yli 2 sekuntia. Painikkeen merkkivalon tulee sammua. Jos autossa on TRACS, myös tämä toiminto pitää kytkeä pois. Tämä tehdään poistamalla ABS-yksikön varoke moottoritilan rele- ja varokekeskuksesta. Muista, että tästä tallentuu vikakoodeja jarrujärjestelmän ohjausyksikköön (BCM), jotka pitää tyhjätä, ennen kuin auto luovutetaan asiakkaalle.
- Sytytysvirta katkaistuna
- Nosta auto ylös niin, että vetävät pyörät pyörivät vapaana
- Paina jarrupoljinta
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon P
- Käynnistä moottori ja vapauta seisontajarru
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon D
- Vapauta jarrupoljin, kun auto käy tyhjäkäynnillä. Jos vähintään yksi pyörä kummallakin akselilla pyörii, AOC-kytkin on aktiivinen ja AOC-kytkimen siirtopumppu toimii. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta. Jos etupyörät pyörivät normaalilla nopeudella ja takapyörät eivät pyöri, AOC-kytkimen toiminta on virheellinen. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta
- Paina kaasupoljinta ja pidä auton nopeus välillä n. 60-80 km/h. Tarkasta, että kaikki pyörät pyörivät samalla nopeudella
- Vapauta kaasupoljin
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon N heti kaasupolkimen vapautuksen jälkeen

- Kiristä seisontajarru kun pyörien nopeus on vielä välillä 60-80 km/h. Tarkasta, että takapyörät pysähtyvät välittömästi ja etupyörät jatkavat pyörimistä. Tämä osoittaa, että ohjausventtiilin pika-aukaisu toimii. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta. Jos kaikki pyörät pysähtyvät nopeasti kun seisontajarru kiristetään, venttiilin ohjaus ei toimi. Tämä voi olla seurausta AOC-kytkimen toimintahäiriöstä. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta
- Vapauta seisontajarru ja paina jarrupoljinta. Kaikkien pyörien tulee pysähtyä
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon D
- Päästä jarrupoljin.


Nelivedon tarkastus Toiminnan testaus
Muista! Tarkastus pitää suorittaa auto nostettuna niin, että kaikki neljä pyörää pyörivät vapaasti, ja tuettuna tukivarsista niin, etteivät vetoakselit vaurioidu.
Huom! STC/DSTC-toiminto deaktivoitu.
- Sytytysvirta katkaistuna
- Nosta auto ylös niin, että vetävät pyörät pyörivät vapaana
- Paina jarrupoljinta
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon P
- Käynnistä moottori seisontajarru kiristettynä. Yhdistelmämittarin merkkivalon pitää syttyä
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon D
- Vapauta jarrupoljin, kun auto käy tyhjäkäynnillä. Jos etupyörät pyörivät hitaasti ja takapyörät ovat paikallaan, AOC-kytkin on kunnossa. Jos etupyörät pyörivät normaalilla nopeudella, takapyörät eivät pyöri, öljytaso on oikea ja edellinen tarkastus suoritettiin ilman vikoja, uusi nelivedon ohjausyksikkö (DEM).

Jännitteen/maadoitusliitännän tarkastus
Jännitteensyötön ja maadoitusliitännän tarkastus Jännitteensyöttö, nelivedon ohjausyksikkö (DEM)
Nelivedon ohjausyksikkö (DEM) saa jännitteen ohjausyksikön liitännän #A1 kautta.
Kun sytytysvirta on kytketty ohjausyksikkö saa jännitteen ja on näin ollen aktiivinen.
Jännitteensyötön tarkastus
Tarkasta nelivedon ohjausyksikön (DEM) varoke moottoritilan rele-/varokerasiassa.
Jos varoke on rikki, tarkasta, onko piirissä ohjausyksikön liitännän #A1 ja varokkeen välillä oikosulku jännitteeseen tai maadoitukseen.
Jos varoke on ehjä, tarkasta, onko johtimessa ohjausyksikön liitännän #A1 ja varokkeen välillä katkos.
Maadoitusliitäntä, nelivedon ohjausyksikkö (DEM)
Tarkasta, onko johtimessa ohjausyksikön liitännän #A2 ja #A4 ja maadoituskohdan välillä kosketusresistanssia, katkos tai oikosulku jännitteeseen.
Maadoitusliitännän tarkastus
Tarkasta, onko maadoituskohdassa kosketusresistanssia ja hapettumaa.
Korjaa tarvittaessa.
Muut tiedot
Signaalien kuvaus, nelivedon ohjausyksikkö (DEM)
Tiedot piireistä ja korin maadoitusliitännöistä, katso kyseinen sähkökytkentäkaavio. (kuva)




Kiitos selkokielisistä ohjeista.

Sulake on ehjä
2
Projektipäiväkirjat / Vs: Volvo 242 B5234T
« Uusin viesti kirjoittanut Vmax tänään kello 18:56:49 »
Tämmöisiä numeroita kaivelin RN koneen nostimille mutta ei nuita kovin helpolla näytä löytyvän.

Volvo RN nostimet

Tappet
THK 15.74mm, Volvo 9464574
Tappet
THK 15.76mm,  Volvo 9464576
Tappet
THK 15.80mm, Volvo 9464580
Tappet
THK 15.82mm, Volvo 9464582
Tappet
THK 15.84mm, Volvo 9464584

Vaihdelaatikko saapui tänään ja näyttää todella hyvälle päällisin puolin, ei sen pitäisi olla kuin 64tkm ajetusta autosta. Löytyykö nuista laatikoista mistään mitään sarjanumeroa jolla varmistua laatikon mallista? Tarrassa olevalla koodilla löytyy DZ ja BZ laatikoita eli se on varmaan vain joku kuoren malli tms. Laatikon mukana tuli todistukset ja takuulaput kyllä mutta mukava olisi saada varmuus.



3
S/V40 96-04 / Vs: V40 2.0t 2002 cem
« Uusin viesti kirjoittanut kupari s40 tänään kello 18:56:01 »
Tärkein taitaa noissa cem (central electronic module) olla että sähkölaitteet, varustelu ja ajovalot on samanlaisella varustelulla olevasta, mm sedanissahan ei ole takalasinpyyhintä kuten farkussa.
Kone/ laatikko ei kuvaa meinaako jotenkin cem, en uskoisi kun ecu ( aut lootalla onko ,jo ph,2-3  tcm kuten isommis.?) niitä pääasiassa ohjaa.

Pikaratkaisu mitä jotkut on tehneet mikäli vain valovika mutta muuten kaikki toimii on ottaa toimivan puolen valolta releellä pimeälle puolen jolloin saman vielä toimivan cem releen perässä on molemmat puolet.
4
Offtopic / Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Uusin viesti kirjoittanut Volv0 S80 tänään kello 18:48:41 »
5
Myydään varaosat / V70-98, S80-99, S60-01 osia Keravalla, 22.11. kulkeutuu Naantaliin
« Uusin viesti kirjoittanut HarPes tänään kello 18:44:01 »
S80 Hattuhylly aurinkoverholla 80,-, peilit 20,- kpl suutintukki 30,-
5-syl 10v kansi 60,- V70
5 syl 20v kansi 80,- S60
Takaluukun ja bensaluukun lukkomoottorit a 30,-
S60/S80 ikkunakytkimet a 30,-
Ecut a 30,-

Ja muita kuvissa näkyvia osia.

Kuljetus onnistuu Kerava - Naantali välille kun kaupoista sovitaan torstain aikana.
0400840288 / ei privaa



6
Yleinen keskustelu / Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Uusin viesti kirjoittanut k70425 tänään kello 18:33:41 »
Juuri vien ensi maanantaina paikalliselle Volvomiehelle omani ja hinta 200 € ohjelmalle.

Esilämmitystä käytettäessä lyhyempikin ajo on varmaan ok, koska webasto kerkiää pidempään huutamaan.

Edittiä sen verran että mulle laitetaan pelkkä "weban suomisofta" että sen saa päälle parkissa muutenkin kun vaan piuhan päässä.
Eipä sillä avaimesta toimivalla kaukosäädöllä juuri ole lisäarvoa, jos autossa on VOC.
Itsellä on molemmat, mutta harvoin tulee avaimesta käytettyä.

Eikö kenellekään ole mennyt lisälämmitin rikki (Ardic/webasto)? Mulle se olisi menossa vaihtoon ja nyt auto alkoi herjaamaan valohuoltoa.

Tämä oli muuten hauska kun ensin nopeasti luin että auto ehdotti valohoitoa ;-)
7
Myydään varaosat / Takavetoisiin osia Keravalla, pe 22.11.kulkeutuu Naantaliin.
« Uusin viesti kirjoittanut HarPes tänään kello 18:24:18 »
240 osia
Lämmityslaite sis kenno ja puhallin 50,-
Tankkilaite 60,-
Farkun takaturvavyöt 20,- setti
Takatukivarret 20,-
Automaatin takapala mittarivaijerille 40,-
Boxit 30,- kpl
Kojelauta, pieni halkeama 40,-
Beige ehjä hanskalokero 30,-
B230 turbon peltiset lämpösuojat 30,-
+4 barissa koeponnistetut lämppärinhanat 30,-
Umpiot eteen 20,-
Niskatyynyt, viiksiä, releitä ym mitä kuvissa näkyy.
Jotain 940 ja 960II osiakin löytyy.
Kuljetus onnistuu Kerava - Naantali välille kun kaupoista sovitaan torstain aikana.
0400840288 / ei privaa




8
Offtopic / Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Uusin viesti kirjoittanut remes tänään kello 18:21:36 »
Nämä vitoskoneiset taitaa olla vielä 6 pykäläisellä geartronicilla? https://www.nettiauto.com/volvo/v40/10839091
9
S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) / Vs: Xc60 D4 -14 automaattiöljyt
« Uusin viesti kirjoittanut Lankku tänään kello 18:18:17 »
Vanhemmissa ei ole termostaattia, niissä lämmönvaihtimen paluulinjan irroitus laatikosta toimii. Termostaatillisessa on eri juttu. Laatikon lämpötilan näkee testerillä. Jos pois tulleen öljymäärän mittaa, niin hyvin lähelle pääsee oikeaa ilman lämpötilatietoakin. Mutta tottakai testerillä katsottava jos tarkasti haluaa ja tehtävä myös öljynvaihtolaskurin nollaus.
10
Testasin tänään omaa. Omassa on siis tunnistus + Sensus navi. Käännyin tieltä jossa oli 60 rajoitus isolle tielle jossa pääasiassa on 80-rajoitus, mutta risteysalueella on 60. Mutta ennen kuin 60 rajoitus muuttui takaisin 80, oli mittaristossa jo 80 lätkä. Mutta jos saman risteyksen ajan suoraan niin mittaristo seuraa nopeusrajoituksia. Eli auto tunnisti että käännyin risteyksestä ja kun ei heti tullut liikennemerkkiä niin otti kartta-aineistosta.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10
Autoracing  KL-varaosat